Uppgift: Skriva om internets för och nackdelar

Permalänk
Medlem

Uppgift: Skriva om internets för och nackdelar

Jag har fått i uppgift att skriva fyra sidor i Word om internets för och nackdelar. De första två sidorna ska vara fakta om fördelarna och två om nackdelarna och så mycket kan jag verkligen inte skriva ner. Jag har än så länge skrivit en halv sida om bägge och efter det så tar det fan stopp, så jag hoppas på att någon här skulle kunna tänka sig att ge mig lite hjälp på traven kanske? Inledning, syfte och metod är jag redan klar med så det är just väldigt mycket fakta som jag söker.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Man kan hitta mycket fakta på internet ^^

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Wikipedia.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Hjälpsam

Internet;
Uppslagsverk (wiki)
Söka fakta (google etc)
Social media (facebook, twitter och liknande)
Transaktioner (allt från betala räkningar till auktioner)
E-Handel (transparenta priser och omdömen)
Online gaming (allt från WoW till Wordfeud)
Mobil sorfning (hur mer och mer trafik flyttar till mobilen från stationär dator)

Lite att börja med och nysta i

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Är det inte meningen att man själv ska göra sin läxa?? Och som sagt man kan hitta mycket fakta på internet, om man orkar googla lite

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Glöm inte att diskutera och reflektera. Scenario? Varför är nackdelen en nackdel? Finns det dubbelbottnade fördelar/nackdelar? Exempel på dina teser? Fakta från olika platser? Påvisa problemet med olika fakta om samma sak? OSV osv..

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Större text! Och som hjorten66 sa, gör din läxa själv

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar! Hade helt och hållet glömt bort att diskutera och reflektera och jag hade inte ens tänkt på transaktioner t.ex. Tack!

Permalänk
Medlem

På akademisk nivå är wikipedia ej tillåtet

Lite ämnen som du kan ta upp är angående säkerhet, bedrägerier, molnet, spårbarhet, utveckling av nya webb standarder med mera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta med fördelar och nackdelar med fildelning i texten

Permalänk

Fördel:
Du kan få hjälp med dina läxor.

Nackdel:
Du kommer att bli utskälld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Lite ämnen som du kan ta upp är angående säkerhet, bedrägerier, molnet, spårbarhet, utveckling av nya webb standarder med mera.

Jag går på gymnasium, gäller det samma där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av halsduk:

Troligen inte, desutom listar ofta wikipedia sina käller, så man kan gå direkt till källan och ta informationen därifrån :]

Permalänk
Medlem

Bäst att fråga läraren. Din lärare kanske tillåter det. Annars är det ej tillåtet däremot kan man läsa vidare via källor som finns längst ner på wikipedia. Källorna brukar gå vidare till artiklar/avhandlingar. Sedan om du plockar text från någon annan så skall du också kunna hänvisa till det annars anses det som plagiat.

Permalänk
Rekordmedlem

Ines Uusman bör kanske nämnas för sitt uttalande när hon var it minister, det är lika bra som Bill Gates minnesmängdsutalande.
Ines Sa:

-Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.

Jag tror att hon hade fel...

Du bör ta upp de nya former av bedrägerier som dykt upp som en nackdel, nätet har även skapat nya former av beroenden och spel, ständigt uppkopplad osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av halsduk:

Ett tips är att kolla upp vilka källor wiki-författarna använt (står längst ner på sidan) och kolla upp dessa själv. Mycket går att hitta på biblioteket, och om biblioteket inte har dom inne kan man oftast beställa in utan kostnad. Sedan citerar man från dessa istället för wiki. Detta ger ett mycket mer seriöst intryck (istf copy/paste) samt lämnar mer utrymme för egna tolkningar, vilket är mycket uppskattat hos lärare i allmänhet.

Lärare är oftast inte speciellt intresserade av själva ämnet i texten utan hur du samlar fakta och bearbetar information, oftast med stor tyngdpunkt på källkritik. Det är viktigt att du lägger stor vikt på egna slutsatser, inte bara fakta-babbel, som ofta gör att läsaren (läraren i detta fallet) tappar intresse. Hade läraren själv varit intresserad av fakta hade denna lika gärna kunnat letat upp den själv, det är dina åsikter/slutsatser som räknas, och hur du för fram dom.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Mina högskolelärare brukar säga börja med att titta där men använd det inte som källa, använd Wikipedias källor i stället i så fall.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Du har kanske missat mitt andra inlägg. Där jag skriver att man får titta vidare på källorna. Eftersom källorna hänvisar en till vetenskapliga artiklar/avhandlingar

Permalänk
Medlem
Skrivet av voltio:

Större text! Och som hjorten66 sa, gör din läxa själv

Ditt inlägg är ett bra exempel på internets negativa sidor. I stället för att hjälpa till är vissa mer intresserade av att trolla eller framhäva sig själva och sina inskränkta åsikter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

det börjar bli.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ines Uusman bör kanske nämnas för sitt uttalande när hon var it minister, det är lika bra som Bill Gates minnesmängdsutalande.
Ines Sa:

-Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet.

Jag tror att hon hade fel...

Du bör ta upp de nya former av bedrägerier som dykt upp som en nackdel, nätet har även skapat nya former av beroenden och spel, ständigt uppkopplad osv.

Det citatet är taget ur kontext. Hela citatet lyder: "Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning, men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet, men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad"

Så hon fick ändå rätt för att folk sitter inte och småsurfar längre utan internet är en vital del av våra liv.

OT: GL!

Permalänk

Inernet är ett fantastisk verktyg utan nackdelar. Nackdelarna uppstår då folk lägger upp barnporr och sån skit.

Permalänk
Medlem

Hade det varit jag som hade gjort uppgiften så hade jag fokuserat på 1 stor fördel, kommunikation och just hur mycket som förbättrats i och med Internets förenkling utav kommunikation. Sedan kan du alltid flyta ut på lite "mindre" fördelar som tillhör kommunikation och analysera hur de hänger ihop. Och det finns ju för och nackdelar med allt, som nackdel kan du ju skriva om hur enkelt det är att lura folk på nätet, även detta har samband med kommunikation.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

som alla vet internet hadde aldrig slagit igenom om inte porrindustrin funnits då majoriteten av internet består av porr så porr måste ju hamna som fördel iaf.

tänk om vi fortfarande fått sitta med porrtidningar och hyra porr fan va jobbigt... jag slår ett slag för internet porren!

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som alla vet internet hadde aldrig slagit igenom om inte porrindustrin funnits då majoriteten av internet består av porr så porr måste ju hamna som fördel iaf.

tänk om vi fortfarande fått sitta med porrtidningar och hyra porr fan va jobbigt... jag slår ett slag för internet porren!

Jajjamen... och man har en stor fördel om man kör via proxy
Det har väl iofs dragit med sig lite brottslighet, men det är nog bara så att buset byter metoder, de hade funnits nån annanstans om de inte var på nätet.
Fysiska Nigeriabrev finns inte längre och blufffakturor går över till telemarketing, och så har vi de som håller på med div fuffens via mobilerna, det är väldigt närliggande områden, och kanske ska de räknas in, för utan internet hade de inte fungerat.
Trom brom srom hade ju fina metoder tidigare när det fanns modem som kunde ringa upp deras betalnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fysiska Nigeriabrev finns inte längre

Lies! Jag fick ett i postfacket på jobbet för några månader sedan.

Permalänk
Medlem

Fördel: Information
Nackdel: Desinformation

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.