Ultrabook, rekommendationer?

Permalänk
Medlem

Ultrabook, rekommendationer?

Hej Swec! Jag ska börja plugga på universitet om några dagar och jag vet att jag är sent ute då det gäller dator jag ska använda i plugget....
Men nu skulle jag vilja ha er hjälp angående Ultrabook och vad ni har att rekommendera!

Att föredra är:
-SSD så klart
-Bakgrundsbelyst tangentbord
-Hög upplösning
-Självklart en bra prislapp!

Robbanj!

Fel stavning xd
Permalänk
Medlem

Vad har du för budget? "Bra prislapp" kan betyda väldigt mycket.

Hur mycket är hög upplösning? Behöver du 1920x1080 eller räcker det med 1600x1200 eller 1366x768?

Ska du bara använda den för studierna eller vill du kunna spela enklare spel på den också?

Permalänk
Medlem

8000-9000kr kanske är min budget som högst.

1600-1200 +

inga behov av att spela på den, men jag vill ha en kvick ultrabook som fungerar bra!

Permalänk
Medlem

Förra numret av Datormagazin har recensioner av ultrabooks. Samsung och Asus var det tror jag som var bäst, sen Macbook Air. Minns tyvärr inte modellbeteckningarna...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om du möjligtvis har den kvar får du gärna dela med dig av vad dom skrev

Permalänk
Medlem

Samsung har några i den prisklassen, men då med sämre upplösning. Asus har några från förra generationen med rätt upplösning, men de drogs med vissa problem som dålig trackpad och tangentbord. Ska du ha bättre upplösning får du nästan ta dig upp till 10 000 och Asus UX32VD, den har dock inte SSD utan en hybridlösning med en mekanisk och en SSD, där den senare fungerar som cache för att snabba upp program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Samsung har några i den prisklassen, men då med sämre upplösning. Asus har några från förra generationen med rätt upplösning, men de drogs med vissa problem som dålig trackpad och tangentbord. Ska du ha bättre upplösning får du nästan ta dig upp till 10 000 och Asus UX32VD, den har dock inte SSD utan en hybridlösning med en mekanisk och en SSD, där den senare fungerar som cache för att snabba upp program.

Mja, fast det där är inte helt korrekt. Jag har en Asus UX32VD och det går utmärkt att köra operativsystemet på SSDn och använda HDDn som lagring. Så det med att den är till cache endast som du får det att låta är inte helt korrekt. Så att ingen får fel uppfattning.

För att göra det enkelt för TS;

Skaffa en UX32VD om du har råd. Det är en riktigt sjysst dator. Har du tur kan du kanske hitta den som fyndvara hos någon återförsäljare. Det gjorde jag.. så det går allt.

Skärmen är otrolig btw.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Mja, fast det där är inte helt korrekt. Jag har en Asus UX32VD och det går utmärkt att köra operativsystemet på SSDn och använda HDDn som lagring. Så det med att den är till cache endast som du får det att låta är inte helt korrekt. Så att ingen får fel uppfattning.

För att göra det enkelt för TS;

Skaffa en UX32VD om du har råd. Det är en riktigt sjysst dator. Har du tur kan du kanske hitta den som fyndvara hos någon återförsäljare. Det gjorde jag.. så det går allt.

Skärmen är otrolig btw.

Ja, du kan köra operativsystemet på SSDn, men det är inte så den levereras, det var det jag menade.