Permalänk

Tips på montering i gipsvägg

Hej,

Jag har lite tankar på att sätta upp en bordsskiva i min lilla datorhörna. Den är ungefär 130 cm bred och det är gipsväggar på båda sidorna.

Min tanke är att få upp 4 "klossar" som jag sedan lägger bordsskivan över, så att jag slipper bordsben som är i vägen. Nu vet jag inte hur stabilt detta är men det känns ändå som om att det skall fungera.

Bordsskivan är tänk att vara 130 cm bred, cirka 60 cm djup och ungefär 4 cm hög. Träslag är jag osäker på då det är ganska svårt att hitta en skiva i med dessa dimensioner har jag märkt.

Har en liten bild här för att illustrera hur jag tänker:
http://i.imgur.com/gdxlp.jpg

Frågan jag ställer är egentligen om ni tror att detta skulle hålla samt hur jag smartast får upp dessa "klossar" i väggen. Det är dubbla gipsskivor (26mm).

När jag satte upp lite andra prylar så testade jag både mollyplugg och en så kallad "driva", så känns det som om att en mollyplugg är det mer stabila alternativet. Hade lite problem med drivan då den inte satt helt okej (började snurra runt i gipset när jag drog åt skruven i den).

Är verkligen helt usel på hantverk eller vad man skall kalla det, så jag behöver en del tips och riktlinjer.

Tack för mig!

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Om mollyskruven snurrade runt så har du nog inte monterat den korrekt. Man ska använda en s.k Mollytång till att pressa ihop expandern. Det finns en annan typ av expander som man bara skruvar ihop, den kallas Dianaexpander.

Men ska du ha en hylla monterad så bör du istället försöka hitta reglarna i väggen och skruva fast dina klossar i dom, det sitter mycket bättre. Det är inte så komplicerat, köp en regelsökare på biltema eller jula för 79:- och markera vart reglarna sitter på väggen, sen skruvar du bara dit klossarna i dom. Tänk på att skruvarna ska gå in lika mycket i regeln som din kloss är tjock.

Men du bör byta ut klossarna mot riktiga konsoler om du inte vill att skivan ska vika sig.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Om mollyskruven snurrade runt så har du nog inte monterat den korrekt. Man ska använda en s.k Mollytång till att pressa ihop expandern. Det finns en annan typ av expander som man bara skruvar ihop, den kallas Dianaexpander.

Men ska du ha en hylla monterad så bör du istället försöka hitta reglarna i väggen och skruva fast dina klossar i dom, det sitter mycket bättre. Det är inte så komplicerat, köp en regelsökare på biltema eller jula för 79:- och markera vart reglarna sitter på väggen, sen skruvar du bara dit klossarna i dom. Tänk på att skruvarna ska gå in lika mycket i regeln som din kloss är tjock.

Men du bör byta ut klossarna mot riktiga konsoler om du inte vill att skivan ska vika sig.

Mollypluggen var den som satt ordentligt (fulade lite och höll fast med en vanlig tång, gick bra men fick vara lite försiktig). Den så kallade "drivan" ser ut såhär:
http://www.tool-net.co.uk/data/tools/drme.jpg

Och den var ingen höjdare (har provat 2 stycken och båda rullade runt i gipsen och förstörde).

Nackdelen med att sätta det i reglarna är väl att det förmodligen kommer bli alldeles för brett mellan konsolerna/klossarna. Skivan är tänkt att vara 60 cm bred (kan säkert fungera med 70 cm också), om du förstår vad jag menar. Annars lät det som en smart lösning då jag känner mig säkrare att dona i trä än gips.

Finns det någon riktlinje hur långa konsolerna måste vara? Har hört att de skall vara 2/3 utav själva skivan, men det blir ju helt galet fult (kanske bara gäller om det handlar om ett litet hyllplan där man kör 1 konsol).

Tycker det är klurigt att veta hur långt/litet/brett dessa "stöd" skall vara för att orka hålla skivan + det som står på den utan problem.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv

jag skulle rekommendera dig att gå ifrån idén med klossar och börja tänka på reglar. En på vardera sida och en på vägen framför dig alltså på långsidan.

Permalänk
Medlem

Allt har ju att göra med vikten som skivan kommer att belastas med samt skivans egen vikt. Ingen vikt- små korta konsoler, mycket vikt - långa fula konsoler.
Det är som regel 60 cm mellan reglar i vägg så det bör funka för dig att använda dom för infästningen annars funkar mollyskruv i gips ok för normala ändamål. Du kan använda vikttabellen nedan för ungefärliga angivelser. Detta är för EN mollyskruv så med två blir viktklassningen högre. Belastningen ökar ju längre ut på skivan man kommer.

Dubbelgips
M4 35 kilo
M5 55 kilo
M6 65 kilo

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

4 "klossar" som jag sedan lägger bordsskivan över
..
är dubbla gipsskivor (26mm).

Varför inte vara lat? Fyra ben under bordet.

Annars är förslaget om att hitta regeln bra. Sätt en lång stödbräda längs hela väggen och placera skivan där. När du gör så så blir skruvhålen minimala, nästan omärkbara.
EDIT
4 cm hög? Skrev du rätt nu?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Skrivet av anon34061:

jag skulle rekommendera dig att gå ifrån idén med klossar och börja tänka på reglar. En på vardera sida och en på vägen framför dig alltså på långsidan.

Det kanske slutar med reglar om det visar sig att mina "klossar" (eller hur jag nu gör) inte kommer vara stabila.

Skrivet av killawife:

Allt har ju att göra med vikten som skivan kommer att belastas med samt skivans egen vikt. Ingen vikt- små korta konsoler, mycket vikt - långa fula konsoler.
Det är som regel 60 cm mellan reglar i vägg så det bör funka för dig att använda dom för infästningen annars funkar mollyskruv i gips ok för normala ändamål. Du kan använda vikttabellen nedan för ungefärliga angivelser. Detta är för EN mollyskruv så med två blir viktklassningen högre. Belastningen ökar ju längre ut på skivan man kommer.

Dubbelgips
M4 35 kilo
M5 55 kilo
M6 65 kilo

Om det är 60 cm mellan reglar generellt så är jag med på noterna. Då låter det vettigt. Känns mycket stadigare än att sätta i gipset.

Skivan lär väl väga en del, men knappast över 50 kilo totalt med alla prylar på bordet (usel uppskattning utav vikt när det gäller virke dock).

Skrivet av grabben!:

Varför inte vara lat? Fyra ben under bordet.

Annars är förslaget om att hitta regeln bra. Sätt en lång stödbräda längs hela väggen och placera skivan där. När du gör så så blir skruvhålen minimala, nästan omärkbara.
EDIT
4 cm hög? Skrev du rätt nu?

Anledningen är väl för att jag sitter ganska tight och fyra ben gör att själva datorn inte kan stå mot väggen utan hamnar en bit ut och att jag tror att det skulle se rätt snyggt ut med ett "flytande" bord.

Kanske blandade ihop måtten, men tjocklek 35-40 mm var tanken. Skall vara hyfsat gediget.

Tack för info allihopa, skriv gärna fler tips om ni har några.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Med såpass stor skiva borde du kunna skruva dina klossar i reglarna i väggen.
Antingen knacka för att höra var de finns eller köp en regeldetektor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."