610m kan inte detectas?

Permalänk
Medlem

610m kan inte detectas?

Jag köpte just en Asus u36sg, as nice är den... förutom den lilla detaljen att den inte verkar hitta mitt grafikkort.

Det står, när jag kör setup:

NVIDIA installer cannot continue
The graphics driver could not find compatible hardware.

Jag har senare från nvs sida, även de från asus egna sida.
Innan jag blåste datorn (den är helt ny, men jag formaterade direkt och la in ett nytt windows 7/64), då fungerade kortet när jag kollade snabbt. Jag har samma windows på denna stora datorn, fast ett GTX240.

Jag gissar att detta har något att göra med Intels HD3000 som den installerat också, men det verkar jag inte kunna bli av med. För det kanske skall installeras efteråt eller något sådant?

:/

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Går det att avaktivera HD3000 i bios?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Transflash:

Jag köpte just en Asus u36sg, as nice är den... förutom den lilla detaljen att den inte verkar hitta mitt grafikkort.

Det står, när jag kör setup:

NVIDIA installer cannot continue
The graphics driver could not find compatible hardware.

Jag har senare från nvs sida, även de från asus egna sida.
Innan jag blåste datorn (den är helt ny, men jag formaterade direkt och la in ett nytt windows 7/64), då fungerade kortet när jag kollade snabbt. Jag har samma windows på denna stora datorn, fast ett GTX240.

Jag gissar att detta har något att göra med Intels HD3000 som den installerat också, men det verkar jag inte kunna bli av med. För det kanske skall installeras efteråt eller något sådant?

:/

Du kan testa ladda ner nvidia drivisar från lenovo (E330) den har samma grafik kort och nvidias drivisar hittar den inte men lenovos egna gör det och fungerar.

http://support.lenovo.com/en_US/research/hints-or-tips/detail...

PS: Du ska INTE avinstallera HD3000! Den drar betydligt mindre ström och du ska i optimus drivrutinen ställa in att det mesta körs på den. Du ska köra 610m bara för sådant som verkligen behöver det. Batteriet håller bra mycket bättre på de viset.

Permalänk
Medlem

Nej, det funkar inte. Helt sjukt... som att kortet inte finns, men det finns ett VGA kort som inte har driver under enhetshanteraren...

Ganska störande att nvs forum är nere just nu...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Du har antagligen någon mer mjukvara som behövs från Asus, där den kan växla grafikkort efter vad du gör på datorn, ska även gå och växla manuellt, men då behövs Asus egna mjukvara, kolla nerladdningssidan om du hittar nåt program som kan tänkas vara associerat med det. Borde/kan finnas några hotkeys-knappar på tangentbordet för att växla? Typ FN+XX??

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Optimus som det heter när den växlar är i det här fallet nVidias egna teknik så det bör fungera utan ASUSprogram. Gör det på min U36SD med 520M i som jag installerat om nästan helt utan ASUS egna malware.

Har du installerat Intels drivrutiner till HD3000 först och sett om det gör någon skillnad?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ok, fixade det nyss. Läste upp lite och det verkar som att nVs senaste drivers inte innehåller hårdvarunyckeln för kortet, det gör visst inte asus drivers från deras sida heller. Så vad jag gjorde var att söka på PCI\VEN_10DE&DEV_105A&SUBSYS_21111043 och där hittade jag massa nV drivers som innehöll denna nyckel. Gillar inte att ladda ner drivers från andra sidor egentligen, men jag testade och det funkade bra!

Apjobbigt att nvs forum varit nere så länge och precis när jag skaffat datorn med

Visa signatur

gotta go fast