Permalänk

Fujitsu Siemens M6929

Sitter på dessa begagnade högtalare, har säkert ägt dem i 7+ år och köpte dem då begagnade på Blå Huset i Göteborg, som då var en butik för begagnade datorer och teknik.
Jag är nu på jakt efter ett nytt 2.1 system, men är nyfiken på specifikationerna på mina M6929, watt-tal mm. Har tyvärr ingen manual och en google sökning ger bara en ebay-sida utan större info.
Så jag tänkte att audiofilerna här på SweC kanske kan slänga fram lite fakta, eller ge mig ett enkelt sätt att ta reda på watt-talet på högtalare och sub.
Detta är mest av nyfikenhet, men också för att få veta att jag får likvärdiga eller bättre högtalare.
(Varit väldigt nöjd med högtalarna men volymkontrollen har pajat och tänkte därför köpa nya.)

Ni får gärna lämna tips på 2.1 datorhögtalare, de kommer mest användas för att lyssna på spotify (med equalify för lite mixning). Gärna under eller runt 300 kr.

Tack på förhand!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem

Varför är watt så intressant,är det några billiga plasthögtalare så är det nog typ 3-5watt rms eller nåt,de liksom inga hifi-specifikationer.
Finns inga bra 2.1 för under eller runt 300kr ,behåll dina gamla om du tycker de låter ok eller spara tills du har råd med bättre.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Varför är watt så intressant,är det några billiga plasthögtalare så är det nog typ 3-5watt rms eller nåt,de liksom inga hifi-specifikationer.
Finns inga bra 2.1 för under eller runt 300kr ,behåll dina gamla om du tycker de låter ok eller spara tills du har råd med bättre.

Inte för att verka otrevlig, men du kunde nästa låtit bli att svara. Din och min uppfattning kring "bra" högtalare är garanterat olika, så vill du inte tipsa kan du vara tyst istället.
Och om jag vill veta watten för att jag tycker det är intressant är det väl helt upp till mig. Har du inget hjälpsamt att säga så är det bättre att låta bli att posta.
Posts som ovan skapar bara irritation och tråkigheter i forum där folk söker hjälp och tips. Tack, men nej tack!

Visa signatur

Desktop:
Chassi: Fractal Design Define R3 Vit || Moderkort: ASUS Z97-E || Processor: Intel Core i5 4690K @ 3.5GHz || RAM: Corsair 16GB @ 1600MHz || Grafikkort: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming @ 1920x1080 || Hårddiskar(SATA): 6.25TB, 500GB internal SSD, 750GB internal @ 7200RPM, 1TB internal @ 7200RPM, 1TB external @ 5400RPM, 3TB external @ 7200 RPM || Kylning: Chassi 5 Stock, GPU Stock, CPU Stock || Nätaggregat: Chieftec Super Series 750W ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Inte för att verka otrevlig, men du kunde nästa låtit bli att svara. Din och min uppfattning kring "bra" högtalare är garanterat olika, så vill du inte tipsa kan du vara tyst istället.
Och om jag vill veta watten för att jag tycker det är intressant är det väl helt upp till mig. Har du inget hjälpsamt att säga så är det bättre att låta bli att posta.
Posts som ovan skapar bara irritation och tråkigheter i forum där folk söker hjälp och tips. Tack, men nej tack!

Är du seriös,jag är ganska kunnig om högtalare osv och vet vad som är bra eller inte OBJEKTIVT inte subjektivt.
Ett tips kolla strömförbrukningen så ser du på ett ungefär,men watt är bara intressant om man ska spela Tjajkovskij på megahög nivå,säger inget hur bra det låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillzore:

Tja, watt-talet borde väl stå på tillverkarens hemsida nånstans, men jag undrar också varför du vill veta det? Vad dom än har skrivit så lär det inte vara rätt, ungefär som Logitech skriver om sina "500w +!!" system... Peak-watt som högtalarna endast klarar i nån millisekund är helt värdelöst vetande.
Hur många watt en högtalare klarar av är ju i stort sett meningslöst också, om nu inte det enda du vill är att spela med så hög volym som möjligt. Säger inget om ljudkvaliteten.

Tyvärr får du inga högtalare för 300kr eller under som duger för musiklyssnande, du får nog ta och tredubbla priset minst innan du hittar något som inte är endast skräp.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Är du seriös,jag är ganska kunnig om högtalare osv och vet vad som är bra eller inte OBJEKTIVT inte subjektivt.
Ett tips kolla strömförbrukningen så ser du på ett ungefär,men watt är bara intressant om man ska spela Tjajkovskij på megahög nivå,säger inget hur bra det låter.

Nu var det ju just min subjektiva uppfattning om ljudet som kommer från högtalarna jag syftade på och inte vad som på papper är bra eller dåligt. Jag är definitivt ingen audiofil eller särskilt kräsen när det gäller ljud så länge det inte saknas några större bitar av frekvens bandet, just därför är jag ute efter 2.1 och inte 2.0 till exempel. Jag vill bara veta watten för att jag spelar lite högre i mellan åt och vill veta om de "billiga skräp högtalare" jag köper kan spela lika högt som jag kan idag utan att det börja skårra. Jag är själv ljudtekniker på fritiden och har ett system för 1000+ kr till min stationära. Är bara ute efter ett lite mindre och billigt system till min frus bärbara, som är ännu mindre kräsen än jag. Så du behöver verkligen inte komma här och hävda dig, då vi båda inte visste vad den andre kunde, jag bara påpekade att du inte svarade på mina frågor utan bara ifrågasatte varför jag undrade, vilket jag inte är här för. Jag vill ha svar, inte bli ifrågasatt.

Men tack för tipset om strömförbrukningen.

Visa signatur

Desktop:

Permalänk

För runt 300:- så skall du nog hålla koll på begagnatmarknaden eller tex kolla på loppisar.
Tror det är det enda sättet att få ut "ok" ljud för så liten slant!
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av hg:

Tja, watt-talet borde väl stå på tillverkarens hemsida nånstans, men jag undrar också varför du vill veta det? Vad dom än har skrivit så lär det inte vara rätt, ungefär som Logitech skriver om sina "500w +!!" system... Peak-watt som högtalarna endast klarar i nån millisekund är helt värdelöst vetande.
Hur många watt en högtalare klarar av är ju i stort sett meningslöst också, om nu inte det enda du vill är att spela med så hög volym som möjligt. Säger inget om ljudkvaliteten.

Tyvärr får du inga högtalare för 300kr eller under som duger för musiklyssnande, du får nog ta och tredubbla priset minst innan du hittar något som inte är endast skräp.

Hade du läst min första post ordentligt så hade du förstått att högtalarna är gamla och att Fujitsu inte längre har de kvar i sitt sortiment och därmed inte finnes på någon hemsida.

Vad som duger för musiklyssnande är väl ändå ganska subjektivt så har du inget tips på "de bästa av de sämsta" så kan du också låta bli att svara. Hade jag varit ute efter ett system med fylligt och fantastiskt ljud så hade jag definitivt inte frågat med en budget på 300 kr.

Tack ändå!

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Skrivet av Polargroet:

För runt 300:- så skall du nog hålla koll på begagnatmarknaden eller tex kolla på loppisar.
Tror det är det enda sättet att få ut "ok" ljud för så liten slant!
Lycka till!

Tack, ett vettigt tips! Ska absolut kika på begagnade grejer!

Visa signatur

Desktop:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.