ESD skydd, matta och armband + en liten fråga

Permalänk
Medlem

ESD skydd, matta och armband + en liten fråga

Hej swec

Jag är som alla andra vill ha så bra arbetsmiljö att jobba med datorer som möjligt utan att ångra mej sen.

ESD. jag har esd armband men inte mattan, så vilken ska jag välja den eller den?

eller hur farligt är det att bara ha kortet/datordelen på esd påsen eller direkt på bordet?

och sista frågan är mina eluttag har inte grund... är det bara att öppna och kolla om det finns grundkabel och byta eluttaget till ett annat med grund eller bara ringa lägenhets företaget och kolla om de pallar byta ut det?

MVH

Permalänk

Att ha det direkt på bordet hade jag inte rekommenderat men att ha det på en tidning eller något sånt är inga problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej swec

Jag är som alla andra vill ha så bra arbetsmiljö att jobba med datorer som möjligt utan att ångra mej sen.

ESD. jag har esd armband men inte mattan, så vilken ska jag välja den eller den?

eller hur farligt är det att bara ha kortet/datordelen på esd påsen eller direkt på bordet?

och sista frågan är mina eluttag har inte grund... är det bara att öppna och kolla om det finns grundkabel och byta eluttaget till ett annat med grund eller bara ringa lägenhets företaget och kolla om de pallar byta ut det?

MVH

Tror den första mattan blir bra, den är ju iaf. jämn och fin. Den andra tror jag man kommer störa sig på.

Jord i uttag: Det krävs en elektriker med behörighet att koppla in jord men du kan givetvis öppna och kolla om det finns(om du vet vad du gör). Kom ihåg att man måste jorda alla uttag i ett rum, dvs man får inte blanda jordat/ojordat.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Den röda ser ut sladdrig ut men är antagligen mer portabel. Så om du endast tänker jobba hemma på skrivbordet hade jag tagit den gråa då den verkar stadigare och inte kommer glida runt som den andra ser ut att lätt göra.

Om du inte har jordat uttag ring lägenhetsföretaget. Du behöver inte kolla, kan inte tänka mig att man drar jord men sätter ojordat uttag. Du behöver inte jorda dig med väggen när du jobbar, det viktiga är att potentialskillnaden mellan dig och komponenterna är samma. För då vill inte strömmen hoppa, som den gör när ni har olika potential. Men datorn mår såklart bäst av att sitta i ett jordat uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den röda ser ut sladdrig ut men är antagligen mer portabel. Så om du endast tänker jobba hemma på skrivbordet hade jag tagit den gråa då den verkar stadigare och inte kommer glida runt som den andra ser ut att lätt göra.

Om du inte har jordat uttag ring lägenhetsföretaget. Du behöver inte kolla, kan inte tänka mig att man drar jord men sätter ojordat uttag. Du behöver inte jorda dig med väggen när du jobbar, det viktiga är att potentialskillnaden mellan dig och komponenterna är samma. För då vill inte strömmen hoppa, som den gör när ni har olika potential. Men datorn mår såklart bäst av att sitta i ett jordat uttag.

aha ok men då får det nog bli den gråa känns mindre glidbar...

mina uttag ser ut så här

i hela lägenheten är det så förutom i köket där det är jordat.. så jag tänkte öppna det och kolla om det finns jord/grund och så kan jag bara byta eluttaget till ett med jord, eftersom företaget brukar vara dödssega..och de hjälper hellre inte så är det.. jag har lite erfarenheter så kanske få byta det annars blir det att ringa först

hmm aha men såg någonstans att de hade jordat mattan och sen själva, är det fel?

Skrivet av Kent:

Tror den första mattan blir bra, den är ju iaf. jämn och fin. Den andra tror jag man kommer störa sig på.

Jord i uttag: Det krävs en elektriker med behörighet att koppla in jord men du kan givetvis öppna och kolla om det finns(om du vet vad du gör). Kom ihåg att man måste jorda alla uttag i ett rum, dvs man får inte blanda jordat/ojordat.

ja det tycker jag också men den andra är lite större vilket känns ja, kanske drar och kolla på dem

hmmm mina uttag ser ut så här

i hela lägenheten är det så förutom i köket.. så jag tänkte öppna det och kolla om det finns jord och så kan jag byta bara eluttaget, eftersom företaget brukar vara dödssega..a hjälper hellre inte så är det.. jag har lite erfarenheter så kanske få byta det annars blir det att ringa först, kanske får lite ritningar eller så, de kommer säkert jättesnabbt när de får höra att jag tänker leka med elen i lägenheten haha ;D

Skrivet av hjalmarrr:

Att ha det direkt på bordet hade jag inte rekommenderat men att ha det på en tidning eller något sånt är inga problem.

aha en tidning? låter bra faktiskt men tack för tipset det hade jag inte tänkt på faktiskt, har haft saker på musmattor och sängen( XD ) och direkt på bordet eller esd påsen men den gråa ser predig ut, en tidning blir det i nödstationer

hmm en fråga hur är det med esd från löddningspennan? har en biltema station?
kan transistorer också skadas av ESD? snackar om en lm317/lm318, jag får alldeles för mycket i vdroop :/ hela 4V :/ det är väl inte normalt det borde vara på något 0,4 enligt databasen och techdroid....

hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

För att byta ett vägguttag så behöver du inte behörighet.
Du behöver nödig kännedom, det som kräver behörighet är att dra in jorden på en fasgrupp, dvs, är jordkabeln redan dragen, då är den ju dragen in i säkringsskåpet på jordskenan redan, så att byta uttag till ett jordat uttag kräver endast nödig kännedom
Men att dra in ledare för jord i skåpet kräver dock behörighet!

Så kolla om det finns jord draget till uttaget redan, ligger den bara där, ja men byt bara uttag då!
Men se för fan till att dra ut säkringen och spänningskolla innan du börjar pilla

Och som redan sagt, du måste jorda alla uttag i ett rum, inte endast ett, så byter du, så byt alla uttag i rummet

Btw röstar på första mattan, andra såg ut som att den kan vara jobbig att ha att göra med!

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil1:

För att byta ett vägguttag så behöv, er du inte behörighet.
Du behöver nödig kännedom, det som kräver behörighet är att dra in jorden på en fasgrupp, dvs, är jordkabeln r. edan dragen, då är den ju dragen in i säkringsskåpet på jordskenan redan, så att byta uttag till ett jordat uttag kräver endast nödig kännedom
Men att dra in ledare för jord i skåpet kräver dock behörighet!

Så kolla om det finns jord draget till uttaget redan, ligger den bara där, ja men byt bara uttag då!
Men se för fan till att dra ut säkringen och spänningskolla innan du börjar pilla

Och som redan sagt, du måste jorda alla uttag i ett rum, inte endast ett, så byter du, så byt alla uttag i rummet

Btw röstar på första mattan, andra såg ut som att den kan vara jobbig att ha att göra med!

Det är extremt begränsat vad man får göra som hemmapulare och att ändra i en befintlig installation är en av begränsningarna. Ska man byta uttag från ojordat till jordat krävs det allmän behörighet (även om det är hur enkelt som helst)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om man inte har en matta så kan man ha delen på en obehandlad bit trä. Aldrig på esd påsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Den första har jag. Den är super bra förutom att måste ligga ett dygn eller två för att bli helt platt. ^^

(Den är rullad i förpackning).

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Ursäkta, jag kommer väl få en massa sura inlägg om det här (inte meningen att trolla eller starta en onödig diskussion) men det känns lite överdrivet med en matta för att montera komponenter på.

I ett flertal Fredagspaneler står ju Emil och Jonas och bollar med grafikkort fram och tillbaka utan att ha något ESD-armband på sig. Hade de gjort så med kort för några tusen om det hade varit instant death på kortet? Alla dessa produkter som ska skydda mot ESD verkar ju sjukt onödiga för det mesta. Så länge du inte sitter och drar grejerna över en matta iförd yllekofta för att framkalla statisk elektricitet bör det vara lugnt.

Jag har monterat ett antal datorer, alla gångerna utan ESD-armband. Ser bara till att inte ha på mig kläder som alstrar alltför mycket statisk elektricitet och har datorlådan på ett plant underlag (typ köksbordet utan duk). Alla elektroniksaker ligger i sina påsar tills det att de ska monteras, och när de ska monteras rör jag bara delar gjorda av plast (efter att ha rört ett element några sekunder för att vara helt säker, har gjort det utan också och det har funkat).

Menmen, skulle jag bli tvungen att välja någon av dem skulle jag nog ta alt. 1 då den ser ut att vara mest "stadig".

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

det här med ESD känns lite overdone. visst det finns säkert folk som fått sina kort förstörda. men så som jag smetaderunt på mitt moderkort/grafikkort utan att få ett ESD skada, eller så som sweclockers brukar göra så känns det ju bara överdrivet.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knakmupp:

Ursäkta, jag kommer väl få en massa sura inlägg om det här (inte meningen att trolla eller starta en onödig diskussion) men det känns lite överdrivet med en matta för att montera komponenter på.

I ett flertal Fredagspaneler står ju Emil och Jonas och bollar med grafikkort fram och tillbaka utan att ha något ESD-armband på sig. Hade de gjort så med kort för några tusen om det hade varit instant death på kortet? Alla dessa produkter som ska skydda mot ESD verkar ju sjukt onödiga för det mesta. Så länge du inte sitter och drar grejerna över en matta iförd yllekofta för att framkalla statisk elektricitet bör det vara lugnt.

Jag har monterat ett antal datorer, alla gångerna utan ESD-armband. Ser bara till att inte ha på mig kläder som alstrar alltför mycket statisk elektricitet och har datorlådan på ett plant underlag (typ köksbordet utan duk). Alla elektroniksaker ligger i sina påsar tills det att de ska monteras, och när de ska monteras rör jag bara delar gjorda av plast (efter att ha rört ett element några sekunder för att vara helt säker, har gjort det utan också och det har funkat).

Menmen, skulle jag bli tvungen att välja någon av dem skulle jag nog ta alt. 1 då den ser ut att vara mest "stadig".

Sluta sprida dynga. ESD är ett problem på riktigt. Dock så behöver man inte jorda mattan emot någon jord i vägguttaget. Se bara till att alla kablar är utdragna och koppla in mattan i chassiet på datorn så går det bra. Tänk efter så är det inte så svårt att göra rätt med ESD heller.

http://www.esda.org/fundamentalsP1.html

Permalänk
Skrivet av Knakmupp:

I ett flertal Fredagspaneler står ju Emil och Jonas och bollar med grafikkort fram och tillbaka utan att ha något ESD-armband på sig.

Antagligen är den lokalen esd-skyddad.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir Skybalotte:

STO har en produkt för att få hela golv ESD ledande eller utjämnande beroende på vad man är ute efter. Skulle gissa att det är nåt sånt, annars är dom dumma om dom står och förstör elektronik på löpande band

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Skrivet av Skuggan74:

STO har en produkt för att få hela golv ESD ledande eller utjämnande beroende på vad man är ute efter. Skulle gissa att det är nåt sånt, annars är dom dumma om dom står och förstör elektronik på löpande band

Tror det är väldigt tveksamt att det är ESD-skyddad. Iaf. måste allt vara esd-skyddat och jag har iaf. inte sett några esd-mattor/armband när Emil och Jonas står med nån komponent. Tror att de skiter i om tex ett grafikkort går sönder, tillverkaren kommer ju ändå bara skicka nytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

De får komponenter gratis till att recensera så de bryr nog sig inte så mycket om ESD skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tror det är väldigt tveksamt att det är ESD-skyddad. Iaf. måste allt vara esd-skyddat och jag har iaf. inte sett några esd-mattor/armband när Emil och Jonas står med nån komponent. Tror att de skiter i om tex ett grafikkort går sönder, tillverkaren kommer ju ändå bara skicka nytt.

Det är nog nära sanningen, det är lättare att skita i ESD när det inte är dina egna komponenter inköpta för surt ihoptjänade pengar.

ESD är lite som att ramla i fyllan, det är inte din förtjänst att det går bra

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem

Du får inte byta ett vägguttag till en jordad variant även om det finns jordkabel i dosan. Du får bara byta uttaget till en motsvarande variant. Dessutom får man inte bara byta ett uttag i ett rum till jordat. Sätter man jordat uttag i ett rum måste alla uttag i det rummet vara jordade, inkl eventuellt uttag för takarmatur.

Till sist kan jag nästan garantera att det inte finns jordkabel i dosan. Det är inte ofta man drar kablar som man sen inte kopplar in. Vad är vitsen med det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tänk på att antingen alla eller inget uttag måste vara jordat per rum, annars finns risk för personskada vid elfel. Att röra ett jordat chassi t.ex. är i princip samma som att stå och hålla i ett element, så det är lätt att förstå skaderisken som finns då om en ej jordad apparat blir strömförande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcusk:

Tänk på att antingen alla eller inget uttag måste vara jordat per rum, annars finns risk för personskada vid elfel. Att röra ett jordat chassi t.ex. är i princip samma som att stå och hålla i ett element, så det är lätt att förstå skaderisken som finns då om en ej jordad apparat blir strömförande.

Ja, det är potentiellt dödligt iom att jordningen blir ytterst effektiv. Mycket viktigt påpekande som man bör ta på största allvar. Regler finns ofta av en anledning, speciellt elregler.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Sluta sprida dynga. ESD är ett problem på riktigt. Dock så behöver man inte jorda mattan emot någon jord i vägguttaget. Se bara till att alla kablar är utdragna och koppla in mattan i chassiet på datorn så går det bra. Tänk efter så är det inte så svårt att göra rätt med ESD heller.

http://www.esda.org/fundamentalsP1.html

Trevlig ton, tackar för det.

Det finns säkert de som har lyckats förstöra sina surt förvärvade komponenter, men man ska nog vara ganska klantig och pilla och smeta på kretskorten för att sakerna ska kortslutas. Jag vet att en stöt kan hoppa någon eller några centimeter, men så länge man inte sitter och drar en ballong i håret och sedan håller ballongen eller håret nära kretskortet kanske man inte behöver freeka alltför mycket angående ESD.

Förstår att industrierna som tillverkar komponenter behöver vara extra försiktiga då de kanske inte har tid att handha allt med stor försiktighet, som privatperson hemma har man det..

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knakmupp:

Skrivet av Knakmupp:

Trevlig ton, tackar för det.

Det finns säkert de som har lyckats förstöra sina surt förvärvade komponenter, men man ska nog vara ganska klantig och pilla och smeta på kretskorten för att sakerna ska kortslutas. Jag vet att en stöt kan hoppa någon eller några centimeter, men så länge man inte sitter och drar en ballong i håret och sedan håller ballongen eller håret nära kretskortet kanske man inte behöver freeka alltför mycket angående ESD.

Förstår att industrierna som tillverkar komponenter behöver vara extra försiktiga då de kanske inte har tid att handha allt med stor försiktighet, som privatperson hemma har man det..

Du bör nog läsa på lite om ESD innan du uttalar dig. Att du tar i ett element innan bevisar bara att du inte har förstått hur man undviker ESD. Det går att få ESD-skador vid så lågt som 30 volt och det är absolut varken märkbart eller synbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du bör nog läsa på lite om ESD innan du uttalar dig. Att du tar i ett element innan bevisar bara att du inte har förstått hur man undviker ESD. Det går att få ESD-skador vid så lågt som 30 volt och det är absolut varken märkbart eller synbart.

Men samtidigt är risken för att man ska få det inte särskilt hög om man som sagt inte sitter och gnider sig i en yllekofta samtidigt som jeansen körs över en filtmatta. Vi har alla våra åsikter, toppen att TS och ni andra vill vara uberförsiktiga när ni monterar datorer. Samtidigt så finns det massa hokuspokus-produkter inom datorvärlden som kanske inte alltid behövs.

Min mening är att så länge man är försiktig och inte pillar runt på korten i onödan så är risken minimal att man kortsluter något, har gått bra för mig hittills. Dagen det skiter sig ska jag gladeligen betala för missödet själv..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Knakmupp:

Men samtidigt är risken för att man ska få det inte särskilt hög om man som sagt inte sitter och gnider sig i en yllekofta samtidigt som jeansen körs över en filtmatta. Vi har alla våra åsikter, toppen att TS och ni andra vill vara uberförsiktiga när ni monterar datorer. Samtidigt så finns det massa hokuspokus-produkter inom datorvärlden som kanske inte alltid behövs.

Min mening är att så länge man är försiktig och inte pillar runt på korten i onödan så är risken minimal att man kortsluter något, har gått bra för mig hittills. Dagen det skiter sig ska jag gladeligen betala för missödet själv..

Men din mening är inte intressant. TS vill veta vilka sorters ESD-skydd HAN skall använda. Det har redan diskuterats i flertalet trådar om hur äkta ESD-skador är. Bara för att man har haft "tur" och inte upptäckt skador på komponenter innan man kränger iväg dem så betyder det inte att ESD inte existerar. Tack vare att de flesta konsumenter inte har någon form utav ESD-skydd, så är tillverkarna tvungna att ta emot DOA komponenter. Bara för att det är omöjligt att bevisa om det är konsumentens oaktsamhet eller att den faktiskt inte fungerade redan innan den monterades i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piigelajn:

Men din mening är inte intressant. TS vill veta vilka sorters ESD-skydd HAN skall använda. Det har redan diskuterats i flertalet trådar om hur äkta ESD-skador är. Bara för att man har haft "tur" och inte upptäckt skador på komponenter innan man kränger iväg dem så betyder det inte att ESD inte existerar. Tack vare att de flesta konsumenter inte har någon form utav ESD-skydd, så är tillverkarna tvungna att ta emot DOA komponenter. Bara för att det är omöjligt att bevisa om det är konsumentens oaktsamhet eller att den faktiskt inte fungerade redan innan den monterades i datorn.

Fina ord

Och tackar alla sweclockers jag har fått hjälp av, ringer företaget idag och frågar om de kan hjälpa mej
Esd skador är inte kul... Har du tur så funkar den idag men kanske inte nästa vecka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Hej swec

MVH

Ta den första du länkade. jag har den, skit nöjd. Sen det här med jordade uttag. Gissar på att ditt boende är äldre med tanke på uttagen och då brukar de inte dra ut jordkabeln till ojordade uttag. Detta eftersom förr fanns det inga regler för jordade uttag förutom i köket. Jag har samma problem som dig men det går att lösa snabbt om du har vattenburen värme i huset. Ta en bit lös elkabel med isolering på och skala den ett par centimeter så att du kommer runt vattenröret (elementet) med kabeln. Den andra ändan skalar du också och virar den till en ögla. Sätt krokodil klämman i öglan.

Om man skulle till exempel byta elen i ditt rum, då måste man installera jordade uttag eftersom då är det en ny anläggning och faller inom de nya el lagarna. Inkoppling får endast en elektriker göra.

/Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearbot:

Ta den första du länkade. jag har den, skit nöjd. Sen det här med jordade uttag. Gissar på att ditt boende är äldre med tanke på uttagen och då brukar de inte dra ut jordkabeln till ojordade uttag. Detta eftersom förr fanns det inga regler för jordade uttag förutom i köket. Jag har samma problem som dig men det går att lösa snabbt om du har vattenburen värme i huset. Ta en bit lös elkabel med isolering på och skala den ett par centimeter så att du kommer runt vattenröret (elementet) med kabeln. Den andra ändan skalar du också och virar den till en ögla. Sätt krokodil klämman i öglan.

Om man skulle till exempel byta elen i ditt rum, då måste man installera jordade uttag eftersom då är det en ny anläggning och faller inom de nya el lagarna. Inkoppling får endast en elektriker göra.

/Bearbot

tack så mycket Bearbot och alla andra sweclockers
ja jag har vattenvärme hemma, ja kanske gör det. det du sa om jordat-lagen, kommer att förenkla att de går med på att jorda alla rum..

btw jag har en fråga till, mattan har man ju för att laddningen mellan kroppen och hårdvara ska vara samma, hur är det då när man tar ut hårdvaran från kartongen? det är ju inget koppling mellan kroppen och hårdvaran...

någon som har såna ESD handskar? handskarna

Permalänk
Medlem

Jag har själv den röda ESD mattan från Kjell, och den är faktiskt mycket plattare ut-rullad än vad bilden visar.
Fördelen med den mattan är att du kan koppla den till chassiet, samt koppla in upp till 2 arm band.
Och kan på så vis jorda mattan samt dig själv, och en hjälpredare, till chassiet.

Skrivet av Gulbanan:

btw jag har en fråga till, mattan har man ju för att laddningen mellan kroppen och hårdvara ska vara samma, hur är det då när man tar ut hårdvaran från kartongen? det är ju inget koppling mellan kroppen och hårdvaran...
[/URL]

Så länge du är jordad till chassiet när du plockar ut komponenten ur ESD påsen, så blir komponenten jordad till dig.

Har dock inte hundra koll på detta, så rätta mig gärna om jag har fel. Men i och med att ESD påsarna inte isolerar komponenten, utan leder ström sakta. Så när du rör vid påsen, så jämnas ens potential med komponenten i påsen, utan att förstöra komponenten.

EDIT: Hittade denna infon om det.
"If laying on a conductive, grounded surface, these bags will allow charges to bleed
away but the very charges that build up on the surface of the bag itself can be transferred through the bag
by induction onto the circuits of your ESD sensitive device."
ref: http://www.teledyne-api.com/manuals/04786B_ESD.pdf

Så att helt enkelt lägga påsen med komponenten på mattan eller hålla i den, kommer sakta, men säkert jämna ut potentialen med komponenten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har själv den röda ESD mattan från Kjell, och den är faktiskt mycket plattare ut-rullad än vad bilden visar.
Fördelen med den mattan är att du kan koppla den till chassiet, samt koppla in upp till 2 arm band.
Och kan på så vis jorda mattan samt dig själv, och en hjälpredare, till chassiet.

aha vad bra vad gött då är den röda mycket bättre, när man håller på mycket saker
medföljer det allt som kan kopplas?

Citat:

Så länge du är jordad till chassiet när du plockar ut komponenten ur ESD påsen, så blir komponenten jordad till dig.

Har dock inte hundra koll på detta, så rätta mig gärna om jag har fel. Men i och med att ESD påsarna inte isolerar komponenten, utan leder ström sakta. Så när du rör vid påsen, så jämnas ens potential med komponenten i påsen, utan att förstöra komponenten.

aha men det låter bra ju kanske finns en video på utube som kan ge mej en bättre bild

Citat:

EDIT: Hittade denna infon om det.
"If laying on a conductive, grounded surface, these bags will allow charges to bleed
away but the very charges that build up on the surface of the bag itself can be transferred through the bag
by induction onto the circuits of your ESD sensitive device."
ref: http://www.teledyne-api.com/manuals/04786B_ESD.pdf

Så att helt enkelt lägga påsen med komponenten på mattan eller hålla i den, kommer sakta, men säkert jämna ut potentialen med komponenten.

tack så mycket för svar får nog dra till kjell och kolla på den irl för bilder ska man inte alltid lita på ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha vad bra vad gött då är den röda mycket bättre, när man håller på mycket saker
medföljer det allt som kan kopplas?

Du får med som sagt mattan, en kabel för att koppla mellan mattan och chassie, samt ett ESD armband. Det går att koppla 2 armband till mattan. Så om man vill kan man köpa till extra armband ifall man har en hjälpredare under byggen.

Alternativt antar jag det kan också användas för att koppla allt till en jordad punkt. Men det borde inte behövas, så länge man håller jämn potential med chassiet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro