Hur ser jag om en fil är infekterad?

Permalänk

Hur ser jag om en fil är infekterad?

Hejsan

Vill ladda ner ett program från en hemsida, alla ställen jag finner den på är dock lite skumma, finns det några sätt att se om den är infekterad på innan jag laddar ner den?
Har norton kan det hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Du kan inte se innan du laddar ner, vad jag vet. Kanske om det finns någon antivirus proxy. Men så länge du endast lagrar filer och inte kör den borde det vara lugnt. Har inte norton gnällt laddar du upp den virustotal och/eller jotti

Permalänk
Medlem

En tum regel jag brukar köra med på filer som ser skumma ut, är att kolla datumet på när filen blev uppladdad eller skapad. Är den mindre än en vecka gammal, så finns det en viss risk att virus skyddet inte känner till det.
Men är det mer än en vecka gammal, och ditt virus skydd är up to date. Så bör det vara liten risk. Scanna dock filen innan du öppnar eller kör det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

https://www.virustotal.com/sv/#url
Något sådant du är ute efter?

Permalänk

precis det jag sökte