Kamera för fotografering av produkter till e-handel, vad välja?
Hej,
Håller på att dra igång en mindre e-handelsbutik och har tröttnat på dessa hemskt tråkiga och ofta ganska dåliga foton som mina leverantörer erbjuder mig till deras produkter ofta väldigt lågt upplösta och ger inte så bra överblick gällande detaljer eller möjligheter att zooma in dom utan att bara få massa stora pixlar i ansiktet. Därför har jag nu planerat att istället köpa mig en egen kamera, ljustält, lampor osv för att ta egna bilder som jag hoppas kan bli betydligt mycket bättre samt att man får en mycket större frihet att ta bilder på specifika detaljer osv.
Som jag förstått kräver egentligen produktfotografering för Internet ingen superkamera och många menar att man kan klara sig med en hyfsat avancerad kompaktkamera men jag som är helt novis inom fotografering och liknande vet inte riktigt vad jag skall välja alls just nu. Därför vänder jag mig till det alla våras älskade Sweclockers och deras fotonördar för lite hjälp i ämnet.
Som sagt är jag helt grön och har bara tagit lite bilder när jag behöver med någon random kompaktkamera jag haft i närheten eller med mobilen men känner att skall jag nu driva e-handel så vet man själv hur viktigt det är med bra och informativa bilder som verkligen visar upp produkten på ett bra sätt. Så därför har jag nu börjat intressera mig lite mer för fotografering men har som sagt för tillfället inga andra planer mer än att fotografera mina tänkta produkter som är i storlekarna typ ett värmeljus till säg kanske 30x30x30cm men kan variera som sagt.
Eftersom man är grön så känner man att man vill börja enkelt men inte för begränsat så vill man ju kanske helst ha en kamera som tillåter mycket manuella inställningar för att få så bra slut resultat som möjligt på bilden. Men känner att nu i början vill man inte gå och köpa något för flera tusen och sedan inse att man suger på att fota och leja bort det till någon med bättre utrustning, kunskap osv.
Vill så att säga börja med en budget lösning med en budet upptill kanske 3000 kr för kameran resten så som ljustält, stativ, belysning det blir nästa kapitel men kan väl redan nu säga att jag sneglat på några av dom paket som erbjuds här: http://www.tvspelsweb.se/studio-foto-startpaket-c-83_223.html vilket känns som en rimlig början samt att jag hört mycket bra om dessa paket av andra kollegor i e-handlarbranschen.
Så det jag vill ha rekommendation om är alltså en kamera för produktfotografering för säg max 3000 kr som är lätt att använda för en gröngöling som mig och som har möjlighet att använda annat än en massa inbyggda funktioner. Vad finns det att välja på inom tex systemkamera mot kompaktkamera-segmenten som kan vara rimligt för mig?
Mvh,
Viper@God