Däckföretaget glömde spänna bultarna

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att momentet på bultarna beror på om det är 1/2", M14 eller M12 gänga, bästa är att läsa i bruksanvisningen till bilen. Att köra muttermaskin på känn går ganska bra, många års erfarenhet ger en viss känsla för det... I alla fall på lastbilshjul, när man dragit vad man tycker verkar vara 650Nm så kontrollerar man med momentnyckel och det är i 90% av fallen inom toleransen, vilket blir 100% efter kontrollen med nyckeln.
Sedan är det alltid nödvändigt med efterdragning, på personbil så skulle jag säga 4-5mil, lastbil efter ett skift eller 10-20 mil.

Jag skulle aldrig klaga på en däckfirma efter 50 mil om hjulen lossnat, jag skulle bara vara arg på mig själv för att jag varit för lat att efterdra.

Det som kan hända när hjulen lossnar med aluminiumfälg, speciellt eftermarknadsfälgar är att den plastring som anpassar fälgens centrumhål till navets styrning blir förstörd och centreringen av fälgen blir bristfällig.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Hahahaahaahahaa

Nej men helt ärligt, tror ni verkligen svenska folket går och drar åt kolvarna efter 50 mil? Nu får ni väl för fan ge er.

Jag tutar och kör inte fan ska man behöva dra åt dom en gång till? LÄGG NER

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

ja åkte i en bil en gång då vi tappade vänster bakhjul i 100 knyck på en mazda 323:a tur ingen mötande bil krockade med däcket! den for rätt fram och ner i högra diket 200meter fram.. var smått kusligt för vara bara 12år typ...

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Tänkte bara säga att momentet på bultarna beror på om det är 1/2", M14 eller M12 gänga, bästa är att läsa i bruksanvisningen till bilen. Att köra muttermaskin på känn går ganska bra, många års erfarenhet ger en viss känsla för det... I alla fall på lastbilshjul, när man dragit vad man tycker verkar vara 650Nm så kontrollerar man med momentnyckel och det är i 90% av fallen inom toleransen, vilket blir 100% efter kontrollen med nyckeln.
Sedan är det alltid nödvändigt med efterdragning, på personbil så skulle jag säga 4-5mil, lastbil efter ett skift eller 10-20 mil.

Jag skulle aldrig klaga på en däckfirma efter 50 mil om hjulen lossnat, jag skulle bara vara arg på mig själv för att jag varit för lat att efterdra.

Det som kan hända när hjulen lossnar med aluminiumfälg, speciellt eftermarknadsfälgar är att den plastring som anpassar fälgens centrumhål till navets styrning blir förstörd och centreringen av fälgen blir bristfällig.

Tack, äntligen någon som visste att momentet beror bl a på materialet och gängan Brukar stå i bilens "manual" vad som är lämpligt. Tror det står 118-122Nm i min bok.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jag hade skällt så in i helvete! Jobbar man med sådant så måste man för fan ta ansvar! Sådant här ska bara inte hända!

Blir så satans arg...

(Läste endast första sidan)

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Morsan råkade ut för samma sak nästan, fast för henne hade dom glömt samtliga däck och muttrar. Samtliga var i princip på skruvade för hand bara. Hon åkte hela vägen hem utan att stanna och kolla dom sen kom hon hem och sa att det hade klonkat och bilen hade betet sig underligt... Säger nästan mer om morsan än om däck firman
När hon åkte tillbaka för att klaga(efter bultarna var spända så klart) och dom var väldigt nonchalanta och vägra ta speciellt mycket ansvar och skyllde på att dom hade många bilar att byta på och sånt händer. Dom erbjöd sig att byta gratis nästa gång men det vart såklart ingen nästa gång på den firman.

Själv har jag väldigt svårt att lita på bilfirmor oavsett vad det gäller. Litar inte ens på bilia när dom ska göra service på min volvo. Tyvärr så måste man ju lämna in för vissa saker. Känns som det finns på tok för många oseriösa firmor idag och det är väldigt synd. Speciellt när dom seriösa blir lidande.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd
Vissa som vet.
Vissa som tror sig veta.
Å en hel del med noll koll.
Som vanligt helt enkelt...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Dessutom läste jag det som "nanometer" fram tills jag läste Piece of Cakes inlägg. Skärpning med prefixen.

nanometer är en längdenhet och inte ett vridmoment så det borde inte kunna misstolkas.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

nanometer är en längdenhet och inte ett vridmoment så det borde inte kunna misstolkas.

Jag misstolkade det inte, men jag skrev rätt för rätt ska vara rätt. Bara för att det inte borde kunna misstolkas så betyder det inte att det är ok att skriva fel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrP*:

Hej alla ligger kanske lite fel och på fel forum sorry. Men kanske någon vet ändå.

Det är så här att jag har mina däck på ett däckföretag. Och har fått bytat precis till sommardäck, jag har kört ca 10 mil och det började skramla och låta när jag motorbromsade. Men motorn hördes ok så jag började googla runt då var det en som skrev kolla bultarna. Sakt som gjort jag gick ut 3 utav 4 hjul var spända. Men vänster fram var inte det jag kunde ta ut en bult för hand och resterande var väldigt lösa. Den enda som satt hårdast var min låsbult. Nu till min fråga kan jag kräva ersättning från företaget? Det kunde ju trots allt hänt en väldigt alvarlig olycka..

Tack på förhand och sorry om texten inte är den bästa gillar bättre att prata än skriva..

Mvh Thomas.

alla kan göra misstag, åk tillbaka till däckföretaget så får du nog gratis däckbyte ett tag framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag hade skällt så in i helvete! Jobbar man med sådant så måste man för fan ta ansvar! Sådant här ska bara inte hända!

Blir så satans arg...

(Läste endast första sidan)

När man jobbar med sånt så sätter man en lapp på ratten att hjulen SKA efterdras efter en viss sträcka eller muntligen säger att det ska göras, det är sedan kundens ansvar att det blir gjort, om nu kunden ignorerar detta och tutar och kör som inget har hänt så är det dennes ansvar, inte verkstadens.

Om verkstaden glömt att på något vis framföra att efterdragning är nödvändig så kan verkstaden bli ansvarig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Enligt körkortsboken så är det efter 50 mil och inte 5 mil.

Hej!

Jag jobbar på en bilfirma. Nej du har nog blandat ihop det. Hjulbultarna SKA lossas och efterdras efter 50 KM eller 5 MIL. Annars tenderar de att vibrera loss eller vibrera fast så de blir svåra att få av.

Till trådskaparen. Det är så det är, den informationen borde du ha fått eller veta och man ska alltid när det gäller säkerhet kontrollera sådant.

Permalänk
Rekordmedlem

Momentet fälgarna skall dras med är helt beroende på bilmodell, normalt intervall är 100-150Nm så att bara säga ett moment är inte rätt för det är olika på olika bilar, däremot är det högre om man har lättmetallfälgar istället för stål, en vettig mutterdragare har momentinställning, så bara för att det är maskindraget betyder det inte att det inte är momentdraget, och en bra dragare gör det dessutom med högre precision än att handdra med momentnyckel eller klicknyckel. En torsionsstav som ofta används på enklare pneumatiska dragare ger däremot inte jätteexakta moment, för att få momenten exakta krävs det oftast att man drar i bott med ett lägre monent än önskat, sedan backar 2varv och sedan drar förbandet med rätt moment, så arbetar de flesta bra elektriska mutterdragare.
Hjulet kan ha varit fastsatt med rätt moment, men flyttat sig på navet, är det inte helt rent eller fälgarna har lite felaktig form så åker fälgen ofta in på navet när skiten mals ner eller graderna i fälgen trycks ihop, då lossar bultarna när fälgen åker in på navet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag kollade själv i körkortsboken (den senaste utgåvan), och ja... det står faktiskt att man ska efterdra hjulbultarna efter 50 MIL.

Ah då får du lämna tillbaka en felaktig utgåva. Allmänt känt att det är 5 mil som gäller. 50 mil är en lång sträcka och under den tiden kan mycket hända..

Permalänk
Medlem

Alla som skriver "hjulbultar skall dras med xNM" har fel(för många att citera)
Ni glömmer att ange vilken bil det rör sig om, åtdragningsmomente skiljer sig nämligen, Volvo har t.ex 140NM, men det är med orginalfälg, konad hjulbult, andra bilar kan ha hylsmutter och bricka och skall antagligen dras med annat moment, kolla instruktionsboken.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrP*:

Aj då hade du själv bytat hjul eller en firma? Det verkar som du har ännu större otur än mig..

Om du inte bytade dom själv vad har firman gjort för dig ?

Det var en riktigt känd däckfirma norr om sthlm. Nämner inga namn, dock.

Ja, vad de gjorde.. De bytte ut hela spoilerpaketet och diverse. Husvagnen togs på försäkringen.

Livsfarligt, wtf!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Rekordmedlem

Det här är bra maskiner för de som vill ha seriösa verkstadsdragare: Georges Renault http://www.pneumatictoolsonline.com/DesoutterTools/PDF/CVI%20...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det var värst va siffror det var i denna tråden. Jag bytte till sommarhjulen tidigare ikväll och drog som vanligt med spärrskaft så långt jag orkade. Jag har aldrig använt momentnyckel för att dra åt en hjulmutter/skruv och har aldrig fått problem på något vis.

Jag justerade handbromsen när jag bytte hjul ikväll och åkte ett par varv för att testa den. Efter de kanske 500 metrarna åkt efterdrog jag skruvarna och satte mig och körde 17 mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det här är bra maskiner för de som vill ha seriösa verkstadsdragare: Georges Renault http://www.pneumatictoolsonline.com/DesoutterTools/PDF/CVI%20...

I riktig verkstadsmiljö så skulle de där inte hålla så länge, bland smuts, vatten och annat skit. I produktionslinjen med helt rena prylar så ja, där funkar det.
Vi kör uteslutande med Ingersoll-Rand på lastbilsverkstaden där jag jobbar, helt otroliga maskiner, tål mycket stryk i form av bristande underhåll, yttre våld, vatten, smuts osv. RC, Kamasa, Shinano och några andra fabrikat jag förträngt har till en början varit ganska bra men efter ett tag tappat all ork, fast de har fått smörj dagligen.

Visa signatur

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av P-NILZ:

Jag vet, men jag tänkte att bulten skulle flyttas 11 nanometer inåt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

oavsett hur mycket det ska dras så borde du åka ner till verkstaden så dom får kolla din fälg och bultar så det inte har blivit skadat. Det är osannolikt men bäst att kolla.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

"Piece of Cake" som du citerade förut... skrev ju att det stod så i körkortsboken, och jag har nu också kontrollerat i en gammal utgåva från 2003... samma sak där. Så isåfall antar jag att det står fel i "alla" körkortsböckerna. Man kanske skulle höra med STR och se vad de säger om saken.

Själv brukar jag alltid känna på bultarna så fort jag kört en liten sväng efter hjulbytet.

I detta fall är det väl logiskt att kontrollera bultarna efter 5 mil som fortfarande är allmänt känt? Jag skiter ärligt talat i körskoleböckerna. Man ska helst kontrollera bultarna så fort man får nycklarna till bilen, för ett misstag kan ske oavsett om det beror på slarv eller inte. Sedan kontrollerar jag hellre bultarna inom 5 mil istället för 50 mil.

Men följ du gärna körkortsboken. Skulle inte förvåna mig att du antar att det lilla stycke du läst däri gör dig till en expert på bilar Säger inte att jag är det men 5 mil är det de flesta verkstäder rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hahahaahaahahaa

Nej men helt ärligt, tror ni verkligen svenska folket går och drar åt kolvarna efter 50 mil? Nu får ni väl för fan ge er.

Jag tutar och kör inte fan ska man behöva dra åt dom en gång till? LÄGG NER

Vad har kolvarna med hjulbultar & göra?

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Alltså, grejen med bilmuttrar ska dras typ 11nm vilket du orkar dra med ditt lillfinger mer eller mindre.. Det ska inte dras mer än så.. så tror knappast det är dom som dragit det för lite snarare att dom missat en bult helt enkelt vilket vem som helst kan göra

lol, jag hoppas verkligen att du inte har dragit åt dina bultar med 10nm.

facepalm på svaren i denna tråd. snälla gott folk, ge inte råd om saker ni inte kan något om. speciellt inte i detta fall då det i värsta fall handlar om liv och död!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla gnäll om hur långt man skall köra för att sedan efterdra.
Jag har kört i skruvande stund cirka 98.7mil sedan jag slängde på sommarfälgarna. Efterdragning blir när det blir.
Då är det draget för hand, och vridmoment? Snälla.. Det säger stopp, sen orkar man inte dra mer. Och då sitter skiten där.
Jag litar ALDRIG på en mutterpicka. Det hörs att den jobbar, men det betyder inte att den drar runt muttern. Kan sluta med som i TS händelse att muttern tros sitta på bra, sen så gör den ändå inte det. Och jag har sett vid många tillfällen då pang på med mutterpickan (drivna på luft) bort med bultarna, ner med fälgarna, på med andra fälgar (eller om däcken bytts, samma fälg), på med bultarna/muttrarna för hand, sedan pang igen med mutterpickan. Och whips ner med bilen får lyften och ut på parkeringen där kunden hämtar bilen.
Så då har bilen körts, ja 20 meter? Och jag har ALDRIG sett att de kontrollerat med momentskaft. Inte en enda gång.

Kan man inte byta fälgar så bör man lämna in det, och då kunna lita på verkstaden som gör det. I TS fall så hade jag ringt och ställt till med ett jävla liv!
Kan man byta själv så vet man nog för sjutton hur hårt de ska dras. Annars bör man inte ha ett körkort.
Sund förnuft, hälften här saknar det och tror att siffror i antalet mil är någon livräddare.

Körtkortsboken? Jag minns typ 3 saker, högerregeln, rött/grönt, och bälte vid tillfälle. Resten försvinner, för ingen i sverige kan köra bil ändå.
Korsning? Jag var först! Rondell? Jag var först (gasen i botten). För att inte tala om alla mammor som skall hämta barnen från fotbollen, dom visar ju aldrig någon hänsyn.

Permalänk
Medlem

momentnyckel? Pff man kör ju på känslan

OnT: Kolla så bultarna/muttrarna inte är skeva eller det blivit någon spricka. firman borde ju ge dig någon form av ersättning.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Dessutom läste jag det som "nanometer" fram tills jag läste Piece of Cakes inlägg. Skärpning med prefixen.

Läste exakt samma. Blev lite ställd och undrade vafan han menade. Klarnade rätt så snabbt när jag såg Nm

Skrivet av P-NILZ:

misstolkningar sker alltid där felskrivningar sker. Att gnälla på att en misstolkning har skett istället för felskrivningen, Det är fel. Jag läste det också som "nanometer" fram till att någon skrev Nm och det var då jag kopplade rätt. Måhända att jag är väldigt trött och hjärnkapaciteten är låg, men det ursäktar inte att man blandar ihop prefix.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Läste exakt samma. Blev lite ställd och undrade vafan han menade. Klarnade rätt så snabbt när jag såg Nm
misstolkningar sker alltid där felskrivningar sker. Att gnälla på att en misstolkning har skett istället för felskrivningen, Det är fel. Jag läste det också som "nanometer" fram till att någon skrev Nm och det var då jag kopplade rätt. Måhända att jag är väldigt trött och hjärnkapaciteten är låg, men det ursäktar inte att man blandar ihop prefix.

Alla är vi perfekta och utan brister. Inga ursäkter är acceptabla.
Yeah right

Permalänk
Medlem

Hur vanligt är det att bultarna på endast ett däck helt lossnar? Det låter ju som att bilfirman snarare gjort en miss, och då borde få veta detta. Alla bilfirmor borde kanske införa att lämna en lapp om efterdragning 50km så de har "gjort sin del" så att säga. Många körkortsägare här visste ju inte vilken siffra som gällde.
Däremot har man väl tyvärr ingen konsumenträtt till ersättning förrän olyckan är skedd, så att säga?

Skrivet av Louca:

Hej!

Jag jobbar på en bilfirma. Nej du har nog blandat ihop det. Hjulbultarna SKA lossas och efterdras efter 50 KM eller 5 MIL. Annars tenderar de att vibrera loss eller vibrera fast så de blir svåra att få av.

Till trådskaparen. Det är så det är, den informationen borde du ha fått eller veta och man ska alltid när det gäller säkerhet kontrollera sådant.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Enligt körkortsboken så är det efter 50 mil och inte 5 mil.

5 mil efter däckbyte!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB