Permalänk
Medlem

Z68 vs P67

Hej.

Jag är inte så insatt i moderkort och undrar om jag bör köra på chipset P67 eller Z68. Jag ska ha en speldator och bryr mig bara om spelprestanda. Jag vill också köra på en sata 3 6gb/s SSD och vill givetvis ha max prestanda från den också. Som jag förstår det finns det inga P67 med GEN 3? Jag vill gärna ha ett moderkort som så i stor mån som det går idag är kompatibel med kommande Ivy processorer och har GEN 3, men inte om detta innebär att jag gör en uppoffring i spelprestanda.

Just nu funderar jag på en ASUS P8Z68-V GEN 3. Kommer jag att få sämre spelprestanda eller SSD prestanda än om jag valt ett P67 kort? Eller är det ingen skillnad med dem i denna aspekten?

För övrigt läste jag följande på OCZ:s hemsidan: "Maximum performance is achieved by using the P67 chipset with Native SATA 6Gbps". Se länk: http://www.ocztechnology.com/ocz-vertex-3-max-iops-sata-iii-2.... Det tyckte jag ju inte lät särskilt bra :/ Någon som är insatt och vill förklara?

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det påverkar inte spelprestandan någonting. Inte märkbart, iallafall.

Z68 = P67 + H67, svårare än så är det inte.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ok. tack för svar. Men vad gäller high end SSD:s då? Ingen skillnad där heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Ok. tack för svar. Men vad gäller high end SSD:s då? Ingen skillnad där heller?

inte vad gäller prestanda. Z68 har dock stöd för ssd caching vilket kan vara trevligt om man orkar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

inte vad gäller prestanda. Z68 har dock stöd för ssd caching vilket kan vara trevligt om man orkar

Hehe jag orkade och är helnöjd, det känns som SSD prestanda mest hela tiden fast det egentligen bara är en 500GB mekanisk disk med en 20GB SSD cache :D. Datorn bootar på 25 sekunder (11 sekunder är bios post och 14 sekunder OS boot).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Nån som kan förklara mer om skillnaden mellan Z68 o P67?

Är inte dator kunnig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Nån som kan förklara mer om skillnaden mellan Z68 o P67?

Är inte dator kunnig

Det är det som står här i tråden, dvs att P67 inte stöder den inbyggda grafikdelen i i5 i7 medan Z68 gör det. Plus att Z68 kan Cacha din SSD om du har en.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är det som står här i tråden, dvs att P67 inte stöder den inbyggda grafikdelen i i5 i7 medan Z68 gör det. Plus att Z68 kan Cacha din SSD om du har en.

Aha, vad betyder Cacha då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmus117:

Nån som kan förklara mer om skillnaden mellan Z68 o P67?

Är inte dator kunnig

Totalt finns det tre styrkretsar för Sandy Bridge:

H67 - Inga överklockningsfunktioner, men gör så att man kan använda den interna grafiken i sin processor.
P67 - Möjliggör överklockning, inaktiverar dock grafikdelen i processorn.
Z68 - Möjliggör överklockning, utan att för den delen inaktivera grafikdelen i processorn. Z68 innehåller en del andra funktioner också, till exempel SSD-Caching och Virtu. SSD-Caching innebär att du använder en liten snabb SSD-disk tillsammans med en långsammare, större, mekanisk hårddisk. I Windows-miljö ser det endast ut som att du har en hårddisk, och det är för att datorn håller koll på vilka filer du använder ofta, och ser till att dessa placerar på den snabba SSD-disken. De filerna du använder mer sällan hamnar på den långsammare lagringsdisken. På detta sättet kan man få ut väldigt mycket SSD-prestanda utan att för den delen ha speciellt stor SSD.

Virtu är en funktion som ska fungera som ett samarbete mellan den integrerade grafikdelen och ett externt grafikkort. Den är dock ännu ganska oanvändbar och ger i många fall sämre prestanda än utan den.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Antielefant

I prestanda/speldatorer är skillnaden en enda sak - SSD caching.

I princip kan man säga att det är en fattig mans SSD-lösning, du köper en relativt liten (20-60 GB) SSD och "slavkopplar" den mot en mekanisk hårddisk. Systemet kommer att dubbellagra alla filer som ligger på den mekaniska hårddisken som används ofta nog och för dessa filer får man alltså SSD'ns hastighet, medan man för övriga filer får den mekaniska diskens storlek.

Detta är däremot enbart intressant om man inte har eller ska köpa en "riktig" SSD (dvs ~120 GB eller större) att lägga system och program på, och ens i bästa fall ger det inte riktigt lika bra prestanda som en ren SSD-lösning då det alltid blir något längre accesstider.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag har för mig att SSD cachningen fungerar på blocknivå och inte på filnivå. Vi är ju alla vana vid att cpu'n har en L3 cache mot minnet och utan den cachen skulle det gå väldigt mycket långsammare och man kan nog se SSD cachen på samma sätt dvs som en "L3" cache mot den mekaniska hårddisken.

På mitt system har SSD cachningen fungerat över förväntan och jag kan bara rekommendera den (kan ju vara att jag använder datorn helt enligt Intels förväntningar ). Ett tips om du kör med en vanlig SSD >100GB och en mekaniskt lagringsdisk kan vara att avsätta 20GB av SSD'n som cache till lagringsdisken.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har för mig att SSD cachningen fungerar på blocknivå och inte på filnivå. Vi är ju alla vana vid att cpu'n har en L3 cache mot minnet och utan den cachen skulle det gå väldigt mycket långsammare och man kan nog se SSD cachen på samma sätt dvs som en "L3" cache mot den mekaniska hårddisken.

På mitt system har SSD cachningen fungerat över förväntan och jag kan bara rekommendera den (kan ju vara att jag använder datorn helt enligt Intels förväntningar ). Ett tips om du kör med en vanlig SSD >100GB och en mekaniskt lagringsdisk kan vara att avsätta 20GB av SSD'n som cache till lagringsdisken.

Användarmönstret spelar in en hel del för hur pass bra prestanda man får ut av SSD cachningen. Om man mestadels använder sig av ett fåtal favoritprogram/spel, så funkar det utmärkt. Men om man använder en stor mängd olika program och har lite längre intervall mellan användningen av samma program minskar effektiviteten (naturligtvis beroende på storleken på den cachande SSD'n, jag förutsätter en relativt liten SSD i exemplet, på runt 30GB).

Utmärkt inlägg av Leifson, kan dock lägga till att Virtu-varianten av GPU-samarbete behöver man inte använda över huvud taget, så rent generellt har man inte sämre prestanda med Z68 kontra P67. Z68 har i mina ögon bara fördelar gentemot P67 och är vad P67 skulle varit från början.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdfZerg:

Ok. tack för svar. Men vad gäller high end SSD:s då? Ingen skillnad där heller?

är väldigt säker på att de har samma sata-styrkrets, dvs ingen skillnad alls. För spel skulle jag säga att i dagsläget är det ingen skillnad men om du tänker behålla riggen länge kan z68 gen3 till och med va bättre för grafikprestandan när grafikkorten väl börjar utnyttja pci-e 3 (gen3 står för att den stödjer pci-e 3.0). Risken är finns att när grafikkorten väl börjar kunna utnyttja pci-e 3 så kanske SB är outdated, men det är ju omöjligt att veta :>

Och övriga fördelar med z68 har nämnts tidigare, kan inte se någon anledning till varför z68 skulle vara sämmre på något sätt. Många extrema moderkort för närmare/över 3k använder även z68-kretsen.