Permalänk

NIKON D3200

någon som kan tilltala sig som Nikon D3200, jag är en nybörjare med kameror. det verkar vara ett bra val.
Är det någon som äger en kanske som kan säga vad den tcker om den:)?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Bra kamera. De flesta systemkameror är faktiskt bra och det är mycket en smaksak, vad gäller själva huset. Sedan är det ju ett system man köper in sig i och beroende på var man tänker ta vägen med sitt fotande kand det vara bra tänka på vad systemet erbjuder i form av tillbehör, objektiv, begagnatmarknad osv.
Ska du främst ta stillbilder och inte filma så mycket är min åsikt att du även kan titta på D3100.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Bra kamera. De flesta systemkameror är faktiskt bra och det är mycket en smaksak, vad gäller själva huset. Sedan är det ju ett system man köper in sig i och beroende på var man tänker ta vägen med sitt fotande kand det vara bra tänka på vad systemet erbjuder i form av tillbehör, objektiv, begagnatmarknad osv.
Ska du främst ta stillbilder och inte filma så mycket är min åsikt att du även kan titta på D3100.

Okej, men tror att filma kommer jag nog vilja göra, tyckte bara att den värkar ha bra funktioner och så.
Har kollat på den men jag är lite osäker, har även kollat på Nikon D5100.

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Bildkvalitén är mycket bra men själv ogillar jag det lilla och plastiga chassit och den har också en mindre sökare jämfört med dyrare kameror. Bildkvalitén hos systemkameror är mycket bra, även hos äldre kameror så kommer inte en vanlig användare att se nästan nån skillnad.

Permalänk
Skrivet av Adammcintosh:

Okej, men tror att filma kommer jag nog vilja göra, tyckte bara att den värkar ha bra funktioner och så.
Har kollat på den men jag är lite osäker, har även kollat på Nikon D5100.

D5100 har gafflingsfunktion, vilket d3200 inte har. Just den funktionen skulle nog göra skillnad för mig.

Det är mycket användbart vid krångligt ljus. Istället för att stå och lägga tid på plats (tid som kanske inte finns!) och granska varje bild på LCD skärmen så brukar jag ofta vid sådana tillfällen köra en gafflingsserie på 3 bilder. Då har du garanterat minst en bild som är schysst exponerad iallafall. Jag gör det ofta och även om normalexponerade bilden oftast är bäst så händer det då och då att den mörkare eller den ljusare är bättre.

Det har inget med RAW eller JPEG att göra, även om man fotar RAW så vill man givetvis exponera så högt som möjligt för att minimera brus men ändå inte få några överexponerade highligts. Att avgöra vilke highlights som är OK att blåsa ut är också tidskrävande att göra via LCDn speciellt om det är frågan om ögonblicksbilder.

Min röst går på D5100, det är väl liknande pris?

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

D5100 har gafflingsfunktion, vilket d3200 inte har. Just den funktionen skulle nog göra skillnad för mig.

Det är mycket användbart vid krångligt ljus. Istället för att stå och lägga tid på plats (tid som kanske inte finns!) och granska varje bild på LCD skärmen så brukar jag ofta vid sådana tillfällen köra en gafflingsserie på 3 bilder. Då har du garanterat minst en bild som är schysst exponerad iallafall. Jag gör det ofta och även om normalexponerade bilden oftast är bäst så händer det då och då att den mörkare eller den ljusare är bättre.

Det har inget med RAW eller JPEG att göra, även om man fotar RAW så vill man givetvis exponera så högt som möjligt för att minimera brus men ändå inte få några överexponerade highligts. Att avgöra vilke highlights som är OK att blåsa ut är också tidskrävande att göra via LCDn speciellt om det är frågan om ögonblicksbilder.

Min röst går på D5100, det är väl liknande pris?

Förlåt, men är ganska ny på detta, men vad är gafflingsfunktion, vad gör den?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Antar att *gafflings funktion* är någon inbyggd HDR funktion som tar 3 bilder med olika vitbalans och kameran mekar ihop det till en HDR bild.. fungerar isåfall troligtvis endast med jpeg och inte med raw.

Eller vad menar du egentligen Aristotele.. hålla in avtryckar knappen i sport läget och ta 3 bilder ??

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Antar att *gafflings funktion* är någon inbyggd HDR funktion som tar 3 bilder med olika vitbalans och kameran mekar ihop det till en HDR bild.. fungerar isåfall troligtvis endast med jpeg och inte med raw.

Jahaa, okej, tack

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Tror vi snackar exponeringsgaffling i så fall.

Permalänk
Skrivet av Hammar:

Tror vi snackar exponeringsgaffling i så fall.

Vad är skillnaden?

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem

Exponeringsgaffling innebär att kameran tar en rad bilder med olika exponering, dvs exponeringsparametern slutartid varieras då kameran är inställd på bländarprioritet (aperture mode)).

HDR innebär att bilder med olika exponeringsgrad "smälts" samman med hjälp av programvara. Vissa kameror kan ha denna funktionen inbyggd (där fler bilder med olika exponeringsgrad "smälts" samman till en). OBS exponeringsgaffling innebär inte att det rör sig om HDR. För att det skall bli HDR måste bilderna mixtras ihop...

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Eller vad menar du egentligen Aristotele.. hålla in avtryckar knappen i sport läget och ta 3 bilder ??

Nej jag menar inte HDR funktionen, det stämmer att endast fungerar med JPEG. Men den använder jag aldrig.

Gaffling är när kameran tar ett antal bilder, ofta 3 bilder med olika parametrar av något slag, det finns ADL gaffling, vitbalansgaffling och exponeringsgaffling hos D5100.

Det som är intressant är exponeringsgaffling.

Du kan ange att gafflingen ska ta en seriebilder på tex -2EV, 0EV, +2EV när du håller inne avtryckaren. Detta är inte samma som serietagningsläget.

Det finns en "bracketknapp" på D5100 som man trycker ned för att aktivera AE-gafflingen. Denna finns inte på d3100/d3200.

Permalänk

Hamma och Tokoza förklarade resten.

Exponeringsgaffling är alltså en hjälp för att - när du inte har tid att stå och ta testbilder och syna den i LCDn - kan köra på någon form av halvautomatik och sedan automatiskt ävne ta en något underexponerad bild och en överexponerad relativt kamerans mätare. Vid komplex ljus, tex starkt soljus med mycket blänk eller vid motljusbilder är det svårt för kameran att veta hur du prioriterar, himlen eller förgrunden? med en -2EV,0,+2EV seriet har du en extra försäkring att någon av bilderna blev bra. Tycker man 2EV steg är stort så ställer man inte stegen om 1/3 steg i kameran, jag kör oftast 2EV steg, ibland lite kortare.

Samma funktion finns både på D5100 och D7000 nog på alla andra mer avancerade kameror, men ej på D3100 eller D3200.

Permalänk

Ska man göra en seriöst HDR bild, så blir det nog bäst att göra det manuellt, dvs köra en exponeringsgaffling och sedan göra hdr montage i efterhand. Fördelen är då att man har raw filerna från alla sekvenser för ev finjustering innan man gör HDR.

Så just den HDR/JPEG funktionen i D5100 håller jag med om är lite av en gimmick. Men det ska ju inte förväxlas med gafflingsfunktionen.