AHCI Mode med ssd

Permalänk
Medlem

AHCI Mode med ssd

Hej

Då har jag strulat till det lite. Jag har en ny dator med en ssd, (kolla sign), och har använt datorn i några månader nu.

Jag läste att AHCI mode var mycket bättre för ssd än IDE mode så jag ändrade det i bios. När jag kommer in i windows ser jag att ssd'n bara har 2gb kvar(?). Jag hade 30gb eller något kvar innan jag böt till AHCI. När jag testar att gå tillbaka till IDE mode så har jag fortfarande bara 2gb kvar. Vad händer egentligen??

TACKSAM för svar!!!!!

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Hej

Då har jag strulat till det lite. Jag har en ny dator med en ssd, (kolla sign), och har använt datorn i några månader nu.

Jag läste att AHCI mode var mycket bättre för ssd än IDE mode så jag ändrade det i bios. När jag kommer in i windows ser jag att ssd'n bara har 2gb kvar(?). Jag hade 30gb eller något kvar innan jag böt till AHCI. När jag testar att gå tillbaka till IDE mode så har jag fortfarande bara 2gb kvar. Vad händer egentligen??

TACKSAM för svar!!!!!

Tror du måste ominstallera hela Windows efter att ha ändrat från IDE till AHCI för att ge den funktion så att säga. Någon annan kanske säger annat, men det vad jag uppfattat.

Permalänk
Medlem

Varför du får så lite plats kvar har nog med något annat än ide -> ahci bytet att göra skulle jag tro. Det finns saker du kan göra i registret om du har ändrat från ide till ahci efter du installerade windows.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Jag läste att man kunde ändra någonting i regedit om man redan hade installerat windows 7 med IDE mode. Ändrade i regedit men hjälpte inte.. Borde det inte funka att bara ändra tillbaka till IDE? SUCK........
Om jag nu ominstallerar windows7, är det något speciellt jag måste tänka på då?

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator

Permalänk

Det går att gå in i registret för att ställa om Windows till AHCI läge utan att behöva installera om.

Här har du en guide: http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-window...

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Varför du får så lite plats kvar har nog med något annat än ide -> ahci bytet att göra skulle jag tro. Det finns saker du kan göra i registret om du har ändrat från ide till ahci efter du installerade windows.

De är klart de har någonting med bytet att göra! ;P Direkt efter att jag ändrade så gick den från 33gb free till 2gb free...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Jag läste att man kunde ändra någonting i regedit om man redan hade installerat windows 7 med IDE mode. Ändrade i regedit men hjälpte inte.. Borde det inte funka att bara ändra tillbaka till IDE? SUCK........

Pröva ändra tillbaka, men jag tror nästan inte att det är de som är boven i dramat.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Skrivet av Daquis:

Synd att du körde IDE från första början, AHCI är det som gäller om man inte kör sina diskar i RAID. Jag tror dessvärre att man måste ominstallera Windows efter att ha gått över från IDE till AHCI för att det hela skall ge effekt. Det är min uppfattning. Inte säker om det finns någon annan lösning på problemet. Att du sedan fick mindre utrymme på grund av övergången förstår jag dock inte. Oh well.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

De är klart de har någonting med bytet att göra! ;P Direkt efter att jag ändrade så gick den från 33gb free till 2gb free...

Finns dock ingen funktion med AHCI som KAN orsaka att utrymme försvinner.
Kolla upp med t.ex TreeSize vad det är som tar upp utrymme och åtgärda det.

Och du behöver inte installera om Windows, räcker med att ändra i registret som du redan gjort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Om du installerar om windows nu så tänk på att:
Ha endast ssd:n inkopplad som lagringsmedium för att slippa att "boot filerna" hamnar på en annan disk.
Sätta på ahci INNAN.
Sätta ssd:n på första sata porten.

Det var nog allt

När du installerat kan du stänga av viloläge, så får du mer plats
Ev. kan du även flytta page-filen

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av gn1p:

Om du installerar om windows nu så tänk på att:
Ha endast ssd:n inkopplad som lagringsmedium för att slippa att "boot filerna" hamnar på en annan disk.
Sätta på ahci INNAN.
Sätta ssd:n på första sata porten.

Det var nog allt

När du installerat kan du stänga av viloläge, så får du mer plats
Ev. kan du även flytta page-filen

Pagefilen skall INTE flyttas bort från SSDn. Dock är en annan lösning att minska på utrymmet pagefilen äter upp. Ställde min på 1024 MB statiskt på SSDn och det har gått som en klocka samtidigt som jag sparade runt 7, 8 GB utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag har flera IDE ahci val i bios och allt möjligt.. Hur ska det se ut egentligen?

Här är en bild:
http://imageshack.us/photo/my-images/560/img1414g.jpg/

Från första början hade jag IDE där uppe OCH där nere.
Nu har jag AHCI där uppe och IDE där nere. Om jag har AHCI på båda ställena så får jag bsod..

Visa signatur

Permalänk

Så här gjorde jag när jag ändra till AHCI. Det är saxat från en tråd här på SweC, men jag kan inte hitta den. Information om Trim o.s.v för SSD:er

Anyway...AHCI

Instruktioner: (Gäller enbart Windows 7 och Vista, se fråga [6.3.2] för Win XP)
1. Avsluta alla Windows-program.
2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
4. Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.

När register ändringen är färdig i windows starta då om datorn och gå in i Biosen --> "Integrated Peripherals"(för Gigabyte) och "Storage Configuration"(för ASUS)--> Ändra till AHCI mode --> starta windows --> efter nya SATA drivrutiner installerats, starta om datorn --> Klart! SSD:n körs nu i AHCI mode

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem

Ordnade så att jag satte AHCI på båda valen där + regedit ändring. Nu kommer jag in i windows men står fortfarande att jag har 2gb kvar!

Ingen lust alls att ominstallera windows... Finns det inget annat ja kan göra?

Visa signatur

Permalänk

Om du har AHCI på båda så betyder det att du inte ens kört AHCI på windowsdisken. Så fort du byter till AHCI efter du installerat i IDE-läge så kommer du få BSOD när windows bootar. Enda sättet att slippa det på är att ändra det där i registret INNAN du startar om och ändrar i bios.'

Edit: Kolla med något program vad som tar plats istället, som sagt så ska inte det där påverka. http://windirstat.info/ är utmärkt.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Så här gjorde jag när jag ändra till AHCI. Det är saxat från en tråd här på SweC, men jag kan inte hitta den. Information om Trim o.s.v för SSD:er

Anyway...AHCI

Instruktioner: (Gäller enbart Windows 7 och Vista, se fråga [6.3.2] för Win XP)
1. Avsluta alla Windows-program.
2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
4. Leta upp och klicka på följande registerundernyckel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
5. Gör följande i den högra rutan: klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn.

När register ändringen är färdig i windows starta då om datorn och gå in i Biosen --> "Integrated Peripherals"(för Gigabyte) och "Storage Configuration"(för ASUS)--> Ändra till AHCI mode --> starta windows --> efter nya SATA drivrutiner installerats, starta om datorn --> Klart! SSD:n körs nu i AHCI mode

Tack så mycket men de lösta sig inte:(
Regedit har jag gjort + ändrat till AHCI. När jag ändrade till AHCI och startade windows så installerade den automatiskt drivrutiner så det borde ju funka..?
Står fortfarande att jag har 2gb kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ASMedia behöver du inte bry dig om. Det är intels chipset som din ssd är kopplad till, så du behöver bara ändra den nedre i UEFI till AHCI. Du kan stänga av hibernation ("powercfg -h off" utan citattecken i cmd) och ställa ned pagefilen till ~1GB (googla).

Du kan använda spacesniffer för se vad som tar så mycket plats.

Edit: Ccleaner kan ta bort endel också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daquis:

Tack så mycket men de lösta sig inte:(
Regedit har jag gjort + ändrat till AHCI. När jag ändrade till AHCI och startade windows så installerade den automatiskt drivrutiner så det borde ju funka..?
Står fortfarande att jag har 2gb kvar.

Som jag skrev tidigare i tråden så finns det ingen funktion med AHCI som över huvudtaget kan äta upp diskutrymme.
Kolla med t.ex TreeSize för att se vart utrymmet tagit vägen (skrev även detta längre upp i tråden), eller så använder du spacesniffer som hejkk nämner.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns opartitionerat utrymme på disken

Permalänk
Medlem

Mycket bollande fram och tillbaka här i tråden om vad man ska/inte ska göra...ska försöka reda ut begreppen lite här:

Till att börja med så kan inte bytet från ide till ahci ha något som helst att göra med att utrymme försvann. Den inställningen påverkar bara hur disken kommunicerar med datorn och ändrar inget på disken. Som flera andra sagt tidigare så finns det ett antal program som på ett lätt och överskådligt sätt visar vad som tar plats, personligen använder jag treesize free:

https://www.jam-software.de/customers/downloadTrial.php?artic...

Har du installerat windows i ide-läge så går det alldeles utmärkt att byta till ahci i efterhand, man behöver bara göra en ändring i registret först. Absolut enklaste sättet är att gå in på denna sida och klicka på knappen där det står: "Microsoft Fix it" så ordnas allt åt dig.

http://support.microsoft.com/kb/922976

Sedan ser du till att ändra till ahci i bios på det nedre stället då det antagligen är det som styr kontrollern för porten som ssdn är kopplad till. Bör fungera alldeles utmärkt om du först gör ändringen i registret ovan. Är du osäker hur disken arbetar så kan du starta as-ssd (behöver inte köra något test) så ser du vilket läge disken arbetar i, står det "pciide - bad" så är det ide-läge, står det "msahci" eller "iastor" så arbetar disken i ahci-läge.

as-ssd hittas längst ner på denna sida:
http://www.alex-is.de/PHP/fusion/downloads.php?cat_id=4&downl...

Permalänk
Medlem

Jag kollade ditt moderkort ASRock Z68 Extreme 7 Gen3 och då ser jag att den har 4st Intel 3Gbit/s SATA, 2st Intel SATA och 4st ASMedia SATA portar och du bör i första hand välja Intel 6Gbit/s SATA portarna för SDD.

Länk till sidan från Tweaktown för testet på moderkortet http://www.tweaktown.com/reviews/4272/asrock_z68_extreme7_gen...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Toolbox problem

Jag har AHCI inställt både i bios och regedit men Toolbox 3.02 säger att disken är i IDE mode?

Men nu när jag kollar står det "The Intel SSD Toolbox cannot communicate with the selected Intel SSD. Consider changing to another storage driver compatible with your system and try the tool again." ?

Har:
Intel X25-M 80GB
Asus Sabertooth X58

Vad ska jag göra för att kunna köra Trim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av after3ds:

Jag har AHCI inställt både i bios och regedit men Toolbox 3.02 säger att disken är i IDE mode?

Men nu när jag kollar står det "The Intel SSD Toolbox cannot communicate with the selected Intel SSD. Consider changing to another storage driver compatible with your system and try the tool again." ?

Har:
Intel X25-M 80GB
Asus Sabertooth X58

Vad ska jag göra för att kunna köra Trim?

Gissningsvis har du ställt in AHCI på fel kontroller då ditt moderkort har både Intel och Marvell.
Förslagsvis sätter du din SSD på Intels Sata 3Gbps istället för Marvells Sata 6Gbps även om du har en 6Gbps enhet för högre stabilitet.

Visa signatur