Permalänk

Frågor: Lokala Nätverk A frågor.

Hej.
Jag hoppas att jag ej skriver detta i fel forum. men jag kunde inte posta under "övriga ämnen". pga 3 månaders period ( vilket borde ha varit över nu).

Hur som helst. jag läser Lokala nätverk A, och sitter fast på denna uppgift.

"nätverkstandarer"
-Ta Reda på aktuella standarder för:
1. Lokalt nätverk
2.Bredbandsuppkoppling
3.fiberoptisk anslutning
4.trådlös anslutning
5.avseende 802-specifikationerna.
"namnge aktuella standarder för avseende de olika anslutningar"

jag förstår inte direkt vad är det de vill ha?
exempel:
4. trådlös anslutning, microvåg,bluetooth, etc? eller 802.11 spec ?
---------------------------------------------------------------
Gör en uppställning av aktuella nätverkskompotenter i ett worddokument.
. vad jag har svarat är bryggor, router, switch, gateway etc... har jag svarat rätt?

---------------------------------------------------------------
Topologi
.Rita ett stjärnnät med 10 datorer, en skrivar, en server ochj en switch ( klart )
.vilka fördelar har den ( billigt, enkelt etc... Klart )
.vilken utrustning behövs? ( hub, skrivare, 10 datorer, kablar, stämmer det ? )
.typ av nätverkskort, kabeltyp och switch ( Rj 45kabel, 10/100BasT kabler ) ( sitter fast när det gäller nätverkskort och Switch ???) ( nätverkskort antar jag att det är det vanliga standard kortet som man kopplar rj45or till ? om JA, vad menar de då med "typ av switch" ?

Tack

Visa signatur

Dator 1: - i himlen
Dator 2: - på besök hos första datorn i himlen.
Laptop: Asus UL50V Series.

Permalänk

För att svara på fråga 1 rekommenderas: http://sv.wikipedia.org/wiki/IEEE_802

Gällande stjärnnätet så undrar jag varför du har valt en hub till att börja med? Switch > Hub. Sen är det väl vanliga 10/100 Nics du behöver samt att du borde välja en switch ni har en i skolan.

Gällande vilka som är aktuella beror på om det är specificerat om det gäller vid ett speciellt tillfälle eller om du bara ska lista alla nätverkskomponenter som finns?

Permalänk
Medlem

Är ju en tolkningsfråga vad som efterfrågas eftersom det inte specifieras så hårt.

Men gällandes topologin så surfa bara in på prisjakt och sök upp riktiga produkter och specificiera dem istället för att bara skriva "switch, datorer" osv. Utan ta fram modeller, antal osv.

På frågan om nätverkskort, kabeltyp och switch så avgör först om ditt stjärnnät klarar sig på 100Mbit eller 1000Mbit (överväg för/nackdelar i förhållande till pris gentemot tidigare fråga). Leta fram ett näverskort som klarar kraven för ovanstående på Prisjakt. Kabeltyp kan låta konstigt men antar att man undra om man ska ha CAT5 (100Mbit) eller CAT6 (1000Mbit) - kanske en kuggfråga? Samma sak med switch, hitta en som stödjer kraven på Prisjakt.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Är ju en tolkningsfråga vad som efterfrågas eftersom det inte specifieras så hårt.

Men gällandes topologin så surfa bara in på prisjakt och sök upp riktiga produkter och specificiera dem istället för att bara skriva "switch, datorer" osv. Utan ta fram modeller, antal osv.

På frågan om nätverkskort, kabeltyp och switch så avgör först om ditt stjärnnät klarar sig på 100Mbit eller 1000Mbit (överväg för/nackdelar i förhållande till pris gentemot tidigare fråga). Leta fram ett näverskort som klarar kraven för ovanstående på Prisjakt. Kabeltyp kan låta konstigt men antar att man undra om man ska ha CAT5 (100Mbit) eller CAT6 (1000Mbit) - kanske en kuggfråga? Samma sak med switch, hitta en som stödjer kraven på Prisjakt.

Du kan ju även köra cat5e med upp till iaf 90 m utan problem och ha 1Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Du kan ju även köra cat5e med upp till iaf 90 m utan problem och ha 1Gbit

Självfallet

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Vi brukar inte tillåta den här typen av frågor där man ber om detaljhjälp med olika typer av skoluppgifter. Det beror på att det ofta är meningen att man ska lösa dem på egen hand. Vi vill inte att vårt forum ska användas för fusk. Nu behöver det ju absolut inte handla om det i det här fallet, för jag vet inte vilka instruktioner ni har fått, men för enkelhetens skull behandlar vi alla trådar av den här typen lika.

Jag hoppas att du har förståelse för vår hållning.