Permalänk
Medlem

Vart koppla antistatmatta?

Ska bygga min första dator imorgon och har inköpt mig av en antistatmatta men vet inte vart jag ska koppla sladden. Ska jag koppla den till chassit vilket verkar onödigt eller ska jag koppla den in i ett jordat eluttag?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Jordad punkt

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Jag hade kopplat den till chassit där även armbandet kan kopplas, då får du inga potentialer mellan dig och komponenterna du jobbar med.

(potential (ellära) skillnad i elektrisk spänning mellan en punkt och en godtyckligt definierad jord; skillnaden mellan potentialerna i två punkter är den elektriska spänningen mellan dessa punkter)

Dold text
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Ska bygga min första dator imorgon och har inköpt mig av en antistatmatta men vet inte vart jag ska koppla sladden. Ska jag koppla den till chassit vilket verkar onödigt eller ska jag koppla den in i ett jordat eluttag?

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/introdu...
Hur menar du med att koppla ESD mattan till något?
Min ESD matta hade 2 fästen, ett för ESD-armbands-krokodil-klämman och på det andra fäste man bandet man hade runt armen. Alla delar ska ligga på mattan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Edit: lol, jag ville ju vara först jue

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk

Dock ALDRIG i jordledaren i ett vägguttag, blir det fel så blir mattan ledande. Vattenelement (omålad yta), eller vatteledningsrör fungar dock bra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Hur menar du med att koppla ESD mattan till något?
Min ESD matta hade 2 fästen, ett för ESD-armbands-krokodil-klämman och på det andra fäste man bandet man hade runt armen. Alla delar ska ligga på mattan.

Skrivet av Blackie:

Ok så jag kopplar armbandet till chassit och klämman till ett jordat eluttag? Fast vet inte hur man ser skillnad på ett jordat och ett som inte är det. Har ett vitt fristående element som är kopplat till ett eluttag, fungerar det?
EDIT: Läste fel, armband till matta, klämma till jordad punkt såklart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Dock ALDRIG i jordledaren i ett vägguttag, blir det fel så blir mattan ledande. Vattenelement (omålad yta), eler vatteledningsrör fungar dock bra.

Ok så jag får inte koppla den in i eluttaget? Har ett vitt fristående element som är kopplat till ett eluttag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Dock ALDRIG i jordledaren i ett vägguttag, blir det fel så blir mattan ledande. Vattenelement (omålad yta), eler vatteledningsrör fungar dock bra.

Låter som att du är ute på djupt vatten nu. Du får gärna utveckla ditt felscenario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Låter som att du är ute på djupt vatten nu. Du får gärna utveckla ditt felscenario.

Man borde väl kunna koppla den till ett eluttag? Min far säger detsamma att det borde fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok så jag får inte koppla den in i eluttaget? Har ett vitt fristående element som är kopplat till ett eluttag.

Några rena metallytor på elementet? Är uttaget jordat?

Permalänk
Hedersmedlem

Koppla inte till jord <punkt> Du ska se till att du har samma potential som sakerna du pillar med. Jord är ointressant. Lägg alla saker på mattan och koppla dig själv till mattan. Klart.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

TS: Anledningen att man har ett ESD-armband är för att man ska utjämna potentialer mellan komponenter och sig själv, alltså det som skapar "blixtar" från dina fingrar till komponenterna. För att utjämna detta så sätter man ESD-armbandets krokodilklämma i chassit.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Koppla inte till jord <punkt> Du ska se till att du har samma potential som sakerna du pillar med. Jord är ointressant. Lägg alla saker på mattan och koppla dig själv till mattan. Klart.

Skrivet av Slaktardej:

TS: Anledningen att man har ett ESD-armband är för att man ska utjämna potentialer mellan komponenter och sig själv, alltså det som skapar "blixtar" från dina fingrar till komponenterna. För att utjämna detta så sätter man ESD-armbandets krokodilklämma i chassit.

Skrivet av weezy:

Några rena metallytor på elementet? Är uttaget jordat?

Ingen aning ifall uttaget är jordat, finns det något sätt att se det?
Jag vet att du inte vill bli nollställd utan man vill ha samma laddning som koponenterna, så armbandet till mattan, mattklämman till chassit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet att du inte vill bli nollställd utan man vill ha samma laddning som koponenterna, så armbandet till mattan, mattklämman till chassit?

Ett jordat uttag har "metallstift" som detta tex: http://gateway.solar.se/SGS/weblink/media/pics/schneider%20el...

Bara att sätta klämman i det, eller i den rena metallytan på elementet. Kvittar vilket.

Om det inte är ett jordat uttag är det bara att glömma elementet. Då får du köra diskbänken eller nåt. Uttag i kök är i regel jordade iofs, om det inte är ett fuskbygge du bor i.

Permalänk
Medlem

Armbandet mellan dig och mattan, och mattan kopplar du mot jorden i ett uttag. Så kommer allt ha samma potential.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig litat på ett elektrisktelement.

Du behöver inte någon utomstående jord, dvs eluutag element osv.

armbandet till mattan, mattklämman till chassit är korrekt.

Datorn skall inte vara inkopplad till eluttaget ej heller andra komponenter som är kopplade till datorn, t ex skärmen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Alltså, SÖK, det finns 300 trådar om detta.. Du ska koppla det till datorn och dig själv..inget annat...någonsin..aldrig..nej.
http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

"ESD-armband

Avledande handledsband avsett att förhindra elektrostatisk uppladdning i kroppen när du hanterar ESD-känslig elektronik. En självklarhet vid all datorservice som t.ex. minnesuppgradering, processorbyten, etc. Anslutes till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt."

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk

Det jag menar är att om man kopplar till jorden i ett vägguttag och det blir något fel i elsystemet så kan armbandet eller mattan få i sig samma ström som vägguttaget, har själv varit med om det, hade dock inte på mig utrustningen när det inträffade men dom blev ganska bra grillade om säger så. Självklart var jorden felkopplad i huset vid det tillfället. Iom att jag var misstänksam och använde både en UPS-enhet och ett grenuttag med åsksäkring så var det grenuttaget som tog smällen eftersom UPS-enheten inte var startad utan bara hade jord så leverade den inte ström. I det fallet leverar den bara jord, i detta fall skulle en UPS fungera som jord men jag tror inte att alla på SweClockers har en UPS för 35 000 kr som kan driva en hel lägenhet. Jag har det av speciella orsaker inte direkt för att datorn ska gå vid strömavbrott även om det är en fördel "på köpet" så att säga.

Kopplingen jag använde var Vägg --> UPS --> Grenuttag -> ESD

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Alltså, SÖK, det finns 300 trådar om detta.. Du ska koppla det till datorn och dig själv..inget annat...någonsin..aldrig..nej.

Lyssna på ovanstående

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Bench Level ESD Setup
1. Bench Mat
The mat protects both the user and the component from static electricity by provideing a route to ground for static build up.

Benchstat - ESD matting with buried layer HR Matting - Premium ESD matting with buried layer
2. Wristband
The Wristband connects the user to the Coil Cord.

3. Coil Cord
The Coil Cord attaches the Wristband to the Common Point Ground Wire. The coils allow for easy movement.

4. Male Stud
The male stud is incorporated into the mat and connects to both the Coil Cord and the Common Point Ground Wire.

5. Common Point Ground Wire
The Common Point Grounding Wire connects the Bench Mat to the Earth Bonding Plug.

6. Earth Bonding Plug
The earth bonding plug fits into a wall socket and is connected to the floor mat grounding wire via a stud.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Antistatmatta skall vara kopplad till chassie och till armband som du har på dig.
Komponenter skall läggas i sina påser på mattan.
Vänta en kort stund och ta sedan ur delarna ur sina påsar när du har amrbandet på dig.
Lägg dom åter på mattan och börja jobba.

Hela historien med jordad punkt etc är bara skitsnack, det är potentialskillnad som är farlig och inte laddningen i sig.

Helt vansinigt att folk ger råd inom detta när dom inte enns vet vad som är det farliga och hur man jobbar med verktygen man har.

(riktar mig inte till någon i denna tråden speciellt utan bara rent allmänt)

EDIT:
Skall jord användas måste alla komponenter jordas genom matta och armband med det är verkligen inte nödväntdigt då det är skillnaden i laddning som är farlig och inte laddningen i sig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Ett jordat uttag har "metallstift" som detta tex: http://gateway.solar.se/SGS/weblink/media/pics/schneider%20el...

Bara att sätta klämman i det, eller i den rena metallytan på elementet. Kvittar vilket.

Om det inte är ett jordat uttag är det bara att glömma elementet. Då får du köra diskbänken eller nåt. Uttag i kök är i regel jordade iofs, om det inte är ett fuskbygge du bor i.

Ok men om det inte är jordat får jag koppla till chassi!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

http://www.cobaeurope.com/websiteSpecific/cobaeurope/img/esd-...

Bench Level ESD Setup
1. Bench Mat
The mat protects both the user and the component from static electricity by provideing a route to ground for static build up.

Benchstat - ESD matting with buried layer HR Matting - Premium ESD matting with buried layer
2. Wristband
The Wristband connects the user to the Coil Cord.

3. Coil Cord
The Coil Cord attaches the Wristband to the Common Point Ground Wire. The coils allow for easy movement.

4. Male Stud
The male stud is incorporated into the mat and connects to both the Coil Cord and the Common Point Ground Wire.

5. Common Point Ground Wire
The Common Point Grounding Wire connects the Bench Mat to the Earth Bonding Plug.

6. Earth Bonding Plug
The earth bonding plug fits into a wall socket and is connected to the floor mat grounding wire via a stud.

OK bra, mattklämman till eluttag och armband till matta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs igenom denna tråd så är det klart: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/230416-esd-statisk-...

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Antistatmatta skall vara kopplad till chassie och till armband som du har på dig.
Komponenter skall läggas i sina påser på mattan.
Vänta en kort stund och ta sedan ur delarna ur sina påsar när du har amrbandet på dig.
Lägg dom åter på mattan och börja jobba.

Hela historien med jordad punkt etc är bara skitsnack, det är potentialskillnad som är farlig och inte laddningen i sig.

Helt vansinigt att folk ger råd inom detta när dom inte enns vet vad som är det farliga och hur man jobbar med verktygen man har.

(riktar mig inte till någon i denna tråden speciellt utan bara rent allmänt)

Känner mig virrig Men jag förstår att det är skillnaden i laddning som gör att stötar tillkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det jag menar är att om man kopplar till jorden i ett vägguttag och det blir något fel i elsystemet så kan armbandet eller mattan få i sig samma ström som vägguttaget, har själv varit med om det, hade dock inte på mig utrustningen när det inträffade men dom blev ganska bra grillade om säger så. Självklart var jorden felkopplad i huset vid det tillfället. Iom att jag var misstänksam och använde både en UPS-enhet och ett grenuttag med åsksäkring så var det grenuttaget som tog smällen eftersom UPS-enheten inte var startad utan bara hade jord så leverade den inte ström. I det fallet leverar den bara jord, i detta fall skulle en UPS fungera som jord men jag tror inte att alla på SweClockers har en UPS för 35 000 kr som kan driva en hel lägenhet. Jag har det av speciella orsaker inte direkt för att datorn ska gå vid strömavbrott även om det är en fördel "på köpet" så att säga.

Ja okej, men nu pratar du om extremfall. Om jorden är strömsatt är det ju oftast kortis och då går ju säkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Så du menar att jorden och ettan helt plötsligt skulle kunna byta plats...? Vilken planet är du ifrån!?

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Sötast

Shit alltså, så många svar i tråden och endast Blackie som har en aning vad han pratar om?

Att folk orkar sprida vidare myter de "hört av en polare".

De som säger att man aldrig ska koppla en ESD matta till jord kanske bör titta på denna bilden:

Eller dessa är kanske tillverkade av folk som har mindre kunskap än er i ämnet?

Blackie har länkat bra info till er som inte vet vad ni pratar om!

Sätt pluggen i Jord, dra klämma till matta, koppla armband till matta.