ljudisolera I lägenhet?

Permalänk
Medlem

ljudisolera I lägenhet?

Tjena! Jag och mina föräldrar flyttade just till en annan hyres lägenhet, varav våra rum är bredvid varandra I denna lägenhet. Väggarna ąr inte så tjocka, så man kan ju höra igenom om man pratar, kollar på tv. Mm. Alla möbler är på plats I mina föräldrars rum, men min vägg som gränsar till deras rum har jag inga tavlor eller dylikt. Enbart ett litet skåp och en liten hylla. Bra, då har ni en inblick hur det ligger till!

Då har jag funderat och sökt runt på nätet om sätt att dämpa. För jag skulle vela dämpa, ljudisolera på något sätt då allting hörs igenom väggen. Jag själv är lite inne på någonform av draperi eller filltar som man kan hänga upp på väggen. På något smidigt sätt, hälst billigt och sist men inte minst effektivt.
Ps. Skulle vara bra om man kunde göra något med dörren också. Som är på väggen höger om den som jag vill dämpa.

Väggrn är 380 x 250

Vänder mig till Sweclockers då jag fått mycket bra hjälp här.

Med vänliga hälsningar/ Kim

Permalänk
Medlem

Äggkartonger har jag för mig ska vara bra. Dock tradigt och få tag i samt jobbigt att sätta upp.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

finns nog inte så jätte mycket du kan göra för att dämpa ljudet tyvärr då väggarna redan är på plats utan vidare ljudisolering.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk

Oxå hört att äggkartonger ska vara lämpliga rent akustiskt men aah.. det är väl inte super lämpligt.
Så jag är rädd att du kommer få höra mamma o pappa pussas o fira den nya lägenheten.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Äggkartonger har jag för mig ska vara bra. Dock tradigt och få tag i samt jobbigt att sätta upp.

Nejnejnej det är bara en hederlig klassisk myt,de har absolut inga isolerande eller dämpande egenskaper,möjligvis diffuserande men inget man bör använda,det är en äggkartong inget akustikmaterial.
Ska man ljudisolera får man bygga ett flytande rum i ett rum,man kan ju även montera en gipsvägg mot en annan med speciella reglar som isolerar lite.

Permalänk

I en hyreslägenhet känns det svårt att göra något åt saken. En tjockare vägg, gärna delade i två delar så inte ljud leds rakt igenom. Bitumenskivor känns också svårt att få till, bland annat är de så tunga att de blir problem att montera. Kanske ta bort lister i golv och tak, sätt upp reglar, isolera imellan, smäll upp två lager av gipsskiva, tapetsera, sätt tillbaka listerna. Kanske inte ens hyresvärden märker att väggen är 200 mm bredare vid besiktning

Betong hade varit bäst

EDIT: Garderob med kläder över hela den väggen? Kanske på båda sidorna. Det är ju en ganska realistisk idé.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Använd kudde när hen blir högljudd?

edit: Könsneutraliserat

Permalänk
Medlem

Bitunem passar bäst när man vill bli av med vibrationer. Betong leder ljud.

Äggkartonger används för att ljudet inte ska eka. Inget med själva isolering att göra.

Bäst vore att bygga en vägg med med ljudisolering. Men kanske svårt att göra så vad som helst som är mjukt och tjockt fungerar.
En matta på väggen fungerar ju, frigolit fungerar, ljudisolering från Biltema etc
Karnag.se har en massa bra grejer till bra priser:
http://karnag.se/images/stories/ljudisol_nytt_prod_blad_03.pd...

Permalänk
Medlem

Häng upp molton längs väggen mellan rummen:
http://www.eventgross.se/shop/textil/-scenmolton-300-cm/

Permalänk
Medlem

Öronproppar till hela familjen , absolut billigast

Tror du får leva med dom tunna väggarna , betvivlar att hyresvärden går med på att ljudisolera ditt rum , du själv får inte göra nåt som har någon större verkan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kanske en mer realistiskt lösning att köpa ett trådlöst headset, kan du använda både när du ligger och kollar film och vid behov för att isolera från samlagsljud.

Permalänk
Medlem

Tror nog att som någon nämnt tidigare i tråden, ska du ha något vettigt resultat är det nog bara att regla ut och fylla upp med något.

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Bitunem passar bäst när man vill bli av med vibrationer. Betong leder ljud.

Äggkartonger används för att ljudet inte ska eka. Inget med själva isolering att göra.

Bäst vore att bygga en vägg med med ljudisolering. Men kanske svårt att göra så vad som helst som är mjukt och tjockt fungerar.
En matta på väggen fungerar ju, frigolit fungerar, ljudisolering från Biltema etc
Karnag.se har en massa bra grejer till bra priser:
http://karnag.se/images/stories/ljudisol_nytt_prod_blad_03.pd...

Hade TS haft en ordentlig betongvägg så hade han nog inte upplevt några problem. Trähus är nästan uteslutande mer lyhörda än betonghus, både genom väggar och tak. Nu handlar det troligtvis om ett betonghus med avskärmande "ihåliga" väggar av endast reglar och gips men jag tycker inte att det påverkar min poäng.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

I och med att det är en hyreslägenhet så får du verkligen tänka på vad du gör, då ni blir ersättningsskyldiga för åverkan på lägenheten. Kolla med uthyraren innan ni/du börjar göra större ingrepp i lägenheten. Litet tips så att ni slipper problem i framtiden.
Förresten kolla med dem om just ljudisolering, de kan ha lösningar som är installerade i andra lägenheter men inte i eran. Så börja där.

Men annars så borde något tjockt draperi hjälpa något i alla fall, om inte göra ditt rum tystare i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimgus14:

Tjena! Jag och mina föräldrar flyttade just till en annan hyres lägenhet, varav våra rum är bredvid varandra I denna lägenhet. Väggarna ąr inte så tjocka, så man kan ju höra igenom om man pratar, kollar på tv. Mm. Alla möbler är på plats I mina föräldrars rum, men min vägg som gränsar till deras rum har jag inga tavlor eller dylikt. Enbart ett litet skåp och en liten hylla. Bra, då har ni en inblick hur det ligger till!

Då har jag funderat och sökt runt på nätet om sätt att dämpa. För jag skulle vela dämpa, ljudisolera på något sätt då allting hörs igenom väggen. Jag själv är lite inne på någonform av draperi eller filltar som man kan hänga upp på väggen. På något smidigt sätt, hälst billigt och sist men inte minst effektivt.
Ps. Skulle vara bra om man kunde göra något med dörren också. Som är på väggen höger om den som jag vill dämpa.

Väggrn är 380 x 250

Vänder mig till Sweclockers då jag fått mycket bra hjälp här.

Med vänliga hälsningar/ Kim

If you know what I mean^^

Intressant tråd.

Hur långt kan man komma med att hänga upp saker på väggarna tro? Då menar jag inte typ en affisch utan snarare textilier.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Att isolera ljud fungerar lämpligast med en vägg eller en uppsättning material som bygger på samma princip.
Man ska växla mellan mjuka och hårda ytor för att dämpa och absorbera vibrationerna.

Bitumen fungerar absolut men det finns billigare och lämpligare sätt. Ett sätt är att klä plywoodskivor eller annat hårt material med en tjock filt på ena sidan.

Detta blir en relativt billig och effektiv vägg:
Filt - Plywood - liggunderlag/skumgummimadrass -plywood

Filten ska vara ut mot ditt rum. Att sätta en plywood på utsidan så du får en hårdare vägg som inte dammar fungerar med. Bättre effekt får du om du kör med tyngre material.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hänga filtar skulle jag gjort

Har doc. ingen aning om vad som funkar bra.... Kanske ett täcke som man sedan kan sätta ett snyggt lakan över? borde ju hjälpa något

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Sätt upp en gardinstång mot föräldranas vägg med en tung gardin,

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem

Sätt en ram av 2 tum 2 "5-7" cm utanför den den vanliga väggen sätt dit gipsskivor problem solved mvh en snickare.

Permalänk
Medlem

Som Soderkvist redan nämnt:

Dubbla lager gips, (isolering behövs inte nödvändigtvis).

Om väggen redan är av gips, sätt ett extra lager direkt utanpå.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

När jag var fattig tonåring och spelade i band tvingades vi isolera vår replokal då grannarna klagade när vi repade sent på kvällar och nätter. Detta löste vi med filtar och en massa madrasser, vi fick också tag i akustikmattor, som normalt används när man flytspacklar, dessa rullade vi ut under alla andra mattor på golvet. Detta såg ju givetvis inte vidare snyggt ut men grannarna slutade klaga på oss i alla fall. Så filtar eller någon form av draperi kan nog fungera en liten aning i alla fall, annars ser jag att du fått ett och annat relativt enkla förslag som inte innebär allt för stor inverkan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skäggig legend

Som andra sagt innan; Hyreslägenhet är alltid lite problematisk...

Men, det som fungerar absolut bäst är helt enkelt sätta upp en vägg c:a 5-10 cemtimeter ifrån väggen med isolering samt dubbelgips. Ljuden från dina föräldrars rum fastnar i tomrummet mellan deras vägg och den du bygger! Spackla inte i kanterna/taket utan använd silikon.

Om du/ni verkligen blir nekade att göra åverkan i lägenheten så finns det speciella reglar som "klämmer" fast sig.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

OffT: visst är det underbart med trådar där vi kan fantisera/insinuera fritt

OnTopic så handlar det om en till vägg i 2tum2 (2", 45x45) träregel, dock så kan han välja att göra den spikfri! (demonterbar)
Lägg en regel på golvet och såga 2 reglar som är 5mm för långa upp mot taket (minus 45mm för en regel som ligger mot taket)
"Spänn upp" regeln mot taket och stapla i så många reglar som behövs för att ha en regel var 600:e millimeter.
Alla stående reglar måste vara lite för långa så att de spänner och kilar fast.
Mellan reglarna isolerar du med den billigaste byggisolering du hittar som är 45mm tjock.
I och med att reglarna är lösa så kan du göra isoleringen väldigt tajt (ingen lär väl bry sig i att du har 590mm mellan reglarna)
En fördel med att välja cellplastisolering vore ju att du inte nödvändigtvis behöver sätta gips eller skivor över!
Fiberisolering bör du kapsla in.
Undvik rullad isolering/mjuk isolering då hårda skivor är tätare och lättare att använda i just detta exempel.
Vid dörr eller annan öppning får man antingen blockera eller göra annan kontruktion.
Nu tvivlar jag på att detta kommer att användas, men jag har nämnt det i alla fall, så här ljudisolerar vi våra hem!
(I ytterväggar har isolering en annan viktig funktion i Nordens klimat...)

Så åter OffT: Kör han inte med James Brown på stereon? I protest kan du väl starta datorn med nån video från X-hamster på
hög volym? Eller ta med farsan ner i tvättstugan och visa han hur tvättmaskinen fungerar....."om han nu ska fortsätta att snyta sig i lakanen därhemma"!!!!

Hahaha

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimgus14:

För jag skulle vela dämpa, ljudisolera på något sätt då allting hörs igenom väggen.

Med tanke på att det är en hyresrätt bör du minimera ingreppen så långt det går. Om det är en gipsvägg borde du kunna lägga på ett lager till. Täta alltid springorna eftersom det läcker ljud.
Sen kan du komplettera med tjocka gardiner som i regel är bäst på att släcka ut ljud.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Sätt en ram av 2 tum 2 "5-7" cm utanför den den vanliga väggen sätt dit gipsskivor problem solved mvh en snickare.

Det är väl ändå smartare att bygga in ditt "mellanrum" i en isolering? Det har definitivt en effektfördel.

Det heter ju "isolerad vägg" och "oisolerad vägg" av en anledning.

Kul att se att "Benkes bygg och rep-service" är representerade på SweC

Välkommen

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Om det blir svårt att isolera får du väl helt enkelt nöja dig med att använda lurar på kvällen och att inte snacka högt/övh på natten. Be även dina föräldrar skaffa öronproppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Det är väl ändå smartare att bygga in ditt "mellanrum" i en isolering? Det har definitivt en effektfördel.

Det heter ju "isolerad vägg" och "oisolerad vägg" av en anledning.

Kul att se att "Benkes bygg och rep-service" är representerade på SweC

Välkommen

Men det trodde jag var en självklarhet att han förstod och ni andra med att det skulle vara isolering i väggen!

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Men det trodde jag var en självklarhet att han förstod och ni andra med att det skulle vara isolering i väggen!

Ja så kan det ha varit, jag gick nog bara ett steg längre och tänkte att den här snubben kanske inte har funderat så mycket på hur en vägg ser ut under ytan!
Men du har ju rätt du med, som ren princip så är det ju avskilda luftrum som söks i en isolering där vakuum inte är ett alternativ.
Varje litet luftrum leder inte ljudet vidare till nästa luftrum lika lätt som inom det egna luftrummet.
Så 8(!)(dumt exempel bara) gipsskivor med ett litet mellanrum mellan varje är ju en bra isolator.

Lite off-topic är man ju fortfarande lite nyfiken hur det är med älskogen i det där hemmet nuförtiden, uppdatera oss snälla!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.