Däckföretaget glömde spänna bultarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Alla är vi perfekta och utan brister. Inga ursäkter är acceptabla.
Yeah right

ursäkter, absolut. Alla gör fel.

Det jag reagerade mot, var att man gnällde på den som misstolkade något som svar felskrivet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Det du talar om får inte hända och ska inte hända. Tänk om det hade varit en doktor som hade gett dig fel spruta för han var utråkad eller stressad . Det var bara ett exempel . Om det är någon faktor som är fel så är man i fel branch.

Flera olika yrken har checklistor för inte problem eller kompikationer ska inträffa.

Nä dom dom får se över sina rutiner.

Det du beskriver händer ganska ofta. Dom amputerar fel delar på kroppen, glömmer verktyg inne i magen, glömmer att söva och bedöva pacienter, slarvar bort journaler osv. Det kallas DEN MÄNSKLIGA FAKTORN. Det finns inget som heter "det får inte hända" när en människa skall göra någonting. Kan något hända så kommer det göra det. Härdsmälta i kärnkraftverk kunde ju inte hända Tex....det hände ..

Det är ingen faktor som är fel, det är den mänskliga faktorn = vi gör fel ibland. Tur är väl det, många bra uppfinningar osv har kommit till på grund av att uppfinnaren gjorde fel. Hjulet och champagnen är 2 bra exempel.

Tillbaka till tråden
1. Det heter DRA ÅT skruvarna, inte spänna.
2. Människor gör fel ibland, även du..även piloter och doktorer. Killen som monterade dina däck glömde ett av dom (eller allihop). Det har hänt förr
3. Mutterknackare kan användas för att dra åt skruvarna med. En fördel är att använda momenthylsa då ( en hylsa på en lång förlängare med fjäderstål i)
4. Skall jag vara ärlig så är det lättmetallfälgar man skall efterdra (lossa och dra på nytt). Plåtfälgar räcker att kontrollera. Har dock aldrig varit med om att någon skruv lossat på plåtfälgar på de bilar jag haft, och jag har haft många genom åren.

Nä, ring och tala om vad som hänt så får du nog gratis byte nästa gång. Glöm nu detta och gå vidare.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Har många bilar själv och har bytt många hjul i mina dagar Och brukar kolla däcken när jag åker till verkstaden, vet inte riktigt hur långt jag åker men kanske en vecka efter jag bytt och det är nog en 5 mil kanske... Aldrig fått dra åt skruvarna och då använder jag bara vanlig handkraft när jag drar åt direkt efter bytet...

Att firmorna borde informera om detta tycker jag absolut då det säkerligen inte är många som vet om detta! Om jag hade haft mycket pengar och lämnat in till byte vinter/sommar däck så tror jag nästan att jag skulle ta för givet att jag inte skulle behöva dra om muttrarna själv senare... Det är ju lixom det man betalar för Men alla bilfirmor drar ju med maskin nuförtiden då dem tjänar mycket mycket mer på det och då blir väll några inte riktigt gjorda och sen med alla däck så gör dem säkerligen misstag men som många säger så är det nog inte fören olyckan är framme som man kan få skadestånd, men tycker definitivt att du ska säga till dem och säga att en var helt ute och låg i centrumkåpan och att hela däcket satt löst...

Förövrigt så säger körkorts boken att man ska efterspänna hjulen efter 50 mil!!
(Precis kollat detta så ni som säger annat har fel, dock har körkorts boken fel i sig också XD visade min körskollärare det då jag alltid fick fel på en fråga, sa hon något annat som va fel enligt boken men rätt enligt testet XD haha)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Hade det problemet i sommras. Runtom 20mil efter att däcken blev pådragna for bakhjulet iväg ut i mötande körfält, och knäckte hela spoilerpaketet, bromsarna etc.. Detta med 9personer i bilen (Cheva High-top), samt husvagn på 11.2meter med drag. Blev riktigt fint. Husvagnen for loss den med, och smackade in i sidräcket. (Sprillans ny knaus 970~). Var mindre trevligt, kan man säga.

Två år innan det for vänster framhjul i 90km/h i en högerkurva på en Volvo v70 efter kanske 10-20mil. Inte kul!

Antingen har du extrem otur eller så har du ingen aning om hur man byter däck på en bil :S min mamma har kört bil i 23år och aldrig haft en mutter lös på ett däck min farfar har kört i över 50år och aldrig haft en mutter lös heller :S skruvar man dit däcken ordentligt så sitter dem vi har aldrig efterdragit heller.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Antingen har du extrem otur eller så har du ingen aning om hur man byter däck på en bil :S min mamma har kört bil i 23år och aldrig haft en mutter lös på ett däck min farfar har kört i över 50år och aldrig haft en mutter lös heller :S skruvar man dit däcken ordentligt så sitter dem vi har aldrig efterdragit heller.

Exakt. Plåtfälgar behöver inte efterdras alls. Har man dragit dom med rätt moment från början sitter dom till det är dags att byta hjul igen. Man kan kolla för att vara på den säkra sidan, men jag vet ingen i min bekantskapskrets som någonsin hittat muttrar som lossnat. På Alu fälgar rekomenderar tillverkaren att man skall omdra fälgarna, men det är bara för att vara på den säkra sidan där med.

Att det fortfarande händer att folk tappar hjulen beror helt enkelt på att det glömts att dra dom. Det är tyvärr vanligt, vanligast bland hemma"snickarna" men det händer då och då på verkstäderna med. Som sagt, vi är bara människor..även bilmekarna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mOOpiTh:

Var en större firma som bytte, inte jag. När jag gör det blir det hela rätt, i kontrast till vad företag sysslar med.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Sommaren 2010 så hade jag lämnat in en av firmabilarna på Service och dom skulle byta bromsklossar bland annat har jag för mig.
Jag åkte och hämtade ut den, provbromsade hårt och allt verkade funka.

Men sen kom jag inte många meter ut på motorvägen förrän jag kände att något va fel. Plötsligt small det till på vänstersida och bilen krängde in mot mitträcket (lätt lastbil) och däcket studsade förbi mig och ut i mötande trafik och frontade nästan med en liten Polo. Kunde gått riktigt illa, rena turen att ingen skadade sig...

Bromsskivan och upphängningen vänster-bak va helt planslipand efter att ha släpats ca 50 meter i backen. Visade sig att en kille glömt dra bultarna på däcket eftersom även högerbak va helt löst, idioten hade bara skruvat i bultarna för hand och glömt att dra åt dom med dragaren.

Fick inte en krona trots att jag va nära på att skada mig själv och andra allvarligt. Dock betalade dom självrisk för att få bilen lagad, men rätt snålt kan man tycka

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Jag fick varken broschyr eller information. Och dom använde muttermaskin även för låsbulten. Hoppas inget har tagit skada . Och jag har inte haft detta problemet innan bilen är 2 år gammal. Ja jag får höra vad dom säger som jag sa innan en checklista borde dom ha där dom kollar momentet för hand kanske på alla bultarna innan dom lämnar ut den.

Finns ingen tid med att gå runt och moment dra alla bultar, tar en jävla tid. Speciellt på firmor som enbart byter däck och lagrar dom. Antingen så var han som bytte däcken noob och inte vågade använda mutterdragaren eller så är det nåt fel på däck-upphängningen på din bil. Eller rent av så hade du en jävla otur. Lärde man sig inte på körskolan att man ska efterdra sina däck efter att man mer eller mindre kört hem från däckbytet? Moment dra gör man väl bara på flygplan/hkp mer eller mindre.

Gå ut och lyft upp bilen, kolla upphägningen, är gängorna skadade? Rullar däcket jämt på marken? Om allt ser fint ut så är det väl bara att dra åt skiten och ta en öl? Om inte så kan du ju ringa dit och säga vad som har hänt och handla därefter. Mänskliga faktorn(!). Står även i manualen till bilen att man ska efterdra, där min farsa byter däck står det med en fet skylt att man ska efterdra. Hur säker är du på att du inte missa den då?

Skrivet av Ninotramp:

Hahahaahaahahaa

Nej men helt ärligt, tror ni verkligen svenska folket går och drar åt kolvarna efter 50 mil? Nu får ni väl för fan ge er.

Jag tutar och kör inte fan ska man behöva dra åt dom en gång till? LÄGG NER

Kolvar? What? Nej jag tror inte att nån efterdrar sina däck som man egentligen borde göra för att bultarna kan släppa om man har otur. Så du kan inte ta fälgkorset och dra åt 20 bultar lite snabbt en torsdag eftermiddag? Det tar 4 min, pulver.

olämpligt
Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Mera och att tråden har övergått i hur mycket man ska spänna bultarna Faktum kvarstår dom har gjort fel glömt spänna däcket nu handlar det om vad kan dom göra för att undvika detta till nästa gång. Så alla som inte läst tr

Skickades från m.sweclockers.com

kommentar till borttagen kommentar borttagen
Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Medlem

Så läs tråden och svara svara inte på en enskild sak utan kontext fortfarande hade bilen inte gått många mil innan. Jag märkte detta en till som kallar mig för skällsord anmäler jag

Visa signatur

Min 24/7 Build i7 950 @ 3.9GHz (1,264 volt)| ASUS Sabertooth X58 | 6x2 GB DDR3 @ 1600 MHz | 7970 |Crucial Sata 6 SSD 128 Gb|Samsung SpinPoint F3 1TB|Corsair AX 850W PSU Modular|Låda Silverstone Raven r02 |Nh-D14 |Windows 7 Home 64-bit|BENQ XL2420t @120hz

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

4. Skall jag vara ärlig så är det lättmetallfälgar man skall efterdra (lossa och dra på nytt). Plåtfälgar räcker att kontrollera.

Du ska ju inte lossa dom om du inte vill fortsätta efterdra var femte mil tills det blir tid för vinterdäck. Du efterdrar för att se att så nån inte har blivit lös, dvs bara dra. Om du lossar bultarna blir det som att du satt på hjulet på nytt med risk att dom lossnar.

Jag brukade aldrig efterdra men i somras med ny gammal bil så skulle jag ha gjort det eftersom det började klonka strax innan jag var hemma och det visade sig att ena hjulet satt löst efter att ha kört en 6-7 mil, ingen skada men ändå. Det var draget med muttermaskin och momentnyckel

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Om det har blivit skador på bil pga felet så får man försöka kräva på ersättning.

Även om en däckeverkstad har monterar däcken, så har man själv en egen skyldighet att göra en säkerhets kontoll.
Som man lär sig vid bilskolan så ska det göras kontroller varje gång innan färd.

När det gäller montering av däck osv så bör man efterdra skruvar efter ca 5 mil, även butiker som ex köpadäck.se anger denna info,
5. Efterdra hjulbultarna. Hjulbultarna bör alltid efterdras, fem till tio mil efter däckbytet.
Varför man har en så kort sträcka är en extra kontroll att man har dragit åt alla skruvar, eftersom dem små vibbrationerna som uppstår får lösa skruvar att lossna.

Hur sedan däckverkstäder arbetar med ditsättning av däck varierar.
En seriös firma anv en mutterdragare med ett momentskaft, brukar finnas 2 st, 80nm och 110nm.
Sedan är det bara skruva dit muttarna så däcket blir fixerat och sedan köra fullt ös med pickan.

Byter man däck själv så ska man inte anv ngt jä**a fälgkors, då man itne får någon kraft från dem, utan man ska anv en ordentligt Hjulmutternyckel.
Dessa är ändå ihopfällbara, tar mindre plats och mer pålitliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Läste exakt samma. Blev lite ställd och undrade vafan han menade. Klarnade rätt så snabbt när jag såg Nm

misstolkningar sker alltid där felskrivningar sker. Att gnälla på att en misstolkning har skett istället för felskrivningen, Det är fel. Jag läste det också som "nanometer" fram till att någon skrev Nm och det var då jag kopplade rätt. Måhända att jag är väldigt trött och hjärnkapaciteten är låg, men det ursäktar inte att man blandar ihop prefix.

Vad tror du är vanligast när det handlar om hjulbultar? nanometer eller newtonmeter? Man kommer långt på sunt förnuft.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har pratat med dom nu dom beklagar och säger att dom ska se över rutinerna

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du ska ju inte lossa dom om du inte vill fortsätta efterdra var femte mil tills det blir tid för vinterdäck. Du efterdrar för att se att så nån inte har blivit lös, dvs bara dra. Om du lossar bultarna blir det som att du satt på hjulet på nytt med risk att dom lossnar.

Jag brukade aldrig efterdra men i somras med ny gammal bil så skulle jag ha gjort det eftersom det började klonka strax innan jag var hemma och det visade sig att ena hjulet satt löst efter att ha kört en 6-7 mil, ingen skada men ändå. Det var draget med muttermaskin och momentnyckel

Man lossar en bult i taget när man efterdrar, inte hela hjulet....
Men din metod fungerar också bra.
(Det är ju inte urmakeri vi pratar om)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Detta hände på min firmabil med, hörde att det skramla när man svängde o det var pga att hjulet var löst Tydligen var mutterdragaren bilfirman hade trasig eller nåt..

Fick låna en feting polygrip så jag kunde dra åt bultarna så jag kunde åka o köpa ett fälgkors

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Hur vanligt är det att bultarna på endast ett däck helt lossnar? Det låter ju som att bilfirman snarare gjort en miss, och då borde få veta detta. Alla bilfirmor borde kanske införa att lämna en lapp om efterdragning 50km så de har "gjort sin del" så att säga. Många körkortsägare här visste ju inte vilken siffra som gällde.
Däremot har man väl tyvärr ingen konsumenträtt till ersättning förrän olyckan är skedd, så att säga?

Men snälla nån! Bil/däckfirmor får så mycket skit baserat endast på antaganden? Ja det kan faktiskt vara så att bultarna från 1 däck lossnar om de inte har efterdragits efter 5 mil, lämna resten åt fysikens lagar. Skulle monteringen vara helt katastrofal skulle du inte kunna köra 10 meter innan du skulle märka det. Skulle t.ex. tappa 2 bultar medan de andra sitter ordentligt är inte det katastrof även om det verkligen inte är rekommenderat, en bil klarar det.

Helst ska man som kund kontrollera bultarna direkt efter nycklarna lämnats i handen ifall verkstaden kan ha gjort en miss. Ja en verkstad bör även ge information angående efterdragning av bultarna, men kunden har även ett eget ansvar att kontrollera ev. fråga.

Permalänk
Medlem

Oj vilken diskussion om något så banalt som att dra hjulbult/muttrar..

Ang op.
Det är nog varken första eller sista gången det händer. Mänskliga faktorn..
Men ibland undrar man.. Åkte för inte länge sedan efter en kärring i en golf där höger bakhjul vobblade kraftigt. Kan max varit en bult kvar.. Hör folk inget eller är det total avsaknad av förstånd?

Jag själv har tappat bult som håller gaffeln i gaffelkronan på min R1a på väg hem från "garanti service". Det kunde blivit spännande...
Föredrar att mecka själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Boss302:

Oj vilken diskussion om något så banalt som att dra hjulbult/muttrar..

Ang op.
Det är nog varken första eller sista gången det händer. Mänskliga faktorn..
Men ibland undrar man.. Åkte för inte länge sedan efter en kärring i en golf där höger bakhjul vobblade kraftigt. Kan max varit en bult kvar.. Hör folk inget eller är det total avsaknad av förstånd?

Jag själv har tappat bult som håller gaffeln i gaffelkronan på min R1a på väg hem från "garanti service". Det kunde blivit spännande...
Föredrar att mecka själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Jag har en vän som lämnade in sin bil på service, en BMW 540 och de lossade bakaxeln på den och glömde att skruva fast den ordentligt, han tyckte den kändes "ostadig" på vägen hem och så när han skulle åka hem från jobbet dagen efter så gasade han lite och bakaxeln lossande och vred sig under bilen och drog sönder hela drivlinan, han svepte även ner en busshållplats och skrotade både den och bilen, som tur var skadades ingen, men visst gör verkstäder fel ibland. Han var inte glad på verkstaden och det blev en liten härva när försäkringsbolagen trätade med varandra för det blev rätt dyrt att reparera det, notan var nära miljonen när allt var fixat.
Det är när liknande saker händer man hoppas att verkstaden har ansvarsförsäkring
Att glömma att dra fast hjulbultarna har ju även hänt i F1 4:40 syns det bra vad som händer vid utfarten ur depån, så även de bästa mekarna gör fel ibland.
Den mänskliga faktorn är tyvärr svår att få bort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa hela tråden. Men det är ditt eget ansvar att efterdra hjulbultarna/muttrarna. Även om dom dras hårt från första början så kan dom gänga upp sig. Speciellt om det är nya fälgar.

Men med lite sunt förnuft borde du väll ha vetat om det?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

Orkar inte läsa hela tråden. Men det är ditt eget ansvar att efterdra hjulbultarna/muttrarna. Även om dom dras hårt från första början så kan dom gänga upp sig. Speciellt om det är nya fälgar.

Men med lite sunt förnuft borde du väll ha vetat om det?

hade du läst första inlägget så stog det att det var efter ungefär 10 mil detta hände och man ska egentligen inte behöva efterdra innan 25 mil på ett ungefär eller om det är ännu mer...

Permalänk
Skrivet av anon34061:

man ska egentligen inte behöva efterdra innan 25 mil på ett ungefär eller om det är ännu mer...

Jag jobbar för tillfället under denna däcksäsong och då kör vi tryckluft mutterpicka med newtonmeter stav sak
och efter det sänker vi ned bilen och drar med momentnyckel för att checka att alla bultar sitter åt.
Vi säger alltid till kunden att efterdra muttrarna efter 5-10 mils körning.

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

hade du läst första inlägget så stog det att det var efter ungefär 10 mil detta hände och man ska egentligen inte behöva efterdra innan 25 mil på ett ungefär eller om det är ännu mer...

Jo jag läste inlägget samt första sidan. Man bör efterdra innan 25mil. Efterdrar man efter så får man nästan skylla sig själv.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Vad tror du är vanligast när det handlar om hjulbultar? nanometer eller newtonmeter? Man kommer långt på sunt förnuft.

Är man väldigt van vid att läsa enheter så är man väldigt inprogrammerad på att "nm" betyder nanometer, på samma sätt som någon som är intresserad av bilar hade störts om någon kallat en Volvo för en Saab. Eller en Volvo för en bakmaskin, kanske är en bättre jämförelse i detta fallet .

Jag ser dagligen enheter av många olika slag (inklusive vridmoment) och har så gjort i många år, och när jag såg "nm" i början av tråden så tog det också ett tag innan jag kopplade till Nm. Det är som att kalla "Poolen" för "Polen" och anta att alla borde fatta vad man menar; det gör man säkert efter ett tag pga sammanhanget (liksom jag i detta fall), men det kan likväl leda till förvirring.

Detta är inte minst aktuellt på datorforum där folk har en förmåga att blanda ihop b/B, k/K, m/M rutinmässigt, vilket även leder till hela trådar som bara bygger på missförstånd.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Dock så har det stått på kvittot(på alla de verkstäder jag har bytt däck på) att man ALLTID ska efterdra hjulbultarna efter 10 mil (kan vara längre då jag inte minns exakt) men man ska alltid ha som vana att dra åt bultarna själv! Gör man det kan man känna sig säker. Även om jag bytt däcken själv så drar jag alltid åt efter ett par mil. Man vill väl känna sig säger i sin bil?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag vet, men jag tänkte att bulten skulle flyttas 11 nanometer inåt.

Um... För att ställa hur långt 11 nm är i lite perspektiv: En HIV-virion är ungefär 90 nm stor och DNA är 3 nm brett.

Att man ska förflytta bulten 11 nm inåt känns som ett rejält precisionsjobb

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Är man väldigt van vid att läsa enheter så är man väldigt inprogrammerad på att "nm" betyder nanometer, på samma sätt som någon som är intresserad av bilar hade störts om någon kallat en Volvo för en Saab. Eller en Volvo för en bakmaskin, kanske är en bättre jämförelse i detta fallet .

Jag ser dagligen enheter av många olika slag (inklusive vridmoment) och har så gjort i många år, och när jag såg "nm" i början av tråden så tog det också ett tag innan jag kopplade till Nm. Det är som att kalla "Poolen" för "Polen" och anta att alla borde fatta vad man menar; det gör man säkert efter ett tag pga sammanhanget (liksom jag i detta fall), men det kan likväl leda till förvirring.

Detta är inte minst aktuellt på datorforum där folk har en förmåga att blanda ihop b/B, k/K, m/M rutinmässigt, vilket även leder till hela trådar som bara bygger på missförstånd.

Å andra sidan så tror jag inte personer som inte fattar att det är newton o inte nano har så mycket at bidra med. Förutom irrelevanta "språkdiskussioner".

Man kan dock med fördel mäta bultens sträckning i stället för åtdragningsmoment. Fast det är nog få som har utrustning för att göra detta med noggrannhet ned till några nm.

Permalänk
Avstängd

*rensat på olämpliga ord*

Kom ihåg att hålla diskussionen på en lämplig nivå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Var och bytte till sommardäck för någon vecka sedan och bad om att få se på när de bytte.

Det kändes riktigt seriöst faktiskt eftersom de både drog med pneumatiska maskiner och för hand efteråt med lång arm på verktyget för att försäkra sig om att de satt.

Då var jag nöjd då man kör lite som en tok ibland - har ju turbo! xD

Visa signatur

"Andromeda": | Intel Core i7 3930K | Asus P9X79 | 32GB DDR3 1600Mhz | RTX 3070 | 2x 120GB SSD, RAID 0 | 2x 4TB, RAID 1 | 1TB + 2TB m.2 | Corsair RM850X | Silent Base 601 | Still going strong...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrP*:

Hej alla ligger kanske lite fel och på fel forum sorry. Men kanske någon vet ändå.

Det är så här att jag har mina däck på ett däckföretag. Och har fått bytat precis till sommardäck, jag har kört ca 10 mil och det började skramla och låta när jag motorbromsade. Men motorn hördes ok så jag började googla runt då var det en som skrev kolla bultarna. Sakt som gjort jag gick ut 3 utav 4 hjul var spända. Men vänster fram var inte det jag kunde ta ut en bult för hand och resterande var väldigt lösa. Den enda som satt hårdast var min låsbult. Nu till min fråga kan jag kräva ersättning från företaget? Det kunde ju trots allt hänt en väldigt alvarlig olycka..

Tack på förhand och sorry om texten inte är den bästa gillar bättre att prata än skriva..

Mvh Thomas.

Eftersom inget hände kan du tyvärr inte krväva något, än mindre om du drog åt dom själv efter, därimot kan du kontakta det företaget så kan du får div rabatter osv.

Det är tyvärr lätt hänt om (mekanikern) har hjälp så det blir missförstånd, han blir störd, fel styrka på muttersmacken eller heltenkelt glömde någon bult/mutter, det får givetvis inte hända då det kan uppstår både bil och personskador men det är lätt hänt under stress som hjulsäsongerna alltid innebär.

Skrivet av SUMITOMO:

Du vet att man skall efterdra bultar/muttrar efter typ 5 mil?
Speciellt om man har alufälgar.

Dom flesta företagen rekomenderar ca 100mil

Skrivet av DwarF:

Alltså, grejen med bilmuttrar ska dras typ 11nm vilket du orkar dra med ditt lillfinger mer eller mindre.. Det ska inte dras mer än så.. så tror knappast det är dom som dragit det för lite snarare att dom missat en bult helt enkelt vilket vem som helst kan göra

Nej man ska absolut inte dra hjulbultar/muttrar med enbart 11nm,det är på tok för lite och kommer garanterat släppa.
jag har jobbat med bilar i ca 18år, enligt böcker och erfarenhet är runt 100Nm vanligt, men det beror på bilen och fälgarna, som lägst har jag sett 50Nm och som högst 180Nm, personbil drar jag alltid 100Nm, har aldrig haft ett hjul som släppt och heller inte haft problem med o lossa bulltarna/muttrarna.