Permalänk
Medlem

AMD A6, hur pass bra är den?

Är ingen mästare på AMD och råkade hamna i en diskussion med en kompis om AMD a6 till bärbara datorer. Han påstår att den presterar lika bra som en intel i7 till bärbara, jag säger att den inte ens är nära på lika bra eftersom intel i7 har hyperthreading. Vem har rätt här?

Såhär sa han:
"Nä, AMD A6 är mycket bättre än i3 och i5 och är jämn med i7. Det är deras nyaste processor."

Det är väll inte deras nyaste processor heller? Tror att A8 är nyare eller bulldozer? eller va? Jag är borta på AMD känner jag.

Hjälp mig här! Denna dator är han påväg att köpa och jag tror inte det är värt priset då det är en AMD med 4 kärnor och endast 1.6ghz klockfrekvens. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

TACK för all hjälp!

Mvh Andreas

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken A6 och vilken i7... och om vi jämnför just CPU biten.
Men om du tar en av de "sämre" i7 och jämnför med en av de bättre A6 så är det väll rätt lika. Men om du jämnför de bästa av de båda typerna så är i7 bra mycket bättre.

Liten lista på resultat: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Om vi jämför med t.ex. den här (som kostar precis lika mycket) så utklassar den väll den som han är påväg att köpa? http://cdon.se/hemelektronik/acer_as5755g-2368g75mnks_i7-2630...

Visa signatur

Lista på min dator och kringutrustning hittar du HÄR
Citera för svar! Beskök gärna min Youtubekanal! Där lägger jag upp musik jag skapar!

Permalänk
Medlem

En Intel 2630QM är i de flesta syntetiska test som testar just CPU ca dubbelt så snabb.
Om du tittar på det test som länken ovan gick till så ger en 2630QM 6334 poäng, mendas en A6-3410MX ger 3160 poäng. Så det är en rätt stor skillnad. Dock så har A6 ofta ett bättre inbyggt grafikkort om man nu inte har ett diskret grafikkort i datorn.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag köpte en samsung 305v5As05 och jag är låångt ifrån en datorexpert, men vill bara påpeka att denna dator funkar utmärkt med AMD 6-3410MX.

Jag kan ha många program och internetsidor öppna utan att den ens blir slö....då menar jag tex program som photoshop cs3 osv osv.

Folk sa till mig att hellre köpa en i3 istället eftersom dessa skulle vara bättre, men ärligt talat så gillar jag denna samsung med matt skärm så man kan sitta ute i solen utan att behöva anstränga ögonen.

Jag provade att både köra film, photoshop cs3, spel, internet med många sidor öppna. Detta var samtidigt som jag arbetade med datorn och den funkade jättebra....

jag är nöjd hittils, men allt kan ju ändra sig