Hur långt kommer man på 1GB surf?

Permalänk
Medlem

Hur långt kommer man på 1GB surf?

Tjena Swec!

Jag funderar på ett tele2 kompis surf abonnemang men är osäker på gränsen med 1gb surf per månad. Så min fråga till er är: Räcker 1gb surf till att titta på lite youtube-klipp samt cirka 30-60 minuters surf varje dag i en månad? Kommer inte streama någon som helst musik eller internet-radio.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Ska du göra det på en mobil eller på datorn?

Jag kör 1GB surf hos Telia till min iPhone och har bara fyllt kvoten EN gång på två år. Om det är på en dator du ska köra så kommer det nog ätas upp rätt fort av alla annonser och grejer som laddas på sidor du besöker. Detta går ju dock att stänga av.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Ska du göra det på en mobil eller på datorn?

Jag kör 1GB surf hos Telia till min iPhone och har bara fyllt kvoten EN gång på två år. Om det är på en dator du ska köra så kommer det nog ätas upp rätt fort av alla annonser och grejer som laddas på sidor du besöker. Detta går ju dock att stänga av.

Det är på en mobil. Skönt att höra att 1gb räcker i de flesta fallen!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har två Gb surf men har aldrig kommit upp i mer än 1 Gb. Och det var första månaden när jag körde massa bredbandskollen, så en Gb bör räcka.

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Jag har två Gb surf men har aldrig kommit upp i mer än 1 Gb. Och det var första månaden när jag körde massa bredbandskollen, så en Gb bör räcka.

Okej, skönt att höra! Blir väl ett sånt abonnemang då.

Visa signatur

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem

På Flashback fick man fram följande.

Citat:

Ursprungligen postat av kreftis
Ungefärlig dataförbrukning för 500 MB:
Aftonbladet wap: 6250 ggr
Sökning på Google: 32 500 st
Radio (mobil.sr.se): 1500 min
Mail: 75 000 st
You Tube-klipp: 175 st

Är lite tveksam dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Tjena Swec!

Jag funderar på ett tele2 kompis surf abonnemang men är osäker på gränsen med 1gb surf per månad. Så min fråga till er är: Räcker 1gb surf till att titta på lite youtube-klipp samt cirka 30-60 minuters surf varje dag i en månad? Kommer inte streama någon som helst musik eller internet-radio.

Jadå, jag har 1 gb fri surf på min iphone och det har aldrig tagit slut för mig, se till så at telefonen kopplar upp sig själv emot ditt hemma nätverk och t.ex arbetsplatsen eller skolans nätverk

Permalänk

Jag har 2GB och har denna månad surfat en del varje dag, också kollat på några klipp och är just nu uppe i 1,2GB. Har aldrig kommit upp i 2GB dock.

Permalänk

Kom upp i ca 2GB denna månad men då var 1,2GB från spotify och 500MB mail.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur du surfar, och om du laddar ner något

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
99:e percentilen

Det räcker gott och väl till det du ska göra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har de också, aldrig kommit i närheten ens tack vare wifi hemma och underbart stort wifi område på skolan!

Permalänk
Medlem

Jag kollade swec dagligen och några få youtube klipp på 1Gb, fick dock ofta varning för att jag använt 90%av mitt surf i slutat av många månader. Kostar inte typ 30-50kr mer/månad för att få 3Gb (kör med det nu) Glöm inte bort att utnyttja nätverk där det finns

Permalänk

Jag har 500mb, har tagit slut en gång, när jag körde tethering med datorn.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

brukar själv använda 5+gb per månad, men då laddar jag ner ganska mycket på mobilen (cm9 nightlys etc)

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Kom upp i ca 2GB denna månad men då var 1,2GB från spotify och 500MB mail.

Hur mycket spotify i snitt ungefär per dag?

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Skrivet av Juggvard:

Hur mycket spotify i snitt ungefär per dag?

Jag gjorde så att jag kunde lyssna på ca 100 låtar offline så det var nog det som var den större delen av nerladdningen. Sen lyssnar jag några timmar per dag när jag går eller ska ner på stan etc.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Jag gjorde så att jag kunde lyssna på ca 100 låtar offline så det var nog det som var den större delen av nerladdningen. Sen lyssnar jag några timmar per dag när jag går eller ska ner på stan etc.

Jaha, funderade mest på om 1GB skulle räcka(annars hur mycket behöver man tro?) om man skulle t.ex. lyssna på internet radio, säg.. 2 timmar om dagen, dvs som är via mobilens egna nät.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem

Denna månad använde jag 3,2 gb enligt Android mätaren. Det var mest för att jag var på landet och använde mobilen istället för datorn för att surfa och göra det jag normalt brukar göra. Youtube och internet och mail och diverse.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem

Jag har gjort av med 2.05 gb den här månaden. Men då har jag kört lite spotify utan offline listor ~758 mb, laddar upp alla bilder jag tar direkt från mobilen till G+ 416mb. Så om man bortser från dom så ligger jag under 1gb.
Jag surfar en hel del via mobilen ligger på 298 mb. ca 1 timme om dagen.
Facebook ligger på 269 mb.

Så 1gb borde räcka en bit tycker jag.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Hedersmedlem

jag har använd 6,8 denna månad men det händer inte ofta att jag kommer över en gb om jag uppdaterar appar och spel hemma och laddar ner rom uppdaeringar med...

om du kollar din mail och kollar på några få youtube klipp så kommer det nog räka

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Jag har det abonnemanget och har aldrig någonsin varit nära att nå upp till 1gb. Surfar ett par gånger om dagen på telen.

Permalänk
Medlem

kör själv med 500MB i månaden och har nått de två gånger av de 7 månader jag har haft men de va i just slutet av månaden. Då jag endast använder spotify i offline mode så drar inte de något och sen brukar de bara vara lite google maps eller söka något på google. Så jag använder ju inte så mycket, är ju olika beroende på hur mycket man använder och vilka sidor man kollar på.
Dock så drar ju youtube videos rätt mycket, allafall 8-12MB/min om det är en video skulle jag tro.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Om man vill skaffa sig en uppfattning om hur mycket internet som används så är det bara att köra aktiviteshanteraren, gå in på "prestanda" fliken. Gå in på resursövervakaren och sen klicka vidare till nätverk. Då ser man exakt hur många byte/sek det går ut och inte med vilka proglem. Bara att börja räkna! 1.000.000 byte=1mb.

Sen kanske inte detta direkt kan jämställas om du lyssnar på Spotify på mobilen eller datorn, men det borde i alla fall ge en fingervisning.

Permalänk

Kommer upp till 3GB som mest av normalt användande, typ uppdateringar och surf.. Har 3total med 10GB

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggvard:

Jaha, funderade mest på om 1GB skulle räcka(annars hur mycket behöver man tro?) om man skulle t.ex. lyssna på internet radio, säg.. 2 timmar om dagen, dvs som är via mobilens egna nät.

Beror på bitrate. Bara räkna 128kbps är väl normalt? 8bit är 1Byte.
16Kb/s x 60s = 960Kb/min. (Ca 1MB per minut alltså)