Bärbar till mamma, MAX 3000:-

Permalänk

Bärbar till mamma, MAX 3000:-

Hej allesammans!

Jag har nyligen flyttat hemifrån, lämnade min gamla stationära där den låg - mamma fick ärva den.
Men den har börjat låta konstigt, kan tänka mig fläktarna börjat dö, lite rädd att den kommer börja brinna eller nåt.
Pallar inte mecka med den, så tänkte köpa en ny bärbar dator till mamma.

Hon använder datorn uteslutande för Internet (hotmail, youtube, nyhetstidningar mm.) och möjligtvis Microsoft Word once in a while.

Jag har satt en budget på 3000:- och undrar vilken är den bästa datorn för det priset?
(OBS, vill inte ens höra förslaget "Chromebook" - för jag vill installera mozilla åt henne med vissa bra-att-ha add-ons).

Har kollat prisjakt o tänkte mig skaffa HP 655 C4X96EA#UUW (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167797-hp_655-amd_e2-...), enda problemet dock är att den har Windows 8 (e rädd att den e liite för komplicerad för henne).

Plz. hjälp till nu grabbs (och grabinas)!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Xtra info

Minst 4 gig RAM
Grafikkort - ?
OS: Windows 7
Processor - ?
Skärm: 12" och uppåt
Hellst HD upplösning

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Hej allesammans!

Jag har nyligen flyttat hemifrån, lämnade min gamla stationära där den låg - mamma fick ärva den.
Men den har börjat låta konstigt, kan tänka mig fläktarna börjat dö, lite rädd att den kommer börja brinna eller nåt.
Pallar inte mecka med den, så tänkte köpa en ny bärbar dator till mamma.

Hon använder datorn uteslutande för Internet (hotmail, youtube, nyhetstidningar mm.) och möjligtvis Microsoft Word once in a while.

Jag har satt en budget på 3000:- och undrar vilken är den bästa datorn för det priset?
(OBS, vill inte ens höra förslaget "Chromebook" - för jag vill installera mozilla åt henne med vissa bra-att-ha add-ons).

Har kollat prisjakt o tänkte mig skaffa HP 655 C4X96EA#UUW (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167797-hp_655-amd_e2-...), enda problemet dock är att den har Windows 8 (e rädd att den e liite för komplicerad för henne).

Plz. hjälp till nu grabbs (och grabinas)!

Varför vill du installera Firefox (Mozilla är företaget, inte webbläsaren) istället för Chrome? Chrome har de flesta addons och är rejält mycket enklare för nya användare än Firefox.

På en Chromebook kan du köra direkt med google drive/documents och skriva direkt i webbläsaren med automatiska sparingar och backups om något skulle hända. Enkel anslutning av allt till mail och kontakter gör det hela ännu bättre.

Edit: Kan tillägga att W8 är riktigt dumt. Saker som att det inte går att spara saker från chrome till C-disken om man inte ändrar ägare och rättigheter av den är totalt efterblivet. Med UAC avslaget blir jag fortfarande nekad vissa inställningar även när jag kör saker som administratör med alla rättigheter...

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Pertanbus:

Varför vill du installera Firefox (Mozilla är företaget, inte webbläsaren) istället för Chrome? Chrome har de flesta addons och är rejält mycket enklare för nya användare än Firefox.

På en Chromebook kan du köra direkt med google drive/documents och skriva direkt i webbläsaren med automatiska sparingar och backups om något skulle hända. Enkel anslutning av allt till mail och kontakter gör det hela ännu bättre.

Edit: Kan tillägga att W8 är riktigt dumt. Saker som att det inte går att spara saker från chrome till C-disken om man inte ändrar ägare och rättigheter av den är totalt efterblivet. Med UAC avslaget blir jag fortfarande nekad vissa inställningar även när jag kör saker som administratör med alla rättigheter...

Jo, du har rätt, men är väldigt skeptisk till google överhuvud taget, kan inte unvika söka via deras motor men att använda chrome... det skippar jag gärna, + min mamma är van med firefox.

http://www.dustinhome.se/product/5010673115/lenovo-thinkpad-e... - vad tycks om denna?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Lycka till. Finns i princip inte en laptop i den prisklassen som inte har W8.

Länkar en i alla fall.
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Personligen hade jag köpt:

Om jag av någon anledning inte vill ha Chromebook i denna prisklass,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=774044

Chromebook,
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=776500

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Chromebook med Ubuntu på så kan morsan få sin mozarella

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Toshiba Satellite 15.6" Bärbar dator C855D-168
låter oxå jävligt bra.... e den bättre eller sämre än ThinkPad:en?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Toshiba Satellite 15.6" Bärbar dator C855D-168
låter oxå jävligt bra.... e den bättre eller sämre än ThinkPad:en?

Till stor del identisk men med större hårddisk och mer RAM.
Sedan är den enligt mig snyggare.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Komplett.se idag riktigt bra rabatter på utvalda plattor och laptops IDAG.

Länken;
http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=10554&kampanjebanner=PC_...

Så får du mycket för pengarna menar jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...

Toshiba Satellite 15.6" Bärbar dator C855D-168
låter oxå jävligt bra.... e den bättre eller sämre än ThinkPad:en?

Kör på den! Om något kommer mor din lära sig win 8 och tycka att det är lättare senare!

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Varför vill du installera Firefox (Mozilla är företaget, inte webbläsaren) istället för Chrome? Chrome har de flesta addons och är rejält mycket enklare för nya användare än Firefox.

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

EXAKT därför jag sa att jag inte vill ha chromebook, härligt att någon annan tänker likadant som mig

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Jämförelse (Thinkpad/Toshiba):

Processor: Intel Pentium Dual Core B960 2,2 GHz vs. AMD Dual-Core E2 1,70 Ghz
Minne: 4 GB, 1600 MHz vs. 6 GB 1333 MHz
HDD: 320 GB vs. 750 GB
Grafikkort: Intel HD Graphics vs. AMD Radeon HD 7340
USB: 3 x 3.0, 1 x 2.0 vs. 1 x 3.0 2 x 2.0

Jävligt jämnt asså..

Vad tycker ni väger mest? Plz. help

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

EXAKT därför jag sa att jag inte vill ha chromebook, härligt att någon annan tänker likadant som mig

Ville bara klargöra till alla Google Chrome fanboys som sitter och säger att Chrome är bäst. Google har mutat varenda sida på nätet att skriva att Chrome är bäst.
Sanningen är en annan. Till och med Microsoft har skrivit om Google Chrome.. Och då är det illa.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

Chrome funkar otroligt bra. Det har en grym "processhanterare" för flikar om något skulle låsa sig, enkelt upplägg, bra inställningar och inställningsmöjligheter via addons, snygga och enkla teman, många sköna addons, bra synkronisering via googlekonton, mm...

Att google håller koll på vad jag gör bryr jag mig inte om. Adblock plus tar bort all reklam what so ever, få inte ens reklam på youtube eller tv5-play. Det är den överlägset bästa sökmotorn, både för videos, sidor, fakta och även vetenskapliga texter (schoolar, mm).

Att alltid kunna komma åt mina filer (lagrar allt skolarbete på drive och jobbar till en ganska stor del i google documents) från alla enheter både hemma och i skolan är också ett grymt plus.

Men om man vill kolla på reklam och har mycket saker för sig som man absolut vill hålla hemliga förstår jag att Google ogillas.

Edit:

Skrivet av bullen181:

Ville bara klargöra till alla Google Chrome fanboys som sitter och säger att Chrome är bäst. Google har mutat varenda sida på nätet att skriva att Chrome är bäst.
Sanningen är en annan. Till och med Microsoft har skrivit om Google Chrome.. Och då är det illa.

Jag använde Firefox tills dess att Chrome släpptes som beta och har sedan dess alltid använt chrome/chromium och aldrig haft viljan att gå tillbaka då jag helt enkelt tycker att det är en mycket trevligare webbläsare (Och jag har testat firefox minst en gång om året sedan dess för att jag fått för mig att den ska vara bättre men alltid blivit negativt överraskad och gått tillbaka).

Enligt dig beror mina egna erfarenheter av webbläsaren på att Google mutat alla sidor att skriva om den?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Jämförelse (Thinkpad/Toshiba):

Processor: Intel Pentium Dual Core B960 2,2 GHz vs. AMD Dual-Core E2 1,70 Ghz
Minne: 4 GB, 1600 MHz vs. 6 GB 1333 MHz
HDD: 320 GB vs. 750 GB
Grafikkort: Intel HD Graphics vs. AMD Radeon HD 7340
USB: 3 x 3.0, 1 x 2.0 vs. 1 x 3.0 2 x 2.0

Jävligt jämnt asså..

Vad tycker ni väger mest? Plz. help

Vilket som. Fråga morsan vilken hon tycker är finast.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Just ja! Kontakta Dell. De brukar kunna fixa kundens behov om man vill ha t.ex Windows 7. Har lyckats förhandla fram en Vista burk en gång i tiden när W7 var nytt.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Ville bara klargöra till alla Google Chrome fanboys som sitter och säger att Chrome är bäst. Google har mutat varenda sida på nätet att skriva att Chrome är bäst.
Sanningen är en annan. Till och med Microsoft har skrivit om Google Chrome.. Och då är det illa.

https://www.youtube.com/watch?v=dBxGZAp5vBc Är det den du menar eller?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av bullen181:

Ville bara klargöra till alla Google Chrome fanboys som sitter och säger att Chrome är bäst. Google har mutat varenda sida på nätet att skriva att Chrome är bäst.
Sanningen är en annan. Till och med Microsoft har skrivit om Google Chrome.. Och då är det illa.

Chrome är ju bäst testa köra webbbroweser benchmarks så ser du vad som får bäst resultat.
Vill du inte ha reklam kör AD-blocker så ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Har kollat prisjakt o tänkte mig skaffa HP 655 C4X96EA#UUW (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167797-hp_655-amd_e2-...), enda problemet dock är att den har Windows 8 (e rädd att den e liite för komplicerad för henne).

Googla på "disable metro windows 8" och följ instruktionerna, då kommer hon att känna igen sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Chrome funkar otroligt bra. Det har en grym "processhanterare" för flikar om något skulle låsa sig, enkelt upplägg, bra inställningar och inställningsmöjligheter via addons, snygga och enkla teman, många sköna addons, bra synkronisering via googlekonton, mm...

Processhanterare.. Och så tar Google Chrome upp 500MB mera RAM än Firefox.. Och vad händer med dessa 500MB? Man kan knappt ens ha 4 tabbar uppe samtidigt utan att Chrome hänger sig. Det är vad folk kallar normalt medans Firefox, och andra webbläsar användare kallar det onormalt.. Så vad hände med processhanteraren? Död och icke fungerande?

Synkroniseringen är ju värst. Att inte kunna ta bort det man sökt på är ju bara det, ett helvete. Särskilt när man lånar ut datorn till andra som enkelt kan logga in på ens Facebook med hjälp av synkroniseringen. Men det är ju just det att Google använder sina användare som slavar för att tjäna miljarder.. Ungefär som alla Captcha rutor som man kan hoppa över att skriva hälften om man skriver "**** Google" istället. Men slavar vill ni ju vara. Är det kul att vara en omedveten inkomst till källa för ett företag som Google?

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Processhanterare.. Och så tar Google Chrome upp 500MB mera RAM än Firefox.. Och vad händer med dessa 500MB? Man kan knappt ens ha 4 tabbar uppe samtidigt utan att Chrome hänger sig. Det är vad folk kallar normalt medans Firefox, och andra webbläsar användare kallar det onormalt.. Så vad hände med processhanteraren? Död och icke fungerande?

Synkroniseringen är ju värst. Att inte kunna ta bort det man sökt på är ju bara det, ett helvete. Särskilt när man lånar ut datorn till andra som enkelt kan logga in på ens Facebook med hjälp av synkroniseringen. Men det är ju just det att Google använder sina användare som slavar för att tjäna miljarder.. Ungefär som alla Captcha rutor som man kan hoppa över att skriva hälften om man skriver "**** Google" istället. Men slavar vill ni ju vara. Är det kul att vara en omedveten inkomst till källa för ett företag som Google?

Ta av dig foliehatten nu och sluta vara så trälig för att du sitter fast i något lågavlönat skit jobb och försöker intala dig att du bidrar till samhället. Google gör mer för världen än vad Mozilla eller någon annan browser utvecklare kan drömma om. Fuck kollektivtrafiken också för att dom har reklam eller? Herregud...

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Chrome skall jämföras med Adware-skräp. Använder man Chrome får man reklam baserat på YouTube.
Använder man inte Chrome får man inte reklam baserat på YouTube. Google är ett helvete på Internet.
Förstör för människan totalt. Att Google fått fortgå utan konkurrens är ju konstigt.
Använder man Mozilla Firefox så slipper man helt enkelt att bli trackad på vad man gör på Internet.

Skrivet av bullen181:

Processhanterare.. Och så tar Google Chrome upp 500MB mera RAM än Firefox.. Och vad händer med dessa 500MB? Man kan knappt ens ha 4 tabbar uppe samtidigt utan att Chrome hänger sig. Det är vad folk kallar normalt medans Firefox, och andra webbläsar användare kallar det onormalt.. Så vad hände med processhanteraren? Död och icke fungerande?

Synkroniseringen är ju värst. Att inte kunna ta bort det man sökt på är ju bara det, ett helvete. Särskilt när man lånar ut datorn till andra som enkelt kan logga in på ens Facebook med hjälp av synkroniseringen. Men det är ju just det att Google använder sina användare som slavar för att tjäna miljarder.. Ungefär som alla Captcha rutor som man kan hoppa över att skriva hälften om man skriver "**** Google" istället. Men slavar vill ni ju vara. Är det kul att vara en omedveten inkomst till källa för ett företag som Google?

Inte särskilt svårt att installera Adblock, sedan stänga av location sharing och ställa in så att cookies rensas varje gång webbläsaren stängs.

Har inte upplevt problem med något av det du nämnde och har kört Chrome sen release, körde Firefox innan det. Har ingen reklam öht, inte ens på youtube. Sen kan man ju ändra vilken sökmotor man vill ha som standard.

Kan du inte ha mer än 4st flikar uppe utan att Chrome hänger sig så är det ju uppenbarligen något fel på din dator. Inga som helst problem att ha uppe 40-50 flikar. Detta var inte heller ett problem när jag körde så lite som 6GB RAM.

Just för att jag stängt av location sharing är jag tvungen att verifiera mitt facebook-konto varje gång jag ska logga in.

Du kanske behöver lära dig att hantera en webbläsare?

Skulle välja Chrome över Firefox alla dagar i veckan, på alla plattformar.

Permalänk

windows 8 gränssnittet är endast ett problem för vana användare som inte har tålamodet att lära sig nya system och utvecklare som förlorade access till några (väldigt) användbara rootprogram. Det viktigaste är snarare att kolla på faktorer som skärmstorlek (har din mor ett synfel?) om din mor gillar att läsa böcker ett hybridsystem där man kan rycka lös skärmen vara en bra lösning (min mormor älskar e-böcker och hon hade inga problem med att lära sig hur windows 8 funkar, faktum är att hon på eget bevåg skaffade sig en ny nokia då hon redan kunde systemet), skönt tangentbord och batteritid.

Visa signatur

The fact that no one understands you doesn't mean you're an artist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Processhanterare.. Och så tar Google Chrome upp 500MB mera RAM än Firefox.. Och vad händer med dessa 500MB? Man kan knappt ens ha 4 tabbar uppe samtidigt utan att Chrome hänger sig. Det är vad folk kallar normalt medans Firefox, och andra webbläsar användare kallar det onormalt.. Så vad hände med processhanteraren? Död och icke fungerande?

Synkroniseringen är ju värst. Att inte kunna ta bort det man sökt på är ju bara det, ett helvete. Särskilt när man lånar ut datorn till andra som enkelt kan logga in på ens Facebook med hjälp av synkroniseringen. Men det är ju just det att Google använder sina användare som slavar för att tjäna miljarder.. Ungefär som alla Captcha rutor som man kan hoppa över att skriva hälften om man skriver "**** Google" istället. Men slavar vill ni ju vara. Är det kul att vara en omedveten inkomst till källa för ett företag som Google?

Skitsnack. Sluta kasta ur dig sånna uttalanden när du inte grundar dem på något.

Med Facebook, Gmail och Swec uppe drar Chrome ~75MB RAM för mig. FÅR du 425 MB extra RAM när du öppnar FireFox?

Det går att ha väldigt många fler än 4 tabbar öppna i Chrome. Mina erfarenheter säger att när en tabb väl hänger sig i Chrome är den lätt att stänga med processhanteraren medans i både IE och FF så kraschar webbläsaren.

Det kan man ställa in. Jag väljer att ha det på då jag tycker att det är grymt skönt att alltid ha tillgång till all historik, användarnamn och liknande på samtliga enheter.

Jag vet att Google tjänar pengar på att jag använder deras produkter, vilket företag gör inte det? Tycker du om att vara "slav" för t.ex. flingföretagen, lokaltrafiken, etc.? Det är tydligen din inställning mot alla företag verkar det som, eller är det bara mot de du inte gillar?

Blir nästan lite skrämd över att det finns så paranoida personer...

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Jag ogillar att google leechar så mycket info om privatpersoner, de skiter i ens integritet.
Mozilla är ju freeware o man kan se alla källkoder mm. så det tycker ju jag är pålitligt.

De har lika bra add-ons som Chrome, etc. och såhär kan vi fortsätta hela dagen o hela veckan ut om ni så vill grabbs.
Vi kan white-knighta chrome eller firefox hur mkt vi vill.

I infon skrev jag att jag vill inte skaffa chromebook, punkt slut. Tack annars för all er hjälp!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Jag ogillar att google leechar så mycket info om privatpersoner, de skiter i ens integritet.
Mozilla är ju freeware o man kan se alla källkoder mm. så det tycker ju jag är pålitligt.

De har lika bra add-ons som Chrome, etc. och såhär kan vi fortsätta hela dagen o hela veckan ut om ni så vill grabbs.
Vi kan white-knighta chrome eller firefox hur mkt vi vill.

I infon skrev jag att jag vill inte skaffa chromebook, punkt slut. Tack annars för all er hjälp!

Sorry for OffTopic men kände bara att om man sagt A får man även säga B, annars kanske någon förvirrad själ som kanske vill skaffa en chromebook ser denna tråd och vägrar pga allt hackande.

Skulle säga att FireFox är sämre på ett sätt då det alltid finns säkerhetshål i den, nästan alltid all användarinformation går att komma åt på något sätt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Tror det är bäst att ge en Windows 8 dator en chans. Man får modernare hårdvara till samma eller lägre pris. Läs på lite om vad folk gör fel eller har för missuppfattningar så kan du visa henne hur man gör på några minuter. Om inte annat så kan du ju fixa en klassisk startmeny till åttan med.

Skrivet av Pertanbus:

Chrome funkar otroligt bra. Det har en grym "processhanterare" för flikar om något skulle låsa sig, enkelt upplägg, bra inställningar och inställningsmöjligheter via addons, snygga och enkla teman, många sköna addons, bra synkronisering via googlekonton, mm...

Flikhanteringen är ju katastrofal! Jag som toppat på 1200 flikar i Firefox kan ju säga att Chrome skiter till sig rejält innan dess och drar sinnesjukt med mera RAM under de omständigheterna. Sedan så komprimerar ju Chrome ihop flikarna så att man knapp kan klicka på dem utan att komma åt krysset som stänger dem. Och då kommer vi in på nästa grej. Öppna nyligen stängda flikar. Det fungerar utomordentligt bra i Firefox, inte lika imponerande i Chrome.
Och sedan då hur chrome är jämfört med Firefox när det stängts av oväntat som vid strömavbrott ska vi inte snacka om..

Skrivet av Pertanbus:

Att google håller koll på vad jag gör bryr jag mig inte om. Adblock plus tar bort all reklam what so ever, få inte ens reklam på youtube eller tv5-play. Det är den överlägset bästa sökmotorn, både för videos, sidor, fakta och även vetenskapliga texter (schoolar, mm).

Sist jag kollade fungerade inte adblock något vidare till Chrome. Men vadå överlägset bästa sökmotorn? Får man jämföra med Google anno 2007? Dagens google söker på synonymer och olika böjningar och spär ut resultaten med massa ogenomträngbart skit. Google har blivit mycket sämre de senaste 4-5 åren. att söka ordagrant fungerar inte. Söker jag ordagrant på "hålla" får jag "halla". Vissa saker går inte att exkludera och man kan inte alls styra filtreringen av resultat lika bra längre, det hade inte varit så farligt om inte google börjat ha en efterbliven viktning på sökresultat. Videosökningen kan ge 4000 resultat med en och samma video innan man äntligen hittar den andra videon med samma nyckelord.
Att söka på olika språk är bara omständligt numera. På tal om språk så är det ju fint om man inte ska behöva trycka bort "inte för den här sidan" varenda jävla gång man går in på en sida som inte är på svenska och google vill översätta. Det första man måste göra är att stänga av sådan skit i deras usla inställningsmeny. Vilket leder mig in på inställningar. Ja grattis, man får göra 5 inställningar i Chrome, eller nja, 10 om man väljer avancerad vy. Och att kunna välja att öppna en fil utan att skräpa ner nedladdningsmappar finns inte. Att välja att den ska öppnas i tom flik går inte heller. Sedan kan Chrome fortfarande inte rendera vissa sidor jag använder i jobbet.

Skrivet av Pertanbus:

Men om man vill kolla på reklam och har mycket saker för sig som man absolut vill hålla hemliga förstår jag att Google ogillas.

Skojar du? Reklam är obefintligt i firefox med adblock. I chrome har det iaf till inte för länge sedan fungerat halvdant som bäst.

Permalänk
Medlem

Denna kanske?
http://www.dustinhome.se/product/5010673115/lenovo-thinkpad-e... 2990 :-

edit: Det går "ganska enkelt" att om associera så att bilder/filmer/m.m inte öppnas i Metro/ModernUI -appar, utan i riktiga program (som då triggar igång desktop läget).
Det går ju även utmärkt att fästa "vanliga" program i Modern UI, så med någon halvtimmas konfiguration så är nog morsan på banan med Win8 med.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Denna kanske?
http://www.dustinhome.se/product/5010673115/lenovo-thinkpad-e... 2990 :-

edit: Det går "ganska enkelt" att om associera så att bilder/filmer/m.m inte öppnas i Metro/ModernUI -appar, utan i riktiga program (som då triggar igång desktop läget).
Det går ju även utmärkt att fästa "vanliga" program i Modern UI, så med någon halvtimmas konfiguration så är nog morsan på banan med Win8 med.

Tack men det blir nog Toshiba Satellite jag skaffar trots allt
En extra USB 3.0 port är inte av intresse för henne

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II