TELIA Refill- imponerande obegriplig prislista

Permalänk
Medlem

TELIA Refill- imponerande obegriplig prislista

Grattis till TELIA! Ni har gjort det igen- fullständigt obegriplig prisinformation på Er Refill prislista.

http://www.telia.se/privat/mobilt/kontantkort/nya-refill

Någon som begriper något? I så fall grattis!
Har ni försökt att byta från "enkel" till "vänner"? I så fall märker ni att det inte är en enkel sak att byta taxa- trots att det är meningen.

Man måste ringa TELIA och lyssna på en röst som rabblar olika alternativ, och sedan i slutändan ( när du nästan storknar) så kan du göra ditt val genom att tex trycka siffran 2 på telefonens tangentbord. Hur enkelt kunde det då varit? Jo, TELIA kunde fixat så man bytte taxa genom att helt enkelt skicka ett kod- tex. *121 och trycka på lur. Så har TELIA löst de flesta ärenden när det gäller Refill, men inte när det gäller byte av taxa.

Du har nu i länken ovan 3 olika prislistor. Man har nogsamt tagit bort kundens gamla prislista ( hela informationen om priser) och ersatt denna med kortversioner av prislistan, där allt utmynnar i att kunden skall få intrycket av att han måste byta till "nya REFILL". Även en idiot begriper ju att Nya refill går ut på att tvinga kunden att fylla på simkortet med nya pengar varje månad ( 199 kr) annars så fungerar det antagligen inte.

Skulle du råka vara en av dom som köpte ditt Refill-kort före 2008 så kan du vara lycklig. Frågan är om kunden vet säkert om han köpte före ett visst datum 2008.....?

Fundera lite på detta. ge gärna synpunkter på min skrivelse. Rätta gärna mina ev. felaktiga påståenden, för det finns säkert..! TELIA har satt en räknenisse att ändra taxorna för att öka intäkterna. Man skiter i om man tjänar pengar genom diffus mörkläggning av information, tillkrånglade metoder att byta taxa- få info om taxa och kontroll på kostnader. Tvärt emot kundens syfte med att skaffa kontantkort.

Jag kommer dock att fortsätta använda Refill. Jag tar smällen att ringa dyrt för jag måste använda RTELIA pga täckningen. (Hade bolaget varit lite ärligare så hade jag gått över till TELIA månads abonemang- men glöm det)

Nya TELIA refill är ett förtäckt månadsabonemang, men med den skillnaden att du måste gå till Pressbyrån varje månad och köpa en papperskupong som du sedan skriver in koden och skickar till TELIA. Då är det plötsligt lätt att använda kod. Men när TELIA skall få kundens pengar är det lätt- när kunden vill ändra taxan för att få billigare samtal, så är det plötsligt komplicerat.

Rätta mig gärna i ovanstående. Jag inser att TELIA lyckats kollra bort kunderna fullständigt.
Härligt obegripligt.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Avstängd

jag tyckte detta va helt begriligt. Menar det att ok telia vänner ja jag har det på ett kontant kort dock va nakdelen med det att man va tvungen att ladda kortet varje månad med minst 100kr.... om man nu kollar så fanns det 2 andra tarrifeer där du fick mindre tid kostnad till övriga näten men du fick då istället att det började kosta för telia till telia sen hade du den nya tarrifen där du fick 500fria minuter.Och där skulle jag börja kolla upp om jag ringer mycket eller klarar jag mig på 500 minuter altså nästan 6 timmars taltid.Och ringer man lite då hade jag stannat kvar på telia vänner helt klart.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag tyckte detta va helt begriligt. Menar det att ok telia vänner ja jag har det på ett kontant kort dock va nakdelen med det att man va tvungen att ladda kortet varje månad med minst 100kr.... om man nu kollar så fanns det 2 andra tarrifeer där du fick mindre tid kostnad till övriga näten men du fick då istället att det började kosta för telia till telia sen hade du den nya tarrifen där du fick 500fria minuter.Och där skulle jag börja kolla upp om jag ringer mycket eller klarar jag mig på 500 minuter altså nästan 6 timmars taltid.Och ringer man lite då hade jag stannat kvar på telia vänner helt klart.

Jo, jag är också ute efter att använda TELIA Vänner- men har du provat att byta tariff? helkrångligt.

Det borde gå att slå in en kod- fixat och klart. .... men det vill inte TELIA. Det skall vara så krångligt att byta så att kunden ger upp och bra ringer- bara "pratar på"..........(som det heter)

Det är TELIAS syfte.

Annars så gillar jag Refill- iden.
Jag kommer att fortsätta använda Refil trots allt.

konstigt att ett företag som TELIA sänker sig så lågt- småhandlarfiffel

EDIT
Nu har jag letat igenom mina gamla högar med papper och hittat gamla prislistan

Där anges tarifferna

*Till vänner
*Prata på
*Bas

Vart tog Bas vägen i infon från TELIA?

Minutpriserna är beroende på hur mycket du laddar för också (50kr, 100kr, 200kr...)
Hur mycket går det att krångla till ett kontantkort?

När man ringt i 30 dagar så ändras tariffen automatiskt till Bas - vilket innebär att man plötsligt ringer för 1.99 kr/min till alla.
(ingen info om detta (naturligtvis))

För den djärve med alla hjärncellerna i behåll så kan ju den klicka på samtliga länkar enlgt ovanstående länk

Klicka på
*Till vänner
*Flexibel
*Prata på
*Dygnet runt
*Till alla
*Kväll & helg

OBS! enbart för dig med topptrimmad hjärna

Här följer en liten intelligenstest ( längst ner på TELIAS hemsida står följande notis)

"*När din laddning har tagit slut behöver du göra en ny laddning för att fortsätta använda ditt kort. Välj mellan Ladda Allt för att få nya potter eller Ladda Enkel med rörligt pris. Du kan inte byta tillbaka till din gamla prislista"

Någon här som förstår vad det innebär? Klarar du det så är du garanterat smart!

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Till vänner, etc, finns inte längre. Det man kan välja på är enkel, allt eller surf. Jämförelsen med tidigare priser har mindre betydelse för vad du ska välja, titta istället på hur mycket samtal, sms, surf du förbrukar och välj den av de nya som passar dig bäst. Det verkar inte så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Till vänner, etc, finns inte längre. Det man kan välja på är enkel, allt eller surf. Jämförelsen med tidigare priser har mindre betydelse för vad du ska välja, titta istället på hur mycket samtal, sms, surf du förbrukar och välj den av de nya som passar dig bäst. Det verkar inte så svårt.

Jo, "till vänner" finns fortfarande. Du ser... detta är svårt!

Jag har lagt ner lite tid och surfat runt på TELIAs hemsida och försökt sätta mig in i deras kontantkort. Problemet är att dom inte samlat all information under fliken REFILL, utan det finns lite info här och där. Gäller i synnerhet gamla REFILL.

Den nya REFILL är befriande begriplig. Det är det gamla (som fortfarande gäller) som är total kaos på. Jag fattar inte varför dom inte dödar alla gamla tariffer och bara kör med nya.

På ett ställe stod det att så fort kunden laddar sitt kort så får han också "nya REFILL" automatiskt. men jag är inte säker..............

EDIT
Jo, nu har jag ringt till TELIAs kundtjänst. (2ggr) Först till "hen" som inget visste och sedan till en kille som visste hur det funkade.

Det är riktigt att "till vänner" försvunnit, och ersatts av "ladda allt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hm jag gillar deras nya Ladda Allt Månadskort
För 99 kr så får du 100 min, 500 sms, 0,5 GB surf.

Jag ringer och surfar väldigt lite nu men jag vill ha surf möjligt.
99kr med surf, ringa,sms låter helt perfekt för mig.

Blir att byte till telia ifrån halebop kontantkort, detta är ju rejält mycket bättre pga surfen.

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

hm jag gillar deras nya Ladda Allt Månadskort
För 99 kr så får du 100 min, 500 sms, 0,5 GB surf.

Jag ringer och surfar väldigt lite nu men jag vill ha surf möjligt.
99kr med surf, ringa,sms låter helt perfekt för mig.

Blir att byte till telia ifrån halebop kontantkort, detta är ju rejält mycket bättre pga surfen.

Tack för tipset

Ja, jag är också ute efter surfen. Nya Refill tarifferna är nog en anpassning till verkligheten.
Möjligt att ladda enbart surf är kanon.
Dessutom 4G

Jag förstår TELIA att man vill rensa bort gamla tariffer som är helt opraktiska och därmed omöjliga att utnyttja.

Visa signatur