BOOT DEVICE LED aka går inte att boota, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

BOOT DEVICE LED aka går inte att boota, behöver hjälp!

Tjena allihopa, kom nyligen hem från 2 veckors semester. efter en god natts sömn och en vanlig dag på jobbet bestämmer jag mig för att dra igång min burk. Går iväg medan burken ska boota och när jag sedan återvänder x antal minuter senare ser jag till min stora fasa "DVI NO SIGNAL" över hela skärmen.
Titta först så att kablar och skärm fungerade ordentligt på en annan dator, reseta sedan BIOS och fortfarande ingen boot. Efter noggrannare inspektion ser jag en röd led bakom SLI configurationen, slår genast upp moderkortsmanualen och läser att det skulle vara "BOOT_DEVICE_LED" som gömmer sig där bakom och ger mig ett starkt hånfullt rött ljus.

Nu undrar jag förstås vad det är jag behöver åtgärda för att få datorn att rulla igång igen, var på G att dra ut alla komponenter och prova dem var för sig, samt prova med ett annat kompatibelt moderkort för att se om det är nåt som är defekt.
Förslag och tips på vad som orsakar problemet innan jag gör detta uppskattas, då jag inte riktigt känner att jag har vilja eller lust för ett större projekt så här på kvällen.

Datorns spec:
P8Z68-V PRO mobo
128 gigs verbatim ssd
Mekanisk lagrings disk
16 gig Kingston ram
2 st 460 GTX i SLI
i5 2500k
För övrigt så kör jag CPUn på 4,6 GHz och minnena är också uppdragna lite i samma veva. Har alltid haft ett stabilt system med bra temps!
Tack på förhand /luki3

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop

Permalänk
Medlem

Börja med att köra bara moderkort-cpu-minne bootar den till bios då?

Fungerar det så stoppa i ssdn på en sata kontakt och prova dig fram till vad som strular
Kan vara ssdn som lagt av ja tyvärr lär du nog testa var del för sig tills du finner vad som strular.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att onboardgfx har hoppat igång.
Kör in kabeln på moderkortet och se och sen ändra i bios.

Permalänk
Medlem

Annars kan de vara nån hardvarukrock du får pröva dig fram och ta bort olika komponter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lyckades lösa problemet sent igår kväll genom att byta till ett annat moderkort, fick genast bild och kunde använda BIOS ordentligt. När jag dock skulle boota från min ssd fick jag blue screen och en automatisk reset.
Efter att jag bootat från en gammal Windows partion på min mekaniska disk verkar allt fungera som det ska. SSDn finns under Enhetshanteraren, men jag kan inte utforska den eller se någon information om utrymme eller liknande. Någon som varit med om liknande? Borde jag inte ens försöka formatera den utan bara slänga skiten? Moderkortet för den som undrar gick inte att rädda, då jag inte ens fick fram "pip-ljud" med CPU och minne.

Visa signatur

| i9 10850k @ 5.2Ghz | Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME WATERFORCE WB |
| MSI Z590 MPG Carbon EK X | Phanteks Revolt Pro 1000W |
| 16GB 8x2 Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3466Mhz |
| Lian Li PC-O11 Dynamic XL | x2 Samsung 970 EVO 500GB, raid 0|
| Samsung 860 EVO 250GB | Custom water loop