Samsung TV UE46ES6715 Frågor och vill ha svar

Permalänk
Medlem

Samsung TV UE46ES6715 Frågor och vill ha svar

Tjena!
Har fått mina päron att köpa en ny tv, blev en Samsung UE46ES6715.

Jag är inte speciellt färsk på nätverk,filformat och dyl, men jag har stött på problem som jag skulle behöva hjälp med.

Först och främst så tog det ett tag för mig att få igång "All Share" funktionen, men efter mycket pillande och en hel del googlande så lyckades jag lösa det, men sen stötte jag på en fråga jag inte lyckades få svar på via google.
Vilka filformat kan jag igentligen streama över från min dator till TVn? Lyckades med 3gp,avi,mp4. Är väll inte direkt förvånad att mkv inte funkat hitils men skulle va skönt o veta exakt vilka format jag kan streama så man kan tänka på det tex när man tankar och när man ska formatera om osv.

Nästa fråga är ang ljudet som jag inte lyckades få igång när jag streamade filmer som var i format 3gp avi och mp4. Bilden fungerade utmärkt, inge lagg eller problem, men ljudet lyckades jag inte få igång. Pillade runt en HEL DEL med omkoppling och använde mig både utav scart och vanliga "rödvit" , men no sucsess.
Det enda riktiga "audio ut" uttaget jag hittade var optiskt(kan länka spec´s till tvn) och ska väll tilläga att mitt surroundsystem är inte optiskt, är några år gammalt.
( Surroundsystemet fungerar bra när jag kollar på vanliga tv kanaler via scart )
Hoppas jag skrev i klartext och svarar gärna på fråger som kommer upp , Mvh.

http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_u... <-------------------------------- TV´N

Permalänk
Medlem

Mkv ska funka gör det på min samsung som är 2 år äldre.
Kolla så du har senatse mjukvara.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Jag körde automatiska upd via deras "meny" , och den sa att den hade senaste.

Det måste väll vara något med all-share funktionen som gör så att mkv inte kan spelas upp

Permalänk
Medlem

Ljudfiler som stöds: AAC, FLAC, MP3, Ogg Vorbis, WMA
Videofiler som stöds: AVI, DivX HD, DivX, H.264, Matroska (MKV), MOV, MPEG1, MPEG2, MPEG4, TS, WMV9 HD (VC-1), WMV, Xvid, 3GP/3GPP

Har du ingen HDMI på förstärkaren. Det är det bästa sättet att få ut ljud.
Annars är optiskt ut enda sättet att få ut ljud (förutom scartkontakten).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

tack för svaret SunQ!

Då börjar man ju undra varför TVN inte kan hitta dom filerna. Om du sitter på någon saftig information så läser jag gärna.

Ska ta o köpa en optisk kabel och en konverterare och se om jag kan fixa ljudet iallfall.

Permalänk
Medlem

tänk på att "xvid5" inte nödväntigtvis betyder att xvid5.x funkar. antagligen står det mer detaljerat exakt vilka versioner, profiler och kombinationer som stöds i *fanfar* instruktionsboken. längst bak i spec eller i samband med mediafunktioner. dessutom är det ofta "vissa" internetfilmer som har konstiga blandningar av format som knappt funkar på annat än datorerna som kodade eländet. det öppna formatet MKV innehållandes DTS och DIVX or whatnots..

ljudet: kolla i inställningar så att optisk ut matar DD eller PCM. vissa filer är AAC vilket inte en del förstärkare klarar.

/ asch, inte optisk var det. :s men hörlursutgång har den, vilken kan nyttjas i nödfall medelst en adapter. denna TV har säkert också individuell volym för det så det bör inte bli ett praktiskt problem.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har snackat med Samsung supporten i cirka 15 minuter och dom var lika förbryllade som mig, frågade om en optisk konverterare skulle fungera , och det vågade han inte lova eftersom Samsung inte har egna konverteringsprodukter.

Jag tänkte på hörlursuttaget förut, kan ha det som last resort.

Ang MKV så ska det fungera, och jag har mer en 25+ filer som är MKV som inte gör det i nuläget, understrykas är att dom inte ens syns i menyn vilket dom ska göra.

Permalänk
Medlem

Ah detta sög ganska hårt , snackade med samsung supporten förra onsdagen och dom skulle ha hört av sig fredag senast, nu när jag ringer på tisdag veckan efter säger han senast denna vecka...

tänkte passa på o slänga ut en fråga här istället eftersom jag inte får något svar från dem, men kan tvn med sitt allshare problem(mkv filer) ha någonting alls med vilka inställningar jag har på min dator tex att alla mina mkv filer hänvisas ju till vlc och därför kanske dem försvinner ifrån nätverksdelningen på något sett? Eftersom alla andra filer som syns via allshare är ju windows media player kompatibla(uppspelningsbara)

Permalänk
Medlem

Om nån kan hjälpa skulle det kännas så mycket skönare.
Har nämligen blivit trollad utav samsung supporten nu i två veckor, och när jag tog kontakt med en live-chatt-tekniker så drog han nåväl när allting började bli intressant, tog en print screen på flykten utav tekniker om någon vill se.

Så långt vi kom i våran konversation så sa han att "TVN klarar mkv(döh) men att det kan bli problem att streama mkv) Och vad menar han med det? Om jag går på dator till dator så fungerar det ju utmärkt. Saken är väll endå att ajg inte ens ser filerna? Så jag efterlyser någon som har tillräckligt stor kunskap inom detta så jag kan lämna detta bakom mig någongång då samsung supporten inte vill riktigt prata med mig.

Mvh

(Ska inte bumpa igen, sorry)