Excel, räkna ut antal dagar kvar till lön

Permalänk
Medlem

Excel, räkna ut antal dagar kvar till lön

Känns inte riktigt som att det här hör till denna forumdel, men det var det närmaste jag kom.

Jag har en budget som jag är nöjd med, men vill lägga till en uträkning som visar hur mycket matpengar jag har kvar att använda per dag (och vecka) fram tills nästa lön.

Jag har redan en cell med en uträkning som visar hur mycket matpengar jag har har kvar att använda tills löning.
Jag vill då ta det värdet och dela det på antal dagar kvar tills nästa lön, t.ex. 2012-03-27. Hur gör jag detta? I ett annat fält vill jag göra samma sak, men visa hur mycket jag har kvar att handla för per vecka.

+ i kanten vore om detta gick att kombinera med t.ex. ett fält där man skriver in när nästa lön är så att man slipper redigera formeln varje månad.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/date-function-HP... här har du lite tips som kan vara användbara. Lägg ut dokumentet så är det lättare att få en överblick och fler kan hjälpa till.
Mvh
Magnus

Permalänk
Medlem

Sätt en cell =today(), så tar du lönedatum minus den cellen.
Du kommer nog inte undan att lägga in lönedatumen manuellt dock.

[edit] Du kanske inte alltid vill använda dagens datum insåg jag, men det går bra att ta olika datum minus varandra för att få antalet dagar.[/edit]

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gärna lägga ut min budget, dock kan jag förklara mer vad jag menar om något är oklart. Det jag vet hittils är hur man visar dagens datum, men det hjälper mig inte riktigt:

=DATUM(ÅR(IDAG());MÅNAD(IDAG())+1;1)-IDAG()

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sätt en cell =today(), så tar du lönedatum minus den cellen.
Du kommer nog inte undan att lägga in lönedatumen manuellt dock.

[edit] Du kanske inte alltid vill använda dagens datum insåg jag, men det går bra att ta olika datum minus varandra för att få antalet dagar.[/edit]

=today eller =idag verkar inte fungera, den visar inte dagens datum.

Edit: =idag() visar dagens datum, men att använda en cell som heter I9 som innehåller värdet 2012-03-27 och köra minus IDAG fungerar inte som jag hade hoppats.

= I9 - IDAG()

detta returnerar 1900-01-29, det jag vill visa är antal dagar kvar från dagens datum tills det datum jag har angivit i cell I9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag vill inte gärna lägga ut min budget, dock kan jag förklara mer vad jag menar om något är oklart. Det jag vet hittils är hur man visar dagens datum, men det hjälper mig inte riktigt:

=DATUM(ÅR(IDAG());MÅNAD(IDAG())+1;1)-IDAG()

Du kan ju lägga ut dokumentet utan din budget ifylld. vad de olika cellerna gör/är inställda på syns ändå...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

=Today()

Men vad gäller lönedatum så kan man lösa det genom =WEEKDAY(TODAY();2)
formeln ger dig "dages nummer" med start måndag (2:an säger att den ska räkna måndag som dag 1).
Så lördag och söndag kommer visa 6 resp. 7.

Om du då har som normallönedag 25:e kan du kolla om den dagen är 6 eller 7 och då dra av en eller två dagar från lönedatumet.
Men det är svårt att ge dig en lösning när du inte vill hjälpa oss hjälpa dig.
Men sen kommer röda dagar att ställa till det för det är inget som Excel kan hålla koll på så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

=Today()

Men vad gäller lönedatum så kan man lösa det genom =WEEKDAY(TODAY();2)
formeln ger dig "dages nummer" med start måndag (2:an säger att den ska räkna måndag som dag 1).
Så lördag och söndag kommer visa 6 resp. 7.

Om du då har som normallönedag 25:e kan du kolla om den dagen är 6 eller 7 och då dra av en eller två dagar från lönedatumet.
Men det är svårt att ge dig en lösning när du inte vill hjälpa oss hjälpa dig.
Men sen kommer röda dagar att ställa till det för det är inget som Excel kan hålla koll på så vitt jag vet.

Ett förslag, vet inte alls om det är möjligt men hade vart en intressant lösning om d skulle funka. är om det går att koppla till en online almenacka...? skulle inte tro d går men hade vart coolt om d gick

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi | Asus P8Z77-V | i5 3570K @ 4.3Ghz Turbo |
Cooler Master Hyper 212 EVO w/ CM Blade Master PWM PnP | Corsair VENGEANCE 4x4GB CL9 1600Mhz | Corsair HX850W |
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming Windforce x3 |
OCZ Vertex3 MAX IOPS 120Gb | Samsung 840 EVO 250Gb | Kingstong HyperX 120Gb | WDC 1Tb 7200rpm | 7200 rpm Hitachi 2Tb |
Vid influx av cash är uppgradering prio 1!

Permalänk
Medlem

Jag förstår ändå inte vad ni har för hjälp av att se min budget? Då det inte finns något i denna budget som kan hjälpa er skapa en formel åt mig.

Det är ganska enkelt i min hjärna, men kanske svårt att åstakomma i excel?

Alltså en formel som räknar ut hur många dagar det är kvar till ett visst datum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

=today eller =idag verkar inte fungera, den visar inte dagens datum.

Edit: =idag() visar dagens datum, men att använda en cell som heter I9 som innehåller värdet 2012-03-27 och köra minus IDAG fungerar inte som jag hade hoppats.

= I9 - IDAG()

detta returnerar 1900-01-29, det jag vill visa är antal dagar kvar från dagens datum tills det datum jag har angivit i cell I9

Formatera "1900-01-29" som tal istället för tid så kommer du få antalet dagar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

För det finns inte bara en lösning på ett problem i Excel.

Så som du gjort din budget kanske inte alls är så vi skulle gjort den. Och om vi inte får se hur du gjort det kan vi inte hjälpa dig.

Lite som att till bilverkstan och fråga vad som är fel på din bil. Förstår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Formatera "1900-01-29" som tal istället för tid så kommer du få antalet dagar.

Tackar! Det löste problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske något!
Knåpade lite hemma. Kanske inte riktigt vad du har tänkt dig
men det borde fungera någorlunda i alla fall.

Skriv i ruta:
A1 = Summa
B1 = Summan av kvarvarande pengar. "Här är summan på din budget"
D1 = Dag:
D2 = =IDAG() "Visar dagens datum"
E1 = Dagar:
E2 = Antal dagar kvar. "Här fyller du bara i antal dagar kvar till lön"
F1 = Summa:
F2 = =B1/E2 "Budget delat med antal dagar kvar till lön"
G1 = Vecka:
G2 = =(D2+E2) "Om du fylt i antal dagar kvar på budget borde dit nästa löne datum komma upp här"
H1 = Summa:
H2 = =B1/E2*7 "Denna tar Budgeten och delar den på antal dagar kvar och multiplicerar det med 7 som är veckans antal dagar"

MvH Tokboy

Visa signatur

Chassi: CorsAir Obsidian 900D PCU: CorsAir AX 1200i - Moderkort: ASUS ROG Strix Z590-F Gaming WiFi - CPU: Intel Core i9-11900K - Minnen: CorsAir Vengeance RGB Pro 64GB (4x16GB) DDR4 3200MHz - GPU: 2x PowerColor LCS Radeon R9 290x 4gb Skärm: 2x ASUS VG248QE 144hz

Permalänk
Medlem

@Trådskaparen:

Jag skulle vara intresserad av att ta del av din excel-fil, för insipiration då jag tänkt skapa en själv.
Skulle uppskattas om du kan skicka en länk via PM (givetvis en kopia utan dina uppgifter/budget planering).
Tack på förhand