Permalänk
Medlem

Ni som snart får fiber

Ja, hur känns det, ni som snart kommer få fiber nedgrävt/aktiverat hos er? Jag själv väntar med spänning på att våran kommun börjar bygga ut det efter kommunalrådets blogginlägg.

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Haft fiber i 5+ år redan så det känns OK

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på att kommunen bestämmer sig för att bygga ut fiber. Ganska jobbigt att sitta på ADSL.

Permalänk
Medlem

Kommunen har väl ingenting med det att göra ?
Gå ihop i en bostadsförening och kontakta t.ex Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Väntar fortfarande på att kommunen bestämmer sig för att bygga ut fiber. Ganska jobbigt att sitta på ADSL.

Samma... de ska bygga cyckelbana utanför mitt hus, men skulle gissa på att de inte slår två flugor i en smäll och lägger fiber samtidigt, då de ändå ska gräva upp hela j*vla vägen. (Kommer väl komma fiber hit när det redan finns något som är 100ggr bättre. )

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawrgasm:

Väntar fortfarande på att kommunen bestämmer sig för att bygga ut fiber. Ganska jobbigt att sitta på ADSL.

Det var ett helvette i början men numera är det väll ganska driftsäkert. Dock så sitter switchen i ett rum med öppet fönster. dvs om vintern så blir det ofta problem med den switchen pga kondensering (då menar jag fiber switchen i källaren) Idiot bygge... Får ofta en breakdown 1 - 2 gånger i månaden spelar ingen roll vilken operatör jag har. ägs av stadsnät.. urk.

Permalänk
Entusiast

Själv bor jag i en byhåla som säkert får fiber 2020 så jag längtar till universitetstiden som dock för med sig störningar i fritiden så frågan är ju om jag längtar

Edit: Fick ju faktiskt ett erbjudande om att få fiber för 15k nu, gissa om jag blev förvånad! Så skit i vad jag sa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Det kommer bli så förbenat underbart ska äntligen få slippa den här mobila skiten

Permalänk
Medlem

Kan säga sådär...Kolla först att ni har en operatör redo för ert område..
När vi fick fiber..så var vi tvunga o vänta 2 månader till på att någon operatör skulle börja skicka ut nät till oss...vårt område alltså..
De kändes som att få en dator utan startknapp...men nu har man haft de i flera år..känns faktiskt underbart..kommer inte ens ihop hur ADSL var...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Själv bor jag i en byhåla som säkert får fiber 2020 så jag längtar till universitetstiden som dock för med sig störningar i fritiden så frågan är ju om jag längtar

Kan berätta om just en byhåla där alla är fast i DSL träsket.
Alla utom en hyreskåk (8 lägenheter) där föreningen bestämde att dom skulle ha fiber.
Lite snack med Telia och 6 månader senare så sitter dom på mer bandbredd än resten av hålan har tillsammans.

Permalänk
Medlem

Fiber is tha shit:) fruktansvärt bra ping , du kommer inte bli missnöjd.
Jag fick tillomed en wow upplevelse när jag surfa runt med det första gången o tänkte , det är det här som är bredband.
Allt annat kan kallas internet-uppkoppling

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

Vår bostadsrättsförening skrev nåt avtal med telia så de håller på nu. Det gick snabbt i början men segare på arbetet inne i lägenheterna. Nåt om brandsäkerhet och borrande. Men det känns skönt att få slippa comhem strax, även om det innebär att bli bunden till telia ett tag framöver. ..

Permalänk

5km från Kristianstads centrum kan jag endast få 2mbit ADSL(som kostar 370:- i månaden inkl. nätavgift), och i byn bor ändå runt 2000 pers. Jag hinner nog dock flytta innan det blir aktuellt med något fiber här.

Permalänk
Medlem

Hur mycket har fibern kostat för er?

Ursäkta att det är lite off-topic.

edit: jag undrar för att telia har gått runt i mitt område och frågat om att bygga ut fiber. Deras "super-erbjudande" är en kostnad på 16 700kr för att "öppen fiber". De hotar med att nästa gång kommer det att bli mycket dyrare, tydligen har de monopol på att bygga fibern(?) där jag bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kommunen har väl ingenting med det att göra ?
Gå ihop i en bostadsförening och kontakta t.ex Telia.

Varför tror du det?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Varför tror du det?

#13272023

Permalänk

Dom mupparna bryr sig inte om By-hålan jag bor i...
Får fixa fiber själv helt okej att gräva eftersom vi har åkeri men det jävliga är att
1. Det blir jävligt dyrt då vägen är 1 filig...
2. Jag bor runtom en å, jävla natura2000...

Mvh: Eric
Kör dessutom med Nät genom el'en.. 0,008 mbit/s i uppladdning...

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Väntar också på fiber.. det är planerat att fixas 2015.. vet inte hur man ska stå ut så länge

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Hur mycket har fibern kostat för er?

Ursäkta att det är lite off-topic.

Kostat?

232 kostar mitt 100/10 iaf.
Vad det kostat vete fan , haft några år genom blixtvik och bahnhof.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fy vad jobbigt! har haft fiber i ett jäkla tag nu. hoppas du snart får de!

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

I höst blir det 500/500, liten uppgradering från 8/1 :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Hur mycket har fibern kostat för er?

Ursäkta att det är lite off-topic.

Min kostar 350 varje månad, men då har jag IP-telefoni med, alltså min hemtelefon:) För övrigt har jag 100/10:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Hur mycket har fibern kostat för er?

Ursäkta att det är lite off-topic.

Telia 100/100, 500kr i månaden

Innan jag slöt avtal mejlade jag dem och bad dem ta bort det där Thomson skiten, extra emails, säker surf och allt annat skräp. Rent fint bredband <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Haft fiber i 5+ år redan så det känns OK

Har haft sedan 2001 här tror jag det var.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Hur mycket har fibern kostat för er?

Ursäkta att det är lite off-topic.

När grannen fixade sitt var de här och frågade, 10k ville de ha.

Permalänk
Inaktiv

Drog in fibern här förra veckan.. men kopplas inte in förräns alla lägenheter är färdiga i området.. så tjaa rätt jobbigt just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår fortfarande inte vad du menar.
I Göteborg t.ex finns ett företag som heter GothNet. Deras huvudsakliga sysselsättning är infrastruktur och i deras stadsnät är t.ex Com Hem, Tele2 och Bredbandsbolaget kunder.
GothNet är ett helägt dotterbolag till Göteborg Energi AB som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB.
Ville bara påpeka att vi har ett ansvar även i forum att inte skapa myter och sprida osanningar.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uslingen:

Förstår fortfarande inte vad du menar.
I Göteborg t.ex finns ett företag som heter GothNet. Deras huvudsakliga sysselsättning är infrastruktur och i deras stadsnät är t.ex Com Hem, Tele2 och Bredbandsbolaget kunder.
GothNet är ett helägt dotterbolag till Göteborg Energi AB som i sin tur är ett helägt dotterbolag till Göteborgs Kommunala Förvaltnings AB.
Ville bara påpeka att vi har ett ansvar även i forum att inte skapa myter och sprida osanningar.

Myter och osanningar ?
Jag -vet- att iaf Telia inte ignorerar om man har en förening med ett gäng medlemmar som vill ha lite mer bandbredd.
Man behöver intet sitta och vänta på att kommunen skall ordna det.
Min förening handlade fiber långt innan kommunen visste vad det betydde, och fiber är fortfarande inte standard i dom kommunala bostäderna.

Permalänk
Medlem

Saken är att alla kan få fiber, men det kostar olika mycket beroende vart man bor.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Update från mig:

Har hört nu att kommunen troligen kommer lägga fiber utanför vårt hus när de gör cykelbanan (Jippie )

Någon som vet något bra sätt att beräkna kostnaden av indragning? (Bor ca. 5-10m från där cykelbanan ska ligga)
Det bästa jag kunde hitta var denna: http://www.blendafiber.se/kalkyler/kostnadskalkyl.htm

Tack

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|