CPU 82 grader när jag spelar GTA IV

Permalänk
Medlem

CPU 82 grader när jag spelar GTA IV

Hej allihop!
Idag tänkte jag spela GTA IV för första gången på min PC (speldator nr1).
Har tidigare endast spelat spelet på Xbox.
I alla fall så startade jag spelet, som vanligt kollade jag lite på
inställningarna och fixade lite gällande grafik, körde upp AF till 16x, High på textures och lite annat.
Märkte efteråt att min CPU hade gått upp mot 82C som max, vilket är ganska ovanligt även i andra, riktigt
CPU-hungriga spel. Så nu till min fråga, vilka inställningar är det som kräver mest CPU-kraft?
Grafikkortet klarar sig fint och ligger på svala 54C, så inga problem där alls, men min processor
har jag inte möjlighet att byta kylare på ännu så jag måste sänka lite inställningar.
Skulle gissa på att synfältet har med processorn att göra då den skall rendera världen osv,
men vad finns det mer? Vore tacksam för snabba svar! Vill ju så gärna spela

PS: Glad påsk!

Permalänk
Medlem

Undervolta CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Undervolta CPUn?

Kanske, men hur skulle det påverka annat förutom värmen?
Man kan väl inte undervolta för mycket utan att behöva underklocka med? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Överklockar du? Om inte så verkar du ha dålig kylning?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | CPU: Intel Core i5 9600K | Kylning: Noctua NH-U14S | GPU: Asus Radeon GTX 970 | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance LPX | MB: Asus Prime Z390M-Plus | PSU: be quiet! Power Zone 750W Bronze Modular | SSD: Samsung 970 EVO 500GB | HDD: Western Digital Green 3TB

Permalänk
Medlem

Dålig kylning/dålig klockning/felmonterad kylpasta <--- Något av dessa skulle jag gissa på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse9:

Överklockar du? Om inte så verkar du ha dålig kylning?

Skrivet av Redblaze:

Dålig kylning/dålig klockning/felmonterad kylpasta <--- Något av dessa skulle jag gissa på

Nej jag överklockar inte. Kylaren har jag inte monterat själv (detta är en dator köpt av Inet förra året).
Skulle kunna vara damm med, har dock inte sett så värst mycket alls, men inte omöjligt att
kylflänsen har fått dammbesök. Blir förmodligen att kolla igenom hela systemet efter damm och
blåsa bort det. Jag har dock ingen luft på burk och dammsugning är ju såklart uteslutet.
Tror ni att en cykelpump skulle fungera? För dom blåser väl bara ut ren luft ändå?
Eller det kanske inte är tillräckligt tryck, inte säker på den biten.

Edit: Kan ju också notera att den inte blivit såhär varm tidigare förutom möjligtvis när jag renderat en 1080p video.
Den brukar ligga på 64-73C i alla andra spel jag spelar.

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva här igen nu eftersom problemet är löst och det kan vara bra om andra har samma problem
så dom möjligtvis kan lösa det också mha denna tråd.

Jag köpte tryckluft på burk för nu ganska längesedan vilket hjälpte till att sänka några grader.
Dock så kunde den fortfarande bli uppemot 78C i både BF3 och GTA IV. Då kom jag på det.
Min cpu har Intels Turbo Boost, jag antog att kylarna man får med egentligen bara är gjorda för att kyla
processorn med den exakta klockfrekvensen, volten osv. i5 2320 ligger på 3GHz men har en Turbo på 3,6GHz,
såg i Core Temp att frekvensen hela tiden låg på 3,6GHz,
vilket även förklarade anledningen till hyfsat hög temp i idle läge.
Löstes genom att jag gick in i Energialternativ i Kontrollpanelen valde Ändra schemainställningar och sedan
Ändra avancerade inställningar. Där kan man (i Energisparfunktioner för processorn) välja minsta resp. max tillstånd för cpu'n.
Max låg på 100%, valde 99% istället (fick ändra minsta också för den låg på 100%, valde 99 där med)
och nu är Turbon borta och nu ligger cpu'ns temp på under 70C i BF3+GTA IV.

Hoppas andra kan ta hjälp av detta!
Mvh David.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Tänkte skriva här igen nu eftersom problemet är löst och det kan vara bra om andra har samma problem
så dom möjligtvis kan lösa det också mha denna tråd.

Jag köpte tryckluft på burk för nu ganska längesedan vilket hjälpte till att sänka några grader.
Dock så kunde den fortfarande bli uppemot 78C i både BF3 och GTA IV. Då kom jag på det.
Min cpu har Intels Turbo Boost, jag antog att kylarna man får med egentligen bara är gjorda för att kyla
processorn med den exakta klockfrekvensen, volten osv. i5 2320 ligger på 3GHz men har en Turbo på 3,6GHz,
såg i Core Temp att frekvensen hela tiden låg på 3,6GHz,
vilket även förklarade anledningen till hyfsat hög temp i idle läge.
Löstes genom att jag gick in i Energialternativ i Kontrollpanelen valde Ändra schemainställningar och sedan
Ändra avancerade inställningar. Där kan man (i Energisparfunktioner för processorn) välja minsta resp. max tillstånd för cpu'n.
Max låg på 100%, valde 99% istället (fick ändra minsta också för den låg på 100%, valde 99 där med)
och nu är Turbon borta och nu ligger cpu'ns temp på under 70C i BF3+GTA IV.

Hoppas andra kan ta hjälp av detta!
Mvh David.

....eller så köper man en eftermarknadskylare, då stockkylare ofta inte alls är bra för krävande spel

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgubben:

....eller så köper man en eftermarknadskylare, då stockkylare ofta inte alls är bra för krävande spel

Det kan man göra såklart. Men om man som jag inte kan det för tillfället eller som vissa inte vill behöva pilla
och byta pasta osv så kan det vara bra. Har inte märkt någon skillnad faktiskt i spelen gällande prestanda.
Visst är det skillnad, men inget jag märker ändå. Blir en ny kylare vid senare tillfälle.
I alla fall tycker jag att stockkylaren ska klara av att kyla full load, den ska inte vara så dålig att den går så långt som 80C+.
Framöver blir det alltid eftermarknadskylare för mig när jag ska bygga. Lika bra det