Förstärkare till ett högtalarsystem

Permalänk
Medlem

Förstärkare till ett högtalarsystem

Tjabba!
Nu är det så att jag har 2 st högtalarlådor av modellen Luxor 8071(http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.garton.nu/luxor... ) , fast med 12" baselement på 400W(Har ej förstört original lådan på något sett, har endast byggt ut den lite. Var mer som en kul grej.) ist för originalet på 10".

Och skulle då gärna vilja ha tips och råd på någon bra förstärkare/receiver?
Är tänkt att vara ett all around system, dvs både musik och film är tanken, samt även spel.
Kan tänka mig att pröjsa runt 5k ungefär.

Jag har i tanke också att bygga ut med mer högtalare, så målet är väl en förstärkare som klarar 5.1 system.

Tack! Mvh Wictor
Är tacksam för alla svar och råd jag får då jag är helt värdelös när det gäller ljudsystem.

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad har du gjort med högtalaren? Att byta baselement på en transmissionline högtalare är ett nog snarare en jättegrej, det kräver i princip en total omkonstruktion av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad har du gjort med högtalaren? Att byta baselement på en transmissionline högtalare är ett nog snarare en jättegrej, det kräver i princip en total omkonstruktion av den.

Jo jag byggde ett ramtillägg i mdf. som passar in där högtalaren egentligen ska vara. På så sätt får 12" plats utan problem, samt den kommer ut som en kon från högtalarlådan. Här är en bild för att förklara lite bättre, hoppas jag

Såhär ser baselementel ut

Permalänk
Rekordmedlem

Bytte du elementen för att de behövde omkantas ? har du kvar originalen bör du reparera dem och montera tillbaka dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bytte du elementen för att de behövde omkantas ? har du kvar originalen bör du reparera dem och montera tillbaka dem.

Nä bytte elementen för att jag hade 2 andra över, samt 2 lådor som saknade element. Så gjorde det mest på skoj. Nej har tyvärr inte kvar originalen, hade såklart stoppat in de istället om jag hade haft de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur tänkte du att han skulle lyckas med att få in 10" element i 12" hål?

till TS vill du köra dem aktiva som datorhögtalare t.ex så finns

http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4190

vill du ha reciever så finns t.ex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1296158

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431429

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Mjo men det är det fina med min konstruktion. Jag kan ta bort mdf ramen och få plats med vanliga 10" element. Eftersom jag endast hade 2st 12" ligga, så valde jag att bygga till en ram så jag slapp såga sönder Luxor lådan.

Skrivet av Lifooz:

H

Trodde slutsteg endast var för bilar, knas haha.

Hmm okej, vad är skillnaden mellan slutsteg, receiver och förstärkare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lifooz:

vill du ha reciever så finns t.ex

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1296158

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=431429

Det tänkte jag inte och som du ser är det en adapterring för att förstora fästet.
De här högtalarna är transmissionline och inte basreflex så det kommer att bli väldigt svårt att byta elementegenskaper om det ska bli bra och de börjar dessutom bli samlarobjekt om de är i bra skick så det kan vara dumt att bygga om dem eller göra åverkan på dem.
Jag tror att man endera ska göra en seriös originalrenovering eller sälja dem till någon som vill gör det och de bästa stället att diskutera dem är nog på faktiskt, att byta bas i dem lär inte bli så lätt om det ska låta bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det tänkte jag inte och som du ser är det en adapterring för att förstora fästet.
De här högtalarna är transmissionline och inte basreflex så det kommer att bli väldigt svårt att byta elementegenskaper om det ska bli bra och de börjar dessutom bli samlarobjekt om de är i bra skick så det kan vara dumt att bygga om dem eller göra åverkan på dem.
Jag tror att man endera ska göra en seriös originalrenovering eller sälja dem till någon som vill gör det och de bästa stället att diskutera dem är nog på faktiskt, att byta bas i dem lär inte bli så lätt om det ska låta bra.

Vad exakt menas med transmissionline? Är inte tänkt att jag endast ska ha lådorna till bas, utan som 2 starka front/stereo högtalare vid musik och/eller film.
Så är mina 12" element fel högtalarelement för det så är jag såklart villig att byta till något bättre. För ljudet är som sagt viktigast hahah. Att de börjar bli samlar värde vet jag om, därför jag valde att bygga en adaptering och förstora fästet. Så de finns kvar i sitt original skick.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gynszd0:

Vad exakt menas med transmissionline? Är inte tänkt att jag endast ska ha lådorna till bas, utan som 2 starka front/stereo högtalare vid musik och/eller film.
Så är 12" fel högtalarelement för det så är jag såklart villig att byta till något bättre. För ljudet är som sagt viktigast hahah. Att de börjar bli samlar värde vet jag om, därför jag valde att bygga en adaptering och förstora fästet. Så de finns kvar i sitt original skick.

Transmisionline är en akustisk princip för högtalarlådan, som sluten låda, basreflex eller horn, TL brukar innebära bra djupbas men ganska låg verkningsgrad, man har en "ljudgång" det är lite som en orgelpipa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lär ju knappast bli bättre ljud eftersom olika basar kräver olika lådor för att det ska bli rätt avstämning. Just sayin

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azpire:

Lär ju knappast bli bättre ljud eftersom olika basar kräver olika lådor för att det ska bli rätt avstämning. Just sayin

Ja och problemet med TL lådor är att hela lådan är avstämd för elementet så det finns inte nån port och filter som går att ändra på utan man blir tvungen att i princip bygga en helt ny högtalarlåda som passar elementet eller så måste man leta upp ett element med samma egenskaper som det lådan är designad för.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Transmisionline är en akustisk princip för högtalarlådan, som sluten låda, basreflex eller horn, TL brukar innebära bra djupbas men ganska låg verkningsgrad, man har en "ljudgång" det är lite som en orgelpipa.
http://www.youtube.com/watch?v=NlG2erttlME

Skrivet av Azpire:

Jag har testkört båda, på en gammal Sony TA-58. Och då lät det bra, gick dock inte att ha så högvolym för då orka den inte att driva båda högtalarna.
Har kört de på en annan förstärkare som orkar att driva dem, och då lät det otroligt bra också. Så går det att fixa 10" element som dessutom förbättrar ljudet så gör jag det gärna, blir snyggare om man har original 10" ist för min 12" adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja och problemet med TL lådor är att hela lådan är avstämd för elementet så det finns inte nån port och filter som går att ändra på utan man blir tvungen att i princip bygga en helt ny högtalarlåda som passar elementet eller så måste man leta upp ett element med samma egenskaper som det lådan är designad för.

Hmm vet du om någon/några eller har lust att leta fram ett par som skulle funka utmärkt i mina luxor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Mjo men det är det fina med min konstruktion. Jag kan ta bort mdf ramen och få plats med vanliga 10" element. Eftersom jag endast hade 2st 12" ligga, så valde jag att bygga till en ram så jag slapp såga sönder Luxor lådan.

Trodde slutsteg endast var för bilar, knas haha.

Hmm okej, vad är skillnaden mellan slutsteg, receiver och förstärkare?

Slutsteg) är en förstärkare, vars syfte är att ta in din signal och förstärka den till dina högtalarelement.
Det finns även slutsteg som sitter monterade i chassi, och ansluts via externa kablar till högtalare.

Reciever) är en förstärkare, fast med inbyggd radiodel för FM och AM.
Recievers är oftast förtänkta till hemmabio 5.1 osv, men kan lika väl användas för 2.0 drift.

Förstärkare) är en likadan enhet som Reciever, men denna SAKNAR inbyggd radiodel.
Förstärkare uppkommer även till andra syften än ljud, t.ex som bildförstärkare antennförstärkare osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

http://www.youtube.com/watch?v=kByA6OEfbFc

Ouff jag ber om din ursäkt min vän, jag läste nog med tjocktarmen och lyckades missa den punkten.
Hoppas TS får till det med ljud och allt.
Luxorgrejjorna är avstämda osv för att passa varandra, om jag inte är ute och cycklar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Slutsteg) är en förstärkare, vars syfte är att ta in din signal och förstärka den till dina högtalarelement.
Det finns även slutsteg som sitter monterade i chassi, och ansluts via externa kablar till högtalare.

Reciever) är en förstärkare, fast med inbyggd radiodel för FM och AM.
Recievers är oftast förtänkta till hemmabio 5.1 osv, men kan lika väl användas för 2.0 drift.

Förstärkare) är en likadan enhet som Reciever, men denna SAKNAR inbyggd radiodel.
Förstärkare uppkommer även till andra syften än ljud, t.ex som bildförstärkare antennförstärkare osv.

Aah okej, jag har ej något intresse för radiodelen. Så antar att jag ska vända mig till slutsteg eller en förstärkare. Med bildförstärkare menar du tex om jag kopplar in mitt ps3 till förstärkaren och sen till tv, så klarar den av det pga bildförstärkaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gynszd0:

Hmm vet du om någon/några eller har lust att leta fram ett par som skulle funka utmärkt i mina luxor?

Nä jag har inte koll på elementegenskaperna men TL brukar som sagt innebära djup bas men låg verkningsgrad och man kan få väldigt stora konutslag och bottna elementen ganska plötsligt, det är inte en princip man brukar använda för att spela starkt, däremot för att få bra djupbas ur (relativt sett) små lådor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä jag har inte koll på elementegenskaperna men TL brukar som sagt innebära djup bas men låg verkningsgrad och man kan få väldigt stora konutslag och bottna elementen ganska plötsligt, det är inte en princip man brukar använda för att spela starkt, däremot för att få bra djupbas ur (relativt sett) små lådor.

Aaah okej, mjo då kan jag förstå att mina 12" element är fel för dessa lådor. För Luxor 8071 är allt annat än små haha. fan väger över 30kg styck.

Permalänk
Medlem

Försök få tag på ett par orginalbasar. Det kan vara värt en tusenlapp eller så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare