Kan man få det liiiiiite billigare

Permalänk

Kan man få det liiiiiite billigare

Hej! Jag skulle vilja spara till en Macbook Pro nu när nya lineupen har kommit. Min moster kan få 25% rabbat genom jobbet. Men det blir fortfarande dyrt, om ni vet nån rabbatkod så kan ni järna skriva det. Bajj bajj

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Var snäll mot mig så är jag snäll mot dig.

Permalänk
Entusiast

Skulle inte tro det... Mac är ju pengar för märket och operativsystemet så vad förväntar du dig?
25% är en riktigt rejäl rabatt!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Bara en liten varning, om du köper via en som handlar via sitt jobb. (för det är väl momsen som skippas, 25%)
Du förlorar en hel del rättigheter om datorn köps via ett företag, dvs konsumentköplagen gäller inte - det är köplagen som gäller eftersom datorn köps in till ett företag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Malkolmen:

Hej! Jag skulle vilja spara till en Macbook Pro nu när nya lineupen har kommit. Min moster kan få 25% rabbat genom jobbet. Men det blir fortfarande dyrt, om ni vet nån rabbatkod så kan ni järna skriva det. Bajj bajj

Mer rabatt än 25%, ahjo.

Permalänk
Medlem

Det är 10% för studenter, så beroende på hur nu de där 25% funkar och beroende på om du studerar eller ej så har både Mecenat och Studentkortet 10% på Macs.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Var riktigt glad för 25% och räkna inte med något mer. Apple brukar vara extremt "snåla" med rabatter. Även när det handlar om exempelvis anställd-rabat (för personal på elektronikbutiker) brukar de få relativt liten rabatt (jämfört med andra tillverkare).

Permalänk
Avstängd

25% är sjukt bra.

Var störtnöjd över dom 10 procent jag fick från mecenat.

Tycker du det är för mycket förstår jag inte riktigt hur du tänker?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MadFred:

Bara en liten varning, om du köper via en som handlar via sitt jobb. (för det är väl momsen som skippas, 25%)
Du förlorar en hel del rättigheter om datorn köps via ett företag, dvs konsumentköplagen gäller inte - det är köplagen som gäller eftersom datorn köps in till ett företag.

Nej, då blir det 20 % "rabatt". Momsen är 25 %, så den utgör 20 % av det totala priset.

Skrivet av El_Raspberry:

Mer rabatt än 25%, ahjo.

Vet inte vad du menar med "ahjo", men 20 % "rabatt" blir det om man köper som företag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Varför skaffa en Mac när det finns PC?

Jag måste faktiskt säga att dom ~17000 jag lade på min MBP för 3 år sen är i toppen av det bästa jag köpt gällande datorer och datordelar.

Men detta är lagom irrelevant, det är inte ett svar på hans fråga.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Sämsta jämförelsen på länge...

Vad jag menar är att bara för att 2 saker faller inom samma kategori så betyder inte det att dom kommer att ge dig precis samma upplevelse. Det är stor skillnad mellan en Macbook och en Windows laptop.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Vad jag menar är att bara för att 2 saker faller inom samma kategori så betyder inte det att dom kommer att ge dig precis samma upplevelse. Det är stor skillnad mellan en Macbook och en Windows laptop.

Jo det förstår jag men du jämförde det som att Mac är bra och snabbt medans Windows är dåligt och slött.

Hur som helst är det enda jag kan förstå mig på hos de som köper Mac "bara för att" är att deras laptops är ju ganska fräna, stilrena och snygga helt enkelt och att man gillar deras OS såklart men annars ser jag inget som skulle vara bättre? Windows-pc blir billigare för samma om inte mer prestanda, det finns fler program i övrigt il Windows osv.

Permalänk
Medlem

Apple brukar köra en kampanj om året, "Black Friday", dagen efter Thanks Giving i USA. Den ska enligt uppgift infalla den 29 November. Kan du kombinera din mosters rabatt så har du förmodligen tur, men det är det enda jag kan tänka mig.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har rensat en hel del onödiga inlägg som bröt mot forumets trivselregler. Respektera TS frågeställning och ägna inte inlägg åt att utan konstruktiv information ifrågasätta dennes val av produkt.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Är det inte också så att den som beställer via sitt jobb normalt sett betalar via bruttolönen? dvs du får mer än de 20-25% iom att pengarna dras innan skatten dras...

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

*** tråd modererad ***

Jag har rensat en hel del onödiga inlägg som bröt mot forumets trivselregler. Respektera TS frågeställning och ägna inte inlägg åt att utan konstruktiv information ifrågasätta dennes val av produkt.

/KimTjik

Tack!

Visa signatur

DESKTOP (HP) Intel Core i7 3770k 3.4GHz (Dualthread) l MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr OC Edition (Overclockat) l 16GB ram 1600MHz l 2TB HDD l Windows 8.1 Pro l
BÄRBAR (Macbook Pro) Intel Core i5 4258U l Intel Iris Graphics 5100 1GB l 8GB RAM 1600MHz l 256GB SSD l Mac OS X Yosemite 10.10 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fryguy:

Är det inte också så att den som beställer via sitt jobb normalt sett betalar via bruttolönen? dvs du får mer än de 20-25% iom att pengarna dras innan skatten dras...

Det gällde en viss typ av hyravtal för hem-PC, men de reglerna gäller inte längre. Företag får ingen rabatt utan de får tillbaka, eller kan dra av, momsen när företagets skatt betalas in. I praktiken blir det ju 20% billigare men man måste ligga ute med dessa pengar ett tag.

Permalänk

Tror jag ska spara till dessa små leksaker http://gyazo.com/d784b8e363be77abbcc1c1c5c77ab705

Och btw, jag skickar ett kvitto till min moster så får jag pengarna av företaget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkolmen:

Tror jag ska spara till dessa små leksaker http://gyazo.com/d784b8e363be77abbcc1c1c5c77ab705

Och btw, jag skickar ett kvitto till min moster så får jag pengarna av företaget!

Med andra ord fuskar din moster eller företaget hon jobbar för med bokföringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ootini:

Med andra ord fuskar din moster eller företaget hon jobbar för med bokföringen.

Det är nog rätt vanligt förekommande.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Skrivet av Ohrstrom:

Inte lika vanligt med en systerson som skryter om det på internet.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohrstrom:

Det rättfärdigar det inte.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa om hon skulle köpa den på sig via jobbet och be att få det avdraget på bruttolönen så är det ytterligare ett par kronor sparade. Så ger du henne bara vad motsvarande summa skattat skulle vara. På så vis sparar du mer ta t ex 25000x0,8 = 20000 sen det x 0,67 nåt sånt = 13400kr. Sen om det är rätt eller fel bryr jag mig föga om. Går hennes jobb med på det är det väl upp till dom. Jag köper mina dator delar via jobbet men å andra sidan så används dom mer i tjänst än privat.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Som någon annan sa om hon skulle köpa den på sig via jobbet och be att få det avdraget på bruttolönen så är det ytterligare ett par kronor sparade. Så ger du henne bara vad motsvarande summa skattat skulle vara. På så vis sparar du mer ta t ex 25000x0,8 = 20000 sen det x 0,67 nåt sånt = 13400kr. Sen om det är rätt eller fel bryr jag mig föga om. Går hennes jobb med på det är det väl upp till dom. Jag köper mina dator delar via jobbet men å andra sidan så används dom mer i tjänst än privat.

IANAL men det har aldrig riktigt fungerat på det sättet. Tidigare kunde arbetsgivaren köpa en dator och hyra ut den till den anställde och dra kostnaden på lönen innan skatten drogs, på så vis blev det billigare, men det går inte längre, reglerna har ändrats. En företagare kan köpa datorer och sen få tillbaka momsen på dem så länge de är arbetsredskap, men om en anställd använder datorn privat så ska hen beskattas för det fulla förmånsvärdet, alltså läggs vad det hade kostat att hyra motsvarande dator på på lönen innan skatten dras ungefär som det fungerar med tjänstebilar. Så om vi säger att en anställd får använda en dator hemma som hade kostat 1000:- per månad att hyra (lite högt men enkelt att räkna på) och hen tjänade 10000 (lågt, men igen enkelt att räkna på), och hens skatt ligger på 30%. Då hade hen tidigare fått betala 3000 i skatt per månad och fått ut 7000, med datorn hemma så hade hen fått skatta för 11000, alltså 3300 per månad, och då fått ut 6700. Fortfarande blir det ju långt billigare än hyrkostnaden på 1000 per månad, men arbetsgivaren får ju stå för hela den kostnaden istället och dessutom får den anställde skatta 300:- extra, alltså sammantaget kostar den datorn 1300:- per månad.

Att låta ett företag köpa datorer, eller vad som helst egentligen, dra av momsen och sen sälja dessa till sina anställda för priset utan moms är ju ett skattebrott. Arbetsgivaren får inte köpa saker som inte är till för verksamheten och dra av momsen på dem. Däremot skulle de ju kunna hävda att det fanns ett behov av en viss pryl men att det behovet senare försvann och de därför inte längre hade behovet av den, men då ska de, enligt lagen i alla fall, sälja vidare denna produkt till ett marknadsmässigt pris. Gör de inte det utan säljer till en anställd billigt så ska det räknas som en löneförmån och beskattas. Sen finns det förstås undantag och andra krångliga regler exempelvis när det gäller arbete i hemmet osv. men det ligger utanför denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

IANAL men det har aldrig riktigt fungerat på det sättet. Tidigare kunde arbetsgivaren köpa en dator och hyra ut den till den anställde och dra kostnaden på lönen innan skatten drogs, på så vis blev det billigare, men det går inte längre, reglerna har ändrats. En företagare kan köpa datorer och sen få tillbaka momsen på dem så länge de är arbetsredskap, men om en anställd använder datorn privat så ska hen beskattas för det fulla förmånsvärdet, alltså läggs vad det hade kostat att hyra motsvarande dator på på lönen innan skatten dras ungefär som det fungerar med tjänstebilar. Så om vi säger att en anställd får använda en dator hemma som hade kostat 1000:- per månad att hyra (lite högt men enkelt att räkna på) och hen tjänade 10000 (lågt, men igen enkelt att räkna på), och hens skatt ligger på 30%. Då hade hen tidigare fått betala 3000 i skatt per månad och fått ut 7000, med datorn hemma så hade hen fått skatta för 11000, alltså 3300 per månad, och då fått ut 6700. Fortfarande blir det ju långt billigare än hyrkostnaden på 1000 per månad, men arbetsgivaren får ju stå för hela den kostnaden istället och dessutom får den anställde skatta 300:- extra, alltså sammantaget kostar den datorn 1300:- per månad.

Att låta ett företag köpa datorer, eller vad som helst egentligen, dra av momsen och sen sälja dessa till sina anställda för priset utan moms är ju ett skattebrott. Arbetsgivaren får inte köpa saker som inte är till för verksamheten och dra av momsen på dem. Däremot skulle de ju kunna hävda att det fanns ett behov av en viss pryl men att det behovet senare försvann och de därför inte längre hade behovet av den, men då ska de, enligt lagen i alla fall, sälja vidare denna produkt till ett marknadsmässigt pris. Gör de inte det utan säljer till en anställd billigt så ska det räknas som en löneförmån och beskattas. Sen finns det förstås undantag och andra krångliga regler exempelvis när det gäller arbete i hemmet osv. men det ligger utanför denna diskussion.

Där ser man. Jag misstänkte att det inte var helt rätt att göra så men inte så fel .. I mitt fall i vilket fall så är datorn mitt arbetsredskap som jag använder i tjänst. Min chef har betalt den helt och hållet och jag har med mig den hem. Dock så jobbar jag både hemma / på kontoret och ute hos kund med min dator så det ändrar väl min situation. Eftersom att jag dessutom har den som arbetsredskap så är den jämställd med en hantverkares verktyg.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Där ser man. Jag misstänkte att det inte var helt rätt att göra så men inte så fel .. I mitt fall i vilket fall så är datorn mitt arbetsredskap som jag använder i tjänst. Min chef har betalt den helt och hållet och jag har med mig den hem. Dock så jobbar jag både hemma / på kontoret och ute hos kund med min dator så det ändrar väl min situation. Eftersom att jag dessutom har den som arbetsredskap så är den jämställd med en hantverkares verktyg.

Jo, men det är ju en helt annan situation. Arbetsredskap är arbetsredskap och de ska du inte skatta för. Dock är jag ganska säker på att du egentligen, om man ska följa lagen precis som den står, ska skatta för den privata användning du får ut av datorn. Så du kanske exempelvis använder den till 80% i jobbet och då ska du förmånsbeskattas för de 20% du använder privat. Sen är det ju ytterst sällan som någon faktiskt gör så här, det är ju väldigt svårt för skatteverket att bevisa hur mycket användning som är privat respektive arbetsrelaterad osv. Tittar man på tjänstebilarna, som ju har liknande regelverk, så är det lite lättare att kontrollera så där måste man ju fylla i och redovisa varje mil osv. Hade skatteverket haft samma möjligheter att kontrollera datoranvändning så hade de säkerligen gjort det. Då tillkommer förstås ytterligare frågeställningar om vad som är privat användande osv. men de har ingen chans att kontrollera detta idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Skulle inte tro det... Mac är ju pengar för märket och operativsystemet så vad förväntar du dig?
25% är en riktigt rejäl rabatt!

Haha, han skrev just att de tär genom jobbet mostern kan få 25% rabbat, och av ett märkligt sammanträffande råkar det just vara vad momsen ligger på

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju en helt annan situation. Arbetsredskap är arbetsredskap och de ska du inte skatta för. Dock är jag ganska säker på att du egentligen, om man ska följa lagen precis som den står, ska skatta för den privata användning du får ut av datorn. Så du kanske exempelvis använder den till 80% i jobbet och då ska du förmånsbeskattas för de 20% du använder privat. Sen är det ju ytterst sällan som någon faktiskt gör så här, det är ju väldigt svårt för skatteverket att bevisa hur mycket användning som är privat respektive arbetsrelaterad osv. Tittar man på tjänstebilarna, som ju har liknande regelverk, så är det lite lättare att kontrollera så där måste man ju fylla i och redovisa varje mil osv. Hade skatteverket haft samma möjligheter att kontrollera datoranvändning så hade de säkerligen gjort det. Då tillkommer förstås ytterligare frågeställningar om vad som är privat användande osv. men de har ingen chans att kontrollera detta idag.

Precis egentligen skulle jag väl kanske enligt deras klausul betala. Sen å andra sidan så delar vi kontorsyta med andra och vill på så vis inte lämna värdesaker/arbetsverktyg på kontoret då risken för stöld skulle öka. Samt att jag har support utöver ordinarie tid så i mitt fall skulle det nog aldrig gå för dom att klämma åt. Men då återstår ju fallet företag som köper ut till icke anställd utan moms, som i regelboken är helfel och förmodligen skulle ge beskattnings anmärkning i någon form .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malkolmen:

Skrivet av sten1930:

Haha, han skrev just att de tär genom jobbet mostern kan få 25% rabbat, och av ett märkligt sammanträffande råkar det just vara vad momsen ligger på

Plus att han skrev att han skickar kvittot så mostern kan lösa momsen tillbaka till honom - via företaget. Solklart vad det handlar om.

Permalänk
Medlem

Några tankar utan inbördes ordning:

1) 25% på IT-prylar är riktigt, riktigt bra för en vanlig dödlig, om det var frågan om en vanlig rabatt.
2) Man borde begripa att hålla tyst om sånt här fiffel.
3) Varför är det ingen som kan stava ordet "rabatt" rätt längre?

Permalänk

Vill informera alla som svarat att jag nu har köpt en Macbook Pro Retina 13'' med 256GB SSD och 8GB RAM. Tack för alla svar!

Visa signatur