Permalänk
Medlem

Blockera en hemsida via routern?

Här hemma finns det en router som heter Thomson TG789vn.
Kan inte hitta någon form av blockering i inställningarna förutom att blockera allt eller inget.

Hur kan jag blockera speciella hemsidor via routern?
Om det inte går.. finns det något alternativt sätt att blockera hemsidor för alla som använder routern?

Går det att göra någon form av redirect ifall om det nu inte går att blockera?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte att det går att göra med Thomson routern. Det går att göra med andra routers dock. Alla routers som kan installeras med DD-WRT kan fås att göra web content filtering. Vill man blockera porr och liknande så finns det listor man kan ställa in routern att prenumerera på för att alltid hålla det hela uppdaterat.

Här hemma använder jag ett program från Microsoft som heter Family Safety för att se till att barnen inte av misstag går in på dumma sidor. Man installerar det på varje dator som man vill skydda. Funkar dock inte med tex mobiler, eller om någon kompis tar med sig sin dator.
Jag säger "av misstag" eftersom jag anser att man även måste lära barnen vad som är ok och inte och ha en kontinuerlig dialog med dem. Annars lär de sig snabbt att komma runt sådana här spärrar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Finns det något bra diskret program att installera i en androidmobil isåfall?

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga om ni inte har massa tv grejjer osv som använder sig eran thomson router utan den endast används som en vanlig router används, så kan man investera i en antingen hyfsad linksys router eller möjligen en dlink router som man kan flasha in dd-wrt på.

dd-wrt är ett router operativsystem kan man säga och det innehåller bra funktionalitet för att blockera sidor både genom sökord men också genom hela webadresser man kan också göra det för specifika datorer eller andra enheter eller ett helt nätverk i huset genom att specificera macadress eller ip skulle jag tro.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på är att om det är https så går det inte blocka (allafall inte med tomato på routern). Då det är krypterat.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Skulle nog säga om ni inte har massa tv grejjer osv som använder sig eran thomson router utan den endast används som en vanlig router används, så kan man investera i en antingen hyfsad linksys router eller möjligen en dlink router som man kan flasha in dd-wrt på.

dd-wrt är ett router operativsystem kan man säga och det innehåller bra funktionalitet för att blockera sidor både genom sökord men också genom hela webadresser man kan också göra det för specifika datorer eller andra enheter eller ett helt nätverk i huset genom att specificera macadress eller ip skulle jag tro.

Skaffa en router som stödjer DD-WRT och lägg sedan in en regel på det du vill blockera
MAC-Adressen kan du få reda på ganska lätt, t.ex genom att kolla vilka enheter som är anslutna till ditt trådlösa (som du kan kolla i dd-wrt).

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Skrivet av Idleworks:

http://gyazo.com/19c0323a1cb4207fa1b882e0d6c61a01.png

Skaffa en router som stödjer DD-WRT och lägg sedan in en regel på det du vill blockera
MAC-Adressen kan du få reda på ganska lätt, t.ex genom att kolla vilka enheter som är anslutna till ditt trådlösa (som du kan kolla i dd-wrt).

Lycka till!

Låter jättebra men har inga pengar tyvärr.

Skrivet av Elghinnarisa:

Bra att tänka på är att om det är https så går det inte blocka (allafall inte med tomato på routern). Då det är krypterat.

Ok, det stör inte mig direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kan jag blockera mig själv från vissa hemsidor?

Jag vill gärna stoppa beroendet att surfa in på vissa hemsidor och vill därför blockera hemsidorna i min dator.
Jag har blockerat hemsidor via "hosts" filen i system32 dock har det ett problem att den blockerar bara hemsida.se men inte hemsida.se/exempel.

Finns det några program eller ett annat bättre sätt att blockera hemsidor på? (har ingen avancerad router så det funkar inte att blockera hemsidor med routern tyvärr)
Om ni rekommenderar ett program vill jag att programmet ska ha ett lösenord så jag aldrig kan tillåta hemsidorna igen förrän jag har formaterat datorn.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får man fråga varför , eller är det en personlig sak ??

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Använder Firefox men tack för tipset iallafall!

Skrivet av Xenoz:

Får man fråga varför , eller är det en personlig sak ??

För att sluta spendera tid på onödigt skit och komma utanför dörren! (fast lite beror nog på en personlig sak..)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Använder Firefox men tack för tipset iallafall!

För att sluta spendera tid på onödigt skit och komma utanför dörren! (fast lite beror nog på en personlig sak..)

Men hur svårt kan det vara att intala sig själv att "Nej, nu ska jag inte surfa in här"?
Eller är det tvångsbeteenden vi pratar om?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Men hur svårt kan det vara att intala sig själv att "Nej, nu ska jag inte surfa in här"?
Eller är det tvångsbeteenden vi pratar om?

Ja det är ett "tvångsbeteende" eftersom att det är ett beroende.
Jag har försökt att intala mig själv att sluta med det men det räcker inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justin91:

Ja det är ett "tvångsbeteende" eftersom att det är ett beroende.
Jag har försökt att intala mig själv att sluta med det men det räcker inte.

Aja hoppas det här funkar för dig , men du vet ju lösningen för att ta bort , det så du kan ju lika gärna hamna där igen , bästa är om du pratar med någon , även om det kan ses som en töntig sak , men aja det är inte hjälpen du söker på en dator sida^^

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Aja hoppas det här funkar för dig , men du vet ju lösningen för att ta bort , det så du kan ju lika gärna hamna där igen , bästa är om du pratar med någon , även om det kan ses som en töntig sak , men aja det är inte hjälpen du söker på en dator sida^^

Sålänge det kräver att jag måste formatera datorn kommer jag inte att ta bort det hoppas jag.
Det är svårt detta och jag hoppas att det finns något som verkligen kan blockera mig totalt.
Om det kräver lösenord kan jag bara skriva något liknande "dgjkdfgh3w3490kjlas" vilket jag aldrig skulle kunna komma ihåg.

Kommer inte att hjälpa mig med att prata med någon tyvärr, måste skaffa nya beroenden istället vilket jag kommer göra ifall om jag inte kan hoppa tillbaka till beroendena jag har just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kan ju be någon här på forumet du litar på, att lägga in via team wiever spärrar som du inte kan koden till att låsa upp. då är det garanterat slut på besökandet,

skulle om jag vara du blockera sidans ip i routern och sen låsa ut dig själv från routern,
så bara en annan familje medlem eller en god vän kan ta bort via sin personliga dator.

men alla dessa lösningar involverar annat folk, så det kan ju bli lite jobbigt att ta sig själv i kragen o ta i tu med det...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Använd en avancerad version av BitDefender där kan du lägga in avancerade regler i brandväggen och blockera sidor, dessutom har du antivirus och antispam på köpet. Alternativt en avancerad NAS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Känner igen mig i TS beskrivning faktiskt. Man klickar in på samma sida igen och igen även om man vet att inget nytt finns där. Helt klart någon form av tvångsbeteende.

Har testat spärrar som typ den här:
https://chrome.google.com/webstore/detail/stayfocusd/laankejk...

De irriterar dock mer än hjälper, ibland vill man ju ändå slösurfa (ursäkt nr 1 ). "Tyvärr" rekommenderar jag att du jobbar med din egen diciplin istället, bestäm dig helt enkelt för att inte gå in på sidan...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Använd en avancerad version av BitDefender där kan du lägga in avancerade regler i brandväggen och blockera sidor, dessutom har du antivirus och antispam på köpet. Alternativt en avancerad NAS.

Vill ej lägga pengar på något eftersom att jag lever på existensmininum.

Skrivet av ReZZiE:

Istället för att blockera vissa sidor så är det väl bättre att endast tillåta de sidor man behöver komma åt?

Skulle bli enormt jobbigt isåfall att surfa. Inget förslag som passar mig tyvärr.

Skrivet av Accipiter46:

Känner igen mig i TS beskrivning faktiskt. Man klickar in på samma sida igen och igen även om man vet att inget nytt finns där. Helt klart någon form av tvångsbeteende.

Har testat spärrar som typ den här:
https://chrome.google.com/webstore/detail/stayfocusd/laankejk...

De irriterar dock mer än hjälper, ibland vill man ju ändå slösurfa (ursäkt nr 1 ). "Tyvärr" rekommenderar jag att du jobbar med din egen diciplin istället, bestäm dig helt enkelt för att inte gå in på sidan...

Hur jobbar jag på min disciplin då? Helt omöjligt om jag inte kan stoppa mig tillfälligt ifrån beroendet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa routrar kan blockera hemsidor.
Med Netgear t.ex:
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/20483/~/set-up-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Upptäckte att "hosts" filen faktiskt blockerade hemsidor ordentligt nu när jag startade om datorn.
Jag tog bort mina rättigheter att ändra filen så nu kan jag inte komma åt mina hemsidor förrän jag leker med att byta ägare eller låtsas vara SYSTEM/annan admin.

Tyvärr blir jag ju inte helt blockad från att ändra filen men jag tror att jag inte kommer att orka skapa en ny administratör eller byta ägare då det blir för mycket jobb. (Om jag nu skapar ett nytt konto ändå kommer jag blockera för alla administratörer istället och då krävs det att låtsas vara SYSTEM innan jag kan ändra något igen)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Justin91:

Hur jobbar jag på min disciplin då? Helt omöjligt om jag inte kan stoppa mig tillfälligt ifrån beroendet.

Ärligt talat vet jag inte, jag har lite samma problematik även om det inte direkt påverkar mitt liv negativt. Poängen är att alla spärrar du sätter kan du gå runt om du vill. Och internet är stort, det finns alltid fler onödiga sidor att hitta om du blockar en. Så du måste sluta vilja (och du frågar ju om hjälp, ett bra första steg )

Men du är inne på en viktig punkt, att du måste kunna stoppa beroendet tillfälligt. Vet inte om det är så för dig, men för mig startar hjärnan autopiloten när man inte har något att göra och så är man inne på samma gamla sida igen.

Jag bet på naglarna i många år, när jag bestämde mig för att sluta var jag tvungen att köpa tunna tygvantar för att det skulle bli fysiskt omöjligt att komma åt händerna i ett omedvetet ögonblick. Med hjälp av dem tog det bara någon vecka att bryta ovanan.

Så testa någon av spärrarna som det tipsats om till att börja med. Eller testa att stänga av datorn så fort du är klar med det som ska göras (skriv en lista innan du sätter dig). Eller stäng av datorn så fort du märker att du är inne på något onödigt.

Starta inte datorn förrens du har en lista med saker som ska göras?

*Disclaimer*
Jag är ingen psykolog och allt detta är bara förslag. Har du stora problem så prata med en riktig psykolog, datorberoende är trots allt ett erkänt problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar som utvecklar samma frågeställning. I det här fallet hade det räckt att skriva ett nytt inlägg likt det i tråd nr 2 istället för att skapa en ny tråd.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/KimTjik

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna använda en variant på brandvägg, det finns en som egentligen är tänkt att användas med torrentklienter och den ger möjlighet att stoppa siter snarare än portar och det är kanske nått sånt du söker, den är hursomhelst gratis så prova med Peerblock http://www.peerblock.com/
Vill du göra det på på routernivå så får du köpa nån enhet som har funktionen, tex nått som kan köra dd wrt eller tomato,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag tror inte att det går att göra med Thomson routern. Det går att göra med andra routers dock. Alla routers som kan installeras med DD-WRT kan fås att göra web content filtering. Vill man blockera porr och liknande så finns det listor man kan ställa in routern att prenumerera på för att alltid hålla det hela uppdaterat.

Här hemma använder jag ett program från Microsoft som heter Family Safety för att se till att barnen inte av misstag går in på dumma sidor. Man installerar det på varje dator som man vill skydda. Funkar dock inte med tex mobiler, eller om någon kompis tar med sig sin dator.
Jag säger "av misstag" eftersom jag anser att man även måste lära barnen vad som är ok och inte och ha en kontinuerlig dialog med dem. Annars lär de sig snabbt att komma runt sådana här spärrar.

Damn, tänk om alla hade en farsa som dig! Var tvungen att uppdatera tråden för få det sagt