Tyst dator för gaming. Budget ca 25000kr

Permalänk
Medlem

Tyst dator för gaming. Budget ca 25000kr

Hej Forum!

Har letat hela dagen efter svar på mina funderingar i forumet utan att få svar på allt därför gör jag en egen tråd.

Just nu sitter jag med en ASUS G73jh som jag har varit väldigt nöjd med, men "ha" begäret har tagit över och jag är nu ute efter att uppgradera.
Jag har alltid upplevt G73jh som extremt tyst för att vara en bärbar och det vill jag att min nästa dator skall vara med.

Har tittat på allt från Asus G74, Deviltech, Notbookguru, Alienware till pc-konsulten men jag saknar ändå svar på hur mycket de verkligen låter.
Finns det folk här på forumet som äger någon av dessa monster som kan ge mig ett rakt svar så uppskattas det verkligen!

Mvh Nalyen

Permalänk

Ja sitter på en Clevo P150Hm med ett 6990M kort och den e allt annat än tyst när man spelar...
Som referens har jag tidigare haft en G73:a och en G74:a å båda dom var tysta imho (G73:an lite tystare dock)

Vill du ha en tyst dator ska du nog inte satsa på ett 6990M iaf. Gissar på att ett 580M bara är marginellt tystare oxå så isåfall är det väl 560M/570M som gäller men då tappar man en hel del prestanda afaik...

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]

Permalänk

Jag vet ju att G73 och G74 modellerna är väldigt tysta, men hur ljudbilden ser ut för MSI 780 modellerna ser ut vet jag inte.

Man kanske kan fråga tex pc-konsulten eller Deviltech, om dom kan sätta in speciellt tysta komponenter. Man kan tex byta ut den värsta boven grafikkortsfläkten, till någon tystare fläkt.

Devitech Fragbook DTX

Konfiguration:

Bildschirm: 17,3" 1920 x 1080 Full-HD LED Backlight-Widescreen mit Glare-Technologie
Sprache Betriebssystem: Englisch ( Falls Betriebssystem ausgewählt )
Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie
Prozessor: Intel® Mobile Core i7 2760QM / 6MB L3 Cache, 2.40GHz - 3.50GHz Turbo Modus [+179€]
Speicher: 8 GB - 2 x 4096 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1600 MHz [+119€]
Grafikkarte: NVidia GeForce GTX 580M mit 2,0 GB GDDR5 Speicher und DirectX 11 [+479€]
Festplatte: Seagate Momentus XT, 500GB, 4GB Hybrid, 7200U/Min. [+134€]
Festplatte 2: 160 GB Intel SATA Solid State Drive [+299]
CD DVD Blu-Ray: Blu-Ray-Laufwerk: 2x Blu-Ray Lesen 4x Dual Layer DVD+/-RW / 16x CD-R [+69€]
Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem
Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound
Wireless Netzwerkkarte: BIGFOOT Wireless-Lan Killer N ( ohne Bluetooth ) [+29,90]
Fingerprint: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch
--------------------------------------------------------------------------------

Summe Produkte (netto): 2.065,46 €
zzgl. MwSt.19% Betrag: 392,44 €
Summe Produkte (brutto): 2.457,90 €

2,458 € ~ 22.326 kr (dagens kurs) detta utan fraktkostnad och utan opertativsystem win.7 64-bit.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Är du på resande fot mkt eller varför ska du ha en gaminglaptop? Kan du tänka dig stationär så kan du lägga 10-15k på den och den spöar alla laptops;) då har du pengar över till en laptop också, en tyst sådan?!

Permalänk
Medlem

Tysta gaming datorer har ofta 200mm fläktar som kylning och 3slots grafikkort med 3 fläktar...

Jag tror du kommer få vissa problem att få in något av detta i en laptop

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

En stationär dator är inget alternativ, tyvärr. Även fast jag vet att man får betydligt mer prestanda för väldigt mycket mindre pengar. (Har alltid byggt min egen stationära innan jag köpte min ASUS g73) men det är dock en bärbar jag är ute efter.

Så många datorfantaster det finns här men så få som har testat dessa monster till bärbara, jag blir lite paff

Ska skriva ihop ett mail och skicka till de olika företagen och höra mig för vad de kan ge för besked. För det känns ju lite smått pinsamt att det inte redan finns ett glasklart alternativ i slutet på 2011. För jag kan ju inte vara den enda som uppskattar en tyst dator? Alla mina stationära som jag har byggt har jag byggt för att vara tysta som möss fast de ha varit ämnade för spel, och det har ju fungerar klockrent.

Mvh

Permalänk

Först: ASUS G74SX har fått särskilda omnämnanden för att den är just tyst och sval. Så det borde väl vara en rekommendation.

Skrivet av Nalyen:

Tack för svaren!Så många datorfantaster det finns här men så få som har testat dessa monster till bärbara, jag blir lite paff

Clevo är högljudda och Deviltech är väl ändå baserade på Clevos barebones? Deviltech köps dessutom på import. Ibland vill man ju kunna ha nära till inlämningsställen och att ha supporten nära om (när?) någonting strular. Detsamma, för övrigt, gäller ju Clevo-varianterna. Det finns ingen svensk återförsäljare. PC-Konsulten som folk rekommenderar till och från verkar ju inte vara mer än en proxy.

Att få stoltserar med sina Alienware är inte så konstigt. De tar dubbelt så mycket för vissa av sina komponenter och är alltså överprisade. Inget man stoltserar med med andra ord. De är säkerligen gedigna byggen. Eller snarare måste vara gedigna byggen för den prislappen. Även om de smäcker in ett Geforce GTX 580M eller Radeon HD 6990M gör det dem inte prisvärda. Är man bara ute efter prestanda är Clevo prisvärdare även om det är på import.

Vill du ha en tyst dator är det G74SX som gäller. Kom ihåg också att människor ofta stör sig på olika saker och att ljudnivå är högst personligt. Bara för att ett ljud uppmäts i en viss decibel betyder inte det att det kan uppfattas som störande. Det bästa är i regel att få testa enheterna själv om ljudnivån är mycket viktig. Det kanske är så att du inte alls störs av Clevo-datorerna egentligen även fast dem mäter fler decibel.

Permalänk
Medlem

G74SX är som tidigare talare sagt mycket tyst, ett par timmar BF3 innebär varken högre ljud eller någon märkbar temperaturhöjning. Smidigt med utblåsen rakt bakåt imho.