ip-adressen används av en annan dator

Permalänk

ip-adressen används av en annan dator

har 3 datorer och en mobiltelefon kopplad till router trådlöst,hade tidigare problem med att vissa datorer helt plötsigt fick samma ip-nummer så en av dom tappade internetuppkopplingen( tror det vart efter att en dator startat upp från viloläge). har nu lagt in statiska ip-adresser på datorerna och efter det har dom fungerat bra men jag kommer inte ut på internet med mobilen längre.

mobilen får en ip-adress (196.168.1.112) och har kontakt med routern men det går inte av någon anledning.
här är en bild på hur det ser ut i routerns setup:
http://imageshack.us/photo/my-images/23/routeryo.jpg/

jag är inte alls säker på om jag gjort rätt, måste dom statiska adresserna skrivas in i router setupen eller är det detta jag gjort fel kanske? det finns ju bara 3 platser för statiska adresser i router setupen så därför får ju moblen en adress utdelad av routern.

tips?

Permalänk

DNS adress är inte samma som ip-adress, det du har gjort är att du pekar på 3 olika domännamnsservrar i ditt nätverk.

edit:
För att få statiska ip-adresser måste du knyta en mac-adress (xx:xx:xx:xx:xx:xx) till en ip-adress. (dvs en enhet i nätverket till en unik ip-adress)
borde finnas någon funktion för detta. vad har du för router?

edit2:
av bilden att döma så verkar det som om du borde leta i serverinställningar. Kanske kan heta något som adressreservation

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Kan ju översätta sidan för TS lite.

MTU = Storlek på "paketen" som skickas på ditt nätverk, ingen poäng att fingra på medans du felsöker.

Lokal IP adress = IP adressen som routern använder lokalt, lämna den och nätmask som du har det.

DHCP server = Om routern skall agera som en DHCP server, d.v.s om den ska dela ut IP adresser (bland annat) automatiskt, lämna påslaget.

Start IP adress = Anger på vilken IP adress routern startar när den delar ut IP, d.v.s första datorn får n, andra får n+1 etc.

Max antal DHCP användare = Som det låter, ingen mening att ändra på.

Max lånetid = Hur länge en utdelad IP adress gäller innan klienten blir tilldelad en ny, lämna som det är.

Statisk DNS adress 1+2+3 etc = Talar om för routern vilken DNS du vill att den skall använda, oftast vill du köra med din internetleverantörs DNS, men du kan använda i princip vilken som hellst t.ex googles som har IP 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.
Felaktig DNS gör att det blir omöjligt att surfa, och en långsam DNS gör att det blir långsamt att surfa.

WINS = I princip DNS för ditt lokala nätverk, du har troligen ingen WINS server på ditt nätverk (behövs inte heller), så lämna blankt.

Så för att räta till ditt nätverk skall du först skriva in korrekta DNS'er, bäst är att skriva din ISP's rekommenderade först (brukar vara 2 st), sen googles (du behöver dock bara en DNS).
Om du vill använda statiska IP adresser så ändrar du det på datorerna, det är då viktigt att du använder samma subnät som routern.
(låt de 3 första siffergrupperna vara samma på routern plus alla datorer, och endast den sista siffran blir olika, ex: router 192.168.1.1, dator 1 192.168.1.2 etc).
Din mobil får en adress tilldelad för att DHCP är påslaget i routern, och IP adressen den får stämmer ju med vad du angivit under "Start-IP-adress".

Permalänk
Skrivet av bobonolla:

DNS adress är inte samma som ip-adress, det du har gjort är att du pekar på 3 olika domännamnsservrar i ditt nätverk.

edit:
För att få statiska ip-adresser måste du knyta en mac-adress (xx:xx:xx:xx:xx:xx) till en ip-adress. (dvs en enhet i nätverket till en unik ip-adress)
borde finnas någon funktion för detta. vad har du för router?

edit2:
av bilden att döma så verkar det som om du borde leta i serverinställningar. Kanske kan heta något som adressreservation

det är en linksys wag200g. ska kolla runt lite i setupen..

Skrivet av Svensktiger:

Kan ju översätta sidan för TS lite.

MTU = Storlek på "paketen" som skickas på ditt nätverk, ingen poäng att fingra på medans du felsöker.

Lokal IP adress = IP adressen som routern använder lokalt, lämna den och nätmask som du har det.

DHCP server = Om routern skall agera som en DHCP server, d.v.s om den ska dela ut IP adresser (bland annat) automatiskt, lämna påslaget.

Start IP adress = Anger på vilken IP adress routern startar när den delar ut IP, d.v.s första datorn får n, andra får n+1 etc.

Max antal DHCP användare = Som det låter, ingen mening att ändra på.

Max lånetid = Hur länge en utdelad IP adress gäller innan klienten blir tilldelad en ny, lämna som det är.

Statisk DNS adress 1+2+3 etc = Talar om för routern vilken DNS du vill att den skall använda, oftast vill du köra med din internetleverantörs DNS, men du kan använda i princip vilken som hellst t.ex googles som har IP 8.8.8.8 eller 8.8.4.4.
Felaktig DNS gör att det blir omöjligt att surfa, och en långsam DNS gör att det blir långsamt att surfa.

WINS = I princip DNS för ditt lokala nätverk, du har troligen ingen WINS server på ditt nätverk (behövs inte heller), så lämna blankt.

Så för att räta till ditt nätverk skall du först skriva in korrekta DNS'er, bäst är att skriva din ISP's rekommenderade först (brukar vara 2 st), sen googles (du behöver dock bara en DNS).
Om du vill använda statiska IP adresser så ändrar du det på datorerna, det är då viktigt att du använder samma subnät som routern.
(låt de 3 första siffergrupperna vara samma på routern plus alla datorer, och endast den sista siffran blir olika, ex: router 192.168.1.1, dator 1 192.168.1.2 etc).
Din mobil får en adress tilldelad för att DHCP är påslaget i routern, och IP adressen den får stämmer ju med vad du angivit under "Start-IP-adress".

dom där DNS-fälten har alltid varit tomma förrut och även fast jag fyllde i fel nu fungerar ju internet på datorerna.. tar bort det jag skrivit in iaf ..

dom statiska ip adresserna har jag redan skrivit in i ipv4 på alla datorer . 192.168.1.109 , 110 och 111 subnät har jag också samma som routern.

det enda som inte går med dessa inställningar är mobiltelefonen.

är rätt förvirrad nu så jag får nog börja om från början.

Permalänk
Medlem

Det funkar ofta med tomma DNS fält för att din router får dom uppgifterna av din ISP, via deras DHCP.

Permalänk
Medlem

Kör bara linksys hemma, men kommer inte riktigt ihåg allt utantill, har du inte hittat en lösning efter 5 i kväll så kontakta mig
på mistard2 (skype) så kan jag hjälpa dig

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att de statiska adresserna ligger utanför det adressområde som delas ut med DHCP. Den statiska adresserna måste vara lägre än Start IP-adress eller högre än summan av Start IP-adress och Max antal DHCP-användare. Annars finns det risk för kollisioner. Det går också att reservera IP-adresser, som delas ut med DHCP till ett bestämt MAC. Men då måste datorerna vara inställda på att få adress med DHCP. Om nätmasken är 255.255.255.0 så får sista siffran i IP-numret inte vara 0 eller 255 då de adresserna är reserverade för nätet respektive broadcast.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av mistard:

Kör bara linksys hemma, men kommer inte riktigt ihåg allt utantill, har du inte hittat en lösning efter 5 i kväll så kontakta mig
på mistard2 (skype) så kan jag hjälpa dig

har varken mick eller skype men tack ändå

Skrivet av fagerja:

Det är viktigt att de statiska adresserna ligger utanför det adressområde som delas ut med DHCP. Den statiska adresserna måste vara lägre än Start IP-adress eller högre än summan av Start IP-adress och Max antal DHCP-användare. Annars finns det risk för kollisioner. Det går också att reservera IP-adresser, som delas ut med DHCP till ett bestämt MAC. Men då måste datorerna vara inställda på att få adress med DHCP. Om nätmasken är 255.255.255.0 så får sista siffran i IP-numret inte vara 0 eller 255 då de adresserna är reserverade för nätet respektive broadcast.

såg du bilden jag lade med? DHCP delar ut adresser med högre nummer än dom statiska jag lagt in så det borde inte vara nåt fel där.

ställer jag in allt som jag hade från början, alltså inga statiska ip-adresser så fungerar ju alla datorer och mobilen , undrar varför det inte funkar nu. det enda jag gjort är att välja statiska adresser i ipv4 på datorerna.