HDMI ryck/hack vid uppspelning av film

Permalänk

HDMI ryck/hack vid uppspelning av film

Hej!
Jag har ett problem med ryck/hack i bilden när jag spelar upp filmer mot min tv. Det är inte hela tiden utan det flyter på perfekt i ca 15 sekunder (kan ibland vara längre) sen hackar det till. Detta märkt tydligast när det visas svepningar över stora vyer eller vid snabba sekvenser.
Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på? Funkar det för er andra att spela upp en 1080 film via hdmi?
Har provat att ändra mellan 50Hz och 60Hz. Använder jag lägre Hz så verkar det som att det småhackar hela tiden.
Ingenting av detta märks om filmen spelas upp på datorn.

Dator: MacBook Pro (mitten 2012) i5, 4GB DDR3

TV: 1 år gammal Sharp 60" LED Smart-TV LC-60LE636S

Mjukvara: VLC med senaste versionen

Kablaget är nyinköpt!

Permalänk
Avstängd

Har du provat någon annan mediaspelare eller codec ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Har du provat någon annan mediaspelare eller codec ?

Har provat plex också, men det är samma visa där.
Det flyter ju på bra på själva datorn.

Permalänk
Avstängd

Nu vet ja absolut ingenting om Macs, men senast då jag stött på knyckande bild i sekundär skärm så har det varit Windows Aero funktion som jävlats.
Gäller ju knappast till ditt problem men här får du en till bump
Hoppas nån kan hjälpa.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Film är inspelad i 24Hz så det är det du ska använda.

Permalänk
Medlem

23.976 fps?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

23.976 fps?

Tror inte det går men 24Hz kan man få iaf.

Permalänk

Jag har testat runt med alla olika inställningar gällande 60/50/24 Hz.
Har även testat annan upplösning, men jag antar att det är 1080p som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tror inte det går men 24Hz kan man få iaf.

Menade att det var källan till hacket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Menade att det var källan till hacket.

Ja det är det nog. Det går inte att få det helt fritt från judder på datorer. Grafikchippen klarar inte av 23.976.
Tror bara det är mediaspelare med sigma-chip som gör helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det är det nog. Det går inte att få det helt fritt från judder på datorer. Grafikchippen klarar inte av 23.976.
Tror bara det är mediaspelare med sigma-chip som gör helt rätt.

Frågan är varför det ser smooth ut på datorskärmen men hackigt på tvn.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Hack vid stora svepningar får du ju eftersom uppdateringsfrekvensen inte överensstämmer med TVn/Datorskärmen. Kanske märks mer på TVn eftersom den är så pass mycket större?

Hade du haft ett separat grafikkort hade du kunnat skapa en custom upplösning på 1080p@24Hz. Såg att du körde Mac och tror inte det går med intels inbyggda grafikkort.

Permalänk

Ja det verkar som att min TV och min mac inte snackar samma språk.
Jag mixtrade en del med inställningarna på TV:n så det har blivit betydligt bättre.
Det finns en "film inställning" på tv:n som gör att allt flyter på supersmooth. Men det verkar som att den måste kompensera detta med ett ryck var 15:e sekund.
Stänger jag av "film inställningen" så flyter det nästan på ok, men jag slipper detta ryck. (inställningen var förinställd)
Kan ha att göra med att detta märks så tydligt p.g.a. att tv:n är 60". Alla rörelser blir ju tydligare.
Tror ni att detta skulle försvinna om jag införskaffade en mediaspelare?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att exakt förstå vad ditt problem är. En del hittar småfel på precis allting
24fps blir aldrig ngnsin helt smooth utan interpolering. Antingen väljer man att se filmen som den ska se ut eller så använder man interpoleringen med risk för att det istället ser konstigt ut.

Jag upplever iaf ingen ryckighet alls (mer än den som ska vara där dvs) med ngn av mina mediaspelare. Har en äldre popcorn hour c-200 och en xtreamer sidewinder 3.
Använder inte interpoleringsfunktioner för det ser ut som billig videoinspelning då.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av HDMI kabel spelar roll. 1.3-1.4 ? För högre upplösningar 3d osv måste man ha en bra hdmi kabel.
Är skärmen HD ready "720" ready eller klarar den full HD?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk

Jag förstår att det är svårt att föreställa sej mitt problem. Jag kan också tillägga att jag är väldigt petig med just kvalité. Men dessa ryck som varit har vem som helst kunnat se. Men nu efter lite finjusteringar i TVn så får jag helt enkelt nöja mej med ett halvbra resultat i mina ögon sett.

Tvn är full HD. Kabeln jag använder tror jag är 1.3. Vad är det som skiljer 1.3-1.4? Har det någon betydelse hur lång hdmi-kabel man använder? Den jag har mellan datorn och tvn är 5m lång.

Är lite sugen på att införskaffa mej en mediaspelare. Kan dessa streama en 1080-film från en NAS via WiFi utan lagg eller andra stötiga fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansson86:

Jag mixtrade en del med inställningarna på TV:n så det har blivit betydligt bättre.
Det finns en "film inställning" på tv:n som gör att allt flyter på supersmooth. Men det verkar som att den måste kompensera detta med ett ryck var 15:e sekund.
Stänger jag av "film inställningen" så flyter det nästan på ok, men jag slipper detta ryck. (inställningen var förinställd)

Stäng av alla effekter och filter, de brukar överkompensera och göra bilden "för bra/onaturlig" i mitt tycke. Har själv en Sharp 46" som jag har lyckats få till en bild som jag är nöjd med, hittade en quide på något forum, kommer tyvärr ej i vilket. Men googla efter "Sharp LC-60LE636S settings" settings eller liknande
(Hittde denna tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=291444).

Problemet med rycken är att grafikkortet inte kan få ut rätt upp framrate 23.976 fps / 23.976 Hz, men den borde kunna få ut 24 iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vilken typ av HDMI kabel spelar roll. 1.3-1.4 ? För högre upplösningar 3d osv måste man ha en bra hdmi kabel.
Är skärmen HD ready "720" ready eller klarar den full HD?

Kabel spelar noll roll. Får du bild så fungerar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mansson86:

Jag förstår att det är svårt att föreställa sej mitt problem. Jag kan också tillägga att jag är väldigt petig med just kvalité. Men dessa ryck som varit har vem som helst kunnat se. Men nu efter lite finjusteringar i TVn så får jag helt enkelt nöja mej med ett halvbra resultat i mina ögon sett.

Tvn är full HD. Kabeln jag använder tror jag är 1.3. Vad är det som skiljer 1.3-1.4? Har det någon betydelse hur lång hdmi-kabel man använder? Den jag har mellan datorn och tvn är 5m lång.

Är lite sugen på att införskaffa mej en mediaspelare. Kan dessa streama en 1080-film från en NAS via WiFi utan lagg eller andra stötiga fel?

Får du bild så fungerar kabeln. Det finns inga versionsnummer på HDMI kablar. Det är prylarna som bestämmer vilken signal som ska skickas genom kabeln.
Man finns 4 typer av HDMIkablar idag. Vanlig HDMI som är testad till 1080i och high speed HDMI som är testad till 1080p. Sen finns det 2 varianter av dessa även med ethernet.
Versionsnummer på HDMIkablar är ungefär lika stort lurendrejeri som dyra högtalarkablar.

Beror på vad du menar med 1080p. Strömma bluray trådlöst är bara att glömma.

Permalänk
Medlem

Är det inte äldre Intel GPUs som har just det problemet? Dvs 23.976fps biten? Har för mig det varit väldigt mycket snack om det innan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Av någon anledning så verkar det funka bäst med 60Hz inställning. Finns det ingen mjukvara eller någon inställning i VLC som kan kompensera detta?

Vad jag menar med 1080p är en rippad bluerayfilm som brukar ligga på mellan 8-9gb.