Tävla och vinn värstingdator!

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ni som har aningen bättre koll än mig, är Bravo V3 en bra hörlursförstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Vi vill se foton på setupen
Och bra att det känns som en uppgradering. Annars är det ju lite trist.

Bilder kommer -
Ja, hade det inte hörts någon nämnvärd skillnad hade hela rasket åkt på retur...

Det finns en del inställningar som jag bara börjat att titta på och leka lite med. Skall nu försöka sätta mig in i alla kopplingar som finns på den här mackapären om XLR och sådant skojigt.

Det finns inbyggt stöd för 32 bitars DSD mm men enbart på just XLR, i övrigt är det 24 bitar 192 som gäller.

Finns lite olika settings för slo, hard och soft avrullning mm som man kan leka lite med. Finns gain också i enbart två lägen men men.

En trevlig sak är ju att volymen är motordriven så att hjulet rör på sig när man använder fjärrisen. Jag vet, men det är de där små sakerna som gör att man sitter och myser sent på kvällen....

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mikael R:

Ni som har aningen bättre koll än mig, är Bravo V3 en bra hörlursförstärkare?

Inte testat men det är väl en budgetröris. Verkar vara en del problem med kvallan och brus enligt head-fi tråden. Eller så har de bara för känsliga lättdrivna lurar, vilket inte alltid är att rekommendera med en rörförstärkare.

Vilka hörlurar tänkte du använda?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Inte testat men det är väl en budgetröris. Verkar vara en del problem med kvallan och brus enligt head-fi tråden. Eller så har de bara för känsliga lättdrivna lurar, vilket inte alltid är att rekommendera med en rörförstärkare.

Vilka hörlurar tänkte du använda?

Har för tillfället bara ett par ATH-M50, men har funderingar på att byta.

Permalänk
Medlem

Är denon ah-2000ngt som är bra att ha för 1600kr? Hört massa bra om de men är de bättre än sennheiser hd600? Dessa denons bhöver också en amp mdn står att det är svårt o skaffa "rätt" amp till de. De ser bra ut dock

Permalänk
Medlem

Tjao! Har o2/odac med HD650 nu. Funderar på att sälja/byta ut HD650 emot några heltäckande slutna lurar. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tjao! Har o2/odac med HD650 nu. Funderar på att sälja/byta ut HD650 emot några heltäckande slutna lurar. Några tips?

Det är ju inte jättegott om bra slutna lurar. Audeze har både EL-8 och LCD-XC. Sony har Z7. AKG har väl någon också om jag inte missminner mig. Denon D5000/7000 kan man hitta för rätt bra pris på t.ex. headfi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Varför vill du byta? Vad vill du ha annorlunda än det du har? Vad är du beredd att betala?

Lite förslag till: Denon AH-MM400, Shure 1540 och Fostex TH600.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Är denon ah-2000ngt som är bra att ha för 1600kr? Hört massa bra om de men är de bättre än sennheiser hd600? Dessa denons bhöver också en amp mdn står att det är svårt o skaffa "rätt" amp till de. De ser bra ut dock

Denon AH-D2000 är så pass lättdrivna att en iphone / android räcker så nej, en förstärkare behövs ej. Bättre än en HD600 ? Beror helt på vad du är ute efter. Båda lurarna skiljer sig rätt så markant från varandra när det kommer till ljudsignatur. Själv föredrar jag d2000 över hd600 men det är som sagt en smaksak.

Permalänk
Skrivet av daizoe:

B&W p7 kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Shure SRH1540 och Focal Spirit Classic är dem jag skulle kika på, har ett par HD-650 själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Denon AH-D2000 är så pass lättdrivna att en iphone / android räcker så nej, en förstärkare behövs ej. Bättre än en HD600 ? Beror helt på vad du är ute efter. Båda lurarna skiljer sig rätt så markant från varandra när det kommer till ljudsignatur. Själv föredrar jag d2000 över hd600 men det är som sagt en smaksak.

Ute efter bra ljud, kan typ inget om ljudsignatur men av det jag läst så vill jag väl kanske inte ha ''torr'', varm låter bra Tänkte använda till gaming, film o musik, lyssnar på allt. Vet inte hur mer jag menar än de jag skrivit hehe men tänkte att jag hört massa bra om de, är de värt för 1600kr?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mikael R:

Har för tillfället bara ett par ATH-M50, men har funderingar på att byta.

Lättdrivna lågohmiga hörlurar till en av marknadens billigaste rörförstärkare, låter som det kommer brusa lite (gissning). Varför inte en 02 istället. Klart säkrare kort.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Lättdrivna lågohmiga hörlurar till en av marknadens billigaste rörförstärkare, låter som det kommer brusa lite (gissning). Varför inte en 02 istället. Klart säkrare kort.

Är det Fiion du menar eller? Om det är någon annan, skicka gärna en länk

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Ute efter bra ljud, kan typ inget om ljudsignatur men av det jag läst så vill jag väl kanske inte ha ''torr'', varm låter bra Tänkte använda till gaming, film o musik, lyssnar på allt. Vet inte hur mer jag menar än de jag skrivit hehe men tänkte att jag hört massa bra om de, är de värt för 1600kr?

Är de i bra skick med icke slitna pads och inte klantigt moddade med Dynamat av någon med tummen mitt i handen så tycker jag det är värt det. Nya original eller lyxiga Lawton pads är dyra. Finns Kina pads på ebay men olika pads påverkar ljudet på olika sätt.

Fråga om de är moddade (markL eller Lawton mod brukar det kallas), risken finns ju att personen klantat sig. Är de korrekt moddade av en noggrann person har du en riktigt bra hörlur. Moddade brukar låta mer detaljerat, distinkt och mindre varmt och gosigt. Tajtare och mindre bas i moddade också.

Dock isolerar de sämst av alla slutna hörlurar på marknaden, en del av orsaken till det öppna ljudet. Kabeln är bökig också.

Jag använder mina D2000 rätt ofta fortfarande. Bekväma är de också. En klassiker. Efterföljarna med samma design säljs inte längre av Denon utav av orginaltillverkaren Fostex med modellerna TH-600 och TH-900.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mikael R:

Är det Fiion du menar eller? Om det är någon annan, skicka gärna en länk

Länkarna ligger i min signatur. Men syns inte på mobilsajten.
O2 och ODAC kan beställas hos Head n Hifi, Epiphany Acoustics, Headphoniaks

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Några jag läst gott om på bla innerfidelity är Xiaomi Piston II ...
http://www.innerfidelity.com/content/low-cost-high-value-25-x...
De är dock väldigt ovanliga i Sverige (verkar mest finnas på Fyndiq, som inte direkt ger ett pålitligt intryck om man läser lite omdömen...

Inte världens mest konstruktiva tips kanske, men lite inspiration iallafall.

Köpte ett par sådana åt frugan och hon är åtminstone helnöjd. Jag tycker att de har lite V-liknande kurva. Beställde från Aliexpress, betalade € 19,40. För det priset tror jag att de är svåra att slå.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Tja!
Har en Yamaha A-05 förstärkare som jag älskar, och funkar utmärkt till högtalarna.
Tyvärr så hörs ett fruktansvärt brusande ljud från hörlurar om man använder hörlursutgången. Jag har bytt eluttag, sett till att chassit sitter på ordentligt, blåst rent från damm osv.
Har testat med 5 olika lurar, och alla brusar, om än inte lika mycket. Testat allt från 16 till 96 ohm utan större skillnad.

Finns det något sätt att fixa till det här tror ni? Nån slags pryl som kan fixa alla mina bekymmer? :x

Om inte, finns det någon grym budgethörlursförstärkare som funkar bra med ath m50x som kan rekommenderas?
Tack!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mansonite:

Tja!
Har en Yamaha A-05 förstärkare som jag älskar, och funkar utmärkt till högtalarna.
Tyvärr så hörs ett fruktansvärt brusande ljud från hörlurar om man använder hörlursutgången. Jag har bytt eluttag, sett till att chassit sitter på ordentligt, blåst rent från damm osv.
Har testat med 5 olika lurar, och alla brusar, om än inte lika mycket. Testat allt från 16 till 96 ohm utan större skillnad.

Finns det något sätt att fixa till det här tror ni? Nån slags pryl som kan fixa alla mina bekymmer? :x

Om inte, finns det någon grym budgethörlursförstärkare som funkar bra med ath m50x som kan rekommenderas?
Tack!

Gissar att hörlursutgången är anpassad till den tidens högohmiga lurar. Köp en O2 och eller gärna en USB DAC om du spelar från datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Gissar att hörlursutgången är anpassad till den tidens högohmiga lurar. Köp en O2 och eller gärna en USB DAC om du spelar från datorn.

Okej, tack!
Menar du en Objective 2 då?
Jag har faktiskt ett hyffsat ljudkort!
Kan man dra från förstärkaren till hörlursförstärkaren, och vidare till hörlurarna? Jag vill hemskt gärna ha kvar hårdvarubas och diskantreguleringen.. :/

Visa signatur

| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mansonite:

Okej, tack!
Menar du en Objective 2 då?
Jag har faktiskt ett hyffsat ljudkort!
Kan man dra från förstärkaren till hörlursförstärkaren, och vidare till hörlurarna? Jag vill hemskt gärna ha kvar hårdvarubas och diskantreguleringen.. :/

Ja objective 2.
Ja om förstärkaren har line out, men tonkontrollerna sitter nog inte mot line outen. Vill du eq:a kan du väl göra det i datorn?

Efit: Och koppla O2 på ljudkortets line out. Min erfarenhet är dock att en extern DAC presterar bättre än ljudkort.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Då låter det som att d2000 skulle vara mer i din smak. Men om du har möjlighet bör du givetvis provlyssna hd600 eller kanske hd650. D2000 blir ju lite svårare då det är en utgången modell. Ja, i fint skick är d2000 värda 1600kr enligt min mening och jag tror de flesta håller med mig där.

Du bör även ta i beaktning att hd600 samt 650 är högohmiga och passar bäst med förstärkare eller ljudkort lämpade för sådana sorts hörlurar.

Det finns givetvis massor av andra alternstiv beroende på vad du satt för budget.

Permalänk
Medlem

D2000 är en bra hörlur som jag själv haft många år. Inte superneutral men spelglad är den definitivt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ja objective 2.
Ja om förstärkaren har line out, men tonkontrollerna sitter nog inte mot line outen. Vill du eq:a kan du väl göra det i datorn?

Efit: Och koppla O2 på ljudkortets line out. Min erfarenhet är dock att en extern DAC presterar bättre än ljudkort.

Hmm, okej!
Den har en rec out, är det samma sak some line out?

Edit: den har även en "tape pb" som output.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hifisnubben:

Då låter det som att d2000 skulle vara mer i din smak. Men om du har möjlighet bör du givetvis provlyssna hd600 eller kanske hd650. D2000 blir ju lite svårare då det är en utgången modell. Ja, i fint skick är d2000 värda 1600kr enligt min mening och jag tror de flesta håller med mig där.

Du bör även ta i beaktning att hd600 samt 650 är högohmiga och passar bäst med förstärkare eller ljudkort lämpade för sådana sorts hörlurar.

Det finns givetvis massor av andra alternstiv beroende på vad du satt för budget.

budget är cirka 3-3500kr och i detta ska det ingå hörlurar och dac, samt förstärkare om hörlurarna kräver det som i sennheiser hd600
Säger det igen att jag inte kan ngt om ljudsigantur så varm kanske inte alls visar sig vara bra. Helt enkelt vill jag bara se det klart och tydligt en förändring, mer klarhet t.ex, bättre glädje när jag lyssnar musik, bättre kvalite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansonite:

Hmm, okej!
Den har en rec out, är det samma sak some line out?

Edit: den har även en "tape pb" som output.

Rec out är bara en ren utgång som inte påverkas av annat än ingångsväljaren.
Har du kollat om det är förstärkaren som brusar eller om det är det som matar den ? Finns det brus om du lyssnar på en kortsluten ingång på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rec out är bara en ren utgång som inte påverkas av annat än ingångsväljaren.
Har du kollat om det är förstärkaren som brusar eller om det är det som matar den ? Finns det brus om du lyssnar på en kortsluten ingång på den ?

Ja, det brusar även helt utan input, ingen skillnad på om det finns input eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mansonite:

Ja, det brusar även helt utan input, ingen skillnad på om det finns input eller inte.

När du har ingången jordad så den inte plockar upp nått externt ? Då är det förstärkarens egenbrus du hör och då är det lättast att byta förstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

budget är cirka 3-3500kr och i detta ska det ingå hörlurar och dac, samt förstärkare om hörlurarna kräver det som i sennheiser hd600
Säger det igen att jag inte kan ngt om ljudsigantur så varm kanske inte alls visar sig vara bra. Helt enkelt vill jag bara se det klart och tydligt en förändring, mer klarhet t.ex, bättre glädje när jag lyssnar musik, bättre kvalite

Köp en beggad Cambridge Audio Dacmagic Plus, brukar gå på ca 2000. När det gäller ljudprofil har jag HD 650 som är varma och AKG Q701 som är klarare och mindre varma. Tänk dig skillnaden att HD 650 är lite rundare i ljudet, lite dämpat nästan, snällt för öronen, man kan sitta och lyssna länge. Q701 är klarare, de lyfter fram små detaljer, ljudet upplevs lite högfrekvent, nästan skrälligare, ett otränat ära kan blir irriterat av för mycket lyssnande, ljudet blir liksom spetsigt men väldigt detaljerat.

Jag började min resa med varmare lurar, när jag senare började förstå mig på hifi började jag istället uppskatta de klarare lurarna mer.

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800

Permalänk
Medlem

Maverick Audio Tubemagic D1 är också ett bra alternativ med DAC och förstärkare i ett!

Visa signatur

Dator: Lian-Li Q25b | 16 GB minne @ 2400 MHz | ASUS Z97I-PLUS | i5 3690K | Samsung 840 Evo 240 GB | EVGA GTX 980 Ti | 3 x DELL U2711
Hifi: Dynaudio X16 på Custom Design SQ404 | Rega Brio-R | Rega Apollo-R | Schiit Uber Bifrost | Pro-ject Carbon M2 Red | Pathos Aurium | The Chord Company Crimson-serie RCA | Sennheiser HD 650 | Sennheiser HD 800