Två delikata (förmodligen lätta) problem med W2K

Permalänk
Medlem

Två delikata (förmodligen lätta) problem med W2K

Jag har två frågor angående W2K.

Installerade det precis på min flickväns burk, för att min o henne lättare ska samarbeta. MEEN. Såklart krånglar det.

1. Jag råkade sätta att min user XXX ska loggas in automatiskt när datorn startas, detta vill jag ändra till Administrator igen. HUR?

2. När jag försöker gå in på min dator med hennes får jag följande felmeddelande:

\\Ohrstrom is not accessible

Logon failure: The user has not been granted the requested logon type at this computer.

Va? Har inte något konstigt krav på min, (tror jag inte iaf)

tacksam för hjälp. finns att nå på 104112383 om ni vill hjälpa mig snabbt och nu

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

1. Kolla under "Users and passwords" i kontrollpanelen.

2. Kör du NTFS måste du ge användaren rättigheter på varje utdelad katalog (inte bara under "sharing" alltså). Om du t.ex. är inloggad som administratör på både borde det inte vara några problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart

2. Kör du NTFS måste du ge användaren rättigheter på varje utdelad katalog (inte bara under "sharing" alltså). Om du t.ex. är inloggad som administratör på både borde det inte vara några problem.

Det gör jag, men får samma fel ändå... :/

rättigheter på varje katalog, hur konfigurerar jag kontot till den andra datorn då?
Den andra datorn har ntfs också men min första dator kommer åt den utan problem, knäppt värre tycker /me

EDIT: Kollade under users and passwords, blev inte mkt klokare på hur jag skulle ändra "1" där... är jag både blind och dum eller?

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

1. Krysa i rutan "Users must enter a user name and a password to use this computer". Under Users... alltså. Välj applay. Kryssa nu ur samma ruta. Du kommer att få upp ett litet fönster där du får skriva in användarnamn och lösenord på den användare som ska loggas in automatiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart
1. Krysa i rutan "Users must enter a user name and a password to use this computer". Under Users... alltså. Välj applay. Kryssa nu ur samma ruta. Du kommer att få upp ett litet fönster där du får skriva in användarnamn och lösenord på den användare som ska loggas in automatiskt.

Tack!

Då är det bara det sista problemet kvar. Gamla adminen Jeppe kommer hit senare, hoppas han kan hjälpa mig med det då

Jag hade problem med att den tappade kontakten mellan min och min flickväns, (jag kom ju åt hennes) men när jag tog bort protokollen IPX/SPX från bådas datorer fungerade det som det skulle, min åtkomst till hennes dator var felfri, men samma problem åt motsatta hållet kvarstår.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Du måste skapa samma användare på båda datorerna,
vet inte om lösenordet måste vara samma också kanske.

Dvs är du inloggade som användare pelle på din flickväns dator och försöker komma åt din burk så måste användaren pelle existera på din dator också (du behöver dock inte vara inloggad som användaren). Du skapar användaren i users and passwords i kontrollpanelen.

När du delar ut saker kan det ibland vara nödvändigt att bara ge en känd användare rättigheter till en katalog.