Köpa rMBP 13" eller MBA 13"??

Permalänk
Medlem

Köpa rMBP 13" eller MBA 13"??

Hej!

Är i skrivande stund i Miami och blir här i en vecka, plus sen 4 dagar i New York. Har en gammal MBP från late '09 som jag velat byta ut sen en tid tillbaka. Eftersom jag redan har en stationär dator för spelande/tyngre arbete så behöver jag enbart att min bärbara klarar av surfande, chattande och dylikt.

Men för att komma till saken, en rMBP 13" med 256GB SSD kostar $1520 och en MBA 13" med 8GB RAM och 256GB SSD(dvs exakt samma prestanda som rMBP fast sämre processor) kostar $1499. Detta översätts till dryga 9700-10000 kr.

Det skiljer alltså $21 vilket knappt är några pengar alls. Så min fråga är kanske inte om det är "värt" dom extra $21 utan mera om rMBP är något att vilja ha? rMBP väger 0,3 kg mera så det är inte superstor skillnad. Den har även aningen bättre processor, har mindre area och en sjukt mycket bättre skärm - vilket också kan vara en nackdel? Kanske blir den segare för att den behöver driva mera pixlar?

Så MBA eller rMBP, vad tycker ni?
Får ju visserligen amerikanskt tangentbord med det finns keyboard covers som man kan lägga över som har svensk layout(typ) om man stör sig på det såpass mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Retinan såklart, har inte sett skärmen själv men har hört att den ska vara bra. Vet inte hur det ligger till med någon eventuell prestandaförlust men jag vet att båda kör på integrerad grafikkrets, personligen skulle jag prioritera skärmen över en eventuell prestandaförlust (om den inte skulle bli sirapsseg då, men det tvivlar jag stort på).

Permalänk
Medlem

Retinan utan tvekan om jag inte är helt ute och cyklar så är Macbook Air inte uppdaterad i år än och därmed äldre hårdvara än retina modellen i den. Enda negativa med Retina må vara att datorn får jobba lite mer pga av den upplösningen men om skillnaden är så liten anser jag att man är dum om man inte köper den.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Gå och känn på dem och bilda dig en uppfattning, alla tycker vi ju olika. Hade jag haft pengarna hade jag mest troligt köpt rMBP.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Retinan såklart, har inte sett skärmen själv men har hört att den ska vara bra. Vet inte hur det ligger till med någon eventuell prestandaförlust men jag vet att båda kör på integrerad grafikkrets, personligen skulle jag prioritera skärmen över en eventuell prestandaförlust (om den inte skulle bli sirapsseg då, men det tvivlar jag stort på).

Testade rMBP på Apple Store idag och den var verkligen inte sirapsseg! Testade YouTube videos på 1080p och den verkade inte bli varken seg eller varm(någonting som min nuvarande MBP blir). Testade dock inte med massa flikar uppe eller något spel då det var en demodator... men tror inte den skulle bli så mycket segare av surfning eller lätt spelande!

Jag måste tillägga att skärmen är grymt snygg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Retinan utan tvekan om jag inte är helt ute och cyklar så är Macbook Air inte uppdaterad i år än och därmed äldre hårdvara än retina modellen i den. Enda negativa med Retina må vara att datorn får jobba lite mer pga av den upplösningen men om skillnaden är så liten anser jag att man är dum om man inte köper den.

Hmm nej det har jag inte hört någonting om. Och ja, den får ju jobba lite mera men skillnaden är inte superstor. Retinan har dessutom ett mindre footprint då utrymmet på sidan av skärmen är mindre

Väger ju lite mera dock o det märker man rätt tydligt side-by-side men tror inte man märker det så mycket med vanlig användning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Gå och känn på dem och bilda dig en uppfattning, alla tycker vi ju olika. Hade jag haft pengarna hade jag mest troligt köpt rMBP.

Precis det jag gjorde, retinan är verkligen superbra. Och för 9700 är det ju otroligt prisvärt. Dock får jag amerikansk keyboard layout, tycker ni det är något att oroa sig för/bry sig om?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut inte nåt problem . Det finns väl lappar om inte annat lär det ju gå att köpa en tangentbord sats för små pengar någonstans . Personligen spelar det ingen roll för mig alls vilket språk då jag typ bara tittar på tangentbordet när jag skriver siffror .

Enligt macbuyersguide är mba in the end of it's cycle vilket innebär att det bör komma en ny mba i juni eller senare typ. Medans mbp och rmbp kom innan alla hjärtans dag

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Absolut inte nåt problem . Det finns väl lappar om inte annat lär det ju gå att köpa en tangentbord sats för små pengar någonstans . Personligen spelar det ingen roll för mig alls vilket språk då jag typ bara tittar på tangentbordet när jag skriver siffror .

Enligt macbuyersguide är mba in the end of it's cycle vilket innebär att det bör komma en ny mba i juni eller senare typ. Medans mbp och rmbp kom innan alla hjärtans dag

Sant, det finns det. Annars lär man väl vänja sig. Blir nog iaf en 13" rMBP för min del funderar om man kan köpa EU laddningssladd här eller om det enbart finns i EU...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Sant, det finns det. Annars lär man väl vänja sig. Blir nog iaf en 13" rMBP för min del funderar om man kan köpa EU laddningssladd här eller om det enbart finns i EU...

Skickades från m.sweclockers.com

Sladd vet jag inte men du kan köpa “Apple World Travel Adapter kit” vilket ger dig EU-pluggen i alla fall. (Ja kittet funkar till MacBook-laddarna även om det bara är med iOS-enheter på sidan.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Sladd vet jag inte men du kan köpa “Apple World Travel Adapter kit” vilket ger dig EU-pluggen i alla fall. (Ja kittet funkar till MacBook-laddarna även om det bara är med iOS-enheter på sidan.)

Sant! Dock får man inte med den långa versionen av laddaren, alltså förlängningssladden.. men det kanske man klarar sig utan.

Är dock osäker på om man fastnar i tullen. Förstår ju att man får slänga kartongen och dylikt när man köpt den men tangentbordet är ju fortfarande av amerikansk layout så hur kan man påvisa att man INTE köpt den i USA? :/ Blir ju lite saftigt om man får tulla + moms + straffavgift för den...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Sant! Dock får man inte med den långa versionen av laddaren, alltså förlängningssladden.. men det kanske man klarar sig utan.

Är dock osäker på om man fastnar i tullen. Förstår ju att man får slänga kartongen och dylikt när man köpt den men tangentbordet är ju fortfarande av amerikansk layout så hur kan man påvisa att man INTE köpt den i USA? :/ Blir ju lite saftigt om man får tulla + moms + straffavgift för den...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl bara att säga att du köpt den med amerikanskt tangentbord i Sverige, går fin-fint att beställa en Mac med amerikanskt tangentbord i Sverige. Säg att du föredrar det för du programmerar eller något. Jag tycker det låter långsökt att någon skulle påpeka det utifrån tangentbordslayouten...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

självklart köper du retina!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig valt rMBP 13" framför MBA 13". Varför? En tyngre hemsida och retinan får direkt problem med lagg. Vänta en generation tills integrerade grafikkort klarar av att driva den upplösningen utan problem och Retina blir försthandsvalet.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka av någon prestandaskillnad om du bara ska nyttja datorn till det du beskriver.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Personligen skulle jag aldrig valt rMBP 13" framför MBA 13". Varför? En tyngre hemsida och retinan får direkt problem med lagg. Vänta en generation tills integrerade grafikkort klarar av att driva den upplösningen utan problem och Retina blir försthandsvalet.

Lägg av nu, du har ingen som helst aning om vad du pratar om. Det har inte med nån som helst upplösning att göra, det har med WebKit att göra. Min rMBP 15" har exakt samma "lagg" som du pratar om tills man laddar ner nightlys av Safari, där är alla som helst problem borta både på 13" och 15". Och jag har ägt båda så jag vet åtminstone vad jag pratar om.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att det var väl ett antal år sedan prestandan påverkades av antalet pixlar på skärmen... i 3D kan det ha viss betydelse men det är ju mer för att varje pixel som representeras på skärmen har en drös operationer på sig innan den kan renderas, vertex-, texture och pixel shaders osv

EDIT: Nu kom Afrasbabas inlägg in typ samtidigt som jag satt och skrev det här men jag är förvånad att Safari eller någon annan 2D applikation (inkl Mac OS X) skulle lagga pga av det höga pixelantalet. Afrasbaba, har du testat rMBP:n och vet att den har problem i dagsläget?

Fast jag hade i alla fall valt retinan... rMBP har väckt habegär hos mig, och att den är så nära MBA både i pris och vikt gör det till en nobrainer - för mig i alla fall. Tänk att lira Photoshop på den... Bara skärmen är bra nog så (% sRGB, bleeding, clouding, vinklar etc. Är väl en IPS så jag antar att man har sina 178 grader men jag har inte sett den med egna ögon än).

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Lägg av nu, du har ingen som helst aning om vad du pratar om. Det har inte med nån som helst upplösning att göra, det har med WebKit att göra. Min rMBP 15" har exakt samma "lagg" som du pratar om tills man laddar ner nightlys av Safari, där är alla som helst problem borta både på 13" och 15". Och jag har ägt båda så jag vet åtminstone vad jag pratar om.

Jag skrev bara utifrån min högst subjektiva åsikt som jag baserat på mitt eget användande under kortare perioder - det finns ingen anledning att vara otrevlig. Att problemet går att lösa så enkelt hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av epatnor:

Vill bara tillägga att det var väl ett antal år sedan prestandan påverkades av antalet pixlar på skärmen... i 3D kan det ha viss betydelse men det är ju mer för att varje pixel som representeras på skärmen har en drös operationer på sig innan den kan renderas, vertex-, texture och pixel shaders osv

EDIT: Nu kom Afrasbabas inlägg in typ samtidigt som jag satt och skrev det här men jag är förvånad att Safari eller någon annan 2D applikation (inkl Mac OS X) skulle lagga pga av det höga pixelantalet. Afrasbaba, har du testat rMBP:n och vet att den har problem i dagsläget?

Fast jag hade i alla fall valt retinan... rMBP har väckt habegär hos mig, och att den är så nära MBA både i pris och vikt gör det till en nobrainer - för mig i alla fall. Tänk att lira Photoshop på den... Bara skärmen är bra nog så (% sRGB, bleeding, clouding, vinklar etc. Är väl en IPS så jag antar att man har sina 178 grader men jag har inte sett den med egna ögon än).

Skrivet av Afrasbaba:

Jag skrev bara utifrån min högst subjektiva åsikt som jag baserat på mitt eget användande under kortare perioder - det finns ingen anledning att vara otrevlig. Att problemet går att lösa så enkelt hade jag ingen aning om.

Skärmen är helt makalös, du får leta länge och dyrt för att hitta en liknande, och då pratar jag stationär. Afrasbaba, du har rätt, ingen anledning och det ber jag om ursäkt för.

Epatnor. Det ligger en hel del i det du säger angående mängden pixlar, men det är nåt i officiella WebKit som inte gillar det, och det verkar inte vara nåt större heller för det tog inte många veckor innan WebKit community hade löst det. Men att det är många pixlar att knuffa runt, det märks, inte minst på 13", därför jag bytte bland annat.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge en uppdatering; Det blev ingen dator. Ingen affär hade den konfigurationen jag vill ha in-store. Och sen i slutändan så tyckte jag inte det blev så jättemycket billigare ändå, kollade på prisjakt istället(och inte svenska Apple-store) och då skiljde det bara 4000. 4000 för att få svenskt tangentbord, slippa hålla på med att smuggla in det(ja, jag får lätt dåligt samvete), etc. så var det nog kanske bara bra att det inte blev något köp!

Tackar för all input i alla fall!