Permalänk
Medlem

Bygga baslåda 12 tum

Hejsan, min nuvarande 6 tums logitech bas duger inte och då har jag bestämt mig för att bygga en egen 12 tummare.
Men det är det att jag inte har nån aning om hur man bygger en, skruva ihop allt funkar men jag vet inte måtten och kablaget.

Det vore snällt om någon kunde skriva en guide eller länka en guide om hur man bygger en komplett 12 tums baslåda med 3.5mm eller AUX så jag kan spela upp via datorn.

MVH Alatan

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att läsa igenom http://www.drkrupp.se/hifi/
Hur mycket hade du tänkt spendera?

Permalänk
Medlem

Så mycket som det krävs

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Så mycket som det krävs

Några tusingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Några tusingar?

Om det så krävs, vill ha tryck i ljudet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vill du ha djupbas eller mer snärtbas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Om det så krävs, vill ha tryck i ljudet

Här har du element och slutsteg,sen får du skaffa MDF-skivor och bygga ihop låda i rätt volym.
http://byggdinbas.jetshopfree.se/scan-speak-discovery-12-p-16...
http://byggdinbas.jetshopfree.se/dayton-audio-sa240-240w-subw...

Permalänk
Medlem

Bra tips på matrial är ju som vanligt en tjockare MDF.. se till att ha mkt trälim i skarvarna när du bygger den så blir den tight och fin! Borde väll kunna hitta en liter/mått tabell på internet om hur stor den ska va..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bamse82:

vill du ha djupbas eller mer snärtbas?

Djup!

Men det är så att jag behöver ritning, mått och allmänt vetande. Jag är nästan helt grön gällande ljud. Jag har en Denon DRA345R förstärkare.
1. Mått och kanske en fin ritning, ska jag ha ett luft rör? Jag behöver veta allt!
2. Kopplingschema, tex...
Koppartrådar från baselementet till slutsteget, från slutsteget och framåt. Ja ni fattar nog

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Djup!

Men det är så att jag behöver ritning, mått och allmänt vetande. Jag är nästan helt grön gällande ljud. Jag har en Denon DRA345R förstärkare.
1. Mått och kanske en fin ritning, ska jag ha ett luft rör? Jag behöver veta allt!
Koppartrådar från baselementet till slutsteget, från slutsteget och framåt. Ja ni fattar nog

Måste nog också inflika samma sida igen...

http://byggdinbas.jetshopfree.se/byggen-mm-i-45.aspx

Där hittar du nog rätt info!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett logitechsystem så behöver du koppla ihop det med din basmodul också, förstärkarna till topparna sitter i basen, så du får lösa signalhanteringen också, logitechen är inte tänkt att användas med en annan bas, det är väl inga jätteproblem att fixa det men du bör inte tro att det bara går att bygga en aktiv bas och koppla ihop dem, det kommer att krävas lite ombyggnad av logitechen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Djup!

Skrivet av mrqaffe:

Har du ett logitechsystem så behöver du koppla ihop det med din basmodul också, förstärkarna till topparna sitter i basen, så du får lösa signalhanteringen också, logitechen är inte tänkt att användas med en annan bas, det är väl inga jätteproblem att fixa det men du bör inte tro att det bara går att bygga en aktiv bas och koppla ihop dem, det kommer att krävas lite ombyggnad av logitechen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K