Permalänk
Medlem

LED-belysning bakom skärmar

Jag var på IKEA nu i helgen (tips, åk aldrig på IKEA en lördag...) Där hittade jag en lite intressant produkt; Dioder Ljuslist. Har länge haft lite tråkig belysning vid datorn, så tänkte att det här kunde vara nåt att testa.

Jag köpte två kit och monterade två lister i ovankanten på baksidan av varje skärm. Resultatet blev faktiskt riktigt bra. Sitter man en längre tid i ett mörkt rum med bildskärmarna som enda belysning blir det ansträngande för ögonen att ha en så skarp "kant" som det blir utanför bildskärmens ljus. Med dom här så blir det en mjukare övergånt till mörkret.

Resultatet i bilder:

Tänt i taket

Släckt

Sen kan man få lite olika färger med

Nästa projekt är att fixa en liknande lösning till tvn, men då blir det lite dyrt med IKEAs grejor om jag ska ha belysning hela vägen runt. Dealextreme hade dock en väldigt intressant grej. Samma princip som IKEA, fast en fem meter lång flexibel "remsa", och trådlös fjärrkontroll. Har beställt, återkommer med rapport när grejorna anländer.

Permalänk
Medlem

Ser nice ut! Får be morsan fixa en sån nu när hon snart ska till IKEA

Permalänk
Inaktiv

Ser nice ut!
Så varje skärm har två lister = 1 paket per 2 skärmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Ser nice ut!
Så varje skärm har två lister = 1 paket per 2 skärmar?

Kan man säga ja. Jag köpte två paket och kopplade ihop listerna så jag fick tre lister som var "två långa"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scuttle:

Kan man säga ja. Jag köpte två paket och kopplade ihop listerna så jag fick tre lister som var "två långa"

Jaha, såg i manualen
Men hur fäster de, någon limhistoria, eller?

Permalänk
Hedersmedlem

IKEAs lysdiodslister kan man göra mycket snyga saker med. Har satt upp ett gäng sådana här och det kommer att bli fler framöver. Priset (speciellt på de vita) tycker jag är helt okej med tanke på att det bara är att koppla in och allt är klart. Lite korta sladdar dock, men det är ju inget problem att fixa med lite lödkunskaper och en sladdstump av lagom längd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Riktigt nice! Snyggt blev det, helt klart värt en fundering

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med den varinten som inte går ändra färg på. Precis lagom att ha bakom skärmen så ögonen inte blir helt trötta. Hade en lös lampa bakom innan jag skaffade mina ljuslister,

Edit, dubbelhäftade tejp eller annat sätt monteras de med. Jag körde med dubbelhäftande då sådan fästkuddar är ganska lätta att ta bort om man skulle behöva.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Scuttle:

Bumpar. Hur gick det med DealExtreme dioderna runt TVn?