Tävla och vinn värstingdator!

Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Tänkte tipsa om nya Audio-Technica ATH-MSR7 som både och den där farbrorn i roliga skjortan gillade.
Wall of fame i kategorin slutna fullsize hörlurar.

http://www.innerfidelity.com/content/incisive-audio-technica-...

Conrad brukar köra 10% i sitt nyhetsbrev ganska ofta, för den som har is i magen.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2928916

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

När jag beställt dyrare grejjer från USA har priset blivit enligt nedanstående formell tyvärr. Köper man från en seriös återförsäljare i USA så fastnar det i tullen är min erfarenhet.

(pris dollar + frakt dollar) * kurs * 1,29 = pris i SEK
Där 1,29 är moms + andra avgifter som speditören tar för hantering.

699$ + 66$ * 8,34 * 1,29 = 8230kr i detta fall

Missade frakten så det blir ganska dyrt, men avgiften är iaf 100kr + 25%.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ALO International/international+ eller CEntrance HiFi-M8 och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag använder idag LG G3, HRT microstreamer och JH13pro+fp med WIMP HIFI. Jag har även ett par Philips Fidelio L2 till datorn med HRT microstreamer som dac/amp. JH13-lurarna är så otroligt känsliga och känner att jag behöver en dac/amp med möjllighet att ändra på gain vilket både ALO och CEntrance erbjuder.

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från headnhifi med DHL kommer DHL med paketet eller får jag en AVI att gå till Ica och hämta paketet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Latka:

Ni som beställt från headnhifi med DHL kommer DHL med paketet eller får jag en AVI att gå till Ica och hämta paketet?

Sist jag fick från DHL fick jag sms där jag kunde välja om de skulle köra ut det eller hämta på närmsta utlämningsställe.

Fråga, vad är det för skillnad på o2+odac vanlig variant jämfört med limited?

EDiT: Är de så enkelt att det 2 vs 1 enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Sist jag fick från DHL fick jag sms där jag kunde välja om de skulle köra ut det eller hämta på närmsta utlämningsställe.

Fråga, vad är det för skillnad på o2+odac vanlig variant jämfört med limited?

EDiT: Är de så enkelt att det 2 vs 1 enhet?

Tack. Limited har ju RCA Outputs medans ODAC+AMP combo har en 3.5mm input på framsidan och limited kommer bara i 1 färg och du verkar inte behöva lägga till 15 CHF För 6.3MM som med den vanliga varianten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Latka:

Tack. Limited har ju RCA Outputs medans ODAC+AMP combo har en 3.5mm input på framsidan och limited kommer bara i 1 färg och du verkar inte behöva lägga till 15 CHF För 6.3MM som med den vanliga varianten.

Hmm ja frågan är ju då om jag ska köpa o2 amp eller vänta ett tag och se om o2 limited finns kvar. Annars blir det att uppgradera Fiion från E10 till E10k

Permalänk
Medlem

Inget svar, men jag har bestämt mig för att köpa en HRT Musicstreamer 2+ 2012 edition för 1200kr, vad finns det för bra hörlurar att gå med dessa? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Inget svar, men jag har bestämt mig för att köpa en HRT Musicstreamer 2+ 2012 edition för 1200kr, vad finns det för bra hörlurar att gå med dessa? Tacksam för svar

Hur mycket kan du tänka dig att lägga och vad har du tänkt att använda dem till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael R:

Hur väl kommer DT-770 Pro lira ihop med Pro-Ject Head box 2? Blev lite sugen när jag såg att båda var nedsatta...

Skickades från m.sweclockers.com

Möjligen inte aktuellt längre, men båda är prisvärda. Har tyvärr inte lyssnat på dem tillsammans.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Den har ingen hörlursutgång. Det är en USB DAC med enbart line-out via 2xRCA.

Edit: Ska du har HRT är det Headstreamer eller MicroStreamer du ska ha.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1579485,973511,1374537

Eller en hörlursförstärkare som du kopplar till Musicstreamern.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Den har ingen hörlursutgång. Det är en USB DAC med enbart line-out via 2xRCA.

Edit: Ska du har HRT är det Headstreamer eller MicroStreamer du ska ha.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1579485,973511,1374537

Eller en hörlursförstärkare som du kopplar till Musicstreamern.

http://www.musicstreamer.se/img/prod/msii-plus-3.jpg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1307042

En musicstreamer. Går de inte koppla de 2rca till en 3.5mm plug? Annars tänkte jag köpa en pro-ject project HEAD BOX II till den med Blir det bra?
Tack för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av seraj5:

En musicstreamer. Går de inte koppla de 2rca till en 3.5mm plug? Annars tänkte jag köpa en pro-ject project HEAD BOX II till den med Blir det bra?
Tack för svar

Det går men det är inte särskilt bra att koppla så, dels har du ingen hörlursförstärkare och sedan har du inte heller nån vettig nivåkontroll, ljudet blir alltså lidande även om dacen i sig skulle låta bra så är den avsed att driva en linjeingång och inte en hörlur med betydligt lägre impedans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Behöver man ett camera connecting kit för att kunna koppla en dac till en iPod classic? Köpte någon billig variant av kittet på Kjell, men det fungerade inte..

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Tack för svar

Nej Line-out på Musicstreamern är full volym hela tiden. Dessutom annan utgångsimpedans än vad som är lämplig för hörlurar.
Visst går det att koppla en project HEAD BOX II till Music Streamer II+ men jag hade hellre köpt MSII+ och en O2 eller ODAC+O2. Eller en Hegel Super så kommer du billigt undan, halva priset denna månaden 1149kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nej Line-out på Musicstreamern är full volym hela tiden. Dessutom annan utgångsimpedans än vad som är lämplig för hörlurar.
Visst går det att koppla en project HEAD BOX II till Music Streamer II+ men jag hade hellre köpt MSII+ och en O2 eller ODAC+O2. Eller en Hegel Super så kommer du billigt undan, halva priset denna månaden 1149kr.

Varför hade du hellre köpt det? Pro-ject förstärkaren verkar vara bra och HRT med så en rca kabel mellan de borde väl fungera bra? Tänkte köpa allt begagnat för att få så bra ljud som möjligt inom min budget (3000kr för hörlurar och dac/amp combo). Hörlurarna letar jag fortfarande efter

Edit: Såg att Hegel Super har en inbyggd dac, är det bättre att bara köpa den ny kanske? Säger det igen, vill bara ha så bra (mindblowing) ljud som möjligt för cirka 3000kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Behöver man ett camera connecting kit för att kunna koppla en dac till en iPod classic? Köpte någon billig variant av kittet på Kjell, men det fungerade inte..

Du behöver rätt kabel beroende på vad för interface dacen har och om det är en usbdac utan egen strömförsörjning kan du behöva en hub med strömförsörjning om dacen behöver mycket ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver rätt kabel beroende på vad för interface dacen har och om det är en usbdac utan egen strömförsörjning kan du behöva en hub med strömförsörjning om dacen behöver mycket ström.

Det är en HRT microstreamer, så den är rätt strömsnål och jag har läst att det ska fungera. Dock så nämner folk aldrig vilka adaptrar och liknande de har. Men jst nu ligger huvudmisstanken på att jag köpte en för billig adapter. Andra tillverkade, t.ex. Chord, verkar ha det så att det enbart är Apples egna grejer som funkar, och inte något från tredje part.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

Varför hade du hellre köpt det? Pro-ject förstärkaren verkar vara bra och HRT med så en rca kabel mellan de borde väl fungera bra? Tänkte köpa allt begagnat för att få så bra ljud som möjligt inom min budget (3000kr för hörlurar och dac/amp combo). Hörlurarna letar jag fortfarande efter

Edit: Såg att Hegel Super har en inbyggd dac, är det bättre att bara köpa den ny kanske? Säger det igen, vill bara ha så bra (mindblowing) ljud som möjligt för cirka 3000kr

Välj hörlurar först och lyssna dig fram till vad du gillar. Lägg mest pengar på hörlurarna. Sedan väljer du en en DAC/AMP som passar hörlurarna som du gillar. Project boxarna har jag för mig lirar bäst med mellan och högimpedans hörlurar. Väljer du en sådan begränsar du ditt hörlursval. Börja inte i fel ände mao. Alltid alltid hörlurar först....

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Det är en HRT microstreamer, så den är rätt strömsnål och jag har läst att det ska fungera. Dock så nämner folk aldrig vilka adaptrar och liknande de har. Men jst nu ligger huvudmisstanken på att jag köpte en för billig adapter. Andra tillverkade, t.ex. Chord, verkar ha det så att det enbart är Apples egna grejer som funkar, och inte något från tredje part.

Har du läst denna http://www.6moons.com/audioreviews/hrt5/3.html

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Välj hörlurar först och lyssna dig fram till vad du gillar. Lägg mest pengar på hörlurarna. Sedan väljer du en en DAC/AMP som passar hörlurarna som du gillar. Project boxarna har jag för mig lirar bäst med mellan och högimpedans hörlurar. Väljer du en sådan begränsar du ditt hörlursval. Börja inte i fel ände mao. Alltid alltid hörlurar först....

Hej. Du verkar kunnig, så jag skulle vilja passa på att be om hjälp.

Har tänkt att köpa ett par nya lurar att ha till spel, musik och film - i nämnd ordning. Har budget upp till 2000 och vill helst ett par öppna. Har tittat på Beyerdynamic 880dt. Har du några andra lurar som du rekommenderar att jag ger en chans? Kommer att använda externt ljudkort som duger till lättare saker, men inte exempelvis AKG 701.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jagu:

Är det någon som har ALO International/international+ eller CEntrance HiFi-M8 och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag använder idag LG G3, HRT microstreamer och JH13pro+fp med WIMP HIFI. Jag har även ett par Philips Fidelio L2 till datorn med HRT microstreamer som dac/amp. JH13-lurarna är så otroligt känsliga och känner att jag behöver en dac/amp med möjllighet att ändra på gain vilket både ALO och CEntrance erbjuder.

Hej, maila ALO och Centrance och fråga. I ALO fallet tror jag + modellerna har förbättrad lägre "hiss". För att slippa problem med känsliga BA med många drivers krävs väl en förstärkare med låg utångsimpedans, låg effekt och låg gain (har jag för mig). LH Labs släppte ju tex en IEM variant av Geek Out med endast 100mw effekt.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Exner:

Hej. Du verkar kunnig, så jag skulle vilja passa på att be om hjälp.

Har tänkt att köpa ett par nya lurar att ha till spel, musik och film - i nämnd ordning. Har budget upp till 2000 och vill helst ett par öppna. Har tittat på Beyerdynamic 880dt. Har du några andra lurar som du rekommenderar att jag ger en chans? Kommer att använda externt ljudkort som duger till lättare saker, men inte exempelvis AKG 701.

Japp dessa. Men det hänger mycket på din musiksmak och hur du vill att det ska låta också. Glöm inte provlyssna med din musik.

Philips Fidelio X1 - grymt sköna med mjuk varm klang med lite extra bas. Låter aldrig hårt eller ansträngt. Lite tillbakadraget mellanregister om man jämför med Sennheiser soundet.
Philips Fidelio X2 - går att hitta för 220€-240€ inom EU. Ej hört men är de lika X1 så är de trevliga.
Sennheiser HD598 - sköna och prisvärda med Sennheisers fina mellanregister.
Sennheiser HD600 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
Sennheiser HD650 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
BeyerDynamic DT880 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
BeyerDynamic DT990 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
Hifiman HE-400 - går att hitta beg för 2000kr på Hifimagasinet. Snabb och detaljrik. Härlig instrumentseparation. Ganska tung på huvudet. Mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).

Några får du kanske leta beg ex HD600 HD650 om du ska ner till 2000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Japp dessa. Men det hänger mycket på din musiksmak och hur du vill att det ska låta också. Glöm inte provlyssna med din musik.

Philips Fidelio X1 - grymt sköna med mjuk varm klang med lite extra bas. Låter aldrig hårt eller ansträngt. Lite tillbakadraget mellanregister om man jämför med Sennheiser soundet.
Philips Fidelio X2 - går att hitta för 220€-240€ inom EU. Ej hört men är de lika X1 så är de trevliga.
Sennheiser HD600 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
Sennheiser HD650 - mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC). Skalar upp väl med bättre förstärkare och DAC.
BeyerDynamic DT880 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
BeyerDynamic DT990 - Beroende på impedans så mår den bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).
Hifiman HE-400 - går att hitta beg för 2000kr på Hifimagasinet. Snabb och detaljrik. Härlig instrumentseparation. Ganska tung på huvudet. Mår bäst av hörlursförstärkare (eventuellt + DAC).

Tack så mycket för oerhört utförligt svar! = )

Permalänk
Medlem

Tack! Det förstärker det jag trodde, att det handlar om adaptern. Förhoppningsvis är det samma output ur en iPod classic som en iPhone. Hursomhelst så vet jag att det ska fungera, eftersom jag läst recensioner på det. Jag får helt enkelt inhandla en camera connector och hoppas på det bästa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hjälper ju mig med pro-ject och HRT är en bra combo då? Hrt kostar ju nyptis 3500kr så borde den inte vara bättre än t.ex o2. Men den combon ihop med hifiman he400 elr hd600borde väl funka bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hjälper ju mig med pro-ject och HRT är en bra combo då? Hrt kostar ju nyptis 3500kr så borde den inte vara bättre än t.ex o2. Men den combon ihop med hifiman he400 elr hd600borde väl funka bra?

Ersatte nyligen min Head Box II med en O2:a och är oerhört nöjd med bytet. Om jag inte minns fel har Head Boxen ganska hög utgångsimpedans, vilket åtminstone inte verkar ha uppskattats av Shure SRH840; och till råga på allt gav mitt exemplar obalans mellan kanalerna på allt under medelhög volym. Det är möjligt att Head Box fungerar bättre med andra hörlurar, men för min del gjorde bytet till Objective 2 extremt mycket på ljudet.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk

Vilka hörlurar rekommenderas i prisklassen ~1200-1500kr? Lurarna ska främst vara till musik. Jag vill gärna höra alla detaljer i låtar (eller så mkt som möjligt för pengen). Krav: Mjuka kuddar (inget läderaktigt), heltäckande, får gärna sitta skönt. Dom ska användas på en äldre Sony 5.1 förstärkare för lyssning av cd-skivor och ett MSI Z87 G45 med nån 600 ohm integrerad hörlursförstärkare i ljudkretsen.

Har kollat på Sennheiser HD598, Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, AKG K 612 Pro. Är någon av dom lurarna rätt för mig?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av seraj5:

HRT MusicStreamer är en DAC och O2 (Objective 2) är en hörlursförstärkare. Blanda inte ihop O2 med ODAC. ODAC vs HRT II+ är nog en smaksak vid hörlurslyssning, det är matchningen mot förstärkare och hörlurar som är viktigast. HRTs grejjer brukar vara lite tyngre i ljudet och lite murrigare/varmare. Medans ODAC är mer klinisk/detaljrik och har mycket bra synergi med O2, men däremot sämre som DAC till en stereo. Detta enligt mina öron.

Jag hade skippat Project och köpt en O2 istället. Head Box II är en gammal konstruktion från 2004-2005 eller ännu tidigare. Det har hänt en del de senaste åren på hörlursförstärkarfronten. O2 från 2011 har en viss del i detta.

Om du nu vill lägga mer pengar på hela kalaset än 3000kr så köp HRT II+ och en O2 men än en gång. Börja med lurarna och lägg mest pengar på dessa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

HRT MusicStreamer är en DAC och O2 (Objective 2) är en hörlursförstärkare. Blanda inte ihop O2 med ODAC. ODAC vs HRT II+ är nog en smaksak vid hörlurslyssning, det är matchningen mot förstärkare och hörlurar som är viktigast. HRTs grejjer brukar vara lite tyngre i ljudet och lite murrigare/varmare. Medans ODAC är mer klinisk/detaljrik och har mycket bra synergi med O2, men däremot sämre som DAC till en stereo. Detta enligt mina öron.

Jag hade skippat Project och köpt en O2 istället. Head Box II är en gammal konstruktion från 2004-2005 eller ännu tidigare. Det har hänt en del de senaste åren på hörlursförstärkarfronten. O2 från 2011 har en viss del i detta.

Om du nu vill lägga mer pengar på hela kalaset än 3000kr så köp HRT II+ och en O2 men än en gång. Börja med lurarna och lägg mest pengar på dessa!

Noterat! KOllat runt lite och verkar som att hd650 är som hd600 fast mer varma (som philips fidelio x1 är). 1200kr för hrt, cirka 1000kr för O2, Cirka 1400kr för hd650 vilket blir 3600kr, om jag dock hade hittat en O2 som var begagnad så skulle det funka! Du säger att hd600/650 skalar bra så tänkte då att de hörlurarna ska det vara med en dac och förstärkare.

http://www.head-fi.org/t/689313/dac-amp-for-fidelio-x1-rating...

Näms några gånger att olika dacar inte är SÅ olika, men med tanke på nypriset på HRT verkar det vara ngt. Finns det ingen annan hörlursförstärkare som skalar bra med HD600/650 och passar bra med HRT, måste hitta allt begagnat ju men dac och hörlurar verkar stå rätt redo

EDIT: Schiit mogni 2 kostar också cirka 1000kr inkl frakt om den nu skulle vara bättre än o2, enligt ngn review så var o2/odac rätt lika med schiit magni och modi