Permalänk
Medlem

Batteridriven fläkt!

Efter att ha funderat lite på vad jag skulle göra med en överbliven 200mm-fläkt jag hade liggandes så kom jag fram till att det kan vara smart att ha lite cirkulation över skrivbordet. Så jag tänkte att man kan försöka byta ut kontakten på fläkten mot en USB-kontakt. Jag frågade lite på här på forumet om någon visste hur man gjorde och då fick jag tipset att kika på ett galleri av KKay. (http://www.sweclockers.com/galleri/6938-how-to-usb-flakt)
Det så ju onekligen smidigt ut, och en mycket bra guide för er intresserade.

Dock så blev jag lite distraherad av en användare som föreslog att man kan köra fläkten på batteri istället. När jag funderade på det så kändes det som en bättre idé eftersom det innebar att man kunde använda den på fler ställen än bara vid skrivbordet. Turligt nog så drog jag mig även till minnes att vi på jobbet (Classe) säljer batterikontakter för 9V-batterier.

Så tidigare idag så åkte jag in för att handla lite och efter lite pyssel och knåp så lyckades jag meka ihop en batteridriven fläkt! Resultater följer nedan.

Nu skulle jag även vilja ha lite hjälp av er tittare. Det är ju inte supersnyggt som det är nu, men kablar och kontakter hängandes. Så om någon har något bra förslag på en snygg inbyggnad man kan göra till den så släng en kommentar! Enda kravet är att batteriet skall vara lättåtkomligt då man ju efter en viss tid måste byta det.

Tack på förhand!

Batteridriven fläkt!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/batterihallare/ba...

Där har du en inbyggd hållare och avstängning, genast lite snyggare. Om det var mitt bygge skulle jag nog ändå försöka att sätta fast batteriet på fläkten så att man inte har en massa sladdar som hänger och dinglar, mycket enklare med bara en del. Det blir nog svårt att få snyggt, men men. Funktionalitet över finish? Sen är nog ett fläktgaller att rekommendera, inte så kul för fläkten eller för dig att stoppa in ett finger i bladen

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Efter att ha funderat lite på vad jag skulle göra med en överbliven 200mm-fläkt jag hade liggandes så kom jag fram till att det kan vara smart att ha lite cirkulation över skrivbordet. Så jag tänkte att man kan försöka byta ut kontakten på fläkten mot en USB-kontakt. Jag frågade lite på här på forumet om någon visste hur man gjorde och då fick jag tipset att kika på ett galleri av KKay. (http://www.sweclockers.com/galleri/6938-how-to-usb-flakt)
Det så ju onekligen smidigt ut, och en mycket bra guide för er intresserade.

Dock så blev jag lite distraherad av en användare som föreslog att man kan köra fläkten på batteri istället. När jag funderade på det så kändes det som en bättre idé eftersom det innebar att man kunde använda den på fler ställen än bara vid skrivbordet. Turligt nog så drog jag mig även till minnes att vi på jobbet (Classe) säljer batterikontakter för 9V-batterier.

Så tidigare idag så åkte jag in för att handla lite och efter lite pyssel och knåp så lyckades jag meka ihop en batteridriven fläkt! Resultater följer nedan.

Nu skulle jag även vilja ha lite hjälp av er tittare. Det är ju inte supersnyggt som det är nu, men kablar och kontakter hängandes. Så om någon har något bra förslag på en snygg inbyggnad man kan göra till den så släng en kommentar! Enda kravet är att batteriet skall vara lättåtkomligt då man ju efter en viss tid måste byta det.

Tack på förhand!

Batteridriven fläkt!

bygg dej en fot till fläkten, och skaffa dej en 12V adapter så slipper du köpa batterier... inte kul/värt och med 12V får du mer luft^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

Där har du en inbyggd hållare och avstängning, genast lite snyggare. Om det var mitt bygge skulle jag nog ändå försöka att sätta fast batteriet på fläkten så att man inte har en massa sladdar som hänger och dinglar, mycket enklare med bara en del. Det blir nog svårt att få snyggt, men men. Funktionalitet över finish? Sen är nog ett fläktgaller att rekommendera, inte så kul för fläkten eller för dig att stoppa in ett finger i bladen

Den var ju betydligt bättre än det jag gjorde..! Att jag inte hittade den tidigare... Då får jag ta och modda lite mer! Tack för tipset!
Mjo, fläktgaller ska dit, men de har jag inte införskaffat än.

Skrivet av Gulbanan:

bygg dej en fot till fläkten, och skaffa dej en 12V adapter så slipper du köpa batterier... inte kul/värt och med 12V får du mer luft^^

Fot var en bra idé! Adaptern vet jag inte, idén var att ha en portabel fläkt. Men bra idé annars!

Visa signatur

Genom en löjlig signatur får man inga vänner!

Permalänk
Medlem

Du hade ju annars kunnat löda (eller fästa på annat vis utan lödkolv?) på några pins på sladdarna från batteriet, då hade du inte behövt modda fläkten alls. Det har jag gjort och satt på en usbsladd, funkar utmärkt som kylning till laptopen. Det brukar finnas i vissa kretskort, fast det kanske bara är jag som samlar på mig all gammal elektronik jag kommer över... o_O

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frelleX:

Den var ju betydligt bättre än det jag gjorde..! Att jag inte hittade den tidigare... Då får jag ta och modda lite mer! Tack för tipset!
Mjo, fläktgaller ska dit, men de har jag inte införskaffat än.

Fot var en bra idé! Adaptern vet jag inte, idén var att ha en portabel fläkt. Men bra idé annars!

jag gick efter det du har skivit "kan vara smart att ha lite cirkulation över skrivbordet"

skaffa dej laddbara batterier och seriekoppla dem till 12V och ladda dem med din dator(molex/pci)
så sparar du på längden, jag köpte 10Ah 12V batteri med laddare för 100kr från ebay, men 10A e overkill för en fläkt, så kanske skaffa en 5V transistor och göra en bärbar fläkt och batteribank för att ladda din mobil eller driva din usb högtalare när du e på stranden/tåg/tältar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Du hade ju annars kunnat löda (eller fästa på annat vis utan lödkolv?) på några pins på sladdarna från batteriet, då hade du inte behövt modda fläkten alls. Det har jag gjort och satt på en usbsladd, funkar utmärkt som kylning till laptopen. Det brukar finnas i vissa kretskort, fast det kanske bara är jag som samlar på mig all gammal elektronik jag kommer över... o_O

vad säger du!! ;P

han kan löda med en jettändare och lite lödtenn

Permalänk
Avstängd

sätt en plastkåpa på navet av fläkten och limma fast ett eller flera batterier där, sen fixar du nån for av nått slag då har du kortast sladd possible

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av csoLs:

En billigare som csoLs rekommenderade:

http://www.ebay.com/itm/1pcs-9V-Battery-Holder-Box-Case-With-...

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Precis vad jag har letat efter! Jag undrar vad är de för en brytare med kontakt som du har skaffat dig?

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5