Problem med Telia Säker-Surf!(A.K.A F-Secure)

Permalänk

Problem med Telia Säker-Surf!(A.K.A F-Secure)

Hej!

Jag har problem med mitt anti-virus program Telia Säker-Surf. När jag trycker igång spelet FlyFF(Fly For Fun,gjort av gpotato) så funkar allt som normalt, men efter några minuter så poppar det upp en ruta från Säker-Surf som säger att virus och spion skyddet har slutat att fungera(eller något i den stilen).
Det skumma med det hela är att det händer BARA under min lilla minut då jag faktiskt spelar spelet medans annars så kan jag ha på datorn i flera timmar och spela och använda alla möjliga program e.t.c.

Vad Kan det här bero på? Notera att detta började för några dar sedan då dem skickade ut en ny uppdatering. Får dessutom upp som ett rött "X" bredvid loggan om man går in på dolda ikoner där det sedan står "fel" efter kanske 30min. Ibland så kommer det upp precis när jag sätter igång datorn och ibland händer det aldrig.

Skulle vara intressant att få veta varför detta händer och hur man fixar båda problemen.

Tack! MvH Emil.

Permalänk
Medlem

Enkel lösning: släng Telia Säker Suft åt fanders. Inte värt att lusa ner sin dator med sådant skräp.

Kör något väl beprövat istället. Själv föredrar jag AVG. Även Microsofts egna Security Essential anser jag fungerar (lätt att använda, tar ingen kraft på datorn med mera.). Sen hur vida det fångar virus eller inte råder det delade meningar om...

Permalänk
Rekordmedlem

F secure är nog "beprövat" men vad är det för uppdatering? är det veckans MS eller var det antivurusprogrammets? är det MS så kör systemåterställning och ta bort uppdateringarna som kom senast, är det Fsecure så maila och fråga dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zakire:

Enkel lösning: släng Telia Säker Suft åt fanders. Inte värt att lusa ner sin dator med sådant skräp.

Kör något väl beprövat istället. Själv föredrar jag AVG. Även Microsofts egna Security Essential anser jag fungerar (lätt att använda, tar ingen kraft på datorn med mera.). Sen hur vida det fångar virus eller inte råder det delade meningar om...

Kommer förmodligen att skaffa mig Avast Anti-Virus PRO istället för säkersurf. Programmet har funkat normalt och tagit bort virus genomsökt o.s.v precis som det ska, får bara skumma errors(Pop-Ups, fel meddelande) e.t.c hela tiden. Skulle vara skönt om jag slapp köpa nytt anti-virus med tanke på hur det ser ut just nu med ekonomin.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

F secure är nog "beprövat" men vad är det för uppdatering? är det veckans MS eller var det antivurusprogrammets? är det MS så kör systemåterställning och ta bort uppdateringarna som kom senast, är det Fsecure så maila och fråga dem.

Detta var en ny Program Uppdatering för själva F-Secure programmet, dem har även ändrat lite interface o.s.v i denna uppdatering.

Permalänk
Medlem

Tycker du helt och hållet ska bortse från den uppenbarligen inte alls insatta Zakires svar.
F-Secure är tillsammans med Kaspersky samt Norton de tre bästa AV-programmen på marknaden, om man mäter i antalet kända- och okända hot som detekteras. Kolla http://www.av-test.org/en/home/

Vidare tycker jag du absolut ska fortsätta med F-Secure ist för det betydligt sämre Avast, återigen, om man mäter efter antalet kända samt okända hot som AV-motorn lyckas detektera i förhållande till konkurrenterna.

F-Secure har en utomordentlig online databas där man kan söka på diverse olika problem och hitta mkt bra instruktioner. Skulle du mot förmodan inte finna ditt svar, skapar du bara ett ärende till dom, och får oftast svar inom 24H.

Permalänk
Skrivet av K-Rza:

Tycker du helt och hållet ska bortse från den uppenbarligen inte alls insatta Zakires svar.
F-Secure är tillsammans med Kaspersky samt Norton de tre bästa AV-programmen på marknaden, om man mäter i antalet kända- och okända hot som detekteras. Kolla http://www.av-test.org/en/home/

Vidare tycker jag du absolut ska fortsätta med F-Secure ist för det betydligt sämre Avast, återigen, om man mäter efter antalet kända samt okända hot som AV-motorn lyckas detektera i förhållande till konkurrenterna.

F-Secure har en utomordentlig online databas där man kan söka på diverse olika problem och hitta mkt bra instruktioner. Skulle du mot förmodan inte finna ditt svar, skapar du bara ett ärende till dom, och får oftast svar inom 24H.

Du har säkert rätt men jag vet fortfarande inte hur jag ska fixa mina problem?

Permalänk
Medlem

Symantec Endpoint är annars ett väldigt lättsamt virusprogram att göra med

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodisÄrGott:

Du har säkert rätt men jag vet fortfarande inte hur jag ska fixa mina problem?

Kanske en ominstallering. Vem vet kanske något fel i själva update, kan hända ibland så fråga F-Secure

Avast Pro versionen är liten skillnad i jämförelse mot free varianten så man vinner inte så mycket på det hela, skillnaden är full sandbox och SafeZone som använder Google Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Rza:

Att det fångar virus ja, men så som Telia har lusat ner det vill man ju inte ha det. Uppenbarligen är där ju problem med det, så kör Kaspersky då eller liknande eller kanske till och med "riktiga" F-Secure, men inte ett program som tredjepart varit inne och pillat i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Att det fångar virus ja, men så som Telia har lusat ner det vill man ju inte ha det. Uppenbarligen är där ju problem med det, så kör Kaspersky då eller liknande eller kanske till och med "riktiga" F-Secure, men inte ett program som tredjepart varit inne och pillat i.

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen skriver du ngt som inte stämmer min vän. Telia har inte lusat ner det. På vilket sätt menar du att det är nerlusat från Telias sida? Kan du utförligt beskriva detta tack?

Den feta klienten och den version som Telia erbjuder är identiska. Skillnaden ligger i att den senare är installerad hos internetleverantören och aktiveras på kundernas lina. Programmet är fortfarande lika kompetent.

Och till TS är mitt tips, gå in på F-secures svenska websajt, skapa ett supportärende där du beskriver ditt problem så kommer du få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Rza:

Återigen skriver du ngt som inte stämmer min vän. Telia har inte lusat ner det. På vilket sätt menar du att det är nerlusat från Telias sida? Kan du utförligt beskriva detta tack?

Den feta klienten och den version som Telia erbjuder är identiska. Skillnaden ligger i att den senare är installerad hos internetleverantören och aktiveras på kundernas lina. Programmet är fortfarande lika kompetent.

Och till TS är mitt tips, gå in på F-secures svenska websajt, skapa ett supportärende där du beskriver ditt problem så kommer du få hjälp.

Den är ju tämligen brandad med mera.
Åter igen så är där uppenbarligen problem. Jag har supporterat mängder med hemanvändare som kör Telia Säker Surf och det är ofta det ställer till det i datorn (blir långsam, felmeddelande etc.). Sen om det är Telias fel eller om F-Secure är trasig från början vet jag inte, men om du hävdar att F-Secure är det bästa så har vi bara Telia kvar att skylla på.

Permalänk
Skrivet av K-Rza:

Jag pratade med F-Secure's support, och killen sa att dem inget kunde göra och dem inte kände igen några av mina symptom.
Han berättade dessutom att F-Secure har inget att göra med Telia Säker-Surf utan att Telia bara använder F-Secure som en "bas" som dem sedan kan koda om och ändra o.s.v.
Så ingen hjälp från dem tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodisÄrGott:

Jag pratade med F-Secure's support, och killen sa att dem inget kunde göra och dem inte kände igen några av mina symptom.
Han berättade dessutom att F-Secure har inget att göra med Telia Säker-Surf utan att Telia bara använder F-Secure som en "bas" som dem sedan kan koda om och ändra o.s.v.

Bara tips
Testa något annat istället så kanske du kan få lite bättre klarhet ifall det är F-Secure som är boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av K-Rza:

Det program du nämner just nu är de programmen som flest kör och särskilt när det kommer till företag. Det är därför ofta en måltavlorna för "virusskrivare" att ta sig runt just dessa program då de slår hårdast. Kan inte påstå att jag var speciellt nöjd med verken Norton eller F-secure. Kör idag Microsoft Security Essentials och måste påstå att jag är imponerad och tycker att det är extremt underskattat. Har man Windows Vista eller 7 så är det perfekt och gratis!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodisÄrGott:

Skrivet av K-Rza:

K-Rza: Du där emot pratar om sådant du inte har en aning om. Telia har brandat sönder F-Secure. Punkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-Rza:

Tyvärr har du fel. De är långt ifrån identiska. Bara för att det bygger på samma grund betyder det inte att det är samma programvara.
Du bör nog läsa på innan du kastar ur dig saker du inte har den blekaste aning om. Det får dig bara att se dum ut. Som nu t.ex.

Permalänk

Har tyvärr fortfarande inte hittat en lösning på mina problem, börjar bli lite smått tokig på det hela...
Jag menar, vad är oddsen att när jag spelar ett spel så stängs virus och spionskyddet av sig självt så att man måste starta om datorn för att det ska funka igen??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodisÄrGott:

Har tyvärr fortfarande inte hittat en lösning på mina problem, börjar bli lite smått tokig på det hela...
Jag menar, vad är oddsen att när jag spelar ett spel så stängs virus och spionskyddet av sig självt så att man måste starta om datorn för att det ska funka igen??!!

Som sagt. Avinstallera Telia Säker Surf och allt som har med Telia att göra på din dator. Starta om och installera sen ett annat antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodisÄrGott:

Åter igen bara tips.

Testa ett annat antivirusskydd, spelar inte någon roll vilket så länge det bara är något av dem större företagen förutom MSE, så kanske du kan börja se om det är en false/positive om inte det så kanske du kan testa om det händer samma sak med ett annat spel eller sök igenom datorn med lite olika online scanners. När du är klar så skicka en fullständig redogörelse till F-Secure eftersom jag antar dem är samma sak som med andra supporter, det är som att prata med en vägg eftersom dem alltid tror man är en kund som inte kan något alls.

Om F-Secure inte hjälper dig efter det så är det bara att byta ifall du hittar en annan lösning som fungerar. Svårare än så borde det inte vara och om du nu för närvarande inte har råd att köpa ett paket så installera ett av följande Avast Free (alla versioner av Avast har samma grundläggande kod för att förhindra virus, det som kostar är vissa speciella funktioner) eller Bitdefender Free (som innehåller samma grundläggande skydd som betal lösningen) och sedan använder du bara vanliga Windows Firewall och om du har W7 så stäng ner Defender eftersom i W7 är det spyware skydd och båda som jag har nämnt har redan sådant skydd i sig så det blir kaka på kaka.

Ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Åter igen bara tips.

Testa ett annat antivirusskydd, spelar inte någon roll vilket så länge det bara är något av dem större företagen förutom MSE, så kanske du kan börja se om det är en false/positive om inte det så kanske du kan testa om det händer samma sak med ett annat spel eller sök igenom datorn med lite olika online scanners. När du är klar så skicka en fullständig redogörelse till F-Secure eftersom jag antar dem är samma sak som med andra supporter, det är som att prata med en vägg eftersom dem alltid tror man är en kund som inte kan något alls.

Om F-Secure inte hjälper dig efter det så är det bara att byta ifall du hittar en annan lösning som fungerar. Svårare än så borde det inte vara och om du nu för närvarande inte har råd att köpa ett paket så installera ett av följande Avast Free (alla versioner av Avast har samma grundläggande kod för att förhindra virus, det som kostar är vissa speciella funktioner) eller Bitdefender Free (som innehåller samma grundläggande skydd som betal lösningen) och sedan använder du bara vanliga Windows Firewall och om du har W7 så stäng ner Defender eftersom i W7 är det spyware skydd och båda som jag har nämnt har redan sådant skydd i sig så det blir kaka på kaka.

Ha det

F-Secure kommer dock inte hjälpa honom eftersom han inte har F-Secure, utan Telia Säker Surf, vilket vi redan konstaterat inte är samma. Men ja, annars håller jag fullt med dig. Testa ett annat AV.