Koppla förstärkare till TV (MCACC)

Permalänk
Medlem

Koppla förstärkare till TV (MCACC)

Hej.

Har en Pioneer VSX-422. Skulle vilja göra MCACC. Köpte en komponentkabel (Röd, Grön och Blå). Hur ska jag koppla in den så att jag ser menyn i TVn?

Min TV ser ut ungefär såhär

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=149927.jpg

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk

Den kabeln kommer inte att fungera då din förstärkare inte har komponentutgång. Lättast är att köra med en HDMI kabel från förstärkaren till tv:n

Visa signatur

"?"

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är ju snarare vad ska du koppla via förstärkaren till tvn, att bara koppla förstärkaren ger inte så mycket, men vsx 422 verkar enbart ha hdmi för bild så då får du använda hdmi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Går ej via HDMI.

Kommer att behöva en kompositkabel förmodligen. Ska se om det går.

Tack för era svar!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kooffe:

Går ej via HDMI.

Kommer att behöva en kompositkabel förmodligen. Ska se om det går.

Tack för era svar!

Men du har ENBART HDMI, då kan du inte koppla den med annat, varken komponent eller kompositvideo är ett alternativ, kolla på förstärkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är den gula ingången längst till vänster då? Står dessutom att det endast går att komma åt menyn i receivern genom att koppla in den till tvn med en kompositkabel.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kooffe:

Vad är den gula ingången längst till vänster då? Står dessutom att det endast går att komma åt menyn i receivern genom att koppla in den till tvn med en kompositkabel.

Ok den missade jag, (skäms) det är kompositvideo, jag var inprogrammerad på att de var orangea och inte gula, det var så länge sedan man brukade använda kompositvideo men i så fall får du koppla in den via scarten.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/scar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lugnt!

Såg att min TV har en gul ingång i sidan. Antar att det är komposit?

Då skulle det funka med en sån här kabel?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kablar-och-adapter...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ja, men om det bara är för menyer så kan du använda en ljudkabel om du har en sån, det kan bli lite skuggor, men det borde duga, du kan testa om du har en vanlig ljudkabel liggande, eller så kopplar du loss nån från stereon för att testa.

Visa signatur

Permalänk

Ha ha, det står faktiskt i manualen att receivern inte klarar att visa menyerna via HDMI utan varje gång man skall justera något i menyerna så får man vackert köra via composite...
Varför i hela fridens namn lägger man upp det på ett så korkat sätt?

Visa signatur

"?"