Tävla och vinn värstingdator!

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Noterat! KOllat runt lite och verkar som att hd650 är som hd600 fast mer varma (som philips fidelio x1 är). 1200kr för hrt, cirka 1000kr för O2, Cirka 1400kr för hd650 vilket blir 3600kr, om jag dock hade hittat en O2 som var begagnad så skulle det funka! Du säger att hd600/650 skalar bra så tänkte då att de hörlurarna ska det vara med en dac och förstärkare.

http://www.head-fi.org/t/689313/dac-amp-for-fidelio-x1-rating...

Näms några gånger att olika dacar inte är SÅ olika, men med tanke på nypriset på HRT verkar det vara ngt. Finns det ingen annan hörlursförstärkare som skalar bra med HD600/650 och passar bra med HRT, måste hitta allt begagnat ju men dac och hörlurar verkar stå rätt redo

EDIT: Schiit mogni 2 kostar också cirka 1000kr inkl frakt om den nu skulle vara bättre än o2, enligt ngn review så var o2/odac rätt lika med schiit magni och modi

Finns nog många som låter bra med HD600/HD650, men jag tror O2 är säkraste kortet i prisklassen. Vart hittar du Magni 2 för 1000kr inkl frakt?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Finns nog många som låter bra med HD600/HD650, men jag tror O2 är säkraste kortet i prisklassen. Vart hittar du Magni 2 för 1000kr inkl frakt?

Deras hemsida, 24dollar frakt, 99dollar för produkten alltså 123dollar som är cirka 1000kr. Fast kanske finns ngn tullavgift som jag inte känner till och kanske VAT elr ngt sådan?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Deras hemsida, 24dollar frakt, 99dollar för produkten alltså 123dollar som är cirka 1000kr. Fast kanske finns ngn tullavgift som jag inte känner till och kanske VAT elr ngt sådan?

Ja. Vi har 25% moms i Sverige, läggs på hela beloppet inkl frakt och det brukar tillkomma lite andra påslag för hantering av tullavgift och vad nu fraktbolagen hittar på. Blir närmare 1300kr gissar jag.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Ja. Vi har 25% moms i Sverige, läggs på hela beloppet inkl frakt och det brukar tillkomma lite andra påslag för hantering av tullavgift och vad nu fraktbolagen hittar på. Blir närmare 1300kr gissar jag.

Gäller detta även o2? BEhöver hitta en sån begagnad men kollat sweclockers, hifimagasinet, tradera och blocket, ingen finns kvar, de som har de har combon och säljs förmodligen inte seperat. Tycker även att de ser lite fullt ut med båda men det bryr jag mig inte om så mkt. Måste kanske spräcka min budget ändå, om jag inte hittar ngn billig hd600/650 elr ngt annat bra. Herregud vad jag har svårt att bestämma mig, finns så mkt olika

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klickklick:

Vilka hörlurar rekommenderas i prisklassen ~1200-1500kr? Lurarna ska främst vara till musik. Jag vill gärna höra alla detaljer i låtar (eller så mkt som möjligt för pengen). Krav: Mjuka kuddar (inget läderaktigt), heltäckande, får gärna sitta skönt. Dom ska användas på en äldre Sony 5.1 förstärkare för lyssning av cd-skivor och ett MSI Z87 G45 med nån 600 ohm integrerad hörlursförstärkare i ljudkretsen.

Har kollat på Sennheiser HD598, Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, AKG K 612 Pro. Är någon av dom lurarna rätt för mig?

Jag hade nog valt k 612 av dem där, eller kanske k 701, det dyker ibland upp lurar som b stock hos Thomann och beställer du nått annat också så du inte behöver ta frakten på bara en sak så är det intressant
http://www.thomann.de/se/akg_k_701_b_stock.htm

Skrivet av seraj5:

Gäller detta även o2? BEhöver hitta en sån begagnad men kollat sweclockers, hifimagasinet, tradera och blocket, ingen finns kvar, de som har de har combon och säljs förmodligen inte seperat. Tycker även att de ser lite fullt ut med båda men det bryr jag mig inte om så mkt. Måste kanske spräcka min budget ändå, om jag inte hittar ngn billig hd600/650 elr ngt annat bra. Herregud vad jag har svårt att bestämma mig, finns så mkt olika

O2 finns att köpa inom EU ( då tillkommer inget) och dessutom finn den som byggstats, den är hålmonterad så det är inget "jättesvårt" bygge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade nog valt k 612 av dem där, eller kanske k 701, det dyker ibland upp lurar som b stock hos Thomann och beställer du nått annat också så du inte behöver ta frakten på bara en sak så är det intressant
http://www.thomann.de/se/akg_k_701_b_stock.htm

O2 finns att köpa inom EU ( då tillkommer inget) och dessutom finn den som byggstats, den är hålmonterad så det är inget "jättesvårt" bygge.

Hur menar du med att det är en byggsats? Vart finns det till salu? Blir det billigare då?
Så som det verkar bli nu efter massa reviews, åsikter och mig suttit och försökt lista ut vad jag gillar för ljud (varm, bassig osv..) så blir det nog detta :

Sennheiser hd 600/650
HRT musicstreamer 2+ 2012 edition
Objective 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hur menar du med att det är en byggsats? Vart finns det till salu? Blir det billigare då?
Så som det verkar bli nu efter massa reviews, åsikter och mig suttit och försökt lista ut vad jag gillar för ljud (varm, bassig osv..) så blir det nog detta :

Sennheiser hd 600/650
Objective 2

www.headnhifi.com

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Sennheiser hd 600/650
Objective 2

Objective (O) prylarna är ett open hardware projekt, de byggs och säljs av flera olika och vill man så kan man köpa dem i diverse olika stadier tex komplett, komplett byggsats eller diverse komponentsatser, eller så besöker man konstruktörens site och bara laddar hem ritningarna och löser allt själv:
http://nwavguy.blogspot.se
Det går alltså att bygga ihop dem på otaliga sätt och vill du löda själv men inte göra kretskort så går det bra, men du kan även beställa helt färdiga, beställer du med leverans inom EU så så är det tullfritt och momsen funkar "automatiskt"
http://www.headnhifi.com/
Där kan du köpa i olika stadier och välja leverans från Tyskland.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Objective (O) prylarna är ett open hardware projekt, de byggs och säljs av flera olika och vill man så kan man köpa dem i diverse olika stadier tex komplett, komplett byggsats eller diverse komponentsatser, eller så besöker man konstruktörens site och bara laddar hem ritningarna och löser allt själv:
http://nwavguy.blogspot.se
Det går alltså att bygga ihop dem på otaliga sätt och vill du löda själv men inte göra kretskort så går det bra, men du kan även beställa helt färdiga, beställer du med leverans inom EU så så är det tullfritt och momsen funkar "automatiskt"
http://www.headnhifi.com/
Där kan du köpa i olika stadier och välja leverans från Tyskland.

Jaha, löda slipper jag helst hehe men hur ska jag koppla HRT till o2? Behöver jag 2rca-rca kabel elr?

Hittade lite kablar som audioquest och van den hul som jag hört är bra men de är bara rca-rca. Ska jag kanske köpa en annan dac, fast denna verkar så prisvärd, nypris ligger ju på 3500kr

EDIT: såg nyss detta som kanske kan vara något: http://www.headnhifi.com/O2-Desktop-limited-special-edition

Fast är det rca elr är det för högtalare endast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Jaha, löda slipper jag helst hehe men hur ska jag koppla HRT till o2? Behöver jag 2rca-rca kabel elr?

Hittade lite kablar som audioquest och van den hul som jag hört är bra men de är bara rca-rca. Ska jag kanske köpa en annan dac, fast denna verkar så prisvärd, nypris ligger ju på 3500kr

EDIT: såg nyss detta som kanske kan vara något: http://www.headnhifi.com/O2-Desktop-limited-special-edition

Fast är det rca elr är det för högtalare endast?

Du behöver en kabel med passande kontakter i respektive ände, så svårt är det inte att hitta rätt och det finns ju även Odac+O2 hopbyggt elerl som separata lådor om du vill och O2 har inget med högtalare att göra.

(undvik också "dyrkabel" de ger dig inte bättre ljud, de gör bara större hål i plånboken.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en kabel med passande kontakter i respektive ände, så svårt är det inte att hitta rätt och det finns ju även Odac+O2 hopbyggt elerl som separata lådor om du vill och O2 har inget med högtalare att göra.

(undvik också "dyrkabel" de ger dig inte bättre ljud, de gör bara större hål i plånboken.)

Gör det ingen skillnad så absolut inte, tack för infon! men tror du inte att HRT dacen jag nämde är bättre än odac efterdom den kostar 3ggr mer nypris? Jag kan få den till samma pris som en odac

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Gör det ingen skillnad så absolut inte, tack för infon! men tror du inte att HRT dacen jag nämde är bättre än odac efterdom den kostar 3ggr mer nypris? Jag kan få den till samma pris som en odac

Jag har inte lyssnat på HRT men Odacen är väldigt lik Benchmark fast färre anslutningar och betydligt billigare, om HRT fungerar som den ska så borde den kanske kunna vara lika bra som Odac.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte lyssnat på HRT men Odacen är väldigt lik Benchmark fast färre anslutningar och betydligt billigare, om HRT fungerar som den ska så borde den kanske kunna vara lika bra som Odac.

Fast becnhmark dac 1 (antar du menar den) kostar ju typ 8000kr ny! Den måste väl låta mycket bättre om den kodtar cirka 8ggr mer än odac? Det är knappast möjligt att man betalar de där 7000kr för lite mer ingångar? Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt inom min budget.

Permalänk
Medlem

Kör just nu från det inbyggda ljudkortet då mitt moderkort saknar PCI plats åt mitt gammla ljudkort. Någon som har några rekommendationer på vad jag kan köpa? antingen ett internt ljudkort eller någon extern amp/dac? Vill helst inte betala mer än 1000kr men kan nog sträcka mig. Gärna något med 6.3mm kontakt om möjligt.

Har använt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335568 ... antingen så köper jag "PCI-X" versionen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294631
eller om det är värt pengarna detta; http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=376133

Kör med fidelio x1

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

Fast becnhmark dac 1 (antar du menar den) kostar ju typ 8000kr ny! Den måste väl låta mycket bättre om den kodtar cirka 8ggr mer än odac? Det är knappast möjligt att man betalar de där 7000kr för lite mer ingångar? Jag vill bara ha så bra ljud som möjligt inom min budget.

Nej det är inga stora skillnader i ljudkvalitet och det ska det inte vara heller eftersom båda produkterna strävar mot att vara neutrala, det är mycket små skillnader i ljudet desto bättre prylarna blir annars är de ju inte bra, men utvecklingen gör ofta att man kan bygga billigare eftersom det tillverkas ic kretsar som löser vissa funktioner för 50 öre som tidigare kostat 1000 tals kronor att koppla med diskreta komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Dyrare betyder inte bättre, speciellt inte i ljudvärlden.

Permalänk
Medlem

Förvirrande ju, behöver inte så mkt funktioner utom volymkontroll och gain grejen. Så en o2 verkar vara bra enligt många, känns som jag kanske ska satsa mer pengar på förstärkare än dac? Fast hörlurar ska vara mest men med budgeten 3000 så vill jag bara ha så bra ljud som möjligt. Lyssnar på allt utom hårdrock, jazz o sånt dvs mest modern music. Filmer kollar jag på och sprlar så någon slags all arounder. Så förvirrande och svårt det här med ljud haha

Edit: kollat runt mer nu och finns tydlige. Ngt som kallas synergy, o2kommer jag nog köpa ny om jag i te hittarbegagnat elr bättre efterdomden hade bra synergy med hd600/650. Bottlehead crack verkade bra,hittade den begagnad för 3500kr trots att den kosta 280dollarny(förmkt för mig ändå. Finns detingen dac som är bättre än odac på ngt sätt elr åtminstlne ser bättre ut för samma pris? Om detbara är funktioner som ändras så vad är de för skillnad mellan hrt musicstreamer 2 och hrt 2+?

Permalänk
Medlem

Köp en basic förstärkare/dac (t.ex. O2/ODac) och uppgradera när du tycker att du t.ex. vill ha rör eller fler ingångar. Börja inte med att lägga massor av pengar på en hobby du knappt förstår.

Permalänk
Medlem

Beställde från Headnhifi O2+ODAC combo. Skickades i går med DHL är det någon som vet hur länge det brukar ta för paketet att komma fram till köparen? På ett ungefär bara. Tack!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst mumu55's inlägg i Dagens fynd köpte jag ett par Sony MDR-1A, de som finns på erbjudande hos Elgiganten. Positivt överraskad, väldigt mycket ljud för den pengen. Kommer användas primärt hemma anslutna till en iphone6/ipad air 2.

MEN efter ett par timmars provlyssning anslut jag dem till datorn (macbook air 2013), och wow, vilken skillnad. Kändes som hörlurarna fick en helt annan, mer öppen, ljudbild. Trodde aldrig det skulle bli så bra ljud från en laptop.

Några frågor.
1. Har även beställt ett par m50x som är på väg, men de borde vara mer svårdrivna än Sony-lurarna? Tänkte om jag kommer få ett ännu större "problem" med dem.

2. Hörlurarna ska kunna spela upp s.k. HD-ljud men det är väl inget jag har någon fördel av när jag lyssnar Spotify via macbook:en?
Iphone 6 använder inte HD-ljud i alla fall.

3. Är det i så fall HD-ljudet som gör det eller helt enkelt att datorn har mer effekt så hörlurarna kan leverera bättre?
(som säkert blir ännu bättre med en amp)

Permalänk
Medlem

..vad är "HD-ljud"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Latka:

Beställde från Headnhifi O2+ODAC combo. Skickades i går med DHL är det någon som vet hur länge det brukar ta för paketet att komma fram till köparen? På ett ungefär bara. Tack!

Mitt senaste DHL från tyskland tog ca 4 dagar om jag minns rätt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kruso:

Efter att ha läst mumu55's inlägg i Dagens fynd köpte jag ett par Sony MDR-1A, de som finns på erbjudande hos Elgiganten. Positivt överraskad, väldigt mycket ljud för den pengen. Kommer användas primärt hemma anslutna till en iphone6/ipad air 2.

MEN efter ett par timmars provlyssning anslut jag dem till datorn (macbook air 2013), och wow, vilken skillnad. Kändes som hörlurarna fick en helt annan, mer öppen, ljudbild. Trodde aldrig det skulle bli så bra ljud från en laptop.

Några frågor.
1. Har även beställt ett par m50x som är på väg, men de borde vara mer svårdrivna än Sony-lurarna? Tänkte om jag kommer få ett ännu större "problem" med dem.

2. Hörlurarna ska kunna spela upp s.k. HD-ljud men det är väl inget jag har någon fördel av när jag lyssnar Spotify via macbook:en?
Iphone 6 använder inte HD-ljud i alla fall.

3. Är det i så fall HD-ljudet som gör det eller helt enkelt att datorn har mer effekt så hörlurarna kan leverera bättre?
(som säkert blir ännu bättre med en amp)

Skrivet av oatp1b1:

..vad är "HD-ljud"?

I det sammanhanget bara reklamfloskler.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

HD-ljud?!? LOL aja använd alac eller flac istället. Eller wimp HIFI om någon orkar.

Frågan då: Hur är Nuforce Udac 2 som bara DAC?
Mailde Shiit och tja både magni2 och modi2 blir plus VAT alldeles för mycket just nu. Så kom på att förstärkaren kan funka med Udac 2:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Mitt senaste DHL från tyskland tog ca 4 dagar om jag minns rätt.

Tack för informationen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

HD-ljud?!? LOL aja använd alac eller flac istället. Eller wimp HIFI om någon orkar.

Frågan då: Hur är Nuforce Udac 2 som bara DAC?
Mailde Shiit och tja både magni2 och modi2 blir plus VAT alldeles för mycket just nu. Så kom på att förstärkaren kan funka med Udac 2:an?

Den är extremt dålig eftersom det är ett konstruktionsfel på den så alla klipper, dessutom har de ofta problem med kanalobalans.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I det sammanhanget bara reklamfloskler.

Jepp
(Inget ont om lurarna i sig, men speciellt "högupplösta" är de inte heller för den delen)

... även jag fick ett infall och passade på att köpa Sony MDR-1A som tänkt ersättare/uppgradering till mina Creative Aurvana Live som jag använder som allround dator-lurar.

Första intrycket är att de är känsligare och basigare än väntat (drivet direkt från moderkortet än så länge) ... Jag är rätt säker på att jag fick dra ner volymen en del jämfört med CAL!

Basen verkar nog lite väl hissad vid första anblicken, och kan uppfattas smått påträngande "one-note" och lite murrig i vissa låtar där basen annars låg mer i bakgrunden med CAL. Men å andra sidan är den mysigt fet och fläskig i andra låtar Jag gillar inte basfattiga lurar, så luren är hyfsat långt från neutral, men det funkar det med. Påminner kanske lite om Logitech UE6000 med aktiv drivning, men det var så länge sen jag testade dem, så det är svårt att jämföra!

Diskanten har viss luftighet för att vara sluten lur, men känns ändå snäll och lättlyssnad. Bra avvägning, men skulle kanske ha lite mer bett. (eller rättare sagt lite lägre bas )
Mellanregistret känns mer undertryckt än CAL... Kanske lite väl tyst. Får se om det är en vanesak.
Jag vill inte att röster sticker ut för mycket - speciellt högre mellanregistret - men det här är nästan väl åt andra hållet!

Komforten verkar OK - totalt sett bättre än CAL, men inte klockrent.
Kåporna är lite mindre än jag trodde. Förstår inte varför det görs fler lurar där öronen får plats utan problem. Här är det mest i riktigt framåt/bakåt som det upplevs aningens trångt för mig. De omsluter tätare (mer clamp och djupare mjukare lite större kuddar) och verkar bli varmare än CAL, men isolerar nog mer också, och småtouchar inte öronen på dumma ställen på samma vis.

Det lutar åt att behålla dem, och se hur de spelar in sig. Borde kunna vara "keepers" men med vissa reservationer/"brister".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare

MDR-1A går ju att modda också. På egen risk. Välljud garanteras ej

http://www.head-fi.org/t/665529/dynamat-mod-for-sony-mdr-1r

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Den är extremt dålig eftersom det är ett konstruktionsfel på den så alla klipper, dessutom har de ofta problem med kanalobalans.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Jepps så endast DAC användning är illa då? Eller gick du på fulla användsnings området från dac till amp?

EDiT: Kör endast med min Fiio E10 nu då Udac2 dista något ordentligt på mina nya lurar. Endast 48 Ohm men ändå.. klar skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon8870:

Jepps så endast DAC användning är illa då? Eller gick du på fulla användsnings området från dac till amp?

EDiT: Kör endast med min Fiio E10 nu då Udac2 dista något ordentligt på mina nya lurar. Endast 48 Ohm men ändå.. klar skillnad.

Det är ju dacdelen som klipper, det går inte att låta bli att använda dacen så jag förstår inte riktigt hur du menar, udac2 är hursomhelst en rätt usel konstruktion som bör undvikas.

Visa signatur