IANAL men det har aldrig riktigt fungerat på det sättet. Tidigare kunde arbetsgivaren köpa en dator och hyra ut den till den anställde och dra kostnaden på lönen innan skatten drogs, på så vis blev det billigare, men det går inte längre, reglerna har ändrats. En företagare kan köpa datorer och sen få tillbaka momsen på dem så länge de är arbetsredskap, men om en anställd använder datorn privat så ska hen beskattas för det fulla förmånsvärdet, alltså läggs vad det hade kostat att hyra motsvarande dator på på lönen innan skatten dras ungefär som det fungerar med tjänstebilar. Så om vi säger att en anställd får använda en dator hemma som hade kostat 1000:- per månad att hyra (lite högt men enkelt att räkna på) och hen tjänade 10000 (lågt, men igen enkelt att räkna på), och hens skatt ligger på 30%. Då hade hen tidigare fått betala 3000 i skatt per månad och fått ut 7000, med datorn hemma så hade hen fått skatta för 11000, alltså 3300 per månad, och då fått ut 6700. Fortfarande blir det ju långt billigare än hyrkostnaden på 1000 per månad, men arbetsgivaren får ju stå för hela den kostnaden istället och dessutom får den anställde skatta 300:- extra, alltså sammantaget kostar den datorn 1300:- per månad.
Att låta ett företag köpa datorer, eller vad som helst egentligen, dra av momsen och sen sälja dessa till sina anställda för priset utan moms är ju ett skattebrott. Arbetsgivaren får inte köpa saker som inte är till för verksamheten och dra av momsen på dem. Däremot skulle de ju kunna hävda att det fanns ett behov av en viss pryl men att det behovet senare försvann och de därför inte längre hade behovet av den, men då ska de, enligt lagen i alla fall, sälja vidare denna produkt till ett marknadsmässigt pris. Gör de inte det utan säljer till en anställd billigt så ska det räknas som en löneförmån och beskattas. Sen finns det förstås undantag och andra krångliga regler exempelvis när det gäller arbete i hemmet osv. men det ligger utanför denna diskussion.