Någon som använder en alternativ tangentbordslayout?

Permalänk

Någon som använder en alternativ tangentbordslayout?

Är det någon här som använder en alternativ tangentbordslayout? Jag är lite nyfiken på om det är värt att testa någonting annat än QWERTY.

På denna sida, http://colemak.com/wiki/index.php?title=FAQ, så läste jag följande:

"Even if you decide not to learn the layout, I recommend remapping the Caps Lock key to Backspace. That change alone results in a 15%-20% reduction of finger distance on QWERTY. After experiencing the difference perhaps you'll be more motivated to learn an alternative layout."

Så nu tänkte jag prova detta ett tag. Jag fann instruktioner här, http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46..., om hur man mappar om tangenter och det var rätt enkelt (jag bytte 0x3a00 (caps lock) till 0x0e00 (backspace), och vice versa).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VirtualIntent:

"Even if you decide not to learn the layout, I recommend remapping the Caps Lock key to Backspace. That change alone results in a 15%-20% reduction of finger distance on QWERTY."

Kan det verkligen vara så effektivt (förutsatt att man inte väldigt ofta skriver fel) och finns det inte ännu bättre val? Enter till exempel (amerikaner har ju rätt nära till den som standard).

Permalänk

Satt precis och försökte leva mig in i att ha backspace på Caps Lock, det är nog fasen ingen dum idé!
Ska testa att binda om ikväll, återkommer med hur det har "förändrat mitt liv" om några dagar!

Permalänk
Medlem

använder ibland AZERTY, (Flickvännen är fransyska) inte så stor skillnad.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Kan det verkligen vara så effektivt (förutsatt att man inte väldigt ofta skriver fel) och finns det inte ännu bättre val? Enter till exempel (amerikaner har ju rätt nära till den som standard).

Jag förstår inte heller var den som skrev det fått 15%-20% ifrån. Men det ska bli intressant att prova i alla fall, bara på den korta stunden jag testat det nu så känns det faktiskt som ett bra byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte om du skriver mycket. Tab och backspace är de två knappar som används mest i skrift online, som inte är bokstäver eller mellanslag.

Notera även att det står "finger distance", och inte skrivtid. Jämför längden du flyttar handen mellan "normalt" och de olika knapparnaså märker du att det är bra mycket kortare till caps lock (lillfingret från shift) än vad det är till backspace. Speciellt eftersom att många trycker på backspace med långfingret och ringfingret.

Permalänk
Medlem

Jag kör capslock som enter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Använde Svdvorak när jag var cirka 13 år.
Funderar på att byta tillbaka till detta efter cirka sju år utav QWERTY.

Någon här som använde rSvdvorak och kan intyga att det faktiskt är snabbare som t.ex Wiki påstår?

Edit; jag menade Svdvorak.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Min hand gillar fan inte capslock, svåraste knappen att nå (Y/U kommer tvåa).
Ligger kring 5-7miljoner "keys" om året så har inte brytt mig om att byta från qwerty.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Jag skrev två Svdvorak-layouts. De är identiska förutom att ena läggs som svenska och den andra som engelska (för att snabbt kunna byta mellan med alt-shift). ÅÄÖ finns på "engelska" versionen med.

Den som läggs under "English".

Den som läggs under "Swedish".

Skönt att kunna byta när man skall spela, istället för att rebinda hela spelet.

Exempel hur jag använder dem

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av muppens:

Jag kör capslock som enter.

Hur länge har du haft så? Tycker du att det är bekvämare att skriva så? Har du backspace på dess vanliga plats?

Permalänk
Hedersmedlem

Många (de flesta, skulle jag säga utan att ha mätt) påståenden om i stilen "jag skriver X% snabbare med tangentbordslayout Y!" kan säkert bättre härledas till att personen har tillbringat ett par veckor med att aktivt träna skrivande på just tangentbordslayout Y. Hade samma systematiska träning lagts på QWERTY hade säkerligen en förbättring setts även där. Jag har i perioder försökt just träna upp mitt QWERTY-skrivande, och har märkt skillnader relativt snabbt varje gång.

Folk som kör mycket Vim (vilket innefattar en stor mängd programmerare) flyttar ibland Escape till Caps Lock för att slippa lämna fingersättningen. Utan att helt döma ut denna lösning så testade jag den för ett par år sedan och fann den inte hjälpa mig, åtminstone. Inte så till den grad att det var värt att överge standarduppsättningen, som i sig har en fördel i att den kan förväntas vara intakt oavsett vilken dator man sitter vid. (Tillägg, sisådär fem år senare: Jag har sedan jag skrev ovanstående sedan några år kört en Vim-inställning som gör att jag från insert-läge går till normalläge om jag trycker "j" snabbt följt av "k". Fördelen är att jag slipper flytta mig från hemraden, samtidigt som jag kan konfigurera godtycklig dator rätt snabbt genom att köra :set imap jk <Esc>.)

Just svensk QWERTY kan dock medges vara lite problematisk på ett par sätt: dels att förekomsten av extrabokstäverna ÅÄÖ gör att höger lillfinger får alldeles för mycket "ansvar" och snabbt blir överanstängd om man håller en strikt fingersättning enligt engelsk layoutstandard, och dels vid just programmering då många vanligt använda tecken (det faktum att de är vanligen använda är ej heller oberoende av att de på just engelska tangentbord sitter smidigt till) som främst /{[]} sitter bökigare till jfr m engelsk layout. En smidigare lösning än att helt kasta ut QWERTY för Colemak eller Dvorak är att vid programmering helt enkelt växla till engelsk tangentbordsuppsättning och därmed med ett minimum av ändringar kunna använda den färdighet man arbetat upp i svensk QWERTY-ställning.

En ytterligare viktig poäng är att det för de allra flesta yrkesgrupper, inklusive programmerare, sällan är just skrivhastigheten som är det mest begränsande vid datorhantering. Jobbar man som copywriter/tolk/sekreterare/etc. så kanske det är så, men jobbar man som programmerare så ligger den absolut största vinsten säkert i att lära sig att jobba effektivt med sitt verktyg (Vim, Emacs, $valfri_vettig_editor). Att kunna skriva prosa i blixtfart hjälper inte mycket när det som begränsar snarare är (åtminstone "borde vara" ) tankeverksamheten bakom.

Notis om Vim-konfiguration.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft så? Tycker du att det är bekvämare att skriva så? Har du backspace på dess vanliga plats?

Bara någon månad. Ja det comes in handy ibland, caps lock använder jag ändå aldrig. Ja backspace är på dess vanliga plats, funderat på att lägga en backspace på paragrafknappen(till vänster om 1) men inte gjort det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Nu har jag använt skrivbordet där backspace och caps lock har bytt plats i snart en månad, och jag måste säga att det känns som en klar vinst. Jag sträcker höger lillfinger betydligt mindre och det känns att det blir lindrigare för axeln.

Det var inga större problem att lära om var tangenterna sitter. Det händer undantagsvis att jag trycker fel, men oftast så gör jag rätt utan att behöva tänka (jag skriver med korrekt fingersättning, "touch typing").

En sak som dock är lite störande är att delete-knappen fortfarande är kvar uppe i högra hörnet av tangentbordet, och ibland så måste jag sträcka mig efter den. Det vore bättre om jag kunde flytta den också till någonstans nära caps lock tangenten (dvs där jag har backspace).

Jag börjar önska att jag kunde designa ett eget tangentbord och välja precis var alla tangenterna ska sitta Nackdelen är att då skulle jag behöva släpa runt på ett extra tangentbord med min bärbara dator. En sak jag definitivt skulle göra i så fall är att sätta tangenterna i raka led, som på dessa: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hxH7Ui..., http://www.youtube.com/watch?v=gEGIR-Fqt9I.

Jag funderar lite på att testa att byta enter och caps lock en stund för att se hur det känns, men min spontana känsla är att jag vinner mer på att ha backspace på caps lock eftersom det är längre att sträcka till backspace än till enter. Jag funderar också på att byta tillbaka till att ha backspace och caps lock på deras ursprungliga platser och se om jag faktiskt märker någon skillnad. Spontant så känner jag att jag verkligen inte vill byta tillbaka, så det vore rent i utvärderingssyfte att göra det ett kort tag.

Skrivet av phz:

Att kunna skriva prosa i blixtfart hjälper inte mycket när det som begränsar snarare är (åtminstone "borde vara" ) tankeverksamheten bakom.

Jag instämmer med detta. Mitt mål är inte att skriva snabbare utan att röra händerna mindre när jag skriver, för att vara lindrigare för kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

...
Folk som kör mycket Vim (vilket innefattar en stor mängd programmerare) flyttar ibland Escape till Caps Lock för att slippa lämna fingersättningen. Utan att helt döma ut denna lösning så testade jag den för ett par år sedan och fann den inte hjälpa mig, åtminstone. Inte så till den grad att det var värt att överge standarduppsättningen, som i sig har en fördel i att den kan förväntas vara intakt oavsett vilken dator man sitter vid....

Att binda caps lock till insert mode låter faktiskt inte som en dum idé däremot. Det är ju ändå ganska störande när man kommer åt caps lock och börjar köra redo istället för replace t ex

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag har använt Thomas Lundqvists sv_dvorak i närmare 6 år. Till skillnad från svorak så används amerikansk placering för många specialtecken, vilket underlättar när man programmerar.

Men tangentbordslayout är mest en smaksak - det viktigaste är att man lär sig ordentlig fingersättning och att man tränar upp fingrarnas muskelminne, så att man kan fokusera på annat än teckeninmatning. Det jag gillar mest med dvorak är att man alternerar väldigt mycket mellan höger och vänsterhand.

Permalänk
Skrivet av Jonte:

Jag har använt Thomas Lundqvists sv_dvorak i närmare 6 år. Till skillnad från svorak så används amerikansk placering för många specialtecken, vilket underlättar när man programmerar.

Men tangentbordslayout är mest en smaksak - det viktigaste är att man lär sig ordentlig fingersättning och att man tränar upp fingrarnas muskelminne, så att man kan fokusera på annat än teckeninmatning. Det jag gillar mest med dvorak är att man alternerar väldigt mycket mellan höger och vänsterhand.

Intressant, jag ska nog ta och testa denna. Jag skriver mycket i LaTeX för tillfället och det skulle vara skönt att enklare kunna mata in t.ex. klammerparenteser.

Jag undrar en sak dock, är det svårt att byta till QWERTY, ifall du skulle t.ex. använda någon annans dator? I praktiken kanske man inte gör det så ofta, men är det någonting du har tänkt på?

Permalänk

Såg just denna applet där man kan skriva in en sträng och kvantifiera olika egenskaper av om man skulle skriva det med QWERTY, Colemak eller Dvorak: http://colemak.com/wiki/index.php?title=Compare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Jag skrev två Svdvorak-layouts. De är identiska förutom att ena läggs som svenska och den andra som engelska (för att snabbt kunna byta mellan med alt-shift). ÅÄÖ finns på "engelska" versionen med.

Den som läggs under "English".

Den som läggs under "Swedish".

Skönt att kunna byta när man skall spela, istället för att rebinda hela spelet.

Exempel hur jag använder dem

http://i.imgur.com/RMFyweC.png

Dina länkar är trasiga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag undrar en sak dock, är det svårt att byta till QWERTY, ifall du skulle t.ex. använda någon annans dator? I praktiken kanske man inte gör det så ofta, men är det någonting du har tänkt på?

Det går att lära sig båda, om man känner behovet. Om man redan kan QWERTY och använder det regelbundet, så är det nog inte så svårt att växla mellan dem. Jag hade usel fingersättning förrut, så jag började om från grunden helt med Dvorak. Det är det enda jag använder både hemma och på jobbet.

Måste jag använda QWERTY så går det ganska långsamt, det är lite förvirrande när man inte hittar tangenterna. I värsta fall har jag ett autohotkey-skript som mappar upp sv_dvorak utan att man behöver ändra något på systemet.

Ett annat problem är när någon annan vill använda din dator.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till svorak från att ha använt qwerty hela livet och det visade sig vara en dum ide. Om man lånar någon annans dator, som man ibland måste, så står man där och kör pekfingersvalsen. Folk är inte så pigga på att man ändrar deras tangentbordslayout och svorak finns inte med ändå. Lösenord memorerar jag mha. muskelminne och det blir krångel att logga in om layouten inte stämmer. Att mappa om alla knappar i spel är drygt och i många spel går det inte ens mappa om.

Jag använde svorak i totalt 20 månader innan jag fick nog och bytte tillbaka till qwerty. Efter 2 veckor kunde jag skriva snabbare än jag någonsin kunnat i svorak. Ni kan säkert påstå att jag inte övade nog, eller övade för mycket, eller någon annan ursäkt men om man använt qwerty hela livet sitter det i ryggmärgen och är mycket svårt att öva av. 20 månader var uppenbarligen inte nog.

Permalänk
Medlem

Jag skrev om det här: #13654595

Permalänk
Skrivet av tufflax:

Jag skrev om det här: #13654595

Den tråden hade jag inte sett, tack. Att flytta t.ex. { från AltGr+7 till AltGr+<någon tangent med vänster hand> låter som en klar vinst, det hade jag inte tänkt på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Dina länkar är trasiga.

Ja, märkte nu att dropbox hade tagit bort dem.

Något ställe du rekommenderar för längre uppladdning utav filer?

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Ja, märkte nu att dropbox hade tagit bort dem.

Något ställe du rekommenderar för längre uppladdning utav filer?

Jag använder MEGA och det fungerar utmärkt, men man måste göra ett konto först.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Om någon vill ha layoutsen jag skrev så skicka ett PM med din email/skype.

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Om det kan intressera någon här så har jag hittat de här två forumen där de diskuterar allting som har med tangentbord att göra:

http://geekhack.org/
http://deskthority.net/

F.ö. är det här det tangentbord jag numera helst skulle vilja ha: http://www.anandtech.com/show/7245/ergodox-review-an-ergonomi...

Permalänk

För att följa upp om hur jag tycker det är att byta plats mellan caps lock och backspace, nu när jag använt det lite längre, så kan jag säga att jag är väldigt nöjd med det och skulle inte vilja byta tillbaka. Jag skulle faktiskt rekommendera alla att prova

Permalänk
Medlem

Angående att blanda alternativ layout och qwerty, så läste jag en intressant post på ämnet för några dagar sedan:
https://nicolasgoles.com/blog/2013/09/5-months-in-colemak/
Genom att aldrig titta när man skriver med sin "huvudlayout" och alltid titta när man skriver med t.ex. qwerty så blir det två oberoende aktiviteteter för hjärnan enligt Nicolas Goles. Värt att läsa om man är intresserad av att byta och även har erfarenhet från att spela klaviatur.

Permalänk
Medlem

Som phz säger så byter fans av texteditorer gärna plats på tangenterna, på Emacs använder man CTRL frekvent och många anser att standardplaceringen inte är optimal. Jag har själv dragit mig från att ändra någonting då det redan är tillräckligt bökigt att använda någon annans dator eller en nyinstallerad burk.