Permalänk

Vilken pump? tryckhöjd

Det ligger till såhär:

Jag har en vattentank utomhus som ligger ca 1,5 meter nedanför mitt fönster, och datorn står på golvet ca 1 meter under fönstret.

Eftersom det är ganska stora höjdskillnader måste jag ha en pump som klarar lite högre tryckhöjd. Häromdagen dog min andra clas ohlssonpump. Första gången höll min processor på att överhettas för den jävla inbyggda avstängningsfunktionen på mitt epox 8KHA+ funkade ju inte.

Nu måste jag skaffa mig en pump som har bra tryckhöjd och klarar att köras 24/7.

Den fina bilden illustrerar min lite krångliga vattenkylning. Anledningen till att jag inte pumpar in det iskalla vattnet direkt in i datorn är att jag inte vill ha kondens. Därför använder jag det kalla vattnet för att kyla det andra vattnet istället genom att det passerar ett kopparör inne i tanken inomhus

Om man ska räkna ut hur stor tryckhöjd pumpen behöver klara, ska man då räkna att först ska den pumpa vattnet 1,5M upp till fönstret utomhus och sen pumpa upp det 1 meter till fönstret inomhus alltså 1.5+1m=2.5M i tryckhöjd eller ska man bara räkna den högsta punkten, alltså 1.5M ??? Om någon kan hjälpa mig med denna frågan är jag tacksam

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

1048 borde väl klara det?
Om du känner dig osäker, gå på en 1250.

Permalänk
Medlem

jag tror nog du får kondens även om du inte leder det direkt in i datorn

Permalänk

jag har ett liknade problem..... men jag behöver en pump med en tryck höjd på en sådär 8-15 m..... jag har varit och kollat lite på bergvärme pumpar...men inget har varit intresant... så om någon har koll på stabila pumpar med den tryck höjden vore det bra... om jag fick veta.....

en fråga bara vad för det för skilnad på tryck häjd och sug höjd tex om en pump har en tryck höjd på 10 m har den då en sug höjd på 10m oxå????

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk

Hör med en rörmokare, och sätt en dränkbar pump inuti tanken...
alltså ta en 230V pump, hör med en rörmokare om vilken/vad du behöver...

Permalänk

Du behöver inte speciellt hög "tryckhöjd" eftersom vattnet komer gå samma väg tillbaka ner igen... jag menar.. det vattnet som åker nedåt tillför lika mycket kraft som det som trycks uppåt behöver extra.

En EHEIM 1048 borde fungera prima.

Om du struntat att leda vattnet tillbaka till sama höjd så hade du garranterat behövt en kraftigare pump.
Så länge hela systemetovanför pumpen är ORDENTLIGT FYLLT med vatten så att det inte finns någon luft i det så ska det fungera prima ska du se.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Vad jag har fattat det som så om pumpen och slangen ner till tanke utomhus är under vattenytan och slangen ink kopparröret är fylld med vatten så blir det ett självdrag på vattnet som åker ner så då skall det nästan gå med vilken pump som hälst! Men allt måste vara vattenfyllt innan du startar pumpen!
Svårt att fatta? Jag får la förklara bättre om ni vill?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Du behöver inte speciellt hög "tryckhöjd" eftersom vattnet komer gå samma väg tillbaka ner igen... jag menar.. det vattnet som åker nedåt tillför lika mycket kraft som det som trycks uppåt behöver extra.

En EHEIM 1048 borde fungera prima.

Du svara sammtidigt som mig, lol

Visa signatur
Permalänk

Hehe.. jo jag märkte det

Nu slapp du förklara ivf

Visa signatur

Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plogen2002
Vad jag har fattat det som så om pumpen och slangen ner till tanke utomhus är under vattenytan och slangen ink kopparröret är fylld med vatten så blir det ett självdrag på vattnet som åker ner så då skall det nästan gå med vilken pump som hälst! Men allt måste vara vattenfyllt innan du startar pumpen!

Det där låter väl inte rätt...jag skulle inte tro det iaf....någon annan som har åsikter?

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dozix
jag tror nog du får kondens även om du inte leder det direkt in i datorn

Nä jag får ingen kondens för jag håller koll på temperaturen på vattnet..jag ser till att vattentempen aldrig sjunker lägre än 17 grader

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad ligger du på för temp?

Visa signatur

| Lian-Li PC75 | XP1700+@2,3GHz | 512MB DDR | PowerColor 9800Pro | 540GB |

Permalänk
Citat:

gäller detta svaret till mig???? ISF käns liksom konstit att driva upp vatten 8-15 m med en ehiem pump... men jag förstår vad du menar man tar användning för den effekten vad det nu heter komme jag inte ihåg....

Visa signatur

Ursäkta min smått nationalistiska avatar jag menar inget illa mot någon jag bara gillar skåne...
Jag är certificierad dyslektike (stavning?? :) ) och jag kan fixxa papper på det :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mus
vad ligger du på för temp?

Vattnet ligger på ca 20 grader och processorn ligger på ca 40 när den är klockad till 1,9 Ghz och får 2.1V

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze

gäller detta svaret till mig???? ISF käns liksom konstit att driva upp vatten 8-15 m med en ehiem pump... men jag förstår vad du menar man tar användning för den effekten vad det nu heter komme jag inte ihåg....

Om vattnet är i ett slutet system så spelar höjdskillnaden ingen roll, eftersom att vattnet som rinner ner till tanken ökar trycket i tanken och hjälper därmed pumpen att suga upp det.
Tänk dig ett hjul, ena sidan av hjulet drar upp den andra sidan när det snurrar.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

En tryckpump klarar inte att suga lika bra som den trycker. En sugpump klarar inte att trycka lika bra som den suger. En pump i tanken utanför vore det bästa om det ska fungera i längden. Det är därför bilar ofta har en sugpump i bränsletanken o en tryck pump under bilen.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan

Om vattnet är i ett slutet system så spelar höjdskillnaden ingen roll, eftersom att vattnet som rinner ner till tanken ökar trycket i tanken och hjälper därmed pumpen att suga upp det.
Tänk dig ett hjul, ena sidan av hjulet drar upp den andra sidan när det snurrar.

Helt rätt!
OBS: Du behöver ej ha en helt tät tank, alltså inget lock. Bara pump ink tillbakaslangen går ner i vattnet så fungerar det med nästan vilken pump som hälst.

Visa signatur
Permalänk

Detta är ju helt otoligt!

en fråga bara eheim pumpar är inte på bra på att "suga" (inga snuskiga fantasier)upp vatten?? eller är den bara bar för att trycka???

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Helt rätt!
OBS: Du behöver ej ha en helt tät tank, alltså inget lock. Bara pump ink tillbakaslangen går ner i vattnet så fungerar det med nästan vilken pump som hälst.

Hmm...detta låter lite smått otroligt..jag har svårt att tro på det...finns där ingen som kan bevisa det på något sätt? jag såg för längesen en kille som använde en tryckbehållare som vattentank och grävde ner den några meter ner i sin trädgård..o han använde en eheimpump som inte såg så jättekraftig ut...så fungerade det föär honom så borde det ju funka....

Kan någon fixa bevis på att det fungerar så blir ja glad...vill ju inte köpa en dyr pump o så visar det sig sen att dne inte klarar att pumpa runt vattnet

Om det är som ni säger så skulle det ju lösa allt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze
Detta är ju helt otoligt!

en fråga bara eheim pumpar är inte på bra på att "suga" (inga snuskiga fantasier)upp vatten?? eller är den bara bar för att trycka???

Eheimen måste få vattnet matat till "insuget" den klarar inte att suga upp det själv.

Permalänk
Medlem

Plogen:
Den måste vara tät av den anledningen att Eheim är en tryckpump.
Den orkar aldrig suga upp vattnet ur tanken om det inte finns ett övertryck där tror jag, men i teorin skulle det funka. Men jag tror att förr eller senare skulle det komma en liten luftbubbla i slangen, och då skulle man sitta med ärslet i brödrosten:)

Snobben:
Du kan skapa dina bevis själv genom att sätta en slang ner i vasken. sug upp vatten i slangen och sätt för tumen. För slangens mynning lägre ner än vattennivån i vasken och vatten kommer att rinna i slangen upp ur vasken och sen ner på golvet. Precis samma fysiska lagar används vid pumpsystemet. Vattnet som faller ger ett undertryck bakom sig, som suger upp nytt vatten i slangen, och så går det på.
Har du sen en pump så kan du pumpa upp vattnet från "golvet" till vasken igen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Inaktiv

jag ska inhandla en sicce extrema till min vattenkylning! den klarar av en höjdskillnad på 3 meter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceMan
Plogen:
Den måste vara tät av den anledningen att Eheim är en tryckpump.
Den orkar aldrig suga upp vattnet ur tanken om det inte finns ett övertryck där tror jag, men i teorin skulle det funka. Men jag tror att förr eller senare skulle det komma en liten luftbubbla i slangen, och då skulle man sitta med ärslet i brödrosten:)

Snobben:
Du kan skapa dina bevis själv genom att sätta en slang ner i vasken. sug upp vatten i slangen och sätt för tumen. För slangens mynning lägre ner än vattennivån i vasken och vatten kommer att rinna i slangen upp ur vasken och sen ner på golvet. Precis samma fysiska lagar används vid pumpsystemet. Vattnet som faller ger ett undertryck bakom sig, som suger upp nytt vatten i slangen, och så går det på.
Har du sen en pump så kan du pumpa upp vattnet från "golvet" till vasken igen.

Okej...då skulle man alltså kunna använda en pump som klarar av en tryckhöjd på en halv meter och pumpa upp vattnet till hustaket och ner igen? För då kan ja ju köpa den billigaste o minsta akvariepumpen som finns o lägga i tanken där ute...för ja e inte ute efetr att få så många L/m

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben

Okej...då skulle man alltså kunna använda en pump som klarar av en tryckhöjd på en halv meter och pumpa upp vattnet till hustaket och ner igen? För då kan ja ju köpa den billigaste o minsta akvariepumpen som finns o lägga i tanken där ute...för ja e inte ute efetr att få så många L/m

Javisst, för höjdskillnaden blir max 0,5 även om du inte skulle leda tillbaka vattnet igen, men det antar jag att du ska, och då blir höjden 0m, vilket innebär att vilken Eheim som hellst duger, men jag rekomenderar dig ändå att köpa en Eheim.
Inte kul om pumpen dör.

Visa signatur

Permalänk

EN GÅNG FÖR ALLA!
DET METER-TAL SOM STÅR ANGIVET I "Höjdskillnad" Är hur högt den änden där vattnet rinner UT ur systemet förhållandevis till pumpen! alltså ÄH FFS! JAG TAR FRAM MINA PAINT-SKILLS! BRB.

Hur slangen går spelar ingen roll... det är höjdskillnaden på början i förhållande mot slutet som är viktig! det är DET som är höjdskillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
EN GÅNG FÖR ALLA!
DET METER-TAL SOM STÅR ANGIVET I "Höjdskillnad" Är hur högt den änden där vattnet rinner UT ur systemet förhållandevis till pumpen! alltså ÄH FFS! JAG TAR FRAM MINA PAINT-SKILLS! BRB.

http://www.pottsork.nu/img/img/bajs2k.JPG

Hur slangen går spelar ingen roll... det är höjdskillnaden på början i förhållande mot slutet som är viktig! det är DET som är höjdskillnaden.

Precis så fast om du skall pumpa det så högt så borde nog slangen gå ner i tanken igen!
OBS: Slangen måste vara helt fylld innan du sätter på pumpen, alltså kan det vara svårt att ha den ovanför vattenytan om man skall kunna starta med slangen fyld med vatten!

Visa signatur
Permalänk

hehen det där liknar mitt hus (skoja bara...)

sista frågan som jag tror jag har svaret till men alltid bra att kolla:

Måste tanken dvs den ute på gården vara sluten??? (min gissning nope)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

precis, vattenpelarna tar ut varandra, pumpen kanske däremot inte orkar att fylla systemet men så länge det är vatten i slangarna är det lungt och borde räcka med en 1048

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk

Tackar verkligen för era svar..har nu löst det hela med hjälp av en gammal eheim pump som min fader en gång använde till ett stort akvarie...och eftersom den var väldigt gam,mal så vart dne inte vidare stark..men som sagt om man bara hade slangarna fria från luft så gick det prima

Visa signatur