Ny speldator för ca 10k - Snart dags att beställa

Permalänk
Medlem

Ny speldator för ca 10k - Snart dags att beställa

Har nu suttit några dagar och filat ihop vad jag tror kommer bli min nästa dator. Är nu intresserad av vad ni har för synpunkter på det jag satt ihop. Vill givetvis få så mycket som möjligt för pengarna, skulle man kunna kalla detta för prisvärt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1208485/gamingdator-zeedie
(använder inet för att lista komponenterna bara)

Större delen kommer beställas från CDON med 15% rabatt.
Vilket resulterar i en totalkostnad av:
9097+685 = 9782 kr.

Skulle man kunna ha ett "klenare" nätagg eller är det bra som det är?
Jag undrar även hur man gör för att få sweclockers rabatten på Inet?

Kom gärna med argument till varför saker är bra/dåliga.

//Zeedie

Permalänk
Medlem

Ska du inte ha övrig lagring? Alltså en Hårddisk :P. Kanske en OS skulle sitta fint också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmz_707:

Ska du inte ha övrig lagring? Alltså en Hårddisk :P. Kanske en OS skulle sitta fint också!

Hårddiskarna ligger så högt i pris just nu så hade tänkt avvakta med det, har en extern på 1 TB om det skulle krisa med utrymme
Hade tänkt köpa Windows 7 OEM på CDON men det var slut för tilfället så väntar lite med det också

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite och frågar vad detta kommer gå på efter rabatten? på cdon

http://imageshack.us/photo/my-images/707/kundvagn.jpg/

Permalänk
Skrivet av Zeedie:

Har nu suttit några dagar och filat ihop vad jag tror kommer bli min nästa dator. Är nu intresserad av vad ni har för synpunkter på det jag satt ihop. Vill givetvis få så mycket som möjligt för pengarna, skulle man kunna kalla detta för prisvärt?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1208485/gamingdator-zeedie
(använder inet för att lista komponenterna bara)

Större delen kommer beställas från CDON med 15% rabatt.
Vilket resulterar i en totalkostnad av:
9097+685 = 9782 kr.

Skulle man kunna ha ett "klenare" nätagg eller är det bra som det är?
Jag undrar även hur man gör för att få sweclockers rabatten på Inet?

Kom gärna med argument till varför saker är bra/dåliga.

//Zeedie

Du har för lite kylning.

Satsa på: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1199657/2011-12-04

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolkid:

lånar tråden lite och frågar vad detta kommer gå på efter rabatten? på cdon

http://imageshack.us/photo/my-images/707/kundvagn.jpg/

Inte helt rätt att räkna på, du får bara 15% rabatt på de 5 första sakerna i inkorgen.
Grafikkortet du valt ingår inte i rabatt kampanjen och får således inget avdrag.

Men efter att ha valt de 5 dyraste sakerna bortsett grafikkortet så har du i varje fall runt 1020kr rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Kommer långt utanför budget med ditt förslag.
Vad är det som är bristande i min kylning? Räcker det möjligtvis inte med att köpa någon/några extra fläktar till nuvarande chassi? Vad skall man satsa på för vanlig CPU-kylare om man inte vill ha vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedie:

Inte helt rätt att räkna på, du får bara 15% rabatt på de 5 första sakerna i inkorgen.
Grafikkortet du valt ingår inte i rabatt kampanjen och får således inget avdrag.

Men efter att ha valt de 5 dyraste sakerna bortsett grafikkortet så har du i varje fall runt 1020kr rabatt.

passar allting tillsammans osv?

Permalänk
Skrivet av Zeedie:

Kommer långt utanför budget med ditt förslag.
Vad är det som är bristande i min kylning? Räcker det möjligtvis inte med att köpa någon/några extra fläktar till nuvarande chassi? Vad skall man satsa på för vanlig CPU-kylare om man inte vill ha vatten?

Du får bara 2 fläktar med det chassit. Om du vill sätta in fler så är det bättre att bara köpa en mer ventilerad låda.

Du kommer inte utanför budgeten om du tar chassit (haf x), moderkortet (z68/p67 den med mest rabatt), cpu, grafikkortet (behöver inte vara asus, ta det med mest rabatt) + något dyrt från CDON.

Edit: Kylare till cpu: #51694857

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Du får bara 2 fläktar med det chassit. Om du vill sätta in fler så är det bättre att bara köpa en mer ventilerad låda.

Du kommer inte utanför budgeten om du tar chassit (haf x), moderkortet (z68/p67 den med mest rabatt), cpu, grafikkortet (behöver inte vara asus, ta det med mest rabatt) + något dyrt från CDON.

Edit: Kylare till cpu: #51694857

Får ändå bara ner priset till 10549kr i jämförelse med 9633kr.

Det jag funderar på att göra är om jag provar köra med standard kylaren först och sen om jag inte är nöjd med den köper en corsair H60 vattenkylning istället.

Låter det bara idiotiskt eller?

Kan du ge mig en motivering till varför det är bättre att skaffa en annan låda än någon mer fläkt? Förutom att en annan låda eventuellt har bättre luftgenomströming.

Vad är det som är fel med Fractal Design R3?

Permalänk
Skrivet av Zeedie:

Får ändå bara ner priset till 10549kr i jämförelse med 9633kr.

Det jag funderar på att göra är om jag provar köra med standard kylaren först och sen om jag inte är nöjd med den köper en corsair H60 vattenkylning istället.

Låter det bara idiotiskt eller?

Kan du ge mig en motivering till varför det är bättre att skaffa en annan låda än någon mer fläkt? Förutom att en annan låda eventuellt har bättre luftgenomströming.

Vad är det som är fel med Fractal Design R3?

Du kan prova standardkylaren först, men den är inget för överklockning.

FD lådan är inte gjord för extremt luftflöde. Den är gjort för normalt luftflöde + låg ljudnivå. Haf X är mer uppgraderingsbar eftersom den har mer expansionsplatser.

Jag tycker att det är mycket smidigt med hjulen som man får med lådan (dock kan jag säga att de rullar ganska dåligt på trägolv).

Jag hade aldrig köpt FD R3 lådan, eftersom jag tycker att den är hemskt ful (smaksak).

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut!

Skrivet av Simplified:

Jag hade aldrig köpt FD R3 lådan, eftersom jag tycker att den är hemskt ful (smaksak).

Förlåt, men om R3:an är ful, vad är då Haf X?

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Skrivet av Mellis:

Tycker det ser bra ut!

Förlåt, men om R3:an är ful, vad är då Haf X?

Jag tycker personligen att FD lådor är fula. Jag gillar Haf X designen lite eftersom den är stor med plexi och ledfläktar (jag bytte ut alla mina svarta fläktar till 200mm CM megaflow fläktar med röd glow).

Ja, den är ingenting att jämföra designmässigt med min bärbara dator (Alienware M17x R2) (se sig), men den är iallafall maffig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Jag tycker personligen att FD lådor är fula. Jag gillar Haf X designen lite eftersom den är stor med plexi och ledfläktar (jag bytte ut alla mina svarta fläktar till 200mm CM megaflow fläktar med röd glow).

Ja, den är ingenting att jämföra designmässigt med min bärbara dator (Alienware M17x R2) (se sig), men den är iallafall maffig

Ja smaken är som baken, uppenbarligen

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF