Superlim på mobilskärmen, hur får man bort det?

Permalänk
Medlem

Superlim på mobilskärmen, hur får man bort det?

Har en Samsung Galaxy Note II och har fått nagelklister (superlim) på skärmen.

Någon som vet vad man kan ta för medel för att få bort det?

Permalänk
Medlem

Hexan kanske?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Hexan kanske?

Hexan? vad är det?

Permalänk

det ända jag vet som fungerar på superlim är aceton möjligen kemisk ren bensin alternativt nagellimsborttagare

dock är jag rätt säker på att iaf aceton och bensin kommer även skada skärmen då det är ganska agressivt mot plaster.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det ända jag vet som fungerar på superlim är aceton möjligen kemisk ren bensin alternativt nagellimsborttagare

dock är jag rätt säker på att iaf aceton och bensin kommer även skada skärmen då det är ganska agressivt mot plaster.

Men Note 2 har en glasskärm.

Skrivet av Ambrace:

Hexan? vad är det?

Kemiskt ren bensin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Kemiskt ren bensin.

Så man vågar ta Hexan utan att skada ??

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Kemiskt ren bensin.

även om det är glasskärm så brukar den vara behandlad med någon beläggning på glaset som troligen kommer frätas bort av för starka medel vilket kan leda till att du får bort limmet men att de blir som en grå dimma på glaset pga den frätta ytbehandlingen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

även om det är glasskärm så brukar den vara behandlad med någon beläggning på glaset som troligen kommer frätas bort av för starka medel vilket kan leda till att du får bort limmet men att de blir som en grå dimma på glaset pga den frätta ytbehandlingen.

Så med andra ord är det bättre att klistret är kvar?!

Permalänk
Medlem

En tops och ytterst lite kemisk bensin kan du prova med.

Permalänk
Skrivet av Ambrace:

Så med andra ord är det bättre att klistret är kvar?!

jag skulle låta det sitta kvar iaf tills man hittat en lösning som helt säkert inte kommer kunna skada skärmen för övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så kan det väl vara, jag har faktiskt ingen aning. Skulle man inte kunna använda en sån där skrapa som man använder på glashällar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Så kan det väl vara, jag har faktiskt ingen aning. Skulle man inte kunna använda en sån där skrapa som man använder på glashällar?

http://images.pricerunner.com/product/300x300/368285539/Judge...

Värt ett försök kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ambrace:

Värt ett försök kanske

Du kan glömma att försöka ta bort det, du förstör bara skärmen oavsett vad du provar med. Det enda flytande som tar bort superlim är aceton, men då ska limmet inte ha torkat. En glashällsskrapa är ju ett rakblad som garanterat repar skärmen. Trist läge.

felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Du kan glömma att försöka ta bort det, du förstör bara skärmen oavsett vad du provar med. Det enda flytande som tar bort superlim är aceton, men då ska limmet inte ha torkat. En glashällsskrapa är ju ett rakblad som garanterat repar skärmen. Trist läge.

Varför skulle det bli repor? Var precis och drog min egen skrapa över skärmen på min HOX, gled på hur fint som helst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Varför skulle det bli repor? Var precis och drog min egen skrapa över skärmen på min HOX, gled på hur fint som helst.

Exakt, är den vass som fan och man håller tungan rätt i mun o 45 graders vinkel så blir det inga repor. Som att raka sig med kniv aLa sweenie todd style.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Då är det det ju värt ett försök om du klarade det, tyvärr tror inte jag att man får bort superlimmet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta skyddsglaset om det är riktigt illa med limmet, glasen kostar kring 250 kr på ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

även om det är glasskärm

Mmm, snacka om att köra Android IceCream (Sandwich)4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Då är det det ju värt ett försök om du klarade det, tyvärr tror inte jag att man får bort superlimmet.

Eftersom jag tidigare i mitt liv jobbade på en verkstad där vi limmade fast frontrutor på bussar så har jag skurit bort både lim och glasprimer (vars enda syfte i världen är att fastna på glas) från glasskivor, så jo visst går det, om man gör rätt och har ett vasst blad.

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Eftersom jag tidigare i mitt liv jobbade på en verkstad där vi limmade fast frontrutor på bussar så har jag skurit bort både lim och glasprimer (vars enda syfte i världen är att fastna på glas) från glasskivor, så jo visst går det, om man gör rätt och har ett vasst blad.

Hoppas att TS berättar om resultatet, fast blir resultatet dåligt så hävdar väl du att TS gjort fel

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stelex:

Exakt, det är faktiskt ren kemi. Superlim är en reaktion mellan två olika ämnen som katalyseras av väteperoxid.

Denna reaktion är mer eller mindre one-way då slutprodukten är kemiskt väldigt stabil, så när väl reaktion skett (lim-massan stelnat) lär väldigt få kemikalier bita. Mekanisk bearbetning, d.v.s. skrapa bort limmet, är nog det enda som fungerar men som redan påpekats: kanske inte så bra idé på en mobilskärm.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Hoppas att TS berättar om resultatet, fast blir resultatet dåligt så hävdar väl du att TS gjort fel

Fel o fel, jag kommer inte hävda någonting. Det är som om någon frågar mig om det går att byta motor på en buss själv, jo visst det har jag ju testat o det gick fint. Men det är ingen garanti för att den som fråga kommer klara av det utan bekymmer.

Jag bara påpekar att det går, sen få var och en fundera på om de klarar uppgiften eller om de ska ta hjälp av en medmänniska.

Permalänk
Medlem

Det finns ett kanonbra lösningsmedel just för superlim som heter "glue loose"
som inte sabbar underlaget.
Det kan köpas härifrån http://www.abratech.se/produkter.html
Du hittar det på sidan 6 i produktkategorin "Lim & tätningar"

Funkar skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Det finns ett kanonbra lösningsmedel just för superlim som heter "glue loose"
som inte sabbar underlaget.
Det kan köpas härifrån http://www.abratech.se/produkter.html
Du hittar det på sidan 6 i produktkategorin "Lim & tätningar"

Funkar skitbra.

Har mycket svårt att tro att något medel kan lösa upp härdat superlim, men men.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stelex:

Har mycket svårt att tro att något medel kan lösa upp härdat superlim, men men.

De flesta går att lösas, som t.ex. virus.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa försiktigt med ett rakblad. Jag har själv för skojsskull provat att repa glaset med ett bits utan att lyckats göra en skråma.
http://www.youtube.com/watch?v=r2a8XSc98Mg

Permalänk
Medlem

Rakblad som sagt. Använder du ett helt nytt blad så bör det inte repa glaset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Jag skulle testa försiktigt med ett rakblad. Jag har själv för skojsskull provat att repa glaset med ett bits utan att lyckats göra en skråma.
http://www.youtube.com/watch?v=r2a8XSc98Mg

Fan va skoj, ska prova jag med! Låter ju hur kul som helst, Fredagen räddad!

Förövrigt tror jag på rakblad om man har koll på hur det går till. Ytbehandlingen kommer ta stryk av starka medel. Det är alltid en behandling på som är anti reflex, anti fet, anti repor osv.

Pilla inte på luren nästa gång du fixar naglarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoba:

Fan va skoj, ska prova jag med! Låter ju hur kul som helst, Fredagen räddad!

Förövrigt tror jag på rakblad om man har koll på hur det går till. Ytbehandlingen kommer ta stryk av starka medel. Det är alltid en behandling på som är anti reflex, anti fet, anti repor osv.

Pilla inte på luren nästa gång du fixar naglarna

Man är ju tvungen att testa
(Började försiktigt uppe vid högtalaren ifallatt)

Grus klarar det dock inte.