Mjukvara för att organisera foton

Permalänk
Medlem

Mjukvara för att organisera foton

Hejsan,

Sitter och sliter mig i huvet då jag inte kan hitta en mjukvara som skulle göra mitt liv lite lättare. Jag måste organisera mina digitalfoton, har en massa foton och upplever det VÄLDIGT tidskonsumerande.

Vad jag skulle vilja ha är en mjukvara som skulle ge mig möjlighet att ranka bilderna mellan ex. 1-5 samtidigt som jag ser på dem. Låt oss säga att man kommer hem från semestern och har tagit 900 bilder. Om man då skulle kunna lägga in dem i datorn under en mapp och börja kolla igenom bilderna i fullscreen på TVn med flickvännen och samtidigt lägga en rankning på varje bild genom att trycka ex sifferknapp 1-5.

Då skulle man kunna ordna bilderna på datum / rank för att visa bara de bästa bilderna från den resan ex.

Bara för att vara tydlig så har jag bilder från 2004 (40-50GB totalt) och framåt så de som tänkte nämna att "det inte är så tidskonsumerande att sortera 900 bilder" kan ta det som endast det exempel det var

Tackar för tips

Permalänk
Medlem

Adobe Lightroom gör det, inte gratis dock.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Adobe Lightroom, där har du även möjlighet att lägga till metadata och redigera bilderna.

Permalänk
Medlem

F-Spot är bra till detta om du kör Gnome, Picasa är också gratis - inte lika bra, men finns till fler fönsterhanterare.

Adobe är ett ondsint företag som av många räknas till ondskans imperium och de vill man helst inte göra affärer med. http://amplicate.com/hate/adobe
Men har du pengar, tålamod och inte moraliska skrupler så viss kan Adobe Lightroom användas för att lösa din uppgift.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lightroom som sagt ovan, har för mig att Adobe även har någon testversion som man kan prova på i x antal dagar

Riktigt bra för att hålla reda på bilder samt redigera lite.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Varning för Lightroom :-)

Skrivet av Robiiins93:

Lightroom som sagt ovan, har för mig att Adobe även har någon testversion som man kan prova på i x antal dagar

Riktigt bra för att hålla reda på bilder samt redigera lite.

Lightroom är starkt beroendeframkallande. Provar man 30 dagar och börjar organisera sina bilder är man fast. Nu kostar LR4 bara en tredjedel mot tidigare så det är en lättare smäll att ta när provperioden är slut. Förutom organisering av bilder (och videos etc.) har LR tillräckligt med redigeringsmöjligheter för normalanvändaren. Jag använder nästan aldrig Photoshop längre.

Smidigt bildflöde; tanka in dina semesterbilder i datorn från kamera/minneskort i t.ex ÅÅMM-mappar.
I princip kan man dumpa alla bilder i en mapp om man inte har samma filnamn på flera bilder och fotodatumen i EXIF är korrekta.
Detaljnivån i sökbarheten förutom det som kameran lägger i EXIF beror på hur man taggar.
Om det är något du altid gör, tex skärper bilderna, lägger till copyright osv. så kan det göras automatiskt på alla bilder vid importen till LR.
Markera och tagga alla bilderna med t.ex. "Semester i Kabul". Bläddra snabbt igenom bilderna och markera de lyckade skotten till en snabbsamling (rankningar kan göras samtidigt med poäng 1-5 och flaggor).
Gå över till de utvalda bilderna i snabbsamlingen och gör vid behov redigering.
Är flera eller alla bilder tagna under samma förhållanden räcker det att redigera en bild och sedan applicera inställningen på alla likadana bilder.
Efter kanske en halvtimme kan du exportera en uthärdlig mängd bilder på en USB-sticka eller annat för att plugga in i TVn och se bilderna tillsammans med släkten som just kom på besök.
Naturligtvis kan man lägga ned mycket mer tid på redigering, (geo)taggning och kategorisering etc.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Har testat flertalet olika bildarkiveringsprogram och Lightroom är klart det enklaste och snabbaste jag stött på..

Sen har det stöd för i alla fall två skärmar.. så du kan ha småbilder på ena skärmen och visa fullstora bilder på den andra.
Vet inte om detta fungerar till TV, men mellan två datorskärmar fungerar det iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tog också reda på att en del Adobe produkter gör detta. Som Bridge till exempel. Då till kärnfrågan. Finns inga gratisprogram som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Tack för alla svar, tog också reda på att en del Adobe produkter gör detta. Som Bridge till exempel. Då till kärnfrågan. Finns inga gratisprogram som gör det?

"Picasa" kanske skulla passa?

Permalänk
Medlem

Miklan, ja men som jag läst finns det inte hotkeys för att ex. rangordna bilder med 1-5 stjärnor. Har jag missat nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Miklan, ja men som jag läst finns det inte hotkeys för att ex. rangordna bilder med 1-5 stjärnor. Har jag missat nått?

Nej, just det ja! Går bara att favorisera - via "Star"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zigi:

Jag lovar! Du kommer inte att ångra dig om du skaffar Lr! Ta dig råd att skaffa Lightroom! Du kommer ändå att göra det förr eller senare!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]