Problem med att skicka mail

Permalänk
Medlem

Problem med att skicka mail

En bekant har problem med sin mail, hon kan inte skicka e-post. Ibland så kan hon få iväg ett mail med sedan är det stopp... när hon har haft datorn avstängd så verkar det som att det har fungerat ibland. Kan tillägga att hon använder Windows live mail och hon har 2-3 konton där och det är likadant med alla.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gusalm:

En bekant har problem med sin mail, hon kan inte skicka e-post. Ibland så kan hon få iväg ett mail med sedan är det stopp... när hon har haft datorn avstängd så verkar det som att det har fungerat ibland. Kan tillägga att hon använder Windows live mail och hon har 2-3 konton där och det är likadant med alla.

Lite mer info vore bra. Använder hon webmailen, eller kör hon via någon desktopklient, typ Live Mail eller Outlook? Vilken operatör har hon? Gäller det även om hon loggar in på webmailen på en annan dator?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är live mail-klienten.

Kolla vilken SMTP-server hon använder, det bör vara en som levereras av hennes operatör, exempelvis mailout.telia.com eller mailout.comhem.se.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

I princip alla mail-leverantörer har en webbinterface, börja med att pröva skicka mail ifrån den, då vet du om det är fel med hennes mail-klient.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Kolla att ingående och utgående protokoll är korrekt. Här tycker jag MS live mail är renga gissningen att hitta rätt i inställningar. Mycket lättare med Thunderbird.

Är lösenordet rätt kopplat.
Någon brandvägg som förhindrar anslutningen.

Testa skicka med en annan mail så att man ser att det verkligen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag antar att det är live mail-klienten.

Kolla vilken SMTP-server hon använder, det bör vara en som levereras av hennes operatör, exempelvis mailout.telia.com eller mailout.comhem.se.

Det ena kontot har @tele2.se och den andra har @swipnet.se. Den med swipnet har samma SMTP som tele2 kontot, ska den ha det? eller ska den ha en egen Swipnet SMTP?

Permalänk
Medlem

Swipnet är/var ju en del av Tele2. Vad är det för SMTP-server?
Vilken SMTP-server hon _ska_ ha beror på vilken internetleverantör hon har.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Inaktiv

Tele2 och Swipnet ska ha följande inställningar:

Inkommande server: mail.tele2.se
Port: 25

Utgående server: mail.tele2.se
Port: 587

Om du använder en icke Tele2-adress måste du autentisera med en Tele2-adress, du kan skapa en ny på mprofile.tele2.se (gratis, kräver SMS-verifiering).

Du kan logga in på webmail.tele2.se och oldmail.tele2.se för att se att det inte är något problem med själva kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Tele2 och Swipnet ska ha följande inställningar:

Inkommande server: mail.tele2.se
Port: 25

Utgående server: mail.tele2.se
Port: 587

Om du använder en icke Tele2-adress måste du autentisera med en Tele2-adress, du kan skapa en ny på mprofile.tele2.se (gratis, kräver SMS-verifiering).

Du kan logga in på webmail.tele2.se och oldmail.tele2.se för att se att det inte är något problem med själva kontot.

Servrarna var det inget fel på, det visade sig vara att det var någon inloggning som hon inte hade loggat in med i serverinställningarna. Det var i kryssat att inloggningsuppgifterna från (blablabla) skulle användas. Jag tog och loggade in med hennes konto uppgifter sen så verkar det som funkar än så länge i alla fall. Tack till alla i alla fall!