Bästa trådlösa USB-nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

Bästa trådlösa USB-nätverkskortet?

Jag vill använda trådlöst nätverk till min stationära dator för att slippa dra en sladd över halva lägenheten.
Så jag köpte ett USB-nätverkskort, detta: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159447-tp-link_300mbp...
Det skall alltså vara 300Mbit, vilket jag tänkte borde räcka (jag tror inte att min router är mer än 100Mbit).

Men nu testade jag det och jag får enormt låg hastighet.
Med dörren stängd (och väggar i betong) får jag 1Mbit!!
Jag testade på min bärbara dator på exakt samma plats och samma nätverk och får 30Mbit.

Vad skall jag göra? Måste jag köpa ett internt trådlöst nätverkskort istället?
Eller finns det något annat USB-nätverkskort som faktiskt fungerar?
Självklart är det trevligt om lösningen blir lika billigt som kortet jag köpte, men jag bryr mig egentligen inte om småpengar, så länge det fungerar bra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med ett trådlöst nätverkskort som skulle klara 150Mbit. Det löste sig genom att jag ändrade kanal på nätverkskortet. Kolla status på anslutningen, vad står det där? Den här rutan menar jag då(där det står hastighet):

Visa signatur

ASUS Z170-A || i5 Skylake 6600K @ 4.6 Ghz || Corsair Vengeance LPX DDR4 2133MHz 16GB || MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB || NOCTUA NH-D15 || 256 GB SSD ||

Permalänk
Medlem

USB nätverkskort är överlag skit, internt är ju att föredra för spel och mer krävande saker. Fast det bästa är ju att köra med sladd alla dagar i veckan

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

@ Vdent: Tack, jag får kolla vad det är för kanal när jag kommer hem och om det går att ändra.

@ sten1930: Jo, jag misstänkte att det inte skulle vara aptimalt. Men detta var katastrof... vet du något internt som faktiskt fungerar.
Jag vill verkligen inte ha en sladd som går genom hela lägenheten. Det innebär nämligen att jag måste bryta upp golvet, lister och borra hål i väggen för att kunna dra den snyggt.

För övrigt undrar jag om andra trådlösa produkter kan störa nätverket.
Jag har nämigen trådlös HDMI, trådlöst tangentbord och trådlös musplatta förutom nätverket.
Den trådlösa HDMI-sändaren var precis som tangentbord och musplatta 5GHz, så det slutade med att jag fick flytta HDMI-sändaren en meter från datorn, annars fungerade inte tangentbord eller musplatta.
Nu fungerar dessa 3 enheter bra med varandra, även genom stängd dörr.
Men nätverket skall väll vara på andra frekvenser?