Kombinerad Router/Modem eller separata?

Permalänk
Medlem

Kombinerad Router/Modem eller separata?

Hejsan, jag har på senaste tid haft lite problem med vår modem/router vi fick med från bredbandsbolaget. Så funderar nu på att införskaffa egna grejer (bättre) så undrar om man ska satsa på en ny "kombinerad" lösning eller ska man ha en separat router och ett separat modem.

Har tittat lite på olika modeller och ar dessa i tanke:
http://www.webhallen.com/hardvara/133986-linksys_adsl2_modem_router_wag320n

http://www.webhallen.com/hardvara/111991-netgear_router_.n_300mbps_w_adsl2_modem

Hade vart jätte tacksam om någon ville hjälpa till lite

PS: Jag har 24Mbit från Telenor men får nu ungefär 8/0.8.
Vi har nämligen Tv via bredbandet så telenor säger att det är därför vi har så låga hastigheter.

Tack på förhand
MVH MrTall

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem

Säger Telenor att ni får låga hastigheter p g a TV? Är det samma resultat även när TV-delen är urkopplad? Märkligt faktiskt.

Jag personligen är allergisk mot kombinerade router (gateway) och modem. Vill gärna ha detta separerat så man kan välja det bästa ur båda områdena. Dessutom om du i framtiden uppgraderar till VDSL så byter du bara ut modembiten och behöver således inte ändra nått i routern. Skulle du lyckas få fiber så skippar du bara modemet och kör på enbart routern.

Lägg inte alla ägg i en korg utan kolla upp alternativ som är separerade är mitt tips, sen hänger det naturligtvis på ekonomi också.

Permalänk
Medlem

Okay, ifall du säger så. Vad hade du tipsat om för modem och vilken router till den om man ska ha separat.

Vill skaffa fiber men lilla pappa är lite på den snåla sidan när det kommer till detta. Kabeln ligger redan framdragen till huset men ska kopplas in och det kostar några papp och det har han ej lust med då han sitter på sitt egna 3g modem och säger att allt funkar utmärkt.... Det du sa om fiber osv, menar du att man inte behöver ha modem om man har fiber. Det räcker med router?

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.85Ghz
Gpu: Acer Nitro Rx 7700 XT
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Corsair RM750e Gold

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på separata modem och Router/switshar, men beror ju också på vad man har och hur många enheter osv

Själva modemet vill man ju helst bara att det agerar en gateway till internet, men i övrigt är separerat från det lokala nätverket, där man vill ha prestanda så det räcker, alla fasta datorer / boxar till TV, TV, Xbox, ja allt som inte bärs omkring ska ju självklart vara kablat, bärbara datorer, telefoner skrivare osv kör man trådlöst.

Modem kan jag inte tipsa om då jag inte har behov av modem när jag har fiber, men router så linksys eller Asus, nån av deras gigabit modeller, och med full duplex för det trådlösa (vanligen 3 antenner då)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

MrTall: Det låter lite som fiber bara är en tidsfråga, om kabeln är framdragen till huset borde det nästan vara straffbart att sitta kvar på 3G och ADSL!

Om jag vore du skulle jag satsa på en bra router och ett relativt billigt modem från t ex Zyxel. Routerval är väldigt personligt beroende på vad man anser som viktigast. Bra W-LAN? Gbit på LAN-sidan? o s v.

Säg att du lägger runt 5-600kr på modemet. Vad kostar linan per månad idagsläget? Jämför det med bästa tänkbara alternativ på fibersidan, dra av modemkostnad och se sen hur många månader det skulle ta innan ni kommit ikapp kostnaden för fiberinkoppling. Kör du fiber så behöver du som sagt inte ett modem. Det enda du behöver är router om ni endast får en publik adress, eller om ni kör IP-telefoni/IPTV också. Gör ni inte det utan dessutom skulle få tillräckligt med publika adresser så skulle du bara behöva en switch. (...och vettiga brandväggar i respektive klient)