Permalänk
Medlem

Har jag virus?

Jag laddade ner en fil, försökte öppna den, gick inte, tror det är virus så jag removar filen, öppnar task manager för att se om det är något konstigt där som jag ej känner till, då ser jag winlogon.exe, csrss.exe, och atiedxx.exe. Jag kan inte högerklicka på dom för att sen trycka på egenskaper, jag kan inte heller trycka på Öppna filens mapp.

Men när jag går till min andra datorn så har den exakt samma filer, MEN, jag kan trycka på egenskaper o.s.v där..

Samma version av Windows 7 på båda.. Hur vet jag om jag har virus? Har skannat med malwarebytes, den hitta inget.

Permalänk

Kan du ta bort dem med ditt virusprogram så ska du göra det. På vilket sätt kunde du inte öppna filen du hämtat? Vad hände? Eller saknade du ett program för jobbet?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kan du ta bort dem med ditt virusprogram så ska du göra det. På vilket sätt kunde du inte öppna filen du hämtat? Vad hände? Eller saknade du ett program för jobbet?

Virusprogrammet hittar inte dom.. Jag vill bara veta om det är virus eller inte, för om jag kan komma in i filerna på min andra dator fast inte på denna så är det något som är fel?

Permalänk

Att säga om det är virus eller inte är svårt, men filen kan ha blivit modifierad.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Att säga om det är virus eller inte är svårt, men filen kan ha blivit modifierad.

Vad menar du? Vad ska jag göra så de fixas då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Jag laddade ner en fil, försökte öppna den, gick inte, tror det är virus så jag removar filen, öppnar task manager för att se om det är något konstigt där som jag ej känner till, då ser jag winlogon.exe, csrss.exe, och atiedxx.exe. Jag kan inte högerklicka på dom för att sen trycka på egenskaper, jag kan inte heller trycka på Öppna filens mapp.

Men när jag går till min andra datorn så har den exakt samma filer, MEN, jag kan trycka på egenskaper o.s.v där..

Samma version av Windows 7 på båda.. Hur vet jag om jag har virus? Har skannat med malwarebytes, den hitta inget.

Normalt är det två helt normala Windows-filer resp. en fil som ingår i grafikdrivrutinerna.

Det händer inget när jag väljer Egenskaper eller Öppna mapp förrän jag klickar på knappen "Visa processer för alla användare".

Permalänk
Medlem

Google is your friend

Skrivet av Madz:

Hur vet jag om jag har virus? Har skannat med malwarebytes, den hitta inget.

Vad specifika processer gör får du enklast svar på om du googlar själv. Men rent generellt så ändras inte systemprocesser så lätt utan att Windows reagerar så jag vågar nog påstå att de filer du specifikt nämnt inte är infekterade.

Däremot försöker vissa former av skadlig kod förstöra eller försvåra möjligheten att upptäckas genom att just förhindra åtkomst till egenskaper eller kommandopromten osv vilket kan vara en indikation på virus men det går inte att säga med säkerhet. Du kan alltså aldrig veta om du är "smittad" eller inte.

Är du osäker så tycker jag att du ska använda systemåterställning och gå tillbaka till en tidpunkt innan du laddade ner och exekverade filen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net